Amsterdam
Trei dintre locurile comune care vin in discutie de fiecare data cand se pronunta cuvantul Amsterdam sunt: iarba, canale, biciclete. Ar mai fi prostitutie sau live porno show, dar pe acestea cei mai pudici dintre noi le evita.
Evident Amsterdam-ul are de toate: si iarba si canale si biciclete. Si prostituate. Probabil ca daca ai fi mai slab de inger te-ai astepta sa fie un oras haotic, plin de anarhisti suparati, unde fiecare face ce-l taie capul sau plin de fumuri high si "surprinzator" legale.
Ei bine... nu. Am ajuns intr-o luni dimineata intr-un Amsterdam linistit, unde locuitorii de-abia se trezisera si se duceau la job pe biciclete.
Primul lucru pe care l-am remarcat inca de la aeroport a fost ca totul e foarte user friendly, sunt indicatoare si explicatii peste tot... in engleza. E greu sa te ratacesti sau sa ajungi la statia de metrou gresita. Chiar la multe magazine numele produselor sunt si in engleza, limba pe care o stapanesc foarte bine si locuitorii de acolo. Noi n-am dat peste nimeni care sa se uite stramb cand ii spui ceva in limba engleza.
Acelasi sentiment de "friendly" l-am avut de fiecare data cand am intrat in contact cu cineva din Amsterdam sau Olanda in general, fie ca lucra la hotel, la bar, la coffee shop sau la magazin. Oamenii erau neasteptat de calmi si de amabili - neasteptat pentru romanii care zi de zi isi duc veacul prin Bucuresti, de exemplu. :)
Ne-am cazat la City Hotel, in piata Rembrandt (80 de euro/camera/noapte, mic dejun inclus, foarte curat si linistit). Din nou (stim, suntem enervanti cu asta) personalul de la hotel era prietenos, ba chiar unul dintre ei ne-a cautat pe Google niste locuri unde vroiam sa ajungem si le incercuia pe o harta pe care ne-o facuse cadou.
Probabil ca mult din atitudinea lor vine ca un fel de PR pentru turistii care vin sa viziteze orasul pentru ca sunt constienti ca acestia vor face la randul lor PR pentru locurile in care au fost (adica exact ce fac eu acum). Ergo... mai multi turisti, mai multe sanse de castig, o bicicleta mai performanta :).
Pentru un bucurestean obisnuit cu discrepante la tot pasul, Amsterdamul e ireal de unitar. Cladirile sunt construite toate intr-un stil consistent, majoritatea sunt vechi, nu vezi aici un bloc de beton si sticla si langa o casa din secolul 16, de exemplu. (vorbim de centru, care este foarte mare si reprezinta, de fapt, Amsterdam-ul propriu zis. Cartierele de la marginile orasului cu cladiri de birouri sunt alta poveste)
Apropo de case, au o poveste simpatica pe care ne-a spus-o un prieten olandez in timp ce ne plimba cu barca pe canale. La intrebarea noastra candida de ce sunt mai mult lungi si inalte decat late, am aflat ca motivul e foarte mercantil.
In trecut, se percepea o taxa nu pe aria locuintei, ci pe... latimea ei. Si uite asa s-a ajuns la case lungi dar inguste, cea mai mica dintre ele avand maxim doi metri latime... deci un fel de tren :). Bogatia cuiva se calcula in functie de cat de lata era casa si de cate intrari avea. Casele nobililor au doua intrari - una mai sus si una jos, mica, sub scara, pentru servitori.
Ne-a placut si felul in care renovau cladirile, scutind ochiul privitorului de a vedea reparatiile. Fatada era acoperita in intregime cu imaginea cladirii respective, iar in spatele cearsafului... se aflau schelele si muncitorii. De departe, nu iti dadeai seama ca it's not for real. Faptul ca nu se facea murdaria din molozul, praful sau noroiul asociate constructiilor din Romania ni s-a parut un bonus. :)
Apoi, nu ni s-a parut ciudat sa vedem un bordel intr-o casa veche, un mall intr-un fost palat sau un mic castel pe malul unui canal transformat in restaurant. In mod paradoxal, toate acestea se armonizau foarte bine si faceau parte din aerul orasului.
Cel mai frumos cred ca se vede orasul atunci cand te plimbi cu barca pe canale, mai ales ca sunt parti pe care la care nu poti ajunge. decat pe apa. Din pacate, nu sunt decat vapoare mari pentru tururi oficiale si de obicei sunt pline de japonezi cu aparate foto... Solutia e sa gasiti pe cineva cu barca dispus sa va arate colturile cu iesire la canal.
Una din atractiile principale ale Olandei, in general, Red Light District nu se dezminte: fete in vritrina (nu am putut sa le fotografiem ca au dat cu apa dupa noi :D), sex-shopuri, coffee shop-uri (unde nu, nu se bea cafea), "teatre" cu live porno show, private cabins si alte lucruri istorice menite sa atraga turistii doritori de senzatii... orice fel de senzatii.
Iarasi in mod paradoxal, nimic nu dadea impresia de exces sau prost gust agresiv. Dimpotriva, cei din Amsterdam erau foarte relaxati cand se refereau la coffee shopuri sau la prostituate, toate fac parte in mod constient din viata orasului.
Un prieten londonez ne spunea ca in Amsterdam se vede mai mult ca in alte locuri "a strong sense of community". Ferestrele sunt pline de flori si am remarcat tendinta de a le infrumuseta cat mai mult. Mai ales la cele de la parter, erau puse tot felul de mici obiecte de decor in fereastra, menite sa faca trecatorul sa se bucure de ceea ce vede.
Probabil tocmai pentru ca oamenii sunt deschisi la minte, relaxati, toleranti si echilibrati, orasul este atat de permisiv. Nu cred sa existe pericolul ca locuitorii din Amsterdam sa se drogheze in fiecare noapte, sa stea numai la bordel si sa uite a doua zi sa se urce pe bicicleta sa mearga la job :). Din cate am vorbit cu cativa dintre ei, daca o fac, o fac fara excese si perfect constienti. Intr-adevar, se simtea miros de iarba la fiecare colt de strada, dar majoritatea pe care i-am vazut fumand erau turisti.
Daca vreti sa mergeti la Amsterdam, nu va recomandam vreun muzeu sau vreun loc anume. Pur si simplu plimbati-va unde vedeti cu ochii, luati-o pe orice straduta si incercati sa urmati canalele. Aaa, da, si feriti-va de biciclisti. Sunt multi si sunt omniprezenti, e inevitabil sa va claxoneze sau sa nimeriti in calea lor.
In caz ca v-ati gandit cam care e bugetul, cateva preturi estimative:
- avion KLM - aprox 300 euro (depinde cand rezervati),
- calatorie cu metroul sau autobuzul - aprox. 1 euro (nu aveti nevoie, dar totusi...),
- bere - 3 - 5 euro,
- micul dejun la terasa - 8-10 euro, masa de pranz sau cina - aprox 15 euro,
- sandwich de pe strada sau din supermarket 3 - 5 euro,
- apa minerala - 1 euro in supermarket, 2, 3 euro pe strada,
- bicicleta de inchiriat pe zi 10-12 euro.
Drum bun si dati un semn daca ati fost pe acolo sa ne ziceti cum a fost. :)
UPDATE:
Radu a fost pe acolo si ne-a trimis cateva fotografii. Multumim! :)


Si, bineinteles, bicicletele!!!

Foto: Radu Topliceanu
Comentariu nou
Foarte frumos ceea ce ati scris. Am petrecut si eu 3 luni din viata in acest superb oras de distractii pentru oamenii mari. Orasul se vede superb din seaua unei biciclete, iar pentru cei care pot zabovi mai mult timp e recomandata achizitia uneia de la binevoitorii de prin Vondelpark. Eu am cumparat una cu 12 euro :D
Cazare mai ieftina se gaseste la hosteluri, cele mai ieftine fiind cred Shelter-ele din City (red light district) si din Jordaan.
Cea mai faina perioada pe care am prins-o eu a fost in weekendul cind se celebreaza ziua reginei pe la sfirsitul lui aprilie.
In A-dam am simtit intr-adevar libertatea absoluta, desi nu am fost curios nici de oferta cofeeshop urilor sau de ofertele voluptoase din spatele neoanelor mov. E pur si simplu libertatea de a hoinari in voie printre gracht -uri, parcuri si ratuste, e bunul simt care acasa lipsea cu desavirsire.
Mi-am desenat inima pe un pom in Westerapark si mi-am lasat-o acolo.
I AMsterdam
Comentariu nou
Vreau sa le recomand si eu celor pasionati de turism o comunitate inchegata pe Facebook: ZGlobii. Multe stiri simpatice despre calatorii, aventuri si impresii. Check it out: http://www.facebook.com/pages/ZGlobii/184656708226471