Locul saptamanii - Autogara Filaret

Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+
In secolul al XIX-lea o mare parte din sectorul IV (de azi) al Bucurestiului era acoperit de plantatii de vita-de-vie. Dealtfel intreaga zona era acoperita de vegetatie si traversata de izvoare, un cadru excelent pentru odihna, in care Mitropolitul Filaret al II-lea si-a construit chiar un "chiosc de priveala" - un loc pentru  meditatie si reculegere spirituala.

Numita asadar dupa inalta fata bisericeasca, Zona Filaret formata din Campia si Dealul omonime a devenit loc de mare importanta istorica odata cu revolutia de la pasopt, de cand a inceput sa fie numita Campia Libertatii.

De pe strada Filaret - numita azi 11 iunie - numerosi bucuresteni au pornit, chiar la data de 11 iunie 1848, "spre palatul domnitorului Gheorghe Bibescu, aflat pe Dealul Patriarhiei si l–au silit sa semneze Constitutia intemeiata pe principiile Proclamatiei de la Islaz si sa recunoasca un nou guvern format din sapte membri in frunte cu Nicolae Balcescu."

21 ani mai tarziu, la 31 octombrie 1869, primul tren din capitala oprea la peronul garii din strada Cutitul de Argint. In statia Filaret -  prima din istoria Bucurestiului, construita de englezi si facand legatura intre Bucuresti si Giurgiu - se inghesuiau deopotriva "Tarani cu papornite, vaci, doamne cu rochii dantelate", in vagoanele de clasa I "tapitat cu lemn de mahon" urcau boieri, in vreme ce la clasa a II-a calatoreau taranii impreuna cu "orataniile" de curte ca intr-un marfar.

Tot aici, regele Carol a fost asteptat cand a revenit in Romania impreuna cu noua sa sotie, regina Elisabeta.

In 1960 statia a devenit Autogara Filaret iar liniile de tren au fost dezafectate. Astazi locul adaposteste zeci de autocare ce fac drumuri regulate in toata tara si Europa insa nimic din "farmecul" de odinioara nu s-a mai pastrat. Mai mult decat atat, in semn de respect pentru o cladire considerata a fi parte din patrimoniul national, existenta ei este punctata astfel:

Click pe imagini
filaret3

Imaginea este reprezentativa pentru modul in care sunt tratate multe dintre monumentele istorice ale Bucurestiului. Monument care, desi are o valoare istorica incontestabila si prin lege era stipulat ca trece in grija SNCFR, care
urma "a lua masuri de protejare, conservare, punere in valoare si restaurare, in conditiile legii, a Monumentului istoric si de arhitectura Gara Filaret" si sa devina Muzeu Tehnic, este momentan un muzeu al buticurilor, al micilor facuti in curte si al sacoselor de rafie.

filaret

filaret5

Afisand un look cvasi-horror, cladirea Autogarii Filaret este azi unul dintre cele mai decrepite si mizere "locuri istorice" din capitala, cu peretii cojiti, curti pavate cu piatra cubica si intesate de fiare vechi, cu o fosta cupola din care a mai ramas scheletul si o fantana arteziana de culoare bleu-turbat. In jurul garii sunt gunoaie, laturi, cersetori si caini comunitari.

filaret6

filaret7

filaret12

Nici parcul din fata autogarii nu se simte mai bine, iarba si pomi uscati si neingrijiti, banci rupte. Oamenii care au drumuri lungi se odihnesc direct pe iarba sau folosesc locul pe post de toaleta publica.
Din locul acesta, cum am mai spus, pleaca zilnic autocare spre diverse locuri ale Europei. La amiaza se doarme in compartimentul de bagaje, se mananca din traista pe treptele autogarii sau se bea rachiu si bere calda la crasma din cladire.

filaret9

filaret8

filaret13

Despre fosta gara ne-a vorbit chiar cineva care locuieste in preajma ei de o viata. D-naTeodora Lupu, filolog, isi aduce aminte cum venea cu tatal ei cand era mica sa observe "boghiurile de la locomotiva", dupa ce invatase la scoala despre trenuri, si cum se plimba cu trenul pana la Giurgiu. "Gara a fost facuta de Carol I care si-a respectat angajamentul ca nu va iesi din tara pana nu va face cale ferata.

Si intrucat merge cu vaporul de la Giurgiu la Viena, a facut gara - Filaret era prima statie si mai exista statia de la Cotroceni, gara regala, lasata la randul ei in paragina. Azi e doar o sursa de mizerie si pe interior si la exterior si nu vad ce cauta intr-o asemenea stare intr-un loc considerat central."

filaret10

"Parerea mea, toate zonele intinse de aici, care sunt in spatiul unor autogari particulare, ar avea un extraordinar potential pentru locuinte. E mare pacat si ma intristeaza profund, sa vad ca am trait aici o viata si am vazut cu ochii cum s-a ales praful de acest loc."

filare14

filaret11

Doamna Lupu crede ca monumentul ar trebui valorificat si ca nu este normal sa fie in aceasta stare. Si ca, de fapt, intreaga zona sufera de sindromul murdariei, desi are valoare istorica.

filaret16



3 comentarii

Locul saptamanii - Autogara Filaret
Diaconescu Vadim
#1 -

Monumente

O natiune care nu este capabila sau interesata sa-si conserve si sa-si promoveze universalitatii si posteritatii valorile, fie ca sunt monumente, vestigii sau pur si simplu frumuseti create de mana omului sau de Dumnezeu, nu si le merita. Si aceasta indiferenta nu tine de guvernanti, ci de lipsa totala de educatie. Pur si simplu ne doare in cot de ce vor mosteni copii nostri.

Locul saptamanii - Autogara Filaret
tirsa eliana
#2 -

unii mai incearca

Un prieten care a terminat anul asta arhitectura si-a ales ca proiect de diploma amenajarea unui teatru in cladirea (auto)garii filaret. Nu arhitectura este domeniul meu de specializare, dar am vazut proiectul in starea finala; ideea este de a modifica utilitatea monumentului(nu de a-l distruge...de fapt, nepasarea de azi e echivalenta cu distrugerea lenta) cu minimum de modificari. Nu stiu cat de fezabil e proiectul, dar e mai mult decat nimic.

Locul saptamanii - Autogara Filaret
Elena
#3 -

Comentariu nou

Consider articolul draga D-ra/ D-na Flavia, exceptional! Foarte bine documentat si foarte bine scris.

Pentru a posta trebuie sa fii logat.

Evenimente promovate pe Metropotam

Locuri promovate pe Metropotam

d'ale zilei...

Ai spirit civic?
|Rezultate|Alte sondaje

Descopera