Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+
Mai fusesem in Serbia cand coboram spre litoralul spectaculos al Muntenegrului, dar in vara aceea nu urcasem pana in nord, la Belgrad. Am fost in schimb acum, in primele zile ale primaverii, si am gasit un oras vesel si agitat, frumusel si prietenos cu strainii.

Asezat la confluenta raului Sava cu Dunarea, fosta colonie romana, cucerit si distrus de huni, goti si avari, aflat la intersectia intereselor teritoriale ale bulgarilor, ungurilor si Bizantului, ocupat de turci (a fost cel mai mare oras otoman din evul mediu, dupa Constantinopole), bombardat de austrieci, nemti, ocupat de rusi, apoi bombardat de NATO in istoria recenta, bietul Belgrad n-a avut o viata usoara.

Azi mai poarta inca - aproape cu mandrie demonstrativa - cicatricile razboaielor, sub forma multor ruine de cladiri pe jumatate prabusite sub proiectile, amintiri de razboi.

Stanga: sediul general al armatei iugoslave, bombardat in 1999

Odata trecut de cartierele masive de blocuri de la margine, te inscrii de pe autostrada direct in inima orasului, iar bulevardul Kneza Milosa te duce pana in centrul vechi al Noului Belgrad (orasul de pe partea stanga a raului Sava), care s-a unit cu Zemun, aglomerare urbana de pe partea celalta a raului, in secolul 20.

Stanga: Turnul Ušće, cel mai inalt din Belgrad (~115m), care a fost bombardat in 1999

In centrul vechi vei gasi o aglomerare de stradute cu sensuri unice care iti vor devia traseul, dar te vor plimba temeinic prin oras. Centrul vechi propriu-zis e un cartier cu strazi pietonale, plin de magazine si cafenele, raiul turistilor si al localnicilor. Noi nu n-am zabovit prea mult acolo, aveam o impresie pronuntata de mall - toata populatia facea cumparaturi (inclusiv la 8-9 seara) si se perinda prin magazine ori iesea la plimbare imbracata la patru ace pe strasse.

Belgrad, cetatea Kalemegdan Belgrad
Cetatea Kalemegdan si catedrala ortodoxa Sf. Sava

Am preferat sa mergem in cetatea Kalemegdan, unde am avut in schimb aceeasi surpriza - si ziua, si noaptea viermuia de plimbareti care veneau sa admire panorama Zemunului si a Savei de la inaltime. Frumusica privelistea, dar in tot parcul cetatii nu am gasit pic de liniste.

Belgrad Belgrad
Stanga: Pobednik (Invingatorul), monument langa Kalemegdan cu vedere de sus spre rau
Dreapta: oameni la plimbare sambata

Un oras plin de spatii verzi si multi copaci (cu predilectie platani), are o gradina botanica mititica, o gradina zoologica foarte bine dotata si organizata, multe parcuri, o padurice cu un deal - ei ii zic munte- Avala, la vreo 18 km de oras, destinatie de gratareala in weekend si mai are ceva ce ne-a lasat muti de invidie: o insula intreaga pentru sporturi, un imens teren de joc in aer liber de 6 kilometri lungime, Ada Ciganlija, despre care o sa va povestim pe larg, ca merita atentia.

Belgrad Belgrad
Ada Ciganlija - malul spre Novi Beograd, cu plaje si terase, si malul dinspre Zemun, cu casute plutitoare

Apropo de sporturi, nu e un oras prea prietenos cu biciclistii, n-am zarit piste decat de-a lungul Dunarii si Savei. Si pe Ada, desigur. Parcarea iarasi este o problema, strazile sunt inguste si e plin de masini, insa gasesti destul de multe parcari (garaža) suprapuse, la care ora costa 60 de dinari.

Preturile nu-s mari, o masa completa te costa la restaurant 1000-1300 de dinari (10-13 eur), cu tot cu bauturi, sau si mai putin, daca preferi o masa mai frugal la o cantina sau vreo cafenea. O pizza gigantica (velika) ne-a costat, spre exemplu, 480 dinari (4,8 eur) la un barulet mai cu staif, iar o portie de paste la o cantina a fost 3 euro. Am gasit cu greu niste restaurante sarbesti, sa mancam ceva traditional. E plin de italienisme.

Dintre bauturi n-am incercat decat varii tipuri de bere (Jelen, una dintre cele locale, spre exemplu), care nu prea se gasesc decat la sticle de 0,33 sau la draft (si el cam tot pe-acolo): ~140 dinari (1,4 eur), sucurile si limonadele cam tot pe-acolo, iar cafeaua 110 dinari (1 eur).

Belgrad Belgrad
stanga: centrul cultural din Belgrad, la parterul caruia se afla un centru de informare turistica, de unde am facut rost si de harti, si de cateva sugestii

cocheta si boema strada Skardarska sau Skadarlija

In afara centrului viata nu mai pare la fel de boema. Trecatorii nu mai sunt pustani in blugi si domnisoare blonde la tol festiv, ci oameni mai simpli la port si batranei in drum spre piata. Piata, ca am simtit nevoia sa intram intr-una, arata ca un bazar, cu comert de maruntisuri si vechituri direct pe jos, cu vanzatori care trag de tine sa iti dea sa gusti branza si cu multa larma.

Concluzia metropotamului calator: Belgrad e un oras care merita vazut si simtit, v-ar placea sa petreceti acolo un weekend prelungit. E doar la vreo 600 km de Bucuresti, ajungeti repejor cu masina si n-o sa va para rau.

Vezi mai multe imagini din Belgrad in galerie sau in slideshow:

3 comentarii

Ana-Maria
#1 -

Comentariu nou

Superb orasul si descrierea facuta de tine! Parca m-am simtit din nou pe stradutele lor boeme si foarte curate :-)

LumeaMare
#2 -

Comentariu nou

Am stat un week-end la Belgrad si am simtit ca nu mi-a ajuns, Nu am apucat sa vad tot ce ati vazut voi dar m-am simtit foarte bine. Orasul este foarte dinamic iar oamenii sunt prietenosi, veseli, chiar daca e aglomerat nu simti apasarea asta stresata din Bucuresti. Am tot vrut sa mai dau o fuga in alt week-end dar nu am mai reusit. As face-o insa oricand, mi-a placut mult de tot!

alex
#3 -

Comentariu nou

Un oras aglomerat, un trafic de nedescris, blocuri gri, saracie, hoteluri mizerabile, oameni neprietenosi.M-am simtit ca la Bucuresti, ba pot sa spun ca Serbia arata mult mai daramata decat sora Romania.Serbia nu este o tara turistica,iar pentru o pizza si o bere mai ieftina nu merita efortul de a ajunge pe acele plaiuri. Croatia si Slovenia merita cu adevarat sa fie vizitate- poate mai invatam si noi (impreuna cu ,,amicii,, sarbi) cum sa ne facem tara ca o gradina si cum sa ne purtam cu eventualii turisti, ca sa nu mai vorbesc de respectul intre oameni.Am vizitat Serbia de multe ori, dar nu am gasit ceva care sa ma atraga.este opinia mea personala.

Pentru a posta trebuie sa fii logat.