Globspot: Cu trenul prin Ucraina

Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+
Pentru Europa de Vest e simplu: consulti ultima oferta de zboruri low-cost, alegi data si ai rezolvat. Daca vrei sa mergi spre est insa...

Pana acum cateva luni, spre Ucraina nu exista un zbor direct, iar cel ocolitor, prin Budapesta, costa cateva sute de euro. Daca n-ai bugetul atat de mare si totusi vrei sa vizitezi tara vecina, trenul este solutia ideala la aproximativ 400 lei dus-intors.

Probabil prima reactie este "Ih, tren ucrainiean? Le stiu pe ale noastra, nu multumesc!". Din fericire, nu e chiar asa.

Desi se vede ca vagoanele sunt vechi, sunt gandite pentru calatorii lungi. In primul rand, chiar si la clasa a 2-a (coupe in rusa), cusetele au doar 4 banchete, ceea ce inseamna ca toti cei 4 pasageri pot comod in acelasi timp (spre deosebire de cusetele romanesti cu 6 locuri, in care trebuie sa stai culcat daca "vecinul" de sus vrea sa doarma).

Cuseta clasa a 2-a - coupe
Compartiment coupe.
Sursa


In al doilea rand, m-am simtit mai in siguranta decat in tara, in ciuda barierei de limba. Fiecare vagon are un insotitor care sta in el tot timpul, iar riscul sa ramai fara bagaje scade aproape la zero pentru ca... dormi pe ele. Bancheta de jos se ridica, iar sub ea e o lada incapatoare pentru cam orice fel de bagaj (un rucsac de 90 litri a intrat comod).

Pe drum, sa nu va speriati daca "nasul" va ia biletul si se duce; asa se procedeaza la ei, il veti primi inapoi la coborare.

Important: chiar daca este tren international, nu inseamna ca are vagon-restaurant. Veniti cu mancare de acasa.

Vama... nu este cea mai placuta experienta. Daca ati avut vreodata impresia ca granicerii romani sunt nepoliticosi, cei ucrainieni o sa va schimbe parerea. Sa zicem ca nu sunt cei mai prietenosi oameni din lume. In plus, controalele sunt mai severe (caini politisti, cautat prin banchete si sub neonul din tavan etc.), probabil din cauza traficului de droguri.

In interiorul tarii trenurile sunt - din nou - suprinzator de bune pentru o tara pe care o consideram mai putin dezvoltata economic. Din cauza ca drumurile sunt pline de gropi (deci mersul cu masina e problematic), iar tara este foarte mare, trenurile sunt gandite pentru calatorii lungi.

Chiar si clasa a 3-a (platzkart), pe care o evita toata lumea, presupune un vagon plin de banchete de dormit. Nu au pereti intre ele, ceea ce inseamna ca sunt mai putin sigure, dar macar poti sa te intinzi pe drum.

Pentru drumuri mai scurte, cel mai bun e trenul express - intercity-ul lor. Transportul feroviar e mai ieftin in Ucraina decat la noi, deci si trenul "scump" va parea foarte convenabil pentru cineva obisnuit cu preturile romanesti. Si ne vom simti ca acasa: oamenii nu se jeneaza sa-si scoata pachetele cu mancare (si votca) pe masutele din tren.

Tren express
Vagon de express.
Sursa

Una dintre cele mai placute surprize a fost ceaiul. In toate trenurile cu care am mers (inclusiv cel international), puteai comanda ceai (intr-o cana ruseasca foarte frumoasa) la un pret de nimic.

Cana de ceai stil rusesc
Sursa

Singura problema (care poate deveni majora) este cumparatul biletului de intoarcere. 2 foi tiparite? Nici o sansa. Mai degraba un teanc de 5-6 foi mazgalite pe toate partile in chirilice. Un prieten care vorbeste rusa sau ucrainiana este indispensabil, pentru ca sansele ca functionara sa stie engleza tind spre zero.

(De fapt, sfatul e valabil pentru orice calatorie in Ucraina; cineva care se bazeaza pe engleza ar putea sa aiba dificultati destul de mari, mai ales daca viziteaza zone mai putin turistice.)

Cat despre factorul uman... Cateva drumuri cu trenul nu-s tocmai relevante, dar toti cei cu care am impartit compartimentele au parut dornici de comunicare, chiar daca se facea intr-o ruso-englezo-romana extrem de limitata.

In concluzie, nu va asteptati la lux daca mergeti cu trenul catre/in Ucraina, dar nici nu va imaginati povesti de groaza. Nu este mai rau ca la noi, iar din unele puncte de vedere este chiar mai bine. Si cum preturile sunt scazute, o sa va puteti permite macar un coupe, daca nu un compartiment de clasa I.

Iar daca vreti sa va deprimati putin, comparati gara din Kiev cu Gara de Nord... Ucrainienii au reusit sa construiasca ceva la care noi nici nu putem visa.



5 comentarii

Globspot: Cu trenul prin Ucraina
Arkona
#1 -

pe mare

Frumos articol.In Ucraina se poate ajunge si cu feribotul din Tulcea parca.E foarte fain.Cu siguranta este insa mai problematic fiindca nu e un serviciu prioritar turistic..

Globspot: Cu trenul prin Ucraina
lucian
#2 -

viza

intrebare: ne trebuie viza pt ucraina ?

Globspot: Cu trenul prin Ucraina
IoanaS
#3 -

Comentariu nou

nu, nu e nevoie de viza.

Globspot: Cu trenul prin Ucraina
calator
#4 -

Comentariu nou

si la noi in tara, plus alte cateva europene, nasul iti ia biletul (daca ai la cuseta sau vagon de dormit) si ti-l da cand cobori. si nu numai vagoanele romanesti au 6 locuri la cuseta. am mers de curand cu obb-ul si ei aveau la fel si pot sa zic ca vagoanele lor au fost mai putin confortabile decat ale cfr-ului.

Globspot: Cu trenul prin Ucraina
razvi
#5 -

tren

MA ENERVEAZA ROMANII CARE CRITICA TRENURILE ROMANESTI, DEORECE NU CRED CA LE-AR PLACE TRENURI CU PRETURI DE 3 - 4 ORI MAI SCUMPE.
IN UCRAINA MAI BINE CU TRENUL.
ORICUM SE MERGE MAI INCET CA LA NOI.

Pentru a posta trebuie sa fii logat.

Evenimente promovate pe Metropotam

Locuri promovate pe Metropotam

d'ale zilei...

Ai spirit civic?
|Rezultate|Alte sondaje

Descopera