Partidul Facebook

Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+

Sintagmă folosită de unii oameni politici pentru a desemna coalizarea celor pe care nu-i pot spăla pe creier prin televiziuni aservite. Îmi vine să râd. Dacă cineva își imaginează că Facebook poate fi un partid, înseamnă că nu înțelege nimic. Pentru că Facebook e doar o platformă de comunicare. Atât.

Nu are nici pe departe unitatea ideologică a vreunui partid, ba dimpotrivă, fiecare se simte mai liber pe Facebook să-și emită ideile sale personale, în răspăr cu ceva, adesea insuficient mestecate, de unde și zgomotul aferent.

Cu toate acestea, Facebook e un salt cuantic. Pentru că actul de a comunica este unul de putere. De ce au vrut mereu de-a lungul vremii dictaturile să subordoneze presa (adică pe cei care comunică)? Pentru că dacă tu controlezi mesajul, controlezi mințile.

E relativ simplu să controlezi mințile. Orice lucru repetat cu aplomb de câteva ori capătă un straniu feeling de realitate. Cei din publicitate și propagandă știu asta. Sociologul francez Pierre Bourdieu numea asta „efectul de realitate“ (cu referire la televiziune), cu alte cuvinte, oamenii cred că ceea ce văd la televizor e realitatea… (bine, există și excepții, dar ele sunt puține și nu par să poată contracara efectul acesta prea ușor, dacă își propun). 

Acum, pe Facebook, a comunica la scară largă a devenit ceva accesibil tuturor, și a dat o mare putere celor mici. The End of Big, așa cum este acest fenomen explicat de Nicco Mele (profesor la Harvard Kennedy School, care studiază Internetul), în cartea sau cu subtitlu sugestiv: „How the Internet Makes David the New Goliath“. Ce e mic poate deveni foarte puternic (ca David, care îl răpune pe Goliat).

Instinctiv, oamenii simt acest fapt și îl folosesc în avantajul lor. Este și povestea micului grup de acțiune civică ce vrea să-l răstoarne pe Primarul Robert Negoiță de la sectorul 3. Cu înțelegerea sa de cârtiță, domnul primar afirmă că cei care strâng semnături sunt manipulați politic. Atâta pricepe el, cu mintea lui de absolvent de liceu la 31 de ani...

Nu poate pricepe că e detestat pentru ororile înfăptuite, pentru betonarea multor metri pătrați de spațiu verde, pentru cheltuielile enorme din banii publici (că doar nu îi dă din buzunarul lui), pentru impolitețe și aroganță față de cei care au vrut să stea de vorbă cu el, pentru că fraudează statul și nu-și plătește impozitele.

Insensibili la declarațiile lui Betoniță, cei de la Grupul Cetățean sector 3 îi dau replica:

„Domnule primar Robert Negoita, nu va permitem sa politizați demersul nostru de a va demite! Nu suntem partid politic, suntem doar «partidul» oamenilor dispretuiți de dumneavoastra si de celelalte autoritati. Daca ati citit lista de motive pentru care va solicitam demisia/demiterea, stiti prea bine ca absolut toate sunt reale.

Primul mare semn de intrebare pe care ni l-am pus in ceea ce va priveste a fost dupa ce am aflat din presa ca «Primarul Robert Negoita are datorii neplătite la ANAF in valoare de aproximativ 45 de milioane de euro».

De atunci de intrebam intr-una cum poate fi un bun administrator al banului public cel care a acumulat atatea datorii la stat? De-a lungul celor doi ani de cand sunteti primar, am constatat ca nu va interesează ce ne dorim noi, cetațenii care vă platesc salariul! Ați ridicat risipa  banului public (ca sa nu ii spunem furt) și prostul gust la rang de artă în sectorul 3 și considerăm că nu mai sunteti demn de funcția de primar! Nu ne faceți cinste! Ați bătut deja trei recorduri: primarul cel mai bogat, primarul cu cele mai multe datorii la stat si primarul cel mai detestat de către cetăteni.“

Și oamenii continuă să strângă semnături.

Alți și alți cetățeni vin și își oferă sprijinul, își informează rudele sau vecinii despre acțiunea de strângere de semnături. Există o energie bună, constantă, care face vizibil progresul, creșterea, eficiența, de la o întâlnire la alta. În grup sunt oameni capabili și diverși ca expertiză. Dacă energia aceasta se păstrează, Negoiță va fi demis.  Grupul s-a maturizat, se pune problema specializării și responsabilității competențelor, pentru că, deși stilul de lucru în echipă e foarte stenic, nu e și eficient. Până la urmă nu oricine se pricepe la orice. Se face ONG sau rămâne grup de acțiune civică? Se discută despre avantajele și dezavantajele fiecăreia din variante. Se trimite comunicat? Etc., etc. Toate acestea pe grupul de pe Facebook unde informația se adună și unde se raliază tot mai mulți.

Sigur că acțiunea adevărată e în offline. La fel cum chemarea la vot și comunicarea pe 16 noiembrie au fost pe Facebook dar votul (celor din diaspora) a fost în ploaie și vânt. Proba realității rămâne să fie trecută. Va fi nevoie de oameni care să bată la ușile cetățenilor ca să le ceară semnatura pentru demitere. Se vor expune bruftuluielilor, poate. Sau poate nu. Dar, din ce am văzut până acum, au nervii tari.



Nici un comentariu inca vrei sa comentezi?

DESPRE AUTOR

Iuliana Alexa

Iuliana Alexa

Iuliana Alexa e jurnalista, scriitoare și mare amatoare de cafea. În restul zilelor, e cetățean revoltat. citeste mai mult

Website
iulialexa.com
Facebook
facebook.com/iuliana.alexa.7

CE ESTE PUBLIC IQ?

Public IQ este o platforma de dezbateri libera, deschisa tuturor autorilor, persoane si organizatii, care vor sa isi faca auzita vocea in spatiul public.

Public IQ este deschis expertilor, militantilor, oamenilor care se conduc in viata dupa o ideologie complexa sau sunt interesati sa li se inregistreze opinia in privinta unei chestiuni specifice.

Metropotam si Public IQ cred ca vocile societatii civile sunt prea putin reprezentate in discursul public dominat din pacate de zumzetul intereselor speciale care lasa interesul public in plan secund sau il uita cu totul.

Autorilor Public IQ le cerem putin: onestitate, coerenta si preocupare pentru mai-binele comunitatii indiferent de natura ei.

Daca crezi ca poti contribui la o dezbatere curata si folositoare, scrie-ne la editor@publiciq.ro.


  • REACTIE RAPIDA
  • COMUNITATI
  • OPINIE
  • CUNOASTERE
  • ACTIUNE