Cum ar schimba Metropotam Aeroportul Baneasa

Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+
In incercarea de a nu jigni aeroporturile din lume, nu-i vom spune si autogarii de provincie Baneasa tot aeroport chiar daca aici nu o sa gasesti nici trenuri, nici microbuze nici carute, ci aparate complicate de zbor.

Denumirea "Aeroport" data locului dinaintea adoratului magazin Ikea poate fi la fel de bine un nume de cod, acesta fiind un spatiu sub acoperire, un agent secret sub identitatea falsa de loc unde aterizeaza si de unde decoleaza avioane.

Ca nu seamana a aeroport, dar se comporta ca atare e un fapt stiut si imbratisat cu resemnare de toti romanii care isi propun sa calatoreasca prin lume fara sa dea o caruta de bani pe un bilet de avion. Dar de ce sa ne resemnam cand putem sa protestam? Vrem si noi sa calatorim printre nori si, inainte sa spunem "hasta la vista" solului, sa avem o asteptare decenta. Asadar, iata lista de sugestii si propuneri de schimbare a aeroportului Baneasa la care asteptam completari.



Ce se vede, nu ne place


Nu vom critica neaparat forma, dar care-i treaba cu toate impopotonarile de pe cladire? Chiar nu putem sa scriem cu forme mai discrete ca acolo se afla aeroportul? E nevoie de tot kitsch-ul ala vizual care, inca de la primul contact, da in vileag ca Baneasa e un aeroport de joasa speta?

Sa dam literele jos, sa punem altele, mai frumoase si sa incercam sa semnalizam cu un alt font si alte culori ca acolo e aeroportul; da, chiar e un must sa se urle prin firme luminoase, altfel nimeni nu ar crede ca asa poate arata un loc de unde se zboara spre alte tari.

Forme si culori

Cladirea aeroportului Baneasa a fost proiectata undeva prin anii '20. Initial se dorea ca aeroportul sa aiba forma unei elice care sa sugereze ideea de zbor. Ce ne inspira noua este un alt circ al foamei prin cupola, arhitectura comunista si prin culoare.

De departe, seamana cu un sediu de partid in care au loc intalniri conspirationiste. Abia cand auzi sunetul motoarelor si vuietul avioanelor, te prinzi ca aici intr-adevar este un aeroport. Putem sa consultam paleta cromatica si sa alegem o noua culoare pentru zugravirea cladirii.

Iar daca albastrul este decizia finala, sa incercam sa desenam (noi, adica niste oameni care se pricep la asta) niste avioane (un fel de evolutie a acestor aparate), figuri reprezentative din lumea aeronautica (Aurel Vlaicu, Henri Coanda) sau figuri ale personalitatilor care au aterizat pe acest aeroport. Macar asa aducem o nota mai moderna si o zugraveala mai degajata pe invechitele ziduri ale cladirii si asa poate scoatem vizualul din paragina.


sursa foto 2: wiki

Avem nevoie de aer

Principala problema a aeroportului Baneasa (dincolo de problemele estetice) tine de supraaglomerare si suprasolicitare. De multe ori cozile ajung pana in strada, acolo unde asteapta taximetristii-sacali. Cu doar doua puncte de check-in (noi de atatea stim, daca se intampla sa fie si alte colturi obscure de control, sa ne fie cu iertare), cozile sunt de proportii monstruoase.

Un paradox pentru un astfel de loc este ca, desi de aici se pleaca spre libertatea suprema, cerul, inauntru nu ai pic de aer. Intr-un spatiu atat de mic si de stramt, alaturi de mii de pasageri care asteapta sa plece, alaturi plase din rafie si bagaje, abia mai ai loc ca sa te asezi la coada si sa-ti astepti randul la imbarcare.

Pentru aerisirea spatiului, nu vedem decat o singura varianta: un nou corp, o prelungire a celui existent. Daca cerem prea mult, macar sa existe mai multe puncte de check-in si o mai buna organizare a zborurilor, oamenii sa stie exact cand sa vina si sa se respecte orarul de zbor. Altfel, nu vedem cum se va putea face ordine in haosul din incapere. O alta solutie pentru mai mult aer ar fi epurarea taximetristilor care isi fac publicitate neconventionala pe metrii patrati ai calatorilor; spatiu si mai putin stres.

Informatii, informatii, informatii

Informatia intr-un astfel de spatiu este cu atat mai valoroasa cu cat ea poate influenta restul vacantei sau restul calatoriei. Daca te-ai pus la coada gresita si intre timp iti pleaca avionul...ei bine, atunci o informatie corecta ar putea fi singura dorinta pe care sa o ai pentru pestisorul de aur. Asadar, e nevoie de niste ecrane mari (nu mini-televizoarele din prezent) de pe care sa poata citi si bunicuta care pleaca sa viziteze Spania.

Pe ecrane sa fie trecute toate zborurile si cu toate detaliile de rigoare care, apropo, nu sunt top secrete - avem si noi dreptul sa stim la ce ora pleaca avionul, unde ne imbarcam si daca exista intarzieri. Ecranele pe care vor rula informatii trebuie sa fie insotite si de o voce blanda care sa anunte pasagerii ce si cum si sa incercam sa fim poligloti, tinand cont ca ne aflam intr-un aeroport. Deci, macar in engleza (pentru perfectionare, spaniola, italiana si franceza) am putea sa furnizam informatii utile bietilor pasageri.

Si daca se intampla ca aceste doua solutii sa nu fie indeajuns de eficiente, putem sa ne permitem luxul unor ghisee de unde oamenii pot solicita informatii. Si nu e cazul ca tocmai acum sa fim nationalisti, doamnele/ domnii de la ghiseu pot sa stie macar niste elemente de baza de comunicare in alte limbi sau macar in engleza.


sursa foto: wiki

Afisare

Inainte de a ne posta la coada pentru imbarcare, trebuie sa aflam care din cele doua e cea buna. Daca suntem niste intarziati notorii si niste antisociali, avem dreptul sa citim pe un monitor pentru ce destinatie se sta acolo, ce se da la fiecare coada de la check-point: paine, lapte, oua, zahar. Ar fi util sa fie scris pe un ecran electronic ce zbor urmeaza ca sa stim unde sa ne asteptam frumos randul.

Un tot unitar


Sala "mare", de multe ori zona acaparata de cozile la check-in si de cardurile de pasageri pierduti, ar trebui sa fie o zona separata, un loc peste care sa nu se verse frustrarile romanesti de stat la coada. De asemenea, barul ar trebui pozitionat mai la periferie, nu cred ca ne permitem inca sa-l tinem in mijlocul evenimentelor. Iar daca nu avem spatiu de depozitare, il scoatem de tot si lasam doar un magazin de unde se pot cumpara de toate si folosim automatele de cafea din economie de spatiu.

La fel de bine, magazinele si locurile de unde ne putem aproviziona pot fi exact la intrare, pe stanga si pe dreapta inainte sa ajungem (dupa cei 20 de pasi si 30 de secunde de extenuare) la locul in care se cantaresc, ambaleaza si se lasa bagajele.

Oamenii au nevoi

Nu cred ca e o surpriza si nici nu cred ca inventam noi apa calda cand afirmam ca oamenii au nevoi, ergo, au nevoie de toalete. Iar o toaleta (cu 3 locuri) pentru fiecare gen la miile de pasageri este ca si cand n-ar fi. Ca sa nu mai spunem ca si aceste locuri se prezinta mizerabil si ca pana si aici exista cozi interminabile. Fiti blanzi si mai dati spre folosinta macar inca 2 toalete, una pentru baieti si alta pentru fete. Si nu uitati sa aveti toate cele necesare: apa curenta, hartie igienica si sapun.

Tot la capitolul nevoi intra si hrana si hidratarea. Daca ai ghinionul sa ai un zbor de noapte si acesta sa aiba intarziere si te afli in camera de asteptare cand pasarile dorm, e foarte posibil sa mori de sete/foame pentru ca nu e niciun magazin deschis iar duty free-ul e doar o poveste de spus pe timpul zilei. Nu cred ca cerem prea mult sa avem un loc de unde sa putem sa cumparam o apa sau niste chipsuri care sa ne pacaleasca foamea.



La sosire


Dupa sesiunea de turbulente si dupa ce a trecut teama unui zbor nereusit, pregateste-te de alte palpitatii: coada de la ghiseele unde arati pasaportul/buletinul ca sa fii primit in tara. Prea putini oameni ai securitatii aeriene + prea multi pasageri = haos, enervari si o asteptare mult prea lunga. Inca o data, o chestie de logistica; se poate rezolva prin implementarea mai multor ghisee, prezenta ofiterilor la posturi, o mai buna organizare a zborurilor si respectarea programului. 

La aeroport vin straini...

Soc? Nu credem. Ar trebui sa-i ajutam cu niste panouri cu informatii utile, poate chiar unele cu touch screen asa cum le asteptam si pe cele din Pasajul de la Universitate. O harta a orasului ar insemna o buna primire; un chiosc de unde turistii pot cere informatii, o harta fizica si detalii legate de transportul prin Bucuresti ar fi ideal, eventual din acel loc sa poate sa-si cumpere si biletele de autobuz. Asa evitam si furtul din taxiuri in care victimele preferate sunt chiar strainii. Indicatoarele ar putea sa-si faca sublima aparitie si sa fie desigur, dublate in engleza.

Ceva pe pozitiv

Ne place ca avem un aeroport destinat zborurilor low-cost, ne place ca avem wi-fi aici, ne place ca nu e aceeasi atmosfera sobra a unei securitati si a unei perchezitionari stricte, ne place ca putem ajunge usor la aeroport. Dar sunt destul de multe probleme pe care le putem remedia ca sa ne putem mandri cu al nostru aeroport international. Primul pas, sa-l facem sa arate a aeroport international.

Nemultumiri legate de acest loc sigur mai sunt; le asteptam iar daca vin insotite si de solutii, cu atat mai bine.



2 comentarii

Cum ar schimba Metropotam Aeroportul Baneasa
Bogdan
#1 -

cateva completari

ar fi dragut sa poti ateriza pe Baneasa si, dupa chinul si lupta prin care treci pentru a-ti ridica bagajul de pe banda rulanta de dimensiuni "economice", sa poti constata ca bagajul tau e in regula, si nu rupt, murdar, zgariat, etc cum se intampla frecvent. Se poate umbla mai cu grija, desi presupun ca angajatii aeroporului pot concura la proba de aruncare a greutatii, ca doar asta fac, la propriu. In plus la zona de asteptare, bine e scris, poti muri de foame/sete/alte nevoi biologice, ar mai putea fi puse cateva randuri de scaune si eventual marit spatiul cu niste zeci de metri patrati, pentru ca sutele de oameni care reusesc sa treaca de proba de foc - check in - ajung in sala de asteptare si cand se pregatesc sa rasufle usurati, se lovesc de o mare de oameni care stau pe jos, copii mici care plang si urla(stand tot pe jos, sau in bratele parintilor care stau pe jos) si multe alte elemente care fac placuta experienta cozii si imbulzelii dinante de check-in. Cat despre acel "duty-free shop", pot afirma cu certitudine ca am cumparat lucruri mai ieftine de la bordul aeronavei sau chiar de pe strazile oraselor pe care le-am vizitat, deci " mai taiati din ele" ca doar e scutit de taxe:).
Multe ar mai putea fi spuse despre acest loc "de primiri si pleacari internationale" si mult prea multe ar putea fi facute pentru el, insa exact cum a spus si irina, macar ne putem bucura ca al noastru low-cost aeroport e singurul care e mai aproape de oras decat aeroportul principal( cel putin dintre cele din tarile europene vizitate de mine) si ca putem ajunge la el cu un autobuz fara sa fim nevoiti sa schimbam cu linii extra-urbane sau speciale.
In sperantul ca timpul le va rezolva pe toate(desi la noi se cam intampla opusul) urez aeroportului INTERNATIONAL Baneasa Aurel Vlaicu - La cat mai multe zboruri fara probleme si intarzieri.

Cum ar schimba Metropotam Aeroportul Baneasa
laura
#2 -

bagaje

Mi s-ar parea util (si normal) daca ai o escala de 7-8 sau x ore sa ai posibilitatea sa iti lasi valiza undeva. Fie in dulapuri cu plata si cheia sa fie la tine. Fie ca la teatru :-) Am trecut printr-o astfel de situatie acum cateva luni, cand am avut o escala de 7 ore. Fiind prima data in Baneasa intr-o astfel de situatie, am fost la ghiseul de informatii sa intreb unde pot sa-mi lasbagajul. Doamna in serviciu s-a uitat la mine de parca eram extraterestra. Mi-a zis: "cum? pai asa ceva nu se poate! E pentru securitate, stiti ca trebuie scanate bagajele." Vazand ca e si ghiseu pentru reclamatii, am vrut sa fac o reclamatie in ce priveste doamnele (ca sa fiu amabila in exprimare) responsabile cu curatenia, care nu m-au lasat ( pe mine si inca vreo 4-5 femei) sa folosim toaleta timp de 15 min pe motiv ca ele trebuie sa faca curatenie inainte sa se schimbe tura. Nu a ajuns ca au facut curatenie, dupa s-a postat una dinntre ele cu matura in usa, ca sa nu intre nimeni pana nu e uscata gresia oricum doar manjita si nu spalata. Dupa scurt timp de conversatie cu doamna de la info/reclamatii mi-am dat seama ca degeaba imi bat gura, ele fiind toate in aceeasi conserva...

Pentru a posta trebuie sa fii logat.

Evenimente promovate pe Metropotam

Locuri promovate pe Metropotam

d'ale zilei...

Ai spirit civic?
|Rezultate|Alte sondaje

Descopera