Cum ar schimba Metropotam RATB-ul

Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+
Regia Autonoma de Transport Bucuresti face eforturi de modernizare in ultima vreme si in contextul asta am avea niste sugestii de imbunatatire.

Biletele


Disponibilitate


Cea mai mare problema a statiilor transportului in comun de suprafata este lipsa unor puncte de unde sa iti poti cumpara bilete.

Departe de noi ideea de a avea din 300 in 300 de metri cate o ghereta cu cate un om acolo, disponibil 17 ore pe zi. Dar atata timp cat gheretele se inchid la 7 sau 8 seara, iar controlorii circula chiar si la 9 sau 10 seara, e absurd sa imi ceri bilet daca nu mai am de unde sa-l cumpar.

Solutia cea mai rezonabila ar fi instalarea in fiecare statie a unui automat de bilete. Bagi banii, iese biletul.

Din pacate solutia aleasa recent de RATB tinde sa complice si mai mult sistemul - se va renunta foarte curand la biletele de hartie si se vor folosi numai cardurile de plastic.

Asta inseamna ca nu mai poti pleca de acasa pe nepregatite la 8 seara, sa spunem, zicand "imi iau un bilet din statie". Daca nu vei avea ori abonament (pe card), ori portofel electronic (tot card, cu bani pe el), ori cardul multiplu (abonament de o zi sau contravaloarea a 2 pana la 10 calatorii), o sa scoti altceva din portofel cand or sa te intrebe de sanatate controlorii. Respectiv 50 de lei, cat e "suprataxa", adica amenda. Detalii despre cardul RATb aici.


Valoare


Un bilet RATB costa azi 1,3 lei. Asta inseamna o calatorie cu un singur mijloc de transport in comun, fie ea de o statie sau de 20 de statii. Daca in schimb ai de mers 3 statii cu trei autobuze diferite, inseamna 1,3 lei x 3.

La metrou in schimb, ai taxat o data si poti sa te plimbi cu metroul toata ziua.

Sistemul ni se pare prost. Prin mai toate tarile in care ne-am plimbat cu autobuzul, biletele (de hartie) sunt ori valabile cate o ora de la taxare (care se face cu stampila orara, nu cu gaurele), timp in care poti sa schimbi cate autobuze, tramvaie si troleibuze vrei, ori au anumite costuri pe zone. Din pacate, odata cu eliminarea biletelor de hartie se cam duce si speranta sa avem si noi un sistem similar.

Portocaliu de Bucuresti Portocaliu de Bucuresti

Automatizari


Din fericire exista si cateva automatizari care fac viata putin mai usoara:
- cardul RATB poate fi incarcat online. Aici.
- cardul RATB poate fi incarcat si de la un automat. In Bucuresti sunt 60 de astfel de ATM-uri (lista aici), le gasiti la BCR-uri, dar, citam "Reîncărcarea cardului de transport prin ATM se va putea face cu orice card bancar, de debit sau credit, indiferent de banca emitentă, comision zero".
- portofelul electronic poate fi folosit si la RATB, si la metrou (taxari de valori diferite: 1,3 la RATB, 1,5 lei la metrou).

Automatele de taxat din autobuze nu prea le-am trece la automatizari cu beneficii. Nu toate citesc cardurile (sau acestea se demagnetizeaza in timp?), astfel incat ocazional piuie disperate si iti cer revalidarea la acelasi taxator, pana cand, exasperat de zgomot, renunti. Afisarea detaliilor (cati bani mai ai pe card) dureaza doar o fractiune de secunda dupa taxare, iar daca vrei sa consulti contul apasand pe butonul 1, de cele mai multe ori iarasi piuie ascutit.

Statii de autobuz Statii de autobuz Statii de autobuz Statii de autobuz

Trasee, trafic si orar



Am lasat partea mai importanta la sfarsit. Marea problema a transportului in comun de suprafata este inca debandada produsa in orar de traficul bucurestean. Aici n-avem din pacate solutii, ci doar probleme:
- anumite (multe) trasee sunt extraordinar de aglomerate pentru ca vin rar (din cauza traficului).
- cand vin, vin cate 2-3 odata, cum scapa din ambuteiaje, apoi iar astepti un sfert de ora.

In anumite orase din tara am vazut in statii orarele autobuzelor - ce numar vine cand si se duce unde. In Bucuresti nu avem asa ceva. Daca esti parasutat intr-un cartier necunoscut si vrei sa iei un autobuz, mult succes la ghicit pe care, in ce directie si pana unde.

Apropo de asta, daca vrei sa ajungi din punctul A in punctul B si cauti sa afli (online) traseul, e mai greu sa o faci folosind site-ul RATB. Iti recomandam sa folosesti ratbnav.ro (din ce stim noi nu e afiliat cu vreo regie de transport) - si acolo ar fi multe de imbunatatit, dar noi il folosim chiar si asa cu succes de cativa ani, de cand a aparut.

Un model de urmat, pentru care i-am invidiat pe nemti, este site-ul www.bvg.de al transportului in comun in Berlin, care iti spune la minut ce conexiuni faci, cat astepti, cat te costa si la cat ajungi la destinatie. Si nu se inseala niciodata, pentru ca totul merge ceas.

Sa mai amintim iarasi de linii de noapte? Nu multe si nu dese, cateva linii care sa lege punctele principale ale orasului si sa mearga din jumatate in jumatate de ora, macar in weekend. Macar vara?!

Hai sa mai mergem si pe jos


O alta problema, de data asta personala, o avem cu cei care aglomereaza artificial mijloacele de transport in comun, adica lenesii. Asta nu depinde direct de RATB, dar cum nu mai departe decat ieri am primit un raport al Ligii Romane contra Reumatismului (in care ni se spunea cati romani sufera de diverse afectiuni cauzate de sedentarism), consideram ca e de datoria oricui sa ne indemne sa facem miscare.

Astfel, ne-am bucura sa vedem o campanie care sa zica lucruri de genul - "Piata Victoriei - o statie de autobuz distanta. 3 minute de mers pe jos. X calorii consumate. 5 cladiri frumoase pe dreapta si 2 pe stanga." sau "Stii ca poti ajunge la Universitate si pe jos? Faci doar 10 minute, nu te inghesui cu alti 50 de lenesi, nu astepti in picioare la semafor". Utopic, stim.



Cine mai are vreun comentariu despre cum se poate schimba RATB-ul? Haideti, sariti cu idei!





10 comentarii

Cum ar schimba Metropotam RATB-ul
Cavalary
#1 -

Comentariu nou

Eu le-am trimis un mail legat de eliminarea biletelor luna trecuta, incepand prin a spune ca pot sa spuna ei ce vor dar eu de cartelele actuale, la cum sunt si cum functioneaza, n-o sa ma ating sub nicio forma, si continuand prin a lua la rand problemele, inclusiv cu niste sugestii pt. a schimba (din temelii) sistemul ca sa fie macar acceptabil, daca nu chiar (intr-o anumita varianta) benefic si de dorit. Acum nu stiu exact cum a sunat, ca am incercat eu sa fiu calm si rational dar tocmai vazusem stirea ca de la 1 mai vor disparea biletele si eram plin de nervi. Nu c-as folosi eu mult; exceptand o saptamana acum cateva luni cand am folosit vreo 10-12, cred ca daca foloseam unul (cu 2 calatorii, ca trebuie sa ma mai si intorc) pe luna e mult, dar nu vorbesc doar de mine aici.
Surprinzator e ca am primit si un raspuns dupa cateva zile... de 16k... Nesurprinzator, in afara de 2 randuri la inceput in care eram avertizat ca exista controlori in cazul in care decid sa continui sa calatoresc desi refuz cardurile, a fost un copy/paste cu tot felul de "beneficii" ale acestui sistem, detalii tehnice si modele ale altor orase dupa care s-au luat, adica fix ceea ce le spusesem deja ca nu ma intereseaza ca nu va vor convinge sub nicio forma.

Altfel, ultima parte, cu mersul pe jos, e foarte bine scrisa.

Cum ar schimba Metropotam RATB-ul
Mihai
#2 -

Comentariu nou

Partea cu orarele autobuzelor chiar n-ar fi de nici un folos, daca te gandesti la traficul care ingreuneaza transportul.
Si mai e faza cu circulatia pe zone sau un bilet care sa fie valabil o ora. La fel, din cauza aglomeratiei chestia asta nu e fezabila, pentru ca un autobuz care merge in Militari sau Dr Taberei face o ora pana acolo, n-ai ce sa mai schimbi.
Unele sisteme din vest au inceput sa elimine biletele, au bagat la fel un card reincarcabil (cu care poti circula si pe autobuz si tren, dar asta e alta treaba) cu care platesti fiecare drum in parte. Intr-adevar, e pe zone, dar faci checkin cand te urci in autobuz si checkout cand iesi, chestie care ar fi destul de greu de implementat in Bucuresti (din cauza ca automatele ar fi vandalizate destul de repede).

Sa rezolve mai intai problema cu traficul si apoi sa imbunatateasca RATB-ul.

Cum ar schimba Metropotam RATB-ul
mihaiborcan
#3 -

Comentariu nou

btw, pe cand un articol "Cum ar schimba Metropotamul loginul pe reteaua Fourhooks" ?

Cum ar schimba Metropotam RATB-ul
zombie
#4 -

Comentariu nou

vreau:
* curse de noapte (doar cateva pe traseele importante). din ora in ora. vanzarea biletelor se poate face direct de la sofer.
* abonamentul pe o linie sa fie valabil si pe alte linii cu traseul comun. (90 si 91 au mare parte a traseului identica, cu toate acestea abonamentul de pe 90 nu e valabil si pe 91)
* caldura pe timp de iarna (am inghetat de vreo 3 ori in troleu azi-iarna)
* afisaj in statii cu numarul masinii ce urmeaza a ajunge si ora aproximativa la care aceasta ajunge in statie.

Cum ar schimba Metropotam RATB-ul
LuLuTu
#5 -

Comentariu nou

@zombie, afisajul in statii, in forma propusa de tine, este imposibila din cauza problemelor cu traficul din Bucuresti. Cu toate astea, directorul ar vrea s-o implementeze anul asta, impreuna cu alte idei din articol. Cat despre caldura, este in marea majoritate a vehiculelor, dar in unele este oprita pentru ca sunt mereu unii care se plang ca le e prea cald si deschid geamul. Drept urmare, soferul o opreste pentru a nu pierde energie. La fel se intampla si vara, cu aerul conditionat, acolo unde este instalat.

Cum ar schimba Metropotam RATB-ul
zombie
#6 -

Comentariu nou

@ LuLuTu, in anii 2003-2007 eram student in Tirgu-Mures. aveau un astfel de sistem si functiona. afisarea sosirii nu se facea conform orarului de circulatie al masinilor, ci in functie de pozitia lor in trafic, acestea fiind localizate prin GPS. astfel afisa: B 5 - 12:15, peste alte 2 minute afisa B 5 - 12:15, atunci se stia ca autobusul 5 e blocat undeva in trafic.

Cum ar schimba Metropotam RATB-ul
florin
#7 -

......

- eliminarea biletelor mi se pare o prostie: ce faci cu turistii care vor sa se plimbe prin oras, ii pui sa-si scoata card pt 2 calatorii?
- referitor la bilete pe mai multe zone: sa nu ne plangem totusi, pretul unei calatorii este f mic (in Karlsruhe, de exemplu, un bilet pt 2-3 ore costa 2.20 E)

Cum ar schimba Metropotam RATB-ul
Emil
#8 -

Comentariu nou

Va sugerez un alt site care va ghideaza prin aglomeratul Bucuresti, calculand rute si trasee pe mijloacele de transport in comun. Este vorba despre http://www.transporturban.ro/

TransportUrban.Ro este activ dezvoltat, se lucreaza la o versiune noua chiar in acest moment, sunt in lucru aplicatiile pentru Android si iPhone.

Asteptam parerile si feedback-ul dvs.

Cum ar schimba Metropotam RATB-ul
pisoias
#9 -

Comentariu nou

Din pacate, odata cu eliminarea biletelor de hartie se cam duce si speranta sa avem si noi un sistem similar.

Tocmai, cu cartela e mai usor de implementat

Cum ar schimba Metropotam RATB-ul
MiaaQQ
#10 -

Comentariu nou

A observat cineva cat de multi oameni circula fara niciun fel de bilet sau card? Mai ales minoritarii, daca ma intelegeti. O solutie ca RATB sa faca bani si deci sa aiba buget pentru imbunatatiri ar fi reintroducerea taxatorului la urcare. O singura usa de acces, soferul (sau un insotitor) sa taie bilete pe loc si gata :) Credeam ca e comunista metoda, dar pana si spre Ibiza am platit asa, 3 euro dus intors.

Pentru a posta trebuie sa fii logat.

Evenimente promovate pe Metropotam

Locuri promovate pe Metropotam

d'ale zilei...

Ai spirit civic?
|Rezultate|Alte sondaje

Descopera