Locul Saptamanii - Piata Obor

Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+
In Obor nu vin baietasii cu mobile de 1000 de euro, nu vin oamenii de publicitate cu aure de creativitate, nu vine lumea buna de Bucuresti. Aici vin ceea ce americanii numesc provideri. Mame, tati, pensionari, muncitori cu salarii sub media nationala sau poate putin peste. 

Providerii vin doar pentru a obtine produsele cele mai proaspete la preturile cele mai mici. Daca e murdarie, sunt dispusi sa rabde. Daca hala din Obor nu mai e asa solida cum era pe vremuri, ei sunt dispusi sa inchida ochii, doar-doar sa prinda un muschiulet de porc bun in raionul de carne. In plus, ceea ce vand taranii poarta marca "natural".

In atari conditii, pentru cine se darama Piata Obor? Cine a cerut mall in Obor? Care provider a hotarat ca nu mai poate sa cumpere legume in conditii insalubre? Anuntul ca Oborul se schimba la fata a starnit reactii de la opinia publica, multe dintre ele adverse. Dintr-o data Piata Obor nu era murdara, ci pitoreasca. Nu era aglomerata, ci inchegata. Cea mai mare piata agroalimentara din Europa, desi marimea nu are nici o legatura cu calitatea produselor.

Primaria cauta in momentul de fata parteneri pentru a investi 117 milioane in constructia unei cladiri pe actuala pozitie a pietei agroalimentare. Hala si Bucur Obor ar ramane exact la fel. Pe 25 septembrie se va alege firma care sa faca parte din partenerul public privat care sa aduca mall-ul din Obor in fiinta. Cladirea va avea patru etaje, din care doua sa fie ocupate numai cu locuri de parcare.

"La parter se pastreaza functia de piata agroalimentara. La etajul unu se vor face magazine cu produse lactate, carne si produse din carne. De asemenea, se vor amenaja restaurante, o sala de cinema, spatii de joaca pentru copii, iar la etajul trei si patru vor fi amenajate spatii de birouri" - Primarul Sectorului 2, Neculai Ontanu.intrare hala

O perioada lunga de timp, aici s-a tinut primavara targul Mosilor, iar Alexandru Ioan Cuza a hotarat sa tina aici expozitie nationala anuala pentru Romania intreaga.

Hala Obor exista din 1946 (constructia ei a tinut opt ani!), iar la inceputurile sale era una dintre cele mai moderne hale de produse alimentare din Europa. H. H. Georgescu este arhitectul care a gandit stilul simplu si functional al cladirii din caramida, care in zilele noastre afiseaza urmele trecerii timpului.

Cum intri, in corpul central al cladirii, se afla comerciantii de paste, uleiuri, produse alimentare preambalate, produse de igiena, iar in centrul tuturor, vanzatorii de haine, rechizite, jucarii si electronice. Hala are sectiuni separate pentru carne, lactate si produse pescaresti. In apa cu tenta verzuie dintr-o cada, un somn priveste la zidul de faianta din fata lui. Zidul care impiedica progresul? Nu, doar o placa de faianta cu o crapatura mica intr-o parte.

Intre Hala Obor si Piata Agroalimentara Obor stau ingramadite zeci de tarabe care vand obiecte de plastic, butoaie si saci de gunoi, oale si tigai, electronice ieftine din motive evidente, adidasi contrafacuti, blugi Adi de Vito si puieti de cactusi. Providerii vor trece si pe aici, cand va veni Craciunul.plante

In partea de est a pietei ajungi in sectorul pescarilor. Dintr-o data, piata capata un aer oarecum exotic, si pentru cateva clipe esti transpus intr-un orasel pe litoral. Undite, momeala, plase, pestisori in acvarii, slapi si cizme deopotriva si... viermi. Unii mai albi si altii mai maronii. Probabil sunt sortati pe arome, vanilie si cacao. :) Intrebam o vanzatoare cat costa viermisorii, iar ea raspunde:

"10.000 de lei"

"KILOGRAMUL!?" intrebam mirati, fiind nepriceputi in astfel de probleme.

"Nu, lingurita" raspunde si aproape ne asteptam sa spuna "DUH"cale

Mai mergem 10 minute, privind la minunatiile din jur, si intram in piata propriu zisa. Continuam sa mergem si sa mergem si parca sirul tarabelor nu se mai opreste. Ne-ar lua cam o ora sa parcurgem toata piata, si trebuie sa luptam si contra harmalaii. In ciuda marimii pietei, vanzatorii reusesc performanta de a parea ingramaditi. Cu aparatul la vedere, facem poze in jur dar o doamna vanzatoare in varsta, probabil vizitata de reporteri, ne zice nervoasa:

"Nu mai faceti poze, daca nu ne aduceti de mancare, nu ne mai faceti poze!"

"Lasa-i in pace mamaie, striga o alta vanzatoare din spatele ei. Haideti faceti-mi mie poza. Cat mai sunt pe aici, ca acum ma duc astia in Vatra Luminoasa. Vai si amar de sufletele noastre".semn

Si totusi nu avem timp sa stam sa ne uitam, pentru ca mereu suntem impinsi la o parte. Aici nu este timp de strategie de marketing, de branding sau de advertising. Advertising se face prin strigate sonore, iar strategia de marketing este un zambet in care sa luceasca puternic dintii de aur din fata.  Providerii vin, au nevoie de produse. Mereu mai ieftin, mereu mai repede.

Unde e fata cu cantarul? Unde mi-am pus sacosa?

Unde e copilul?

Uite copilu.

Pune marul jos.

N-am bani de banane.

30.000 kilogramul? Asta e jaf la drumul mare!

Oborul are trei dimensiuni: magazinul Bucur Obor, hala Obor si Piata Agroalimentara Obor. Intocmai ca si Shrek (stiti, cand Shrek ii spune lui Donkey "ogres are like onions"), Piata Obor este o ceapa. :) Straturile sunt aranjate in functie de veniturile celor care vin aici. In Bucur Obor poate mai intalnesti fete pe tocuri inalte, care sa caute un corset delicat intr-unul dintre magazinele cu haine de femei, dar in piata sau in hala, nu vei vedea astfel de caprioare. Dar vei vedea pe cei care trebuie sa-si hraneasca familia. Sau cum se spune mai nou, homo consumatoris... de speta agroalimentara.

gfgf

Obor-ul este locul comertului la cel mai fundamental nivel al sau. Aici se intalneste cererea cu oferta. Conditiile nu sunt din cele mai bune, iar in spatele aparentei de piata de tarani se ascund tot felul de afaceri despre care mai bine nu vorbim aici. Primarul sectorului 1 a spus ca doreste sa dea o lovitura speculatorilor si afaceristilor, insa lovitura aceasta se va transmite prin tarani. Cat de mult le va pasa oamenilor de noul mall, daca si preturile vor creste simtitor?

In acelasi timp, nu consideram ca Piata Obor ar fi neaparat vreun obiectiv turistic de mare amploare, asa cum s-au emis ipoteze in presa. Sa o aparam pentru potentialul ei turistic.

Pe de alta parte, da, face parte din realitatea Bucurestiului. Oglindeste bine o parte a lui si, daca privesti un pic artistic, ii vezi pitorescul si culoarea. Intrebarea care ramane e daca o solutie de mijloc (curatenie generala!), dar pastrarea taranilor si, in mare, a structurii pietei ar functiona si ar rezolva problemele locului.




Nici un comentariu inca vrei sa comentezi?

Evenimente promovate pe Metropotam

Locuri promovate pe Metropotam

d'ale zilei...

Terasa mea preferata in 2017 este ...
|Rezultate|Alte sondaje

Descopera