I <3 Bucuresti: Celebritatile din statiile de metrou

Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+


O calatorie cu metroul este de multe ori si o lectie de istorie sau de cultura generala, mai ales pentru cei carora le place sa descopere lucrurile din jurul lor, in loc sa le ignore. De exemplu, nu multi stiau ca in statia de metrou Politehnica se afla un adevarat ocean pietrificat ce dateaza din cretacic, dar despre potentialul (si posibilitatea) de muzeu pe care-l are aceasta statie de metrou o sa va povestim mai multe, in curand.

V-ati intrebat vreodata cine sunt toti acesti oameni dupa care au fost botezate statiile de metrou de la noi? Nu ne referim neaparat la Stefan cel Mare, ci la Costin Georgian, Anghel Saligny, Dimitrie Leonida etc. Din pacate in nicio statie de metrou ce poarta aceste nume nu sunt placute care sa explice cine a fost "celebritatea" cu pricina. Cu siguranta ar fi de folos, iar calatoria cu metroul ar deveni si una educativa, nu doar eficienta.

In orice caz, va spunem noi cine sunt toate aceste personaje importante, dar putin cunoscute (ca sa ne tresara un pic inima de patriot). Incepem cu cei mai cunoscuti si pastram ce-i mai interesant pentru sfarsit.

Stefan cel Mare

Statia de metrou poarta numele soselei pe care se afla gura de iesire. Banuim ca toata lumea stie cine a fost Stefan cel Mare: Stefan Voda, domn cel mare, seaman pe lume nu are, decat numai mandrul soare. A fost numit de Papa al IV-lea ca fiind "atletul lui Hristos", s-a nascut in 1433, la Borzesti, a murit in 1504, la Suceava; a domnit aproape 50 de ani, s-a luptat cu turcii si cu ungurii, iar manastirile pe care ni le-a lasat mostenire sunt astazi pe lista locurilor din patrimoniul mondial.

Mihai Bravu

Este doar o alta denumire a lui Mihai Viteazul, ale carui faptele de vitejie le stim cu totii, macar din filmul cu Amza Pellea, daca nu din cartea de istorie. Cel mai important aspect din domnia sa este Unirea celor trei Principate.


Constantin Brancoveanu

Lui Constantin Brancoveanu, Domn al Tarii Romanesti intre 1688 si 1714, ii datoram multe, de la casele frumoase din Bucuresti si nu numai, a caror arhitectura ii poarta numele, pana la inflorirea culturala si dezvoltarea vietii spirituale din acea perioada. Domnia sa este una dintre cele mai prolifice perioade pe care le-a cunoscut Tara Romaneasca, nu degeaba Brancoveanu si fiii sai sunt venerati de Biserica Ortodoxa Romana si sunt numiti Sfintii martiri Brancoveni.

Iancului

Statia de metrou Iancului poarta numele lui Avram Iancu, si el un personaj cunoscut romanilor: a trait intre 1824 - 1872 si a fost un important revolutionar pasoptist in Revolutia de la 1848 din Transilvania.

Aurel Vlaicu

Il avem pe bancnota de 50 de lei si nu este acolo degeaba. Asa cum probabil stiti, Aurel Vlaicu este un inventator si un pionier al aviatiei mondiale. Ce nu stie toata lumea este ca in 1908 Aurel Vlaicu era inginer la fabrica de motoare Opel din Rüsselsheim. Dar nu a ramas acolo sa faca cariera, ci s-a intors in Romania in 1909, pentru a construit primul sau planor pe care a reusit sa-l inalte in aer, la Bintinti.

Nicolae Grigorescu

Nicolae Grigorescu (1838 - 1907) este printre putinii pictori de valoare pe care-i avem. Este primul dintre fondatorii picturii romane moderne, alaturi de Ion Andreescu si Stefan Luchian. Nicolae Grigorescu a devenit un simbol pentru tinerele generatii de artisti din primele decenii ale secolului al XX-lea. N-ar fi rau daca in statia de metrou ce-i poarta numele am avea si cateva replici ale picturilor sale. Nu?


Petrache Poenaru

A fost un inventator roman ce a trait intre anii 1799–1875. A studiat in Paris, Viena si Marea Britanie. A fost matematician, fizician, inginer, inventator, profesor, politician, agronomist etc. Cea mai mare realizare a sa a fost inventarea primului stilou, patentat de guvernul francez pe 25 mai, 1827. De asemenea, el este si cel caruia trebuie sa-i multumim pentru Gradina Botanica din Bucuresti.

Anghel Saligny

Anghel I. Saligny (1854 - 1925) a fost academician, inginer constructor, ministru si pedagog roman (se purta in acea perioada sa stii sa faci cat mai multe). Ne putem mandri cu el pentru ca este considerat unul dintre pionierii tehnicii mondiale in proiectarea si constructia podurilor si silozurilor cu structura metalica, respectiv de beton armat. Este si unul dintre intemeietorii ingineriei romanesti.

Daca va intrebati cine a realizat primele poduri combinate (sosea si cale ferata) din tara noastra, aflati ca el este. Lucrarea sa cea mai importanta o vedem de fiecare data cand mergem la mare: Podul peste Dunare de la Cernavoda - proiectat in 1888 si construit intre 1890 - 1895. La acea vreme era cel mai lung din Europa si printre cele mai importante poduri metalice cu deschidere mare din lume. Eram tari atunci.


Nicolae Teclu

Nicolae Teclu (1839 - 1916) a fost un chimist roman, a carui nume sta lipit de unul dintre instrumentele care se gaseste in laboratoarele de chimie din lumea intreaga: arzatorul (bec) Teclu. A fost profesor de chimie generala si chimie analitica la Viena si a avut o contributie mare la dezvoltarea chimiei mondiale. Totodata, s-a numarat printre cei care au analizat chimia unui meteorit gasit in 1870 la Goalpara, India.

Dimitrie Leonida

Bucurestiul o fi fost el primul oras din lume iluminat cu petrol lampant, dar Dimitrie Leonida (1883 - 1965) este cel caruia trebuie sa-i multumim pentru iluminatul electric al capitalei. Acesta a fost angajat la Primaria capitalei, unde s-a ocupat cu introducerea iluminatului electric in Bucuresti. In 1908 a infiintat si prima scoala de electricieni si mecanici din Romania. O alta contributie a sa la patrimoniul Bucurestiului este infiintarea primului Muzeu Tehnic din Romania (1909).

Costin Georgian

Aceasta este singura statie de metrou care poarta numele unui angajat al Metrorexului. Aflata intre Titan si Republica, anuntarea statiei Costin Georgian ii face pe toti cei din vagoane sa se simta repetenti la ora de cultura generala. Costin Georgian nu a fost o mare personalitate, ci un om care si-a dedicat si dat viata, la propriu, pentru metrou. Acesta a ajuns directorul general al metroului dupa Revolutie, dupa ce a muncit o viata intreaga pentru dezvoltarea acestuia si a murit in noaptea dinaintea inaugurarii statiei Basarab, pe 25 august 1992. In mandatul de ministru al transporturilor, Traian Basescu a propus ca statia Basarab sa-i poarte numele lui Costin Georgian, nu s-a aprobat, in schimb, numele directorului a fost dat statiei Muncii (nu Piata Muncii).

surse foto, surse info

Inaugurare Metrou Bucuresti 1979






Nici un comentariu inca vrei sa comentezi?

Evenimente promovate pe Metropotam

Locuri promovate pe Metropotam

d'ale zilei...

Terasa mea preferata in 2017 este ...
|Rezultate|Alte sondaje

Descopera