Rinocerul birocratiei din fata Casei Presei

Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+

Acolo unde inainte se afla o Hidra cu sapte capete, pe soclul lui Lenin din fata Casei Presei Libere, acum troneaza un Rinocer alb pe al carui spate apasa un teanc imens de hartii. Si aceasta statuie este una care isi propune sa scoata in evidenta una dintre problemele tipice ale Romaniei: birocratia. De aceea se si numeste "a patru", de la coala de hartie A4 absolut si absurd, simbol al birocratiei romanesti.

Statuia a inlocuit hidra pe 5 noiembrie si apartine tanarului artist Cristian Raduta. Acesta s-a nascut in 1982 si s-a intors in Romania dupa doi ani petrecuti prin bursa Vasile Parvan la Roma. Lucrari ale sale se regasesc si in colectia Muzeului National de Arta Contemporana din Bucuresti si la The Canadian Clay and Glass Museum din Waterloo. 

Rinocerul alb din fata Casei Presei Rinocerul alb din fata Casei Presei

Intr-o descriere a statuii (pe o foaie A4, bineinteles, lipita pe soclul lui Lenin) stau scrise urmatoarele:

"Epoca digitalizarii intarzie periculos de mult in Romania. Procesul de simplificare a birocratiei se afla la nivelul promisiunilor si al vesnicelor planuri. Pentru ochii celor obisnuiti cu normalitatea fonturile prietenoase ale mediului online, accesul la informatia oficiala se dovedeste un adevarat cosmar de mii si mii de pagini marunt scrise prin care nu poate strabate niciun motor de cautare.

Rinocerul lui Cristian Raduta cara abatut povara descentralizarii centralizate, a cererilor noastre pe o coala A4, pretinse de atatea zeci de ori cu amabilitate de functionarii publici, a formularelor in continua schimbare si actualizare, a decizilor definitive pana la anulare, a legilor implementate istet si a ordonantelor care schimba implementarile."

Rinocerul nu are cum sa nu fie si un "apropo" la piesa absurda a lui Eugen Ionescu, Rinocerii: "Ei da, sunt un monstru. Un monstru! Doamne, niciodata nu voi fi rinocer niciodata, niciodata! Nu ma mai pot schimba."

Rinocerul alb din fata Casei Presei Rinocerul alb din fata Casei Presei


Statuia face parte din "Proiect 1990" marcheaza o serie de evenimente, care au ca scop amplasarea unor lucrari de arta contemporana temporare pe soclul din Piata Presei, ramas liber inca din 1990. Initiatorul  "Proiect 1990" este Ioana Ciocan, asist. dr. in cadrul Universitatii Nationale de Arta din Bucuresti, iar sculptura lui Cristian Raduta este cea de-a treisprezecea lucrare expusa in cadrul "Proiect 1990" de la demararea acestuia din ianuarie 2010.

Tot aici, in acest loc, se doreste construirea celui mai inalt monument din Bucuresti - Aripi, Monumentul luptei anticomuniste, un monument care arata oribil.

Vezi mai multe poze cu rinocerul alb din fata Casei Presei




4 comentarii vrei sa comentezi?

Rinocerul birocratiei din fata Casei Presei
Andreea
#1 -

12 - doisprezece - douăsprezece

Douăsprezecea că "lucrare" e substantiv feminin

Rinocerul birocratiei din fata Casei Presei
mariastroe
#2 -

Dear Andreea, you grammar nazi,

...vezi că ai uitat să-ți pui virgulă înainte de cauzală.

Rinocerul birocratiei din fata Casei Presei
Cristian Moanta
#3 -

Proiect 1990

Dupa parerea mea, cea mai reusita lucrare a fost cea care sugera topirea statuii lui Lenin. Practic se mai vedeau doar partea de jos a picioarelor si poalele mantiei, iar presupusul bronz topit era scurs in forme groase pe o parte a soclului pana pe postament.
Simbolistica era suficienta - a fost nevoie de o perioada lunga de timp pentru "topirea" simbolului comunismului dur, dar pana la urma s-a intamplat APROAPE in totalitate.
As fi permanentizat aceasta lucrare ca monument al despartirii lente si incomplete de comunism, asa cum trebuie sa recunoastem ca este. As fi restaurat soclul si postamentul conform celui original si as fi asezat acel Lenin topit, realizat in bronz real. In afara de simbolistica suficienta, aceasta varianta ar fi avut si beneficiul de a fi mai subtila, si implicit mai digerabila.

Varianta cu statuia lui Lenin din care care ies sapte capete ale Hydrei (eu stiam ca Hydra avea doar trei capete, dar asta este alta poveste) este sinistra ca simbolistica, chiar daca poate adevarata, dar si oribila ca imagine.
Iar asocierea dintre capul de Hydra si trandafir, mi se pare mai mult decat nefireasca. Cand din trupul lui Lenin ies sapte trandafiri, cineva ar putea descoperi simboluri nefiresti, chiar contrare a ceea ce s-a dorit a fi transmis de fapt. Mai ales ca trandafirul este simbolul socialistilor de azi.

Rinocerul birocratiei din fata Casei Presei
Cristian Moanta
#4 -

Proiect 1990

Rinocerul strivit de birocratie este OK, este o idee inteligenta si o realizare plina de inspiratie, dar nu isi are locul acolo. Sa nu para rinocerul strivit de teacurile de ziare tiparite in Casa Scanteii (scuze, nu ii pot spune altfel) si in care sunt spuse toate prostiile din tara si din lume.
Iar un pretins monument, cu dimensiuni care sa impresioneze, al luptei anticomuniste nu ar reprezenta decat o grava eroare din toate perspectivele. Ar fi greu de imaginat o idee mai tembela.
Lupta anticomunista din Romania, atat cata a fost, are nevoie de o consemnare istorica corecta si de integrare in educatia scolara a noilor generatii, nu de monumente.
Ce facem? Inlocuim un Lenin de dimensiuni impresionante, simbol al "luptei de clasa" (asa a fost denumita de propoganda comunista, nu?) cu Aripile Luptei Anticomuniste, cel mai inalt monument din Bucuresti. "Cea mai...", "cel mai..." - gandire tipic faraonica / ceausista, de care nu ne putem debarasa. Asa am crede noi ca suntem in stare sa ii veneram pe cei care au avut curajul sa se impotriveasca comunismului.

Evenimente promovate pe Metropotam

Locuri promovate pe Metropotam

d'ale zilei...

Ai spirit civic?
|Rezultate|Alte sondaje

Descopera