Autostrada “fazată” Sibiu-Pitești sau despre minciună ca mod de a guverna

Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+

 Despre autostrada Sibiu-Pitești au curs rîuri de cerneală în ultimii ani ([1], [2], [3]), așa că voi face doar un mic rezumat al istoriei acestui proiect:

- este parte din coridorul prioritar european Nădlac-Arad-Constanța și a fost prioritatea incontestabilă a construcției de autostrăzi din fonduri europene pînă în 2012 la instaurarea guvernului Ponta

- este o legătură esențială pentru economia României, prima autostradă transcarpatică, fără de care discrepanța economică între Sud și Ardeal se va adînci

- a fost sabotată sistematic de guvernele Ponta cu contribuția specială și esențială a ministrului Dan Șova

Vă veți întreba, desigur, de ce această sabotare și ce interes a avut domnul Ponta în a o face? E o întrebare legitimă și un răspuns cu certitudine nu vom avea probabil, dar punînd cap la cap declarațiile publice și zvonurile care circulă, sunt cîteva ipoteze:

- proiectul Sibiu-Pitești este prea scump și va consuma cea mai mare parte a fondurilor europene pentru autostrăzi în exercițiul financiar 2014-2020; fiecare baron PSD își dorește o autostradă la el în ogradă (vezi cazul faimoasei autostrăzi București-Alexandria), iar dacă fondurile vor merge către un singur proiect major impactul de imagine pentru bazinele de vot tradiționale PSD ar fi diminuat

-“sindromul ctitorului”: guvernantul român se imaginează un mic Ceaușescu și răstoarnă toate planurile de pînă la el, așa a apărut grandiosul plan (un balon de săpun, de fapt) al domnilor Ponta și Șova, numit “România 2018“ cel care trage toate autostrăzile țării prin Brașov, un plan cu evidente probleme de logică și fezabilitate (trecerea Carpaților de două ori între București și Moldova cînd avem un drum drept prin cîmpie în exteriorul arcului montan, dar și altele)

- acuzații de corupție în ceea ce privește proiectul concurent Comarnic-Brașov lansate chiar de președintele Băsescu la numirea ministrului Rus

Indiferent care vor fi fost motivele adevărate, dacă e vorba de rea-voință, de corupție sau de prostie (pe undeva dl. Șova le face pe toate plauzibile [4]), ne aflăm acum într-un moment decisiv pentru acest proiect: în cîteva zile se va definitiva planul financiar aferent Masterplanului de Transport al României adică se va decide ce proiecte se vor finanța din banii europeni ai exercițiului financiar 2014-2020.

La începutul lunii octombrie Ministerul Transporturilor a organizat o dezbatere asupra acestui Masterplan care prezenta același nerealizabil plan “România 2018” (la acel moment se profila la orizont președinția domnului Ponta), criticat în repetate rînduri de Comisia Europeană ca nerealizabil și în conflict cu angajamentele României de a închide coridorul prioritar pînă în 2020.

Sub presiune politică, domnul Marcel Boloș, responsabilul cu fondurile europene din Ministerul Transporturilor, susținea chiar enormități precum modificarea coridoarelor de transport la nivel european. Reacția tuturor celor interesați (societate civilă, transportatori, profesori universitari, specialiști, mari companii precum Renault-Dacia) a fost vehementă împotriva acestui plan și s-a cerut insistent autostrada Sibiu-Pitești ca prioritate “zero”.

Ministrul Rus a părut să dea înapoi și a anunțat că autostrada Sibiu-Pitești “se face”. Din păcate, este vorba același stil de a guverna pe care îl practică din 2012 și domnul Ponta cu orice subiect de tip “cartof fierbinte”: spunem ca ei, facem ca noi, o scăldăm, ca deputat suntem împotrivă, ca premier pentru. În cazul domnului Rus, această ambiguitate intenționată și ocolire a unei asumări a luat forma unei invenții lexicale, respectiv “autostrada fazată”. Nu știe nimeni exact ce este o autostradă fazată, dar documente oficiale ale Ministerului deja conțin această sintagmă. Ne lămurește parțial, dl. Rus: “faza I, drum expres, faza II, autostradă”.

E vorba de o aberație tehnică așa cum au explicat specialiștii; în zone montane, nu poți face un “upgrade” de la drum expres la autostradă: tunelurile și viaductele nu se pot lărgi, ori sunt făcute la lățime de drum expres, ori pentru autostradă. Mai mult, raza curbelor și vitezele de proiectare sunt complet diferite pentru un drum expres și pentru o autostradă. Practic, pentru upgrade-ul la autostradă trebuie construit alt drum (este ceea ce se întîmplă, spre exemplu, între Bologna și Florența unde în paralel cu drumul expres construit în anii ’50 se construiește o nouă autostradă).

Domnul Rus se află în fața unei asumări: facem Sibiu-Pitești la nivel de autostradă finanțată integral din Fondul de Coeziune 2014-2020 sau nu?

Asta cere Comisia Europeană, asta cere societatea civilă, asta este decizia care servește interesul național. Din păcate, în fața deciziilor mari guvernul Ponta deja ne-a obișnuit, o scaldă, evită, fandează și ne “face din vorbe” precum “autostradă fazată”.

.......................

Anexa

Cum se construiește o autostradă în România (simplificare):


- se construiește, în principiu, pe bani europeni; de-asta avem totuși 654,8 km de autostradă astăzi pe cînd în 2007 aveam doar 230 km

- se face, mai întîi, un studiu de fezabilitate care, suprinzător, este mai mult decît ar sugera numele, respectiv are ca rezultat un proiect al viitoarei autostrăzi, mai puțin detaliile de execuție, dar conține: aliniamentul autostrăzii, lucrările de artă (poduri, viaducte, tunele), nodurile rutiere, ș.a.m.d.

- pe baza acestui studiu, se licitează construcția propriu-zisă, o etapă foarte consumatoare de timp; din cauza lentorii cu care se mișcă Compania de Autostrăzi, dar și contestațiilor se ajunge la termene de 6-8 luni de la lansarea licitației pînă la semnarea contractului

- după semnarea contractului, se emite ordinul de începere al lucrărilor, se predă amplasamentul constructorului, iar acesta face mai întîi un proiect tehnic detaliat de execuție pe care îl supune aprobării Companiei de Autostrăzi - această etapă durează 4-6 luni

- după emiterea autorizației de construcție, se poate începe în sfîrșit execuția, care suprinzător, în ciudat mitologiei “muncitorului care se sprijină în lopată”, este etapa care merge cel mai bine, mai ales dacă finanțarea este asigurată corespunzător și nu există alte bariere de natură juridică/administrativă (expropieri prost făcute, relocarea unor utilități precum linii de înaltă tensiune, descoperirea unor situri arhelogice)

- construcția propriu-zisă durează 18-24 de luni pentru un lot de 20km de autostradă la cîmpie/deal

Revenind la autostrada Sibiu-Pitești, un prim studiu de fezabilitate pentru autostrada Sibiu-Pitești a fost realizat în anul 2008, dar acesta a fost considerat insuficient întrucît investigațiile geologice ale traseului nu au fost suficient de detaliate. Prin urmare, în aprilie 2012 a fost lansată licitația pentru revizuirea studiului în timpul mandatului ministerial al domnului Alexandru Nazare. Din păcate, după schimbarea de guvern din mai 2012 lucrurile au început să meargă din ce în ce mai prost pentru acest proiect.

Astfel, în noiembrie 2012 licitația a fost anulată sub mandatul domnului Silaghi, după ce ofertele fuseseră deja depuse și nu a mai fost reluată de către domnul Șova pînă (atenție!) în iunie 2014! Aproape doi ani au fost astfel pierduți degeaba pentru acest proiect. În sfîrșit, după interminabile amînări, luna aceasta pe 14 noiembrie au fost deschise ofertele pentru această licitație.

Bibliografie

[1]http://www.hotnews.ro/stiri-esential-16142338-controversele-amanarii-autostrazii-pitesti-sibiu-cost-sicane-birocratice-pana-traseu-spune-dan-sova.htm
[2]http://www.contributors.ro/administratie/habemus-master-planum/
[3]http://dilemaveche.ro/sectiune/editoriale-opinii/articol/sabotarea-programului-autostrazi-dialog-catalin-drula-it-ist
[4]http://www.hotnews.ro/stiri-esential-17546148-bilantul-catastrofal-lui-dan-sova-infrastructura.htm



Nici un comentariu inca vrei sa comentezi?

DESPRE AUTOR

Cătălin Drulă

Cătălin Drulă

Cătălin este IT-ist, fost antreprenor, actualmente arhitect de sisteme software, cetățean implicat, enervat că n-avem autostrăzi. citeste mai mult

Website
forum.peundemerg.ro

CE ESTE PUBLIC IQ?

Public IQ este o platforma de dezbateri libera, deschisa tuturor autorilor, persoane si organizatii, care vor sa isi faca auzita vocea in spatiul public.

Public IQ este deschis expertilor, militantilor, oamenilor care se conduc in viata dupa o ideologie complexa sau sunt interesati sa li se inregistreze opinia in privinta unei chestiuni specifice.

Metropotam si Public IQ cred ca vocile societatii civile sunt prea putin reprezentate in discursul public dominat din pacate de zumzetul intereselor speciale care lasa interesul public in plan secund sau il uita cu totul.

Autorilor Public IQ le cerem putin: onestitate, coerenta si preocupare pentru mai-binele comunitatii indiferent de natura ei.

Daca crezi ca poti contribui la o dezbatere curata si folositoare, scrie-ne la editor@publiciq.ro.


  • REACTIE RAPIDA
  • COMUNITATI
  • OPINIE
  • CUNOASTERE
  • ACTIUNE