Cum ar schimba Metropotam statiile de metrou, inceput promitator

Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+
In diminetile underground ale metropotamului, animalul nostru urban a avut o reactie bisericeasca de "Aleluia!" cand a vazut schimbarile din Pasajul de la Universitate: sisteme de proiectie cu indicatii de calatorie, touch screen style. Inainte sa-si lase amprentele (copitele) pe ecran si sa se joace cu informatiile despre oras, Metropotamul a fost blocat mai ceva ca la fotbalul american de panglicile care securizasera zona noilor elemente hi-tech.

Pasaj Universitate: expozitie si indicatii pe touch screen Pasaj Universitate: expozitie si indicatii pe touch screen

Pasaj Universitate: expozitie si indicatii pe touch screen Pasaj Universitate: expozitie si indicatii pe touch screen

Entuziasmul nostru a palit putin cand am vazut ca ecranele utilitare inca nu functioneaza, dar am putut sa ne imaginam cum se vor roti informatiile si cum vom apasa ca sa aflam ce autobuz ne duce in Drumul Tabarei si care ajunge in celalat capat al orasului (nu e ca nu stim, dar asta nu ne opreste din jocul cu elementele modernizarii din pasaj).

O alta bucurie din randul placerilor simple din subteran a fost si expozitia "Cu minele curate", un fotoreportaj initiat de "Terra Mileniul III" pentru a atrage atentia asupra pericolelor mineritului de uraniu din Romania. Pozele si explicatiile trimit curiosii in comunele Baita Plai (judetul Bihor) si Ciudanovita (judetul Caras Severin), unde minele au fost inchise, si in comuna Crucea (judetul Suceava).

Pasaj Universitate: expozitie si indicatii pe touch screen Pasaj Universitate: expozitie si indicatii pe touch screen Pasaj Universitate: expozitie si indicatii pe touch screen Pasaj Universitate: expozitie si indicatii pe touch screen

Pasajul de la Universitate este pe drumul cel bun; aici s-au tinut expozitii handmade si de antichitati, au mai fost expozitii si proiectii video pentru comemorarea Revolutiei de la '89 si acum avem o noua expozitie timp de o saptamna. Daca ar functiona si ghiseul de informare turistica, acest butic cu iz interbelic, am putea sa ne declaram complet multumiti de recent renovatul pasaj. Si, desigur, asteptam terminarea licitatiei ca sa vedem ce comercianti vor ocupa spatiile goale din pasaj.

Dar sa lasam pasajul de la Universitate, el este pe drumul cel bun si nici ca am vrea sa-l deranjam sau sa-l intimidam si sa se opreasca brusc. Sa revenim la o problema mai veche care-l macina pe metropotam: ce facem cu statiile de metrou?



Nu putem trai fara ele, dar nici nu putem sa ne complacem in aceasta relatie in care ele nu se implica. Acum 2 ani am vizitat statia de metoru Gara de Nord 2 care ne fascina si pe care am bombardat-o cu bile albe. Oaia neagra a familiei Metrorex ramane statia de la Romana pe care am trash-uit-o destul aici.

Schimbari pentru care militeaza Metropotam:

- ghiseele: sa incercam sa facem un training spiridusilor de la ghiseu, un training de amabilitate si de furnizare informatii intr-un mod prompt si sa fie indicatii viabile si precise. Ghiseele ar putea sa fie mai prietenoase ca aspect si sa nu ne mai temem de gratiile de la geam de fiecare data cand vrem sa cumparam o cartela. Si vanzatoarele s-ar simti mai bine in spatii mai primitoare si noi am reusit sa comunicam mai usor cu ele. 



- harti la metrou: intelegem ca se lucreaza la partea de indicatii odata ce parasesti metroul si ajungi in pasaj, dar ce facem pe peron si inainte de a ne imbarca intr-o calatorie subterana?! Animalele urbane au invatat statiile, legaturile si cum sa misune prin arterele subterane. Dar ei nu sunt singurii care folosesc metroul. Mai avem si noi turisti sau oameni care vin pentru prima oara la metrou. Astfel, la fiecare ghiseu ar trebui sa fie niste harti metrorex in romana si engleza ca sa inteleaga tot omul ce metrou trebuie sa ia si unde sa coboare. Ca sa nu fim prea utopici, hartile pot fi contra cost.


sursa foto

- design si arta: s-a mai incercat asta in Romania prin proiectul MetroArt in care statia Gara de Nord a primit un lifting facial si un upgrade la nivel de arta urbana. Tot MetroArt mai aduce diverse surprize prin statiile de metrou, cum a fost cazul proiectului Zebrula, in statia Piata Victoriei 1. Dar doua statii cu fundita nu sunt de ajuns; ce facem cu restul locurilor subterane murdare, intunecate care provoaca deprimare mai repede ca supa la plic? Putem sa ne inspiram de la vecini si sa sugeram realizarea picturi si graf-uri asa cum am admirat aici.



Metropotamul ar vedea fiecare statie pictata si gazda a expozitiilor personalizate. De exemplu, la statia Aviatorilor am vrea sa vedem o expozitie de avioane facute de tineri artisti, poze de pe aeroporturi si alte proiectii care sa ne duca cu gandul la aviatie a.k.a calatorii.

Daca tot am redenumit statiile, de ce sa nu facem si o istorie a omului care a dat un nume pe care-l auzim in fiecare dimineata. De exemplu, in statia Petrache Poenaru, de ce sa nu ne holbam in timp ce asteptam metroul la istorii ilustrate despre toate realizarile acestui om si de ce sa nu aducem un omagiu artistic pe pereti (dupa ce ii scapam de bube si igrasie). Fiecare statie, cu a ei conotatie in constiinta neamului, ar putea sa fie decorata adecvat misiunii sale. Upgrade-ul ar avea un dublu scop: educare si impact vizual care ar bucura toti calatorii.


sursa foto

- peronul de la metrou e o mare scena pe care nu joaca nimeni. Proiecte, muzica live, expozitii si petreceri s-au tot dat la metrou, nu si la noi. Ce-i drept, la noi la metrou au fost initiativele Teatrului Masca si teatrul pe peron, s-a incercat si publicitatea alternativa la metrou si am cascat ochii si la grafuri. Dar parca tot nu e destul si nu exploatam acest spatiu asa cum vedem ca se intampla prin alte locuri, galerii de proiecte de metrou adunate aici.



- scarile, ce facem cu scarile? Romanii inca nu au invatat ca pe partea dreapta a scarilor rulante se sta si ca partea stanga trebuia sa fie libera pentru oamenii care se grabesc. Nu spunem ca ar fi nevoie de un lift asa cum e in statia de metrou Gara de Nord 2, dar ar putea sa fie mult mai bine insemnate scarile lenese si cele active.

Ar putea sa se auda si o voce pe scari, una foarte stresanta care sa strige mai tare pe partea stanga si sa spuna pe un ton creepy&horror "nu mai sta aici, urca, pleaca". Poate cu frica vor invata si oamenii regulile banale de la metrou.

- vrem muzica!!! Trenurile vechi sunt adevarate masinarii demne de filme de groaza. Asa hodorogite cum sunt, acestea scot sunete infricosatoare al caror peisaj de groaza este completat de intreruperea luminii, fenomen intalnit destul de des pe liniile unde inca nu a ajuns modernizarea aparatelor de mers.

Poate reusim sa acoperim zumzetul si agitatia fiarelor vechi cu niste muzica. Si ca visarea sa fie completa, vrem vox populi, vox dei: in statiile de metrou sa existe sectii de votare pentru muzica din trenuri iar la sfarsitul fiecarei saptamani sa se adune propunerile si sa inceapa petrecerea.



- carti, arme de omorat timpul. Daca cerem prea multe cu muzica la alegere, insistam si cerem si niste biblioteci mobile. In fiecare statie, sa existe niste biblioteci de unde oamenii pot lua o carte/ o revista si s-o lase la plecare. Pentru ca trebuie sa ne bazam pe bun simt, recunoastem ca aceasta propunere este cam SF.

Dar nu ar strica sa existe un sistem de imprumutat carti la metrou si o cutie de donatii in carti in schimbul carora sa primesti niste calatorii gratuite: aduci cartea, primesti cartela. Toate cartile stranse intra in biblioteca de peron sau cea din metrou. Rata furtului va creste, dar pana la trenuri cu sistem de securitate si piuitoare ca-n magazine e cale lunga.

Acestea ar fi doar cateva dintre modificarile care ne-ar face plimbarile subterane mai usor de suportat vizual si auditiv. Era reduntant sa mai spunem ca vrem curatenie, mai multe cosuri de gunoi, o lustruire a podelei, o zugravire completa si o epurare a tarabelor kitsch. Pasajul de la Universitate a dat tonul pentru un nou trend de metrou, acum sa vedem si restul statiilor la munca.

Extra: puterea exemplului primeaza si, desi nu vrem niste statii de metrou ca in Moscova, merita sa vezi ce au altii in ograda subterana. Galerie foto aici.

Tie ce nu-ti place la peisajul subteran din Bucuresti?



3 comentarii

Cum ar schimba Metropotam statiile de metrou, inceput promitator
cotosilv
#1 -

Buna idee

Excelenta ideea cu donarea cartilor in schimbul carora se primesc calatorii gratuite.
In tarile civilizate exista automate pentru bilete.
Interesante sunt si expozitiile foto de la Dristor

Cum ar schimba Metropotam statiile de metrou, inceput promitator
CristinaR
#2 -

Metroul in evolutie

E destul de ironic ca tocmai pe linia cea mai noua si mai bibilita (Grivita - 1 Mai) au ramas garniturile cele mai nepricopsite. Am calatorit de curand pe-acolo si m-a incercat un aprig sentiment de claustrofobie. Asa mi-am dat seama cat de repede m-am obisnuit cu garniturile continui, in care poti sa te plimbi de la un capat la altul.

Metroul evolueaza, inceet dar macar o face. Nu ma simt jecmanita cand imi platesc cartela sau abonamentul, pentru ca stiu ca se va simti intr-o noua scara rulanta, un nou ecran cu informatia vitala a cate minute mai sunt pana la venirea urmatoarelor doua trenuri. (Da, ceva banal pentru Paris e la noi o noutate demna de sampanie. Asta e, macar e!)

As vrea mai multe statii pictate ca Gara de Nord! :) Si mai multe zebre! :)) Pana la statiile tematice ca in Paris (marota mea inca din 2003), cate-o pictura pe pereti si cate-o expozitie ne mai alina aleanul.

Re: ghisee, cred ca vanzatoarele se simt mult mai in siguranta asa. Ceea ce lipseste este sa se vada clar microfonul in care poti vorbi si difuzorul din care sa-ti vina raspunsurile, ca la ghiseele de banci, altfel ai senzatia ca vorbele ti se vor pierde intr-un neant de plexiglas, ca la vechile si sinistrele ghisee RATB.

Cum ar schimba Metropotam statiile de metrou, inceput promitator
Stefan Lefter
#3 -

Muzica

Parerea mea e ca muzica nu ar trebui sa cante la metrou. Cine doreste sa asculte muzica este liber sa-si cumpere un mp3-player. Nimeni nu este obligat sa asculte muzica daca nu doreste. Trebuie luat in calcul ca exista posibilitatea sa ne trezim sa ascultam manele, daca se supune la vot ce muzica sa fie ascultata :)). Un exemplu bun de cum ar trebui sa arate o statie de metrou se gaseste pe M3. Toate cele 3 statii deschise anul trecut sunt curate si modern utiliate. Imi place ideea vopsirii statiilor si imi place cum arata acum Gara de Nord, dar daca nu este curata si restul statiei, pictura poate da impresia de spoiala, indiferent cat de frumoase sunt picturile.

Pentru a posta trebuie sa fii logat.

Evenimente promovate pe Metropotam

Locuri promovate pe Metropotam

d'ale zilei...

Ai spirit civic?
|Rezultate|Alte sondaje

Descopera