Transalpina - cazare, plimbare si fotografii

Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+

Transalpina 2013 - cand se deschide circulatia rutiera

Vedeti si cele mai frumoase poze Instagram de pe Transalpina

Prima oara am scris despre soseaua Transalpina acum 4 ani. De atunci, multe lucruri s-au schimbat pe acolo si weekendul trecut am dat o tura prin Parang pentru a va putea da informatii noi despre cazare pe Transalpina, starea drumului si alte detalii utile.

In primul rand, pentru a preintampina diverse comentarii legate de nume (cineva se intreba de ce ii spune Transalpina, ca nu e prin Alpi [sic!]), o sa incepem cu unde se afla. Transalpina e drumul DN 67C si traverseaza muntii Parang. Pe modelul Transfagarasanului, ar putea sa i se spuna Transparanga, dar o sa cadem cu totii de acord ca suna prost. Cum mare parte din ea serpuieste prin golul alpin (zona golasa de dupa limita superioara a padurii, lipsita de vegetatie inalta), se numeste Transalpina si este cea mai inalta sosea din Romania, trecand prin Pasul Urdele, 2145m, care este cel mai inalt pas din Europa de Est.

Transalpina Transalpina
Transalpina Transalpina
Transalpina Transalpina

Despre istoria ei s-a scris in randuri repetate si nu vom mai mentiona decat faptul ca drumul nu e defel nou, se pare ca exista chiar de pe vremea romanilor, care voiau sa ajunga la Sarmisegetusa. Drum de importanta strategica, a fost partial reabilitat in timpul celor doua razboaie mondiale, de catre Ferdinand si Carol al II-lea, si i se mai spunea Drumul Regelui sau chiar Poteca Dracului.

Desi drumul era cunoscut macar celor din judetele apropiate - Gorj, Valcea, Sibiu, Alba si Hunedoara, starea lui il facea practicabil cu greutate chiar si vara. Gasiti aici cateva imagini cu starea drumului pe la inceputul anilor 2000: cu motorul in 2003 si panorama de pe varful Papusa spre Ranca (mai multe aici), de cand asfaltul era un vis din viitor.

Transalpina Transalpina

In ultimii ani, de cand s-a inceput asfaltarea si presa a inceput sa scrie in superlative - cel mai inalt drum din Romania, cel mai spectaculos drum din Carpati, din ce in ce mai multi romani au inceput sa suie coasta Parangului pentru a vedea minunea de drum.
 

Transalpina harta

harta transalpina

Transalpina e soseaua care urca din Novaci prin Ranca (~1600m) pana in Pasul Urdele (2145m), apoi coboara pe partea cealalta a muntelui spre Obarsia Lotrului. De acolo drumul duce:
- spre stanga la Petrosani
- spre dreapta la Lacul Vidra si Voineasa
- Transalpina continua, mai putin spectaculos si mult mai putin inalt, inainte spre Sebes, pe un drum frumos prin padure (dar inca in constructie, cu multe zone ne-asfaltate complet), care ofera la un moment dat o vedere frumoasa asupra lacului Oasa.




Transalpina cazare


Varianta "oriunde e bine, daca am ceva civilizatie in jur" iti ofera cazare sub forma de pensiuni in Baia de Fier si Novaci in sud, iar in nord la Obarsia Lotrului si presarate pe toata portiunea Transalpinei dinspre Sebes, mai ales cand drumul incepe sa coboare, la Sugag, spre exemplu.

Varianta "vreau sa stau in varful muntelui" iti rezuma optiunile la Ranca, loc unde ne-am oprit si noi. Vineri la amiaza am gasit cu greutate cazare, fara a fi facut rezervare din timp.

Ranca Ranca

Ranca ne-a impresionat foarte neplacut, un fel de nouveau riche, un fel de Vama Veche alpina. Odata ce s-a dat verde la turisti si a explodat potentialul, pensiunile au inceput sa apara la Ranca la fel cum s-a intamplat si in Vama Veche, si pe acelasi sistem - protapite unde se nimereste, construite dupa buna fantezie a proprietarului, fara vreo infrastructura de baza. Si trist de urate, vopsite in culori stridente, cu marmura si aluminiu, termopane albe. Fara o floare in geam, fara un balconas de lemn, fara un gardulet vopsit si niste scari curate. O carpeala facuta in viteza, sa luam bani turistului.

Nici macar nu poti spune ca te duci acolo pentru liniste si aer curat - santierele sunt omniprezente, se taie, se bate, se sparge, iar zgomotul se propaga pana departe. Nu-s trotuare (se lucreaza oarecum la ele) si de la santiere vantul mai umfla cate un nor de praf

Ranca Ranca
Ranca Ranca

Daca la pensiunile de la sosea ai acces, la cele imprastiate pe versanti nu ai cum ajunge pentru ca nu-s drumuri, sunt poteci pietruite si prafuite. Nici padurea de acoperisuri nu inseamna ca la tot pasul dai de cazare - da, probabil vor fi pensiuni, dar unele sunt inchise, altele functioneaza doar iarna, la unele se lucreaza, altele sunt deja in paragina, desi ramase in stadiul de santier.

Cainii s-au aciuat deja pe langa diverse santiere si noaptea, daca iesi la o plimbare pe sub stele (se vad minunat la altitudinea aceea), e o aventura sa scapi cu nadragii necapsati de maidanezul alpin. Nu o sa stai prea mult la plimbare insa, pe langa faptul ca n-ai drumuri, in Ranca nu e nici iluminat "stradal". Stalpi si becuri exista, dar nu functioneaza.

Ranca Ranca

Un alt lucru care lipseste in statiunea turistica Ranca sunt magazinele si restaurantele. Unele pensiuni au restaurante, altele nu. Magazine sunt vreo doua; La Sanducu nu parea de la distanta prea promitator, dar in celalalt, unde urla maneaua pentru muncitorii care vin la o citirica dupa program, gasesti totusi materie prima pentru un mic dejun acceptabil - fructe, salam, un carnacior, branza, ceva dulciuri.

Preturi la cazare? In locurile pe unde am intrebat am gasit asa: camera de 4 paturi la 100 de lei (Alpin), camera dubla la 80 de lei (Carmen, langa una dintre partii), camera dubla la 180 de lei (Onix).

Vezi mai jos mai multe fotografii de la Ranca:


 

Schi!


Sa nu uitam de partea cea mai importanta - la Ranca se schiaza. Sunt cateva partii, pentru incepatori si de dificultate medie, exista teleschi si am vazut urcand spre varful Papusa si o instalatie de telescaun.

Pentru mai multe informatii privind posibilitatile de schi la Ranca va recomandam site-urile portal Novaci Ranca.ro, Ranca.org si eRanca.com.

Daca va intereseaza putina istorie a locului, o sa va placa reportajul acesta despre Dumitru Brezulescu si inceputurile Transalpinei.


Ranca Ranca
Ranca Ranca
 

Transalpina starea drumului


Soseaua Transalpina e in sfarsit gata, se poate merge cu orice tip de masina pe ea, asfaltul e grozav. Asta e varianta optimista.

Varianta realista zice asa: partea carosabila e gata 99%. Am mai prins cateva semafoare (pe baza de semnalizare umana) pe versantul dinspre Obarsia Lotrului. Nu sunt terminati defel peretii - nu s-a montat plasa pentru a opri (unde e cazul) pietrele si - o problema si mai mare - nu exista inca parapet.

Transalpina Transalpina
Transalpina Transalpina
Transalpina Transalpina

Nici locuri de privit panorama sau oprit la popas nu-s facute inca, drept pentru care soferii opresc unde au chef. Nu-s nici indicatoare - spre exemplu Pasul Urdele nu e semnalizat. Ceva mai incolo, pe un platou de sub varful Carbunele, unde s-a facut o parcare ad hoc, sunt cateva harti ale masivului, ilizibile.

Concluzia weekendului: drumul este intr-adevar superb, superior Transfagarasanului din multe puncte de vedere - e mai inalt, mai variat si ofera priveliste de ambele parti ale drumului. Daca intentionati sa ramaneti peste noapte, nu puneti baza pe faptul ca va descurcati la fata locului. rezervati din timp; incercati spre exemplu Ranca online. Nu stim sa va spunem cand se inchide drumul in sezonul rece (probabil se va anunta cand se va strica vremea), dar cabanierul nostru ne-a spus ca pana la Ranca, dinspre Novaci, se poate ajunge usor si iarna.

Vezi mai jos mai multe fotografii de pe Transalpina, venind din directia Obarsia Lotrului:






18 comentarii vrei sa comentezi?

1 - 10 din 18 comentarii

Transalpina - cazare, plimbare si fotografii
Adrian
#1 -

Cazare

Recomand cazare la pensiunea INA Ranca, gasiti usor site-ul. 50 de lei pe noapte e ieftin pt conditiile oferite...

Transalpina - cazare, plimbare si fotografii
adriana
#2 -

cazare

Interesant articolul, am fost si noi dar ceea ce se mai poate mentiona la cazare ar fi in zona in Luncile Prigoanei in inima muntilor la 12 km ce-i drept de Lacul Oasa...dar e minunat..si merita noi ne-am abatut de la traseu si am poposit o noapte la Coroana Prigoanei. Emotii mari ca exteriorul nu te incanta decat prin florile de la geam dar in interior e super merita,o cabana utilata cu tot ce tb in creierul muntilor o recomand cu caldura(la propriu vb si proprietarul ok, om cumsecade; acolo in zona la aprox.6 km se amenajeaza si o partie se putea vizita dar era in septembrie ...si pentru ca nu era vreme de schiat am mancat afine si zmeura.Frumos !

Transalpina - cazare, plimbare si fotografii
georgiana
#3 -

amestec de urit si frumos

Drumul e bun din punct de vedere al asfaltului ( acolo unde e)insa lipsesc parapetii, plasele ptr retinere a pietrelor, locurile de parcare si popas. Piesajul e singurul care e frumos dar a fost alterat grosolan de mina omeneasca in statiunea Rinca. De fapt nu se poate numi statiune. Constructiile de tot felul si cu gust si fara gust, nu au locuri de parcare corespunzatoare, nu exista iluminat, ciinii te sperie la tot pasul. In afara de drumul principal restul drumurilor sint sub orice critica. Ca sa nu mai vorbim de felul in care au fost agatate vilele fara rost in locuri fara acces. O aglomeratie de acoperisuri , santiere peste tot. Lipsesc brazii in zona, pietris peste tot....chiar sinistru pentru o persoana obisnuita cu o statiune de munte de talia celei de la Poiana Brasov. Sper ca dupa santierul ce e in desfasurare la Poiana sa se planteze iarba sa nu ramina ca o zona in alunecare asa cum e in momentul de fata.

Transalpina - cazare, plimbare si fotografii
Andrei-Mironescu
#4 -

Comentariu nou

Nu cred ca poate fi ceva mai grotesc decat ceea ce s-a facut in aceasta zona si cu acest DN17C. Era mult mai bun asa cum era inainte de inceperea lucrarilor. Puteam spune ca exista o alternativa pentru adevaratii iubitori ai muntelui , cei care nu incearca sa transforme natura si sa o exploateze in interes personal , cei care o iubesc cu adevarat.
Din tot ce s-a construit , este ceva care a dus un plus de valoare locului ???? Eu nu vad nimic.
Mi se face sila sa mai vizitez acea zona .

Poate se lumineaza careva si ne mai pune sa platim si taxa de acces . 10 lei de adult , 5 lei de copil si 50-100 lei de masina nici nu ar fi mult. Nu-i asa ?????

Transalpina - cazare, plimbare si fotografii
Adrian
#5 -

Scopul scuza mijloacele!

Din pacate, mijloacele sunt ale noastre si ne costa multi bani!
Drumul este Ok, permite si celor mai convinsi pantofari sa vada cum e pe creasta, dar nu vad ce produce pentru economie, mai ales ca se aude la tot pasul ca nu sunt bani.
Am ales titlul "Scopul scuza mijloacele", deoarece se vad peste tot panopuri cu "Proprietate privata". M-as mai intreba: de la cine or fi mostenit sau de la cine or fi cumparat actualii proprietari, acele terenuri in virf de munte?
Banii care s-au cheltuit acolo s-au cam dus pe apa sambetei. Mai bine se largea drumul de pe Valea Jiului sau se finalizau lucrarile incepute inainte de 1990 pe Valea Oltului (un sens pe stanga, un sens pe dreapta Oltului)- cu siguranta ca multi transportatori ar fi fost multumiti, iar vietile multora ar fi fost salvate.
Pana la Ranca era de ajuns!

Transalpina - cazare, plimbare si fotografii
alin
#6 -

Comentariu nou

nu contest modul haotic în care s-a construit în stațiune (Rânca), dar cei care au scris articolul nu au fost în Parâng sau mai ales la Straja. Acolo cabanele (de multe ori cocioabe) sunt construite perete în perete. Cea mai mare parte a camerelor nu au ferestre (ești ca într-un buncăr), iar doamne ferește de un incendiu că arde un sfert din stațiune, mașinile pompierilor nu au de multe ori cum să intervină.
Cu toate acestea, Straja oferă, poate cele mai bune condiții naturale de schi din țară. Atenție, am zis condiții naturale ...

Transalpina - cazare, plimbare si fotografii
Cristina
#7 -

Comentariu nou

@Alin - chiar discutam despre Straja cand ne plimbam prin Ranca, si noua ne-a adus aminte de locul acela, din aceleasi motive.

Transalpina - cazare, plimbare si fotografii
Puica
#8 -

trist

am fost luna trecuta pe transalpina, plecasem cu gandul sa ne cazam la Ranca dar am renuntat la ideea, pentru ca nu vroiam sa ne trezim dimineata in sunet de bormasina. foarte mult s-a schimbat in rau aceea zona, atat de salbatica, in urma cu 6-7 ani, m-a indurerat cand am vazut ce macel s-a facut acolo, au taiat ca sa construiasca, au distrus natura. in curand nu vor mai ramane zone neatinse de om, poate doar rezervatiile.

am ramas cu un gust amar dupa transalpina..dati-ne copacii inapoi!!

Transalpina - cazare, plimbare si fotografii
mmg
#9 -

primarul din ranca sa traiasca

transalpina incepe cu un ghetou alpin numit ranca.
tot ce s-a construit acolo este grotesc.
se poate face turism acolo cu mesajul: asa arata un loc unde se construieste haotic si fara cap!!!

Transalpina - cazare, plimbare si fotografii
cris
#10 -

drumul petrosani-obarsia lotrului

Cum se prezinta starea drumului. As dori mai multe detalii. Eventual si cateva imagini.

1 - 10 din 18 comentarii

d'ale zilei...

Credeti in Dumnezeu?
|Rezultate|Alte sondaje

Descopera