Cum ar schimba Metropotam pietele din Bucuresti

Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+
Ia legatura de leustean, ia mararul, trei la zece mii, rosii proaspete avem baiatul, hai sa gusti din pepene...lozincile de piata te invita sa gusti, sa pipai, sa mirosi si sa-ti pui toate simturile la munca pentru a alege produsul natural perfect. Inainte de hiper-super-ultra-über-market-uri, au fost pietele; inainte de ele au fost targurile. Evolutia intermediara targuri-piete s-a oprit in impasul mizeriei si al nepasarii, lucru care se vede de fiecare data cand mergi la cumparaturi.

Din pacate, desi pietele sunt locuri fascinante unde roadele pamantului si eforturile taranilor isi dau intalnire in haosul febril al cumparaturilor si al negotului, am putea sa mai lucram putin la aspectul acestor spatii.



Ca sa incurajam negotul local si sa sprijinim munca taranilor care aduc pe tarabe produse demne de mandria nationala, avem nevoie de niste piete mai curate (pe cat posibil), prezentabile, fara acel aer vechi de care mai degraba te feresti decat sa-l inhalezi ca un cumparator pofticios. Pietele trebuie sa devina niste spatii mai prietenoase, asa ca venim pe pace cu sugestii si propuneri.

Tarabele

Tarabele din piata nu te duc nici pe departe cu gandul la un loc de depozitare sanitar. Locurile din caramida veche, prafuite, murdare pot crea monstri imaginari sub forma unor boli alimentare. Tarabele trebuie sa fie revopsite in culori vesele care sa inspire sentimentul eco-natural sugerat de produsele proaspat culese/importate si sa fie un mix vizual cat mai prietenos pentru ochii vizitatorilor. 

 
                                                             sursa foto
                                                            
De asemenea, trebuie sa renuntam la celofan si la fetele de masa din nailon pe care se asaza produsele micilor targoveti, acestea sunt departe de notiunea de estetic si nu sunt deloc apetisante pentru posibilii cumparatori.

Exista materiale anti-kitsch in care pot fi tinute fructele si legumele: cosuri din rafie, placute de lemn, cosulete impletite, tavi imitatie din lemn. Sa evitam plasticul si orice alt material sintetic in neconcordanta cu ideea de piata.

Departamente si raioane

Hipermarket-ul a venit cu o inovatie in domeniul cumparaturilor haotice si a organizat piata cumparaturilor prin introducerea raioanelor si departamentelor. Nu ar strica sa avem raionul de legume, si acesta departajat pe produse exotice si produce clasice, raionul de fructe (din nou sectionat si acesta), raionul de condimente, raionul de leguminoase, partea cu gem, dulceata, magiun, miere, raionul cu boabe de cafea, cacao si mirodenii.

Fiecare raion poate fi vopsit diferit in functie de produsele care se gasesc pe rafturi, cu mici desene sugestive, un fel de povestioare cu legumele si fructele de pe tarabe.

Explicatii si ilustratii

Ce frumos ar fi sa stim povestea fiecarui morcov sau povestea lui Gheorghe si a vrejului de fasole. Fiecare mic comerciant ar putea sa-si prezinte povestea produselor si sa lipeasca niste poze cu scene din propria-i gradina, cu el in procesul cultivarii si culegerii; usor utopic o sa spui, dar sigur se gaseste un nepot tanar care sa faca niste fotografii si sa le imprime. Apoi se pot agata usor cu niste carlige simpatice de o sfoara deasupra tarabei si de aici pot porni discutiile despre mini-procesul de agricultura, un proces social vanzator-cumparator.

De asemenea, la intrarea in piata ar putea sa fie niste ilustratii dragute cu povestea alimentelor, o istorie ilustrata cu specificatii calorice si avantajele fiecarui produs. Asta ar trebui sa fie sarcina consiliilor locale, care prin contractarea unor pictori/artisti grafici ar putea sa decoreze piata cu panouri utile si estetice. 

Cladirea

Cel mai deranjant aspect al pietelor de la noi este reprezentat de cladirea in care sunt inghesuite tarabele si negustorii. Aproape deloc iluminate, gri si obosite ca arhitectura, cladirile pietelor sunt primele la care trebuie sa incepem sa muncim. Fie folosim niste geamuri mari si un acoperis din sticla, fie punem niste lumini in piata care sa inspire caldura si sa transforme spatiul dusmanos intr-un loc primitor. 


sursa foto 1 si 2

Fiecare piata ar trebui sa aiba un semn la intrare, o tactica de marketing banala, dar utila. Piata sa aiba un slogan, un fel de logo ca sa se diferentieze cumva de restul spatiilor de profil. Nu ar strica sa existe si o harta pe modelul treasure hunt: gaseste bananele sau conopoida.

Prezentare si artificii de imagine

Pe langa cele mentionate mai sus (poze din gradina, tarabe vopsite si curate), mai e nevoie de cateva artificii de imagine. Ar trebui sa existe un bol cu produse taiate si lasate la degustat si, de asemenea, sugestii pentru servire.


                                                               sursa foto

Vanzatorii de fructe pot sa ofere spre vanzare fresh-uri facute pe loc din fructele lor, vanzatorii de legume pot sa scoata la vanzare salata facuta on the spot sub ochii clientilor, la raionul de miere si dulceata se poate fierbe niste apa si se poate prepara un ceai alaturi de care sa se serveasca o felie de paine cu dulceata.

Fara cosmelii din plastic si termopan


Buticurile cu gemuri termopan si structura de plastic sunt tipator de urate. Auzi puii si branza urland ca vor afara, sa fie vazuti de oameni si ca s-au saturat sa stea departe de ochii clientilor, in incaperi in care se intra din pura necesitate, nici pe departe manat de curiozitate.

Chioscurile ar trebuie demolate, toata piata ar trebui sa fie un spatiu mare in care produsele sa-si faca de cap pe un catwalk aranjat de parintii lor, negustorii, cu finantarea barosanilor de la primarii; haide, domnu', ca primiti si dumneavoastra o pulpa de porc si o bucata de branza de oaie, fiti far' de grija.

Piata, dar cat de piata?!

Piata ar trebui sa fie acel spatiu in care isi dau intalnire produsele fresh si care chiar au gust, nu siliconatele de hipermarket. Tot aici, ar trebui sa gasim doar alimente si chestii utile hranirii noastre. Nu avem nevoie si de chipsuri, dulciuri si alte produse de import pe care oricum le gasim la orice magazin de cartier. Piata trebuie sa fie spatiul oamenilor muncitori care fac pamantul roditor si care nu au uitat cum e sa dai cu sapa si sa smulgi buruieni. 


                                                                   sursa foto

N.B: ca sa nu crezi ca suntem total utopici si ca dam sugestii alandala, venim si cu un exemplu (suntem convinsi ca sunt mai multe) de "Asa da" si sa aratam lumii ca se poate. Puterea exemplului este asigurata de Mercat de la Boqueria din Barcelona, o piata dupa care sigur vor plange toate fructele si legumele noastre, declansand o furtuna de vitamine.

Sustinem comertul din piete, ne place forfota de targ si apreciem si tacticile batranesti de promovare a produselor: strigarea si indemnele urlatoare; tocmai de aceea, am vrea sa avem niste spatii in care sa ne simtim bine gustand fructele, alegand florile si testand branza pentru marea alegere, oaie sau vaca.

La tine in piata cum e, curat, murdar sau curat murdar? Ce ai vrea sa schimbi in piata de unde te aprovizionezi?




4 comentarii

Cum ar schimba Metropotam pietele din Bucuresti
costin
#1 -

foarte curat

timpuri noi si piata norilor :)

foarte curate , mai ales prima . scump , dar bun .

Cum ar schimba Metropotam pietele din Bucuresti
ReVo
#2 -

Eu

as vrea sa dispara specimenele cafenii si atat. Restul s-ar rezolva de la sine.

Cum ar schimba Metropotam pietele din Bucuresti
axelanti
#3 -

subscriu

da, problema intermediarilor e gaunoasa in sistemul de vanzare din piete. cel putin in obor stiu ca era o pb f mare, ca ii aspteptau pe tarani la 5 dimineata si le luau marfa pe bani putini, iar taranii pleacu acasa multumiti ca si-au primit plata fara prea mult chin. un exemplu de piata ok e traian, ca arhitectura. sunt curios ce solutii or sa adopte cu viitoare cladire a pietei obor, din ce am vazut va avea 3 etaje.

Cum ar schimba Metropotam pietele din Bucuresti
dani
#4 -

Comentariu nou

o piata frumoasa era amzei, seara tarziu, acum vreo 5 ani, cu fructele aranjate frumos, avea asa un aer boem

Pentru a posta trebuie sa fii logat.

Evenimente promovate pe Metropotam

Locuri promovate pe Metropotam

d'ale zilei...

Ai spirit civic?
|Rezultate|Alte sondaje

Descopera