Locul saptamanii: Muzeul aviatiei

Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+

Dat fiind conul de atentie in care se afla recent Muzeul Aviatiei din Bucuresti (scandal despre care o sa va povestim putin mai jos), ne-am gandit sa ii facem si noi o vizita, admitand ca pana astazi nu il mai vizitaseram.

Scurt istoric: Muzeul Aviatiei a primit aprobarea pentru infiintare la inceputul anului 1990. Mai intai a fost instalat provizoriu la Baza 90 Transport Aerian. A functionat apoi o vreme la Aeroportul Baneasa, iar din 2006 s-a mutat in Pipera, pe strada Fabrica de Glucoza, unde era inainte o unitate militara de radio locatie si reparatii radare si in zona unde a fost odata Aerodromul Pipera (vezi aici o harta veche a zonei).

Metropotamul nu stie mare lucru despre avioane, nici nu e pasionat de ele, dar un muzeu de aviatie ramane oricum un lucru fascinant pentru toti copiii cu varste cuprinse intre 3 si 90 de ani. Ca niste pustani dusi prima data la balci, am cascat gura ore intregi la avioane. Nu prea multe ore totusi, pentru ca in timpul saptamanii muzeul se inchide la 4 dupa-amiaza.

Ne-am mirat tare mult ca nu exista nici un fel de taxa de muzeu, iar pentru fotografii nici atat. Ne place sa avem voie sa facem fotografii pe unde mergem, si nici ideea gratuitatii nu ne e foarte incomoda, dar dupa ce am vazut stadiul in care se afla muzeul, afirmam cu seriozitate ca trebuie o taxa. Bietul muzeu are nevoie urgenta de fonduri. Si de oameni care sa se ocupe serios si cu dedicatie de el.

Am inceput cu partea de interior, amenajata in doua hangare, lasand pentru sfarsit plimbarea prin "cimitirul" de MIG-uri. Pardon, prin parcul de avioane de afara.

Muzeul Aviatiei Muzeul Aviatiei
Muzeul Aviatiei Muzeul Aviatiei

Inauntru - racoare si semintuneric. Muzeul are o colectie impresionanta nu doar de avioane, care iau ochii tuturor, ci si de obiecte cu importanta istorica mai mare pentru pasionati: obiecte personale, fotografii originale, documente, manuscrise si brevete, scrisori, insigne ale lui Aurel Vlaicu si Henri Coanda, uniforme si insemne oficiale ale Fortelor Aeriene Romane de dupa al doilea Razboi Mondial incoace, machete, modele si diorame care prezinta aviatia romaneasca de la inceputurile lui Vuia in 1906, progresele lui Vlaicu in 1909 si succesul lui Coanda (cu brevet de inventie in 1934) pana azi... sau mai degraba pana zilele trecute.

Muzeul Aviatiei Muzeul Aviatiei
Dreapta: IAR-80, fabricat si inaugurat intre 1937-1939, avion aflat in dotarea aviatiei militare romane pana in  1953. Vezi detaliu cu "nose art" cu Mickey Mouse.

Muzeul Aviatiei Muzeul Aviatiei
Stanga: reclama la "Cea mai placuta distractie, un sbor de placere cu avioanele LARES deasupra capitalei, 200 de lei" - ce idee buna in continuare, de ce nu o pune nimeni in practica?
Dreapta: macheta avionului Bleriot cu insemnele scolii de pilotaj a principelui Bibescu, vezi aici si o pagina din Vulturul despre zborul lui Bleriot din Bucuresti


Toate acestea sunt insotite intr-o anumita masura de texte explicative, dar prezentarea se face in general (cel putin pentru un ochi de amator) destul de putin atractiv. Lipsa luminii din primul hangar si o usoara patina a vremii dau intregii colectii un aer usor decrepit, de altfel deloc strain muzeelor din Bucuresti.

Lucrul care ne-a uimit intr-un mod pozitiv in Muzeul Aviatiei din Bucuresti a fost trecerea dintre doua hangare, care se face pe o straduta retro in toata puterea cuvantului. Aleea pietruita cu piatra cubica incepe cu un atelier fotografic, unde poti sa iti faci poza in avion. Nu real, ci desenat. Mai jos pe strada e un cinema unde "ruleaza" in programul viitor Intriganta, vizavi o librarie, urmata de o cafenea si o ceaprazarie "La Principele Bibescu" (unul dintre pionierii aviatiei romanesti).

Muzeul Aviatiei Muzeul Aviatiei
Muzeul Aviatiei Muzeul Aviatiei

Ideea ni s-a parut excelenta, dar ne-dusa pana la capat. Totul era mort acolo, incremenit ca in -deh- muzeu.

Daca tot a venit cineva cu ideea asta simpatica, am vedea locul mult mai plin de viata, cu mai putine manechine, cu mai multe situatii interactive si reale pentru vizitatori, cu film "pe bune" la cinema, cafea adevarata la bodega, carti si documente la liberul studiu in "librarie"... si, de ce nu, un mic atelier foto real, cu un aparat vechi cu burduf si un fotograf care sa iti faca o poza sepia, care sa te astepte gata developata la iesire. Contra cost, desigur.

Muzeul Aviatiei Muzeul Aviatiei Muzeul Aviatiei

Revenind la spotul de lumina (si atentia presei) sub care se afla muzeul de cateva zile, acestea au fost declansate de o hotarare recenta a Consiliul Local al sectorului 2 prin care, citam, "se solicita Guvernului Romaniei trecerea imobilului si terenului pe care se afla muzeul din administrarea Ministerului Apararii Nationale in administrarea Domeniului Public – sector 2[...] imobilul va fi preluat in vederea sistematizarii zonei, respectiv pentru construirea de locuinte colective prin programe ale Agentiei Nationale de Locuinte".

De aici s-a tras concluzia in titluri de o schioapa prin ziare ca "vor sa distruga muzeul ca sa construiasca un cartier ANL". Dupa tam-tam-ul mediatic, MAPN a publicat un comunicat de presa in care preciza, printre altele, urmatoarele: "Nu s-a pus niciodată problema mutării sau desfiinţării Muzeului Aviaţiei şi nici măcar a restrângerii activităţii sale". Terenul in chestiune pare sa fie doar cel "excedentar" al cazarmei respective (adica vreo 10 hectare), care intr-adevar ar trebui sa devina "cartier".

Metropotamul, ne-fiind reporter de razboi mediatic, nu va spune decat ca nu i se pare deloc o idee buna sa se inghesuie peste muzeu blocuri de nici un fel, ba dimpotriva, ca daca tot a pus cineva ochii pe muzeu, sa ii pice fisa nu cati bani se pot face din imobiliare, ci din potentialul pe care il are patrimoniul de acolo.

Trebuie "doar" bani si oameni (acum sunt numai doi muzeografi), trebuie timp si bune intentii, multe carpe de praf (la figurat si la propriu) si toata valoarea aviatiei romanesti ar putea sa alcatuiasca un muzeu splendid.

Muzeul Aviatiei Muzeul Aviatiei
Muzeul Aviatiei Muzeul Aviatiei
Stanga sus - elicopter MI-8, model pe care il folosea si Ceausescu
Dreapta jos - "batrana doamna", MIG-21U-400,
avion cu care a zburat Doru Davidovici, scriitor si pilot de la moartea caruia s-au implinit pe 20 aprilie 21 de ani (a murit in '89 in timpul unui zbor de antrenament, avionul prabusindu-se de la 1000 de metri)


Deocamdata Muzeul Aviatie din Bucuresti este la limita paraginii - pe maidanele din jurul hangarelor haladuiesc haite de caini (care au impresia ca le-ai incalcat teritoriul si sunt destul de agresivi), avioanele de afara (in marea majoritate MIG-uri) sunt prapadite si neingrijite, nu prea au placute explicative, elicopterele n-au elice si prin cateva si-au gasit sfarsitul fel de fel de pasarele... iar pe latura din stanga a terenului s-a trasat si planul unei... biserici.

Indiferent daca va pasioneaza sau nu avioanele si istoria aviatiei romanesti, va recomandam o vizita la muzeu, o sa va placa. Si nu stim cati vizitatori au pe saptamana, dar daca merg acolo din ce in ce mai multi oameni si se observa interesul public, isi vor permite poate sa mearga cu fruntea mai sus la cerut fonduri si toata lumea va avea de castigat. Dar daca e un loc unde bate vantul printre vechituri (fie ele si valoroase, dar de la debara la anticariat e un pas mare) si unde nu vine nimeni, cum sa te agiti sa il "salvezi"?

Muzeul Aviatiei Muzeul Aviatiei
Muzeul Aviatiei Muzeul Aviatiei Muzeul Aviatiei Muzeul Aviatiei

Surse suplimentare de informatie:
Asociatia Aripi Romanesti, site si forum.
Site-ul muzeului

Articol din Adevarul care explica pe scurt situatia
Alt articol, din Jurnalul
Inca un articol din Capital, cu update-uri mai recente, analizand mai aprofundat problema


Muzeul Aviatiei din Bucuresti se afla pe str. Fabrica de Glucoza nr. 2-4, sector 2, acces direct cu tramvaiul 5 pana la statia Fabrica de Glucoza de pe bd. Barbu Vacarescu.

Program: marti - vineri 9 - 16; sambata si duminica 10 - 17; intrarea libera

Vezi mult mai multe fotografii in galerie sau pe toate (70) in slideshow-ul de mai jos:






3 comentarii

Locul saptamanii: Muzeul aviatiei
LumeaMare
#1 -

Comentariu nou

De anul trecut tot vreau sa il vad si tot nu reusesc sa ajung. Nici nu stiu, oare sa mai astept pana cand vine mintea la cap cui trebuie si face un lucru destept cu el sau sa ma grabesc pana nu dispare? Ar fi pacat sa nu se valorifice, numai din ce am vazut in imagini si am fost impresionata. Am avea ce sa adaugam la lista de lucruri interesante de vazut in Bucuresti, oare ce se mai asteapta?

Locul saptamanii: Muzeul aviatiei
Mihaela
#2 -

Merita vizita!

Eu am fost de 2 ori la muzeu, prima oara singura (am petrecut peste 3h acolo) si cea de-a doua oara impreuna cu prieteni straini care au apreciat poate si mai mult decat mine autenticitatea locului. Pe timp de vara, este minunat sa te poti plimmba printre avioanele expuse pe iarba!
Intr-adevar, sunt de acord ca ar merita din plin niste investitii care sa il puna in valoare si o comunicare pe masura. Am avut acelasi gand ca si Metropotam a propos de galeria din interior...lipseste "fiorul vietii" si pare desprinsa dintr-o epoca demult uitata. Poate ca ar merita totusi sa fie readusa la viata prin mai multa animatie si...ceva prezenta umana :)

Locul saptamanii: Muzeul aviatiei
Nuconteaza
#3 -

Pretul biletului

Parerea mea este ca statul sa investeasca si sa renoveze muze-ul apoi sa perceapa o taxa....

Pentru a posta trebuie sa fii logat.

Evenimente promovate pe Metropotam

Locuri promovate pe Metropotam

d'ale zilei...

Ai spirit civic?
|Rezultate|Alte sondaje

Descopera