Cum reusesti sa fii coerent si castigator intr-o campanie politica in care greul e dus de voluntari. Interviu cu Sorin Trâncă, managing partner Friends/TBWA

Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+

Va mai aduceti aminte de Monica Macovei? De emotia provocata in jurul ei in campania electorala. De pasiunea sustinatorilor ei? De dezbaterile din jurul campaniei ei, o campanie in care cel mai mare sustinator a fost "Partidul Facebook"? De teama pe care a provocat-o unora dintre adversari?

A fost candidatul atipic din alegerile care tocmai s-au incheiat. Fara resurse, cu o agenda mai degraba limitata si cu principii suficient de solide cat sa nu faca compromisurile pe care au fost obligati sa le faca unii dintre contracandidatii ei.  

In ciuda cinismului general, campania Monicai Macovei a generat un val de entuziasm greu de contestat. Atat de mare incat multi, foarte multi oameni si-au trecut in plan secund joburile si viata personala pentru a da o mana de ajutor.

Sorin Trâncă, managing partner al agentiei Friends Advertising a fost unul dintre ei. 

Ai fost implicat in campania Monicai Macovei. Ce ai facut exact acolo?

Am fost implicat, da. Doar eu, in nume personal, agentia nu am implicat-o in aceasta confruntare, fiindca era o perioada extrem de ocupata si nu puteam risca in niciun fel sa nu servim clientii impecabil.

Am coordonat o parte din activitatile de creatie si am luat parte, in masura timpului Monicai si al meu, la pregatirea anumitor aparitii publice. Am fost, in mare, un fel de director de marketing al campaniei, cu atributii speciale in zona de consiliere de imagine.

Ai ales voluntariatul. De ce? Strici piata de marketing politic...

Cand mi s-a propus, recunosc deschis, am incercat sa spun nu. Era ultima chestie de care as fi avut timp anul asta. Apoi, gandindu-ma un pic mai bine, mi-am dat seama ca nu mi-as ierta niciodata un moment de pragmatism, fata in fata cu o asemenea sansa.

Cred ca ideea Macovei-Presedinte a fost, din multe motive, o sansa unica, in ultimii 25 de ani. Iar de stricat piata de marketing politic nu cred ca o stric.

Nu mi-a propus nimeni altcineva sa lucrez in aceasta campanie electorala, asa incat am considerat ca sunt liber sa aleg daca ma implic sau nu. In plus, m-as fi dat la o parte fara niciun sunet in fata unor alti specialisti, mai buni decat mine, daca ei ar fi aparut. Dar n-au aparut.

Noi, oamenii din publicitate, avem des in fata acest tip de decizie... esti avocat sau arhitect. Uneori esti avocat, si lucrezi pe bani, alteori esti arhitect, si lucrezi pe gratis, sau pe putini bani, pentru portofoliu :) Dincolo de gluma, asa a fost sa fie acum.

N-ai fost doar tu voluntar. Din cate stiu au fost multi oameni care si-au oferit serviciile. O data cu gratuitatea vin, cred eu, si pretentiile/orgoliile. Cum te-ai descurcat printre toti oamenii astia? A fost greu sa colaborezi cu ei? Lor le-a fost usor cu tine? (stiu, ar trebui ca ultima intrebare sa le-o adresez lor dar mizez pe spiritul tau autocritic)

Au fost multi care si-au oferit serviciile, intr-adevar. Nu vreau sa critic pe nimeni, asa incat o sa spun ca am incercat sa ne descurcam unii cu altii asa cum a fost. Insa un lucru trebuie spus, de dragul obiectivitatii: a fost foarte greu (pentru mine, cel putin) sa gestionez nivelul de conditii pus de anumiti oameni.

Multi si-au oferit ajutorul conditionat: am timp doar atat, fac doar asta, in asta nu cred, aici nu sunt de acord samd. Asa ca am incercat o bucata din campanie sa lucrez cu acest tip de resursa, dar mai pe final m-am retras din tumultul democratiei consultative, fiindca era destul de neproductiv. Si am ales sa lucrez cu doar 3-4 oameni de baza, cu care am putut construi ceva coerent - si mai ales rapid.

Nu trebuie uitat factorul timp intr-o asemenea campanie. Nu iti permiti sa pierzi zile in consultari si negocieri de la o resursa la alta, trebuie facute lucruri de pe o zi pe alta, in cel mai bun caz. Intr-o campanie electorala, asta e esenta: produsul tau se misca 24/24, la fel si competitia.

Trebuie sa ai capacitate de reactie, asa incat nu-ti permiti sa stai in loc si sa explici de 3-4 ori ce tip de material trebuie produs, eventual ca intr-o campanie clasica, in care dai timp creatiei sa treaca de primele idei, sa ajunga la urmatoarele, pe care apoi sa lucrezi pentru a le imbunatati samd etc.

Pur si simplu n-ai timpul asta si trebuie sa iei mai mereu decizii de tipul "cel mai bun lucru posibil acum" vs. "ideea si executia perfecta, dar de-abia saptamana viitoare".

Experienta ta in intreprinderi politice e mai redusa decat in cele pur comerciale, ce ti-a atras atentia in campania asta si cu ce ramai?

Nu exista termen de comparatie intre o campanie comerciala si una electorala, din motivul spus mai sus: campania politica este real-time tournament. Ceea ce se intampla intr-o campanie electorala, ca dinamica, e egal cu ce se intampla in 2-3 ani intr-o categorie comerciala.

Raman cu sentimentul si ideea clara ca daca am fi avut mai multi bani si mai mult timp am fi trecut in turul doi. O idee pe care i-am spus-o si Monicai inca de la inceput.

Si mai raman cu gustul amar al descoperirii unei tare pe care n-o credeam atat de pregnanta, desi stiam ca exista. Romanului ii place prea mult sa vorbeasca si prea putin sa faca. Inca nu imi dau seama daca e lipsa de vointa sau un tip de deformare rezultat din sute de ani de maleare in fata unor adversari mereu mai puternici.

Deci nu imi dau seama daca e un survival skill sau un defect definitiv, insa cand ai treaba si trebuie sa pui mana sa faci ceva, e o problema mare. Poate intr-o buna zi o sa scriu ceva mai amplu pe aceasta tema.

Sunt candidati care castiga alegerile si ulterior meritul e asumat de consultanti. Nu e cazul acum. Monica Macovei nu a castigat alegerile dar e pe cale sa faca un partid politic. Daca e sa gandim pe termen lung, ai spune ca procentele obtinute in turul intai sunt o victorie sau o infrangere?

Nu vreau sa ma bag in chestia asta. Eu am o sensibilitate la problema dreptatii, mereu am fost cel ce lua apararea celor mai mici si mai slabi, am luat si bataie pe chestia asta de cateva ori.

S-a intamplat ca Monica sa apara ca omul care crede in dreptate ca idee de baza pentru a re-starta Romania, intr-un moment in care eu am ajuns la ideea ca am o datorie fata de cei din jurul meu.

Sa stiti ca ajutorul dat Monicai Macovei are mult mai putin de-a face cu o optiune politica, in cazul meu, cat cu una de datorie fata de cetate. Incerc sa nu-mi fac generatia sa moara politic, chiar daca are toate sansele sa faca asta.

Dar politica nu e scopul in sine. Scopul in sine e o tara care sa dea sanse cetatenilor sai, nu sa-i umple de neimpliniri. As sustine orice lider politic care se misca in directia asta. Am scris in 2009 un text care atinge problema, poate e mai clar acolo 

Si nici nu stiu daca e o victorie sau infrangere, doar viitorul ne va spune asta.

Din afara s-a vazut un soi de dezorganizare. Parca erau doua candidate. E gresita impresia asta?

Posibil. Eu am incercat sa construiesc ceva coerent. Cine s-a aliniat la pozitia asta, a facut lucruri (oarecum) coerente. Trebuie sa intelegeti insa ca au fost un numar de oameni (si nu putini) care aveau o alta parere, o alta gandire, alte convingeri.

Eu le-am tinut partea, desi uneori in stafful de campanie aparea ideea ca trebuie corectate anumite lucruri facute de oameni. Cred ca intr-o asemenea miscare, gen grassroots, mai degraba incurajezi oamenii sa participe, asumandu-ti un anumit nivel de amatorism sau incoerenta, decat sa incerci sa ii controlezi, sa ii aduci "in albie".

Am fost unul dintre cei ce au sustinut si promovat aceasta idee, a unei ad-hocratii, desi uneori asta a adus si batai de cap.

Povesteste-mi o intamplare din campanie care te-a facut sa razi in hohote. Trebuie sa fie fost macar una

Nu am ras in hohote din 2007 sau 2008, cand am citit un schimb de replici intre Gigi Becali si Dumitru Dragomir. Nici acum n-am ras prea des, am incercat sa mentin ritmul, lucrul cel mai greu.

Nu prea ai timp de ras intr-o campanie politica in care competitorii principali vin cu tancurile, cavaleria, aviatie si genisti, iar tu ai doua cutitase pe care le treci de la unul la celalalt.

Ca fapt divers, diferenta de resurse dintre Monica si oricare dintre candidatii care au trecut in turul 2 este de cel putin 1 la 100. Si nici ceilalti 2-3 care au mai vizat locul 3 nu au investit putin.

O sa te mai implici si in alte campanii? 

Greu de spus. Mie imi plac campaniile electorale din fix acest motiv, ca nu ai timp sa teoretizezi prea mult, ca e un joc in care rulezi 200 de idei pe ora si peste 45 min candidatul e la Buzau, la un meeting, unde trebuie sa aiba o pozitie in legatura cu ceva care tocmai s-a intamplat, iar tu ai de scris repede si dintr-un singur foc un speech.

Mi-ar placea sa ma mai implic, e clar ca da, mi-a placut si in trecut, cand am mai facut acest lucru. Dar acum nu pot spune cu toata gura "da", pentru ca nu am o tinta anume. Vom vedea.

 

Cine este Sorin Trâncă

Managing partner al Friends/TBWA Advertising
- 16 ani de activitate in industria de publicitate locala
- A studiat jurnalismul
- Initiator, prin intermediul Fundatiei Friends for Friends, al concursului Superscrieri

Pe aceeasi tema:


Nici un comentariu inca vrei sa comentezi?

CE ESTE PUBLIC IQ?

Public IQ este o platforma de dezbateri libera, deschisa tuturor autorilor, persoane si organizatii, care vor sa isi faca auzita vocea in spatiul public.

Public IQ este deschis expertilor, militantilor, oamenilor care se conduc in viata dupa o ideologie complexa sau sunt interesati sa li se inregistreze opinia in privinta unei chestiuni specifice.

Metropotam si Public IQ cred ca vocile societatii civile sunt prea putin reprezentate in discursul public dominat din pacate de zumzetul intereselor speciale care lasa interesul public in plan secund sau il uita cu totul.

Autorilor Public IQ le cerem putin: onestitate, coerenta si preocupare pentru mai-binele comunitatii indiferent de natura ei.

Daca crezi ca poti contribui la o dezbatere curata si folositoare, scrie-ne la editor@publiciq.ro.


  • REACTIE RAPIDA
  • COMUNITATI
  • OPINIE
  • CUNOASTERE
  • ACTIUNE