De ce se mobilizează oamenii?

Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+

Titlul inițial pe care îl aveam în minte pentru acest articol era “Cum mobilizează CeRe* cetățenii”. Am schimbat atât titlul, cât și abordarea pentru că mi-am dat seama că am putea face noi mult și bine ceea ce facem, dar mai importante decât ce facem noi sunt resorturile interne care îi determină pe oameni să acționeze.

Nemulțumirea și conștiința nemulțumirii sunt primul factor care determină acțiunea. Oamenii vor acționa mai degrabă atunci când au o nemulțumire – lipsa unui trotuar, fostul cinematograf lăsat în paragină, lipsa medicamentului X de pe lista compensatelor. Și aici guvernanții ne ajută mult, pentru că oferă multe motive de nemulțumire.

Pe lângă nemulțumire, e importantă conștiința dreptului de a cere. Oamenii vor acționa dacă cred că au dreptul la un oraș mai curat, la acces la educație, la o mai bună administrare a resurselor publice.

De exemplu, grupul  Inițiativa Favorit, cu care noi lucrăm, consideră că e dreptul comunității locale să ceară autorităților să nu lase în paragină un bun public: fostul cinematograf Favorit. Acesta este al cartierului și oamenii nu se resemnează în nemulțumirea lor.

Chiar nemulțumiți și conștienți că merită mai mult, oamenii n-ar părăsi zona lor de confort dacă nu ar crede că au putere să schimbe lucrurile. Și poate că acesta este lucrul pe care oamenii în (re)cunosc cel mai greu.

Doamna Cornelia Mihail, o doamnă minunată cu care lucrăm, cunoscută și drept furnica civică, nu ar fi ieșit din confortul casei sale să apere micul spațiu verde din fața blocului dacă nu ar fi fost nemulțumită, dacă nu ar fi crezut că ea și vecinii ei merită un spațiu verde și dacă nu ar fi crezut că, împreună cu vecinii ei, poate să salveze parcela verde.

Plecând de la cele de mai sus, se conturează și rolul  CeRe. Pe de o parte suntem “agitatori” – stimulăm exigența oamenilor și canalizăm nemulțumirea către acțiune: “nu se poate să lăsăm lucrurile așa, trebuie să tragem autoritățile de mânecă, copiii trebuie să meargă în siguranță la școală”.

Pe de altă parte, încercăm să plantăm încredere. Arătăm exemple de oameni care au putut, aducem oamenii împreună, pentru că împreună suntem mai puternici, nu lăsăm dezamăgirea să se instaleze, arătăm pârghiile legislative pe care oamenii le au la dispoziție. În plus, ajutăm la organizare: ajutăm oamenii să decidă ce să facă și cum să facă pentru a fi eficienți.

 

*CeRe: Centrul de Resurse pentru participare publică este o organizație neguvernamentală care sprijină grupuri de cetățeni și organizații neguvernamentale în eforturile acestora de a aduce probleme ale comunităților pe masa autorităților publice.

 



Nici un comentariu inca vrei sa comentezi?

DESPRE AUTOR

Oana Preda

Oana Preda

Oana Preda lucreaza in sectorul neguvernamental din 1996: a inceput la Asociatia Pro Democratia, unde a capatat foarte multa experienta... citeste mai mult

Facebook
facebook.com/oana.preda.9

CE ESTE PUBLIC IQ?

Public IQ este o platforma de dezbateri libera, deschisa tuturor autorilor, persoane si organizatii, care vor sa isi faca auzita vocea in spatiul public.

Public IQ este deschis expertilor, militantilor, oamenilor care se conduc in viata dupa o ideologie complexa sau sunt interesati sa li se inregistreze opinia in privinta unei chestiuni specifice.

Metropotam si Public IQ cred ca vocile societatii civile sunt prea putin reprezentate in discursul public dominat din pacate de zumzetul intereselor speciale care lasa interesul public in plan secund sau il uita cu totul.

Autorilor Public IQ le cerem putin: onestitate, coerenta si preocupare pentru mai-binele comunitatii indiferent de natura ei.

Daca crezi ca poti contribui la o dezbatere curata si folositoare, scrie-ne la editor@publiciq.ro.


  • REACTIE RAPIDA
  • COMUNITATI
  • OPINIE
  • CUNOASTERE
  • ACTIUNE