Retro: 100 de ani de transport public in Bucuresti

Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+
Stii cand au aparut tramvaie in Bucuresti? Dar cand a fost ultima cursa a vreunui tramvai cu cai? Cum arata primul troleibuz? Ce varsta au autobuzele DAC... cum, nici macar nu stii ce era ala?!

Cu ocazia Zilelor Bucurestiului din 2009, cand am implinit 550 de ani de atestare documentara, s-a mai sarbatorit ceva important: 100 de ani de transport in comun in capitala, moment celebrat de RATB cu o caravana de tramvaie cu cai si alti batranei de expozitie. Din pacate noi am ratat momentul caravanei (poate si voi?), si ne-a parut asa de rau, incat ne-am gandit sa dam o tura prin ultimii 100 de ani de transport public in Bucuresti.

ratb 100 ratb 100
Tramvaie si autobuze la Cercul Militar; prima statie STB la Piata Senatului /Operetei

Se facea ca... Pe la 1871 apareau in oras primele tramvaie (trase de cai), iar depoul se afla pe undeva pe la intersectia (de azi) Vasile Lascar cu Stefan cel Mare, pe strada Teilor.

Progresul ajunge catinel si pe plaiul mioritic, in 1883 vine curentul electric in Bucuresti, astfel incat in decembrie 1894 aparea si concurenta tramvaiului cu cai, adica tramvaiul electric, cu care bucurestenii se puteau deplasa din Cotroceni in Obor. Desi bidivii poate au sperat sa fie eliberati cat mai repede din functie si lasati la vatra inapoi la grajd, asta nu s-a intamplat chiar asa de repede: Societatea Romana de Tramvaiuri a fuzionat cu noua organizatie, iar in 1909 se adopta si Legea pentru infiintarea "Societatii comunale pentru constructiunea si exploatarea tramvaielor in Bucuresti", cunoscuta si drept Societatea de Tramvaie Bucuresti sau S.T.B.


vagon Thomson-Houston, model introdus in Bucuresti in 1923

In 1929 se incheie era tramvaielor cu cai. Transportul se face cu autobuze, care nu semanau nici macar cu ceea ce numim noi azi microbuze, si cu tramvaie electrice. STB obtine in 1936 exclusivitatea transportului bucurestenilor, ocupandu-se atat de oras, cat si de comunele din jur. Parcul de autobuze avea deja 392 de masini, marcile Renault, Chevrolet si Henschel, care functionau pe 22 de trasee.

ratb 100 ratb 100
tramvai cu cai si cai sub capota sub forma de autobuz Chevrolet (sursa)

In 1949 apare si primul troleibuz pe traseul Piata Victoriei-Hipodromul Baneasa, iar in 1950 STB se redenumeste Intreprinderea de Transport Bucuresti, adica ITB, cum i-a ramas numele pana dupa Revolutie. Ceea ce ni se pare remarcabil este faptul ca in 1950 ITB era a doua intreprindere din tara ca numar de angajati: 11.000, prima fiind Uzina Resita, cu 22 de mii.

Ca o intreprindere care se respecta, ITB a dezvoltat "in house" si modele proprii:

tramvai itb troleibuz itb
vagonul de mare capacitate pe 4 osii, 1951, si troleibuz romanesc, 1955, sursa

De pe site-ul RATB aflam si alte lucruri minunate si uimitoare despre ITB: "in perioada 1972 - 1980 era a patra intreprindere de transport urban din lume sub aspectul marimii parcului de vehicule, al suprafetei deservite si al numarului de salariati. La varf, parcul depasea 2.500 autobuze, 800 tramvaie si 700 troleibuze, avand 35.000 salariati". Nu suntem absolut siguri ca nu e abur cu reminiscente comuniste, dar daca situatia statea intr-adevar atat de bine, atunci ne pare rau ca nu i-am prins epoca de aur (macar de dragul comparatiei), pentru ca vremurile, demografia si drumurile de acum nu-i sunt tocmai favorabile.

In anii 80 progresul continua: apare troleibuzul dublu-articulat, ale carui batrane modele inca se mai tarasc pe anumite rute din oras, se "trage" tramvai peste Podul Grant (in '83), iar in '85 se incepe productia pentru alte orase: Constanta, Ploiesti, Craiova, Brasov.

Din 1990 ITB devine RATB, iar restul e istorie contemporana, pe care o vedem inca functionala sub forma de Mercedes Citaro (ultimul "racnet", cu aer conditionat), tramvaie joase V3A noi, sistemul de taxare cu cartele magnetice, DAF-urile, Iveco-urile, Ikarus-urile si Rocar-ele de Simon cele vechi...

ratb 100 ratb 100
diferente: Piata Universitatii vs Piata Bratianu, cum se numea odata

Daca va intereseaza o poveste detaliata a fiecarui model si a datelor de fabricatie, introducere sau retragere, pana la ideea unui muzeu al transportului public, gasiti la adresele de mai jos informatii ultra-complete si competente:

Istoric RATB pe ratb.ro

Canalul youtube metrouusor
TramClub Romania
Transira, forum despre transport public

Fotografii de la aniversarea (in 1994) a 100 de ani de tramvai electric



Nici un comentariu inca vrei sa comentezi?

Evenimente promovate pe Metropotam

Locuri promovate pe Metropotam

d'ale zilei...

Terasa mea preferata in 2017 este ...
|Rezultate|Alte sondaje

Descopera