Facebook-ul nostru, Antenele lor

Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+

To all my Facebook friends and friends of friends …

Am vazut in ultimele luni o concentrare mare de forte pe retelele sociale. Am vazut o comunitate omogena, care dezbate, gandeste, argumenteaza logic si realist. M-a facut sa cred ca se poate, ca noi suntem mai multi, mai puternici si mai destepti decat credeam chiar noi. Apoi, realitatea crunta ne-a lovit si incercam usor bezmetic sa ne dam seama de unde. Cine sunt ceilalti? De unde au venit? De unde au ei clasele alea si chiar studii superioare? Cum de noi suntem asa putini? Ce s-a intamplat?

S-a intamplat ca traim in cercul nostru stramt, al intelectualilor bourgeois. Stiam deja asta. S-a intamplat ca Facebook ne da un fals puls al realitatii. Si la asta nimeni nu s-a gandit si n-a realizat. Intr-o era in care revolutiile se fac pe Twitter si in social media, intr-o era in care informatia circula online cu o viteza uimitoare si nimeni nu o poate opri, cum puteam noi sa ne gandim ca Facebook-ul ne duce in eroare? Si Chiar tu, Brutus?

Pe romaneste: ei cu antenele lor, noi cu Facebook-ul nostru. Cam asa se prezinta lucrurile.

Ionut Oprea de la Standout a incercat sa explice fenomenul aici. In spatele oricarui newsfeed personal de Facebook sta un algoritm destul de bine gandit, care sa livreze continut filtrat si relevant fiecarui individ in parte.

Am observat cu totii ca anumiti prieteni online au trecut cu totul in anonimat, ca posturile sunt afisate dupa criteriul popularitatii si nu cronologic, ca Facebook ne cere din cand in cand sa facem un survey prin care sa ii ajutam sa ne faca viata virtuala mai frumoasa. Despre asta e vorba. Ce ia in calcul, printre multi alti parametrii, acest algoritm? De ce depinde ceea ce vedem fiecare?

  • posturile la care am dat like
  • prietenii cu care am avut diverse conversatii prin comentarii, sau cu a caror posturi am interactionat cumva (click, like, share, view picture, etc)
  • prietenii cu care aparent avem interese comune (isi dau seama din like-uri, clickuri, preferinte declarate, pagini carora le-am dat like)
  • linkurile la articole pe care am dat click si le-am citit (da, mai nou Facebook a introdus si acest parametru in joc, prin care stie intr-un fel sau altul cat timp petreci pe un articol din afara Facebook - WTF, corect! - iti sugereaza chiar articole similare)
  • si nu stiu in ce masura si la ce nivel s-a ajuns cu analiza semantica a postarilor - o parte dintre noi tin minte ca s-au oripilat in vara la stirea Experimentului Facebook, cu manipularea intentionata a feed-ului pentru a masura reactia emotionala
  • la ce am dat hide post, sau am respins ori ignorat o reclama

Cam asta face Facebook. Ne baga pe fiecare in bula noastra, de friends with similar interests si friends of those friends. Fiecare cu “Antena” lui.

Nu ne ramane decat sa scoatem capul din bula, castile din urechi, ochii din telefon, sa iesim din casa, pe strada, ascultand-o pe mamaie in piata si pe baiatul de la chioscul de tigari si pe colegul ala de birou, care ni se pare ca e altfel. In RL nu e ca in VL (virtual life). Lor nu le poti da nici unfriend, nici hide, nici block.

Iar data viitoare cand vezi o reclama online cu Ponta TE ROG SA DAI CLICK. O mica placere nevinovata de a le consuma din bugetul de media la modul cel mai irelevant posibil pentru ei.



Nici un comentariu inca vrei sa comentezi?

DESPRE AUTOR

Mihaela Barsan

Mihaela Barsan

Lucreaza in comunicare de 12 ani. Pasionata de tehnologie si internet, in prezent conduce propria agentie de digital advertising. citeste mai mult

Website
twitter.com/elanovac

CE ESTE PUBLIC IQ?

Public IQ este o platforma de dezbateri libera, deschisa tuturor autorilor, persoane si organizatii, care vor sa isi faca auzita vocea in spatiul public.

Public IQ este deschis expertilor, militantilor, oamenilor care se conduc in viata dupa o ideologie complexa sau sunt interesati sa li se inregistreze opinia in privinta unei chestiuni specifice.

Metropotam si Public IQ cred ca vocile societatii civile sunt prea putin reprezentate in discursul public dominat din pacate de zumzetul intereselor speciale care lasa interesul public in plan secund sau il uita cu totul.

Autorilor Public IQ le cerem putin: onestitate, coerenta si preocupare pentru mai-binele comunitatii indiferent de natura ei.

Daca crezi ca poti contribui la o dezbatere curata si folositoare, scrie-ne la editor@publiciq.ro.


  • REACTIE RAPIDA
  • COMUNITATI
  • OPINIE
  • CUNOASTERE
  • ACTIUNE