Bucurestiul industrial 5: marii industriasi

Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+
Industriasii Bucurestiului interbelic aveau, din cate citim, eleganta acelor ani, cand orasul era numit Micul Paris si cand lumea se afla in continua schimbare. "La inceputul anilor '20 insa, dragostea omului pentru masina e inca in faza idilica: sufera tot, spera tot, vede cuplul mecanico-uman unit intr-o eternitate ferice. Surprizele tehnicii sunt mari, leaga si dezleaga destine" - Ioana Parvulescu - "Intoarcere in Bucurestiul interbelic", Humanitas, 2003.

Bucurestiul crestea atunci si datorita marilor industriasi, cei care au mizat si investit in progresul tehnic si au pus bazele unei societati industriale.

bragadiru

Despre Dumitru Bragadiru am mai vorbit cand am a venit vorba de Palatul Bragadiru. El a avut un rol important in industria alcoolului, a infiintat prima fabrica de alcool rafinat, a avut si o fabrica de bere cu un teren de peste 6 ha si a fost primul care a adus telefonul in Romania, construind stalpi de telefon intre mosia sa de la Bragadiru si Bucuresti. Tot el a infiintat si o banca si a avut si blocul Ciclop, care este acum in centrul scandalurilor cu retrocedari.

malaxa
Sursa foto

Nicolae Malaxa este un alt mare industrias de la inceputul secolului 20, de al carui nume sunt legate Uzinele Faur, Republica si Resita, chiar si IOR, unde a fost actionar. El a avut ateliere de reparat locomotive si vagoane, pentru a ajunge apoi, printr-un contract cu CFR-ul, sa produca locomotive, inclusiv Diesel.

Un fost colaborator spunea despre el: "A fost omul si inginerul care a avut cutezanta, priceperea si simtirea patriotica sa demonstreze lumii vocatia industriala a romanilor pe care strainii ii considerau sau ii vedeau a fi numai plugari si pastori"

Uzinele Faur se numeau de fapt Uzinele Malaxa pentru ca, in timpul glorioase epoci de aur, comunistii sa-si asume meritele si sa le numeasca 23 august. Republica era atunci prima fabrica de tevi de otel fara sudura,  cea mai moderna fabrica de tuburi melaminate din Europa. In uzinele sale, Malaxa chiar a construit un automobil romanesc ce-i purta numele si care mergea cu 120 km/h.

Malaxa era unui dintre prietenii si "finantatorii" regelui Carol al II-lea, fiind in acelasi timp apropiat de miscarea legionara, mai ales prin latura sa ideologica - Nae Ionescu. In acelasi timp, o perioada a avut relatii rezonabile si cu partidul comunist, tot pe considerente financiare, dar apoi a fost nevoit sa emigreze in Statele Unite.

auschnitt
Foto de aici

Nicolae Malaxa s-a aflat de multe ori pe pozitii divergente cu un alt mare industrias al vremii - Max Auschnit. Chiar si acum, rivalitatea celor doi continua prin rivalitatea dintre mostenitorii celor doua familii.

Administratorul celei mai mari societati pe actiuni din perioada interbelica, a avut afaceri in domeniul fierariei si productiei de tabla in Bucuresti si a fost, la randul lui, unul dintre apropiatii regelui Carol.

Casa lui de pe bulevardul Aviatorilor, cu o arhitectura asemanatoare unui palat francez, a fost dupa venirea comunistilor casa lui Petru Groza, casa de oaspeti a comunistilor, ambasada Argentinei pentru ca, dupa retrocedare, sa-i fie pusa o cruce din aur si sa-l gazduiasca pe Becali, care a cumparat-o.

mociornita
Foto de aici

Dumitru Mociornita a construit pe un teren de langa Bucuresti cea mai importanta fabrica de pielarie din tara, numita Omega. Utilajele au fost cumparate din strainatate in leasing, o premiera pe piata romaneasca.

La inceput, Steaua Bucuresti se numea Carmen, echipa de fotbal infiintata de Dumitru Mociornita, desfiintata de comunisti la un moment dat refuzul de a juca un meci cu rusii de la Dinamo Moscova si reinfiintata apoi sub numele de Steaua.

Dumitru Mociornita a fost acuzat de comunisti ca a tradat clasa muncitoreasca imbogatindu-se. A refuzat sa plece din tara si a intrat in inchisoare dupa venirea comunistilor, unde a si murit.

------
Inainte de industrializarea in forta a regimului comunist, in Romania erau marii industriasi, oameni axati mai putin pe profit, cat pe o viziune si pe progresul tehnic. Imaginea lor s-a pierdut in bezna comunismului, pentru ca reprezentau "ideea nesanatoasa" de capitalism si de bogatie.



Nici un comentariu inca

Pentru a posta trebuie sa fii logat.

Evenimente promovate pe Metropotam

Locuri promovate pe Metropotam

d'ale zilei...

Ai spirit civic?
|Rezultate|Alte sondaje

Descopera