Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+
Spre mirarea prietenilor, am ales sa imi petrec vacanta de iarna in Odessa. "De ce tocmai acolo?" De ce nu? E o destinatie la fel de buna ca oricare alta, avand in plus si atractia exotica a unei statiuni la malul Marii Negre iarna, si pe cea a unuia dintre cele mai sic orasele turistice ale fostei Uniuni Sovietice. In plus, dupa cateva zile de ni panimaju, te intorci acasa si iubesti pe toata lumea, iar civilizatia locala ti se pare de-a dreptul avasata.

Am ajuns cu autocarul din Chisinau, si prima impresie a fost destul de socanta - am intrat printr-o suburbie murdara, cu blocuri gri-rosietice in apus, cu stradute desfundate unde se vindeau pe jos, in drum, saci cu cartofi, pini si brazi - se faceau pregatiri pentru Craciunul pe stil vechi. Ce placut, mai facem o data Craciunul...

OdessaOdessaOdessaOdessa

Dupa un scurt episod babilonic in autogara, in care ne-am lovit ca niste pasari in colivie de o multime agitata si de imposibilitatea de a comunica in orice alta limba cu exceptia rusei si a ucrainenei, am plecat spre hotel, intrand in cartierul vechi, centrul turistic.

Centrul Odessei e de o frumusete imperiala stinsa si neasteptata. Strazi largi, trotuarele late cat sa intorci trasura pe ele, pavate cu dale ori piatra cubica, marginite de siruri lungi de platani batrani. Am gasit un cartier linistit si demn ca o contesa scapatata, care isi poarta inca bijuteriile coclite si acoperite de patina vremii.

Odessa Odessa Odesa

Mai mult de atat, am gasit cea mai potrivita cazare: un hotel "low budget" gigantic, darapanat si el in fosta lui splendoare, cu marmura si oglinzi pe pereti si cu lift antic, dar cu niste camere de o saracie lucie. Pasaj ii spunea, pentru ca inconjura un mic pasaj cu luminator, plin de statui, fresce si basoreliefuri. Era la capatul strazii pietonale (Deribasivska), centru comercial si de distractie, si era chiar vizavi de unul dintre cele mai frumusele parcuri ale orasului, Gradina Orasului.

Odesa Odesa

Contraste

Vara orasul e un furnicar de turisti - ucraineni, rusi, dar si vest europeni - care vin la mare. Zona lor de activitate nu e atat centrul vechi, cat districtul Arcadia, care te intampina cu niste constructii megalomane care aduc a piramide - complexuri de locuinte, apartamente, hoteluri, cluburi, mall-uri, distractie, multa distractie! (pe baza de hituri ale anilor '80, mixate techno)

Odessa Odessa

In centrul vechi gasesti de asemenea distractie la tot pasul - e plin de restaurante sic, de cafenele, de baruri, am dat si de cateva cluburi, de magazine luxoase cu preturi de Bucuresti. Iarna nu-s turisti, iar ca romani am facut senzatie, de parca am fi venit de pe alta planeta. Romanii nu merg in Odessa la mare. Si e pacat.

Odessa Odessa Odessa

In general am gasit numai locuri curate si ingrijite, ieftine pentru buzunarul bucuresteanului obisnuit cu anumite preturi, dar care acolo sunt aproape inaccesibile localnicilor, care sunt extrem de saraci. Femeile sunt foarte ingrijite, in buna traditie a mamei Rusia, care le-a crescut cu convingerea ca trebuie sa arate brici ca sa isi gaseasca un barbat. Indiferent de vreme, femeile care se invarteau in centrul vechi purtau cizme cu toc inalt, fuste scurte, blanuri, unghii lungi si bijuterii de aur, alimentand constant o piata nesfarsita de matchmaking.

Usor deconcertati de diferenta de civilizatie -pentru ca Ucraina, cel putin in acest oras, al patrulea ca marime din tara, e in urma cu vreo decada si jumatate fata de Romania - si de mentalitate, am parasit intr-o zi frumosul si aproape ipocritul centru si am plecat spre Moldavanka, un cartier vechi unde pe la 1700 exista o colonie de romani moldoveni, despre care se spune ca venisera sa construiasca fortareata Yeni Dunia/ Hacibey si asezamantul lor precede infiintarea orasului Odessa.

Pe urmele stramosilor, am haladuit mai intai in tramvai (1 grivna biletul = 35 de bani), apoi pe jos, prin districtul Moldavanka, o zona saraca, industriala, in care totul parea in paragina, parasit, prafuit, trist, incremenit in timp cu vreo 30 de ani in urma poleielii luxoase a centrului.

Odessa Odessa Odessa

Ce ai de vazut in Odessa

Nimic din ce am vazut in scurta excursie la Odessa nu mi s-a parut neinteresant, am observat cu atentie fiecare colt darapanat de balcon, fiecare exchange house si internet cafe (la tot pasul), dar am bifat cu placere si opririle clasice ale turistului:
- opera din Odessa, cel mai vechi teatru din oras, construita in 1810, apoi refacuta dupa un incendiu in 1887, in stil baroc.

Odessa Odessa

- scarile Potemkin sau Richelieu, care urca din port spre promenada Prymorska si Piata Richelieu - 200 de trepte construite in jurul anului 1840 si care sunt teatrul tragediei din filmul Crucisatorul Potemkin al lui Seghei Eisenstein (masacrul civililor sub invazia cazacilor)

- portul
- promenada Prymorska
- la capetele ei alte atractii: Colonada si Palatul Vorontsov, apoi piata Dumskaya cu tunul francez si Primaria orasului

Odesa Odesa

- podul soacrei, despre care legenda spune ca un guvernator local l-a construit peste o vaioaga pentru a ajunge mai repede la coltunasii (vareniki) soacrei sale. Azi locul e un fel de pod al indragostitilor - cuplurile de noi insuratei vin acolo, agata un lacat si apoi arunca cheia.
- gara, trebuie sa vedeti gara - Odessa Holovna
- muzeul figurilor de ceara, daca n-ai ce face cu 2 euro si 5 minute :)

Odessa Odessa Odessa Odesa Odesa

Ar mai fi fost de vazut catacombele din fosta cariera de calcar, insa erau la o distanta considerabila si gerul muscator ne-a cam demoralizat.

Unde sa iesi in Odessa

Pentru ca zona de clubbareala Arcadia era inchisa iarna, ne-am fatait mai mult in centrul vechi, unde am gasit cateva carciumioare grozave: beraria germana Vinogradov, restaurantul rusesc Vasilisa, pub-ul Fat Mozes, am gasit muzica live in Blues si Utochkin si o atmosfera occidentala in Irish Pub-urile Mick O'Neil's si Corvin. Dar despre going out o sa va povestim pe larg (cu preturi si poze) in episodul urmator din Odessa.

Cum ajungi la Odessa?

Greu.

Am exclus posibilitatea de a lua vaporul de la Constanta, pentru ca o croaziera sub vanturile de decembrie e pentru pinguini, nu pentru metropotami.

Am ajuns via Chisinau: Tren pana la Chisinau, popas de o zi, apoi autobuz Chisinau-Odessa (89 de lei moldovenesti = 20 de lei romanesti).

Intoarcerea a fost mai simpla, autobuz Odessa-Galati (395 de grivne = 140 de lei), 280 de km care au durat, cu tot cele 3 ore de stat la granita cu Romania, 13 ore de drum.

Alte optiuni: avion - Carpatair, numai de la Timisoara insa, cca 80 de euro.

Tips and tricks si info utile:

- moneda nationala: 1 grivna /hrivna = 0.35 ROL
- exchange house-uri la tot pasul; evita bancomatele anonime
- taxi - intinde mana spre prima masina; nu exista multe taxi-uri "oficiale", insa cei mai multi localnici vor fi bucurosi sa scoata cativa banuti
- transport local - 1 grivna calatoria; nu poti merge pe blat, in fiecare mijloc de transport exista taxatoare
- nu se vorbeste engleza, cauta neaparat un ghid de conversatie
- evita Zirka hotel. Tinde sa nu aiba ferestre, iar baia e o gluma proasta.

20 comentarii

Andrei
#1 -

Comentariu nou

Foarte interesant articolul. Ma gandeam si eu sa fac o calatorie la Odessa in viitor. Ucraina are orase frumoase si e atat de aproape... si la Cernauti mi-ar placea sa ajung.

Imperator
#2 -

Comentariu nou

Ehehe, am fost si eu mai demult, prin '97 la Odessa... O excursie cu trenul din Chisinau de povestit la nepoti, sau pe blog... mai bine pe blog, iaca aici:
Cum mai e acum ?

ovidiu
#3 -

cat costa cazarea?

Cristina
#4 -

Comentariu nou

@ Imperator - noi am mers cu trenul doar Bacau-Chisinau, a fost cea mai sinistra calatorie cu trenul din amintirea mea feroviara. Parca trecea peste cadavre sau peste pietre de rau, asa ne-a zgaltait o noapte intreaga. Iar de la Odessa am fi luat tren spre Bucuresti... daca ar fi avut bunavointa sa existe.

@ Ovidiu - ieftinut. Intr-unul din hoteluri o camera dubla era 30 de dolari, in celalalt una tripla a fost vreo 45 de dolari. Asta era in hotelurile low budget din centrul vechi. Pe "litoral", adica in zona Arcadia, banuiesc ca e considerabil mai scump, dupa cum aratau complexurile respective.

Imperator
#5 -

Comentariu nou

Am scris despre drumul Chisinau - Odessa :) N-am mers niciodata cu trenul la Chisinau, am bagat doar avion...

vlad
#6 -

Comentariu nou

In urma cu vre-"o decada si jumatate si centrul cu poleiala luxoasa"...aceste comentarii lasa de dorit. Eu calatoresc foarte mult si am bifat anul trecut si acesta chiar, Ucraina de 3 ori Odessa/Cernauti/Lviv inca nu am ajuns la Kiev. Va rog sa-mi explicati cu ce este Bucurestiul cu Ferentari/Rahova/Centrul Vechi cu tigani si tot peste Odessa lasand la o parte ca aici a tunat si adunat popor si e cam de 3 ori mai mare ca populatie cel putin. Daca v-ati fi plimbat pe langa port seara cand se aprind luminile ati fi vazut cum au fost in stare sa puna in valoare relicve vechi nu cum au facut romani pe lipscani. Poate putin in urma ca si mentalitate. Dar raport calitate pret bate cu mult Bucurestiul acesta "minunat" am vazut cafenele si baruri cu mult peste fitzele din dorobanti care sunt facute parca doar pentru a stoarce bani si oferi doar fitza comerciala. Puskin a creat si iubit cumva acest oras si nu degeaba. Mult timp a fost al treilea oras dupa Moscova si Sankt Petresburg asta spune multe. Dar voi intoarceti privirea la tot ce inseamna est si nu inteleg cand de acolo vine cultura enorm pe plan mondial nu din America care scoate Avatar cel mai bun film al anului si il baga la oscare. Mai meditati la mama Rusie...

Veronika
#7 -

Comentariu nou

Merci tuturor pentru cuvinte calde si frumoase despre Odessa. Eu locuiesc in acest oras minunat si mi-a parut bine sa aud ca romanii vin pe aici. Veniti neaparat si vara deoarece e cu totul alt oras, oras care nu are odihna 24 de ore.

claudiu
#8 -

Comentariu nou

Eu am fost in odessa anul trecut un week-end la sfarsitul lui mai cu avionul prin Istanbul; aeroportul din Odessa este ingrozitor, cred ca am stat vreo 45 de minute in fata ghiseului pentru stampila; sa nu cumva sa va lasati boarding pass-ul in avion caci nu veti putea iesi din aeroport cu bagajul; am stat intr-ul hotel foarte bun "Otrada" destul de scump ( nu mai retin pretul pentru ca a fost decontat de la servici ) ; ziua fiind ocupat cu ceva intalniri am facut doar o sesiune de clubbing vineri si sambata seara in Arcadia; sunt mai multe cluburi in zona dar mai retin unul singur "Ibiza" care batea de la distanta cele mai tari cluburi din Mamaia; recomandari din parte unor politisti din zona "unsi" cu 50 de grivna pentru ca unul din noi lasase la hotel jumatatea de formular pe care o completezi in aeroport si pe care trebuie sa o ai asupra ta tot timpul : "teic chear dont drinc tu maci, a biutiful garl cam tu iu end give iu oan vodka, tu vodka, sri vodka, iu get dranc end za garl tzap-tzarap telefon mobil end manii":)) ; nu s-a intamplat asa ceva, din contra a fost foarte frumos; ca sa termin.... odessa este frumoasa dar dupa gusturile mele nu se compara cu kievul

razvan
#9 -

Comentariu nou

Odessa este un oras foarte frumos cu 1 milion de locuitori care merita vazut.
Odessa este un oras cam de 3 ori mai mare ca cele mai mari de la noi dar are aceiasi PIB si putere de cumparare TOATA (Per locuitor sunt cam de 2-3 ori mai putin) : Iasi, Cluj Napoca, Constanta.
Romanii NU-SI cunosc tarile vecine ca Republica Moldova, Ucraina, Serbia.......................si este pacat ca pana la urma aceste tari ne pot influenta mai mult decat altele ca Spania, Suedia aflate la mii de kilometri.
Dar unul din motivele pe care romanii il invoca cand ocolesc Ucraina este lipsa legaturilor directe de transport (sau cele care sunt sunt putine si fac foarte mult.
Iata doua exemple :
- trenul din Bucuresti pana la Odessa face cam 20 de ore!!!!!!!!! sunt 750 kilometri, si tot cu trenul in 20 ore ajung de la Bucuresti pana la Atena (1350 kilometri), Munchen (1615 kilometri);
- pe sosea din Bucuresti pana la Cernauti fac 10 ore (500 kilometri), tot in 10 ore pe sosea ajung pana la Budapesta (sunt 800 kilometri).
Faptul ca sunt saraci material se datoreaza si mentalitatii ramase in urma, lipsa cunoasterii unor limbi de cirulatie internationala (cu rusa nu ai ce face in afara CSI), slaba deschidere catre vest, infrastructura foarte slaba de transport care ar usura calatorile in VEST si ale vesticilor in Ucraina etc .
Nici nu vreau sa fiu in pielea celor din Ucraina in 2012 cand vor veni turisti occidentali (obisnuiti de altfel cu avioane low-cost ieftine, autostrazi, trenuri rapide , de mentionat ca trenurile din Ucraina merg putin mai incet ca cele din Romania) .

#10 -

Comentariu nou

cum ai gasit autobuzul galati-odessa? poti sa-mi dai mai multe amanunte, orar, loc de plecare, etc.?

#11 -

#12 -

Cristina Petrescu
#13 -

Comentariu nou

@Gianina - nu am gasit autobuz Galati Odessa, ci invers, am venit din Odessa la Galati cu autobuzul, care se ducea la Varna, in Bulgaria, si pe care l-am gasit la autogara (cu greu, deoarece nu reusea nimeni sa priceapa ca daca au o cursa care merge in Bulgaria, ea va trece obligatoriu prin Romania, unde vor nebunii aia trei sa se opreasca).

Se poate insa ca autobuzul sa nu fi avut neaparat statie in Galati (si sa ne fi lasat doar pe noi acolo, fiind singurii romani dintre pasageri). Incearca mai degraba sa gasesti Constanta - Odessa.

vio
#14 -

E atat de rau Zirka?
Am remarcat ca sunt camere si fara ferestre, diferenta e de vreo 5 euro.
Baia e chiar asa rea?! Adica e neincapatoare, veche, sau cum?
Daca poti da mai multe detalii iti sunt recunoscator...

Cristina Petrescu
#15 -

Comentariu nou

Sigur ca pot, iar cand ajung acasa iti trimit si fotografii, daca vrei. Ideea camerei fara geam nu pare atat de groaznica pana nu intri in ea - esti intr-o noapte constanta, luminata de un bec chior si inveselita de un tapet cu o frumoasa plaja exotica. In camera aia nu se face niciodata dimineata, nu intra aerul (exista un fel de aerisire, dar nu face altceva decat sa mute aerul dintr-o camera in alta... si pe alocuri locatarii isi permiteau sa fumeze).

Baia (am vazut 2, una mai rea ca alta) e minuscula, trebuie sa stai cu picioarele in cada ca sa poti folosi toaleta (n-ai loc altfel), dusul il faci lipit de perete si de perdeaua de baie, iar usa e glisanta, din placaj, si se aude si daca scapi un ac.

Nu merita, serios. Noi am rezistat claustrofobic o noapte, apoi am fugit.

vio
#16 -

Comentariu nou

Multumesc mult. Dar Passage? E macar un pic mai bun? Problema e ca plec destul de intempestiv, si de unul singur, ceea ce inseamna costuri mai ridicate. Iar ce e liber de pe 18-23, e destul de scump pentru mine :) adica peste 60 euro camera.
Daca imi poti trimite foto iti multumesc mult. vio_constandache@yahoo.com
Voi ati luat atunci, la receptie, sau ati rezervat dinainte?
Vad ca o moneda vehiculata e si USD, e bine sa am si asa ceva sau e suficient sa scot de la bancomat de-a lor?

Georgiana
#17 -

Comentariu nou

Trebuie sa ajung si eu cumva in odesa la sfarsitul lunii noiembrie si sunt putin speriata intrucat trebuie sa calatoresc singura... Ati avut probleme cu trecerea prin transnistria? Trenul bucuresti-odesa pana la urma mai exista sau nu? multum mult

Vlad
#18 -

Draga Georgiana :)
NU mai fi speriata, acum pe bune eu si cu pretena mea am facut autostop prin Transnistria si pana la Odessa fara probleme. Mai mult e o legenda urata si nu vor trage in tine cu kaloasnikoave.
Trenul de care vb lumea pe aici nu a existat niciodata si nici nu va exista deocamdata (suntem prea prosti sa valorificam asta si ei la fel).
Deci cea mai simpla si sigura cale ar fi sa ajungi la Chisinau (tren sau bus) si din Chisinau sa iei alt bus spre Odessa care face cam jumatate de zi. Sa ai pasaport si zambetul pe buze.
Dar daca Transnistria iti suna prea urat atunci din Chisinau poti lua un bus care nu trece prin Transnistria face putin mai mult dar ocoleste cumva si tot la Odessa ajungi bine si sanatoasa.
Mult noroc

Alex
#19 -

Comentariu nou

Odessa este un oras minunat, cu atat mai minunat datorita contrastelor pe care le-ai observat si tu. Este foarte cosmopolit, iar vara este minunat sa fii acolo, daca vrei sa te distrezi. Cluburile din Arkadia dau in clocot in fiecare noapte, iar preturile sunt mai mici decat cele cu care suntem noi obisnuiti la Mamaia.
Este foarte facil de ajuns cu masina, asa ca mai de graba cei care vor sa mearga ar trebui sa ocoleasca Chisinaul si implicit tranzitarea Transnistriei. De la Galati sunt doar 290 de kilometri, pe care ii vei strabate in maxim 5 ore, punand aici si cele 4 controale vamale pe care le vei intampina. Soseaua spre Odessa nu este extraordinara, fiind necesara o atentie sporita la condus. Mai mult de atat, sunt multe limitari de viteza, mai ales in anotimpul rece. Dar nimeni nu pare sa le respecte in concret. Asadar, coroborat cu fapul ca spunt putine localitati, se poate obtine pe teritoriul Ucrainei, pana la Odessa o medie de circa 90 de kilometri pe ora. Aveti totusi grija ca in cvasi-majoritatea cazurilor, pe ruta aceasta se vor gasi politisti cu radar, radarul la ei fiind de forma unui pistolet. Puteti evita amenda chiar si in nefericitul caz in care v-au oprit, daca aveti pregatiti o bancnota, in euro sau dolari. Despre limba vorbita, este greu in Odessa sa te descurci cu engleza, rusa fiind vorbita e toata lumea. Cat despre limba ucraineana, nu este foarte folosita in Odessa. Asadar inscriptiile din oras, cat si alte texte vor fi in rusa. In ultima vreme in restaurantele din zonele centrale exista menu-uri in limba engleza, cat si chelneri care vor intelege aceasta limba. Calatorie placuta tuturor ce vor sa viziteze acest splendid oras!

Ciprian
#20 -

cum ajungi in Ucraina?

1. Bucuresti - Suceava - Vadul Siret, tren IR nr. 380, zilnic, Bucuresti (6,15), Suceava (13,09 - 13,26) - Vadul Siret (15,40), apoi legatura spre Cernauti cu tren local nr. 960 Vadul Siret (17,43) - Cernauti/Chernivtsi (19,10); retur zilnic, tren local nr. 959 Cernauti/Chernivtsi (9,25) - Vadul Siret (11,08), apoi legatura spre Suceava/Bucuresti cu tren IR nr. 381 Vadul Siret (13,40) - Suceava (15,50 - 16,03) - Bucuresti (22,47);
2. Bucuresti - Suceava - Vadul Siret - Cernauti - Kiev, tren nr. 380/960/118 "Bukovyna" (vagon de dormit), circula duminica, Bucuresti (6,15), Suceava (13,09 - 13,26),Vadul Siret (15,40 - 17,43), Cernauti/Chernivtsi (19,10 - 19,55) - Kiev/Kyiv (8,07); retur vineri, cu trenul nr. 117/959/381 "Bukovyna" Kiev/Kyiv (20,05), Cernauti/Chernivtsi (7,10 - 9,25), Vadul Siret (11,08 - 13,40), Suceava (15,50 - 16,03), Bucuresti (22,47);
3. Suceava - Cernauti, autobuz zilnic, ora 13,00 (duminica 12,00), din autogara Suceava; retur din autogara mare Cernauti/Chernivtsi, zilnic, ora 7,10, sosire Suceava ora 10,55;
4. Suceava - Cernauti, autobuz, luni, marti, miercuri, joi, vineri, ora 15,20, din autogara Suceava; retur din autogara mare Cernauti/Chernivtsi, luni, marti, miercuri, joi, vineri, ora 5,10, sosire Suceava ora 8,55;
5. Bucuresti - Suceava - Cernauti, autobuz, marti, miercuri, vineri, sambata, ora 16,00, din autogara Obor, in Suceava la aprox. 2,30, sosire Cernauti ora 6,00; retur din autogara mare Cernauti/Chernivtsi, luni, marti, joi, vineri, ora 16,00; sosire Suceava ora 19,30 si Bucuresti ora 6,00;
6. Bucuresti - Galati - Odesa, autobuz, vineri, luni, ora 19,00, din str. Atelierului nr. 22 (Hotel Ibis - Gara de Nord, Agentia CFR); retur din autogara Pryvokzalna Odesa, joi, duminica, ora 17,30 sau din autogara mare Odesa, ora 18,00; sosire Bucuresti ora 6,00;
Pentru calatorii/excursii individuale in Ucraina - Cernauti, Liov, Odesa, Kiev etc, precum si pt. servicii de ghid personal, va stau la dispozitie: cipriancristea_2000@yahoo.com

Pentru a posta trebuie sa fii logat.