Povestea tinerei din Bucuresti care a incercat sa schimbe ceva concret in sistemul RATB - raspunsul institutiei

Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+

Oana Bratila este o tanara din Bucuresti care nu a mai suportat problemele RATB si a hotarat sa inceapa schimbarea fix de la ea - i-am apreciat initiativa si vrem sa ajunga la cat mai multi oameni, asa ca hai sa vedem impreuna despre ce e vorba.

Totul a pornit pe 22 iunie 2016, cand, aflata in autobuzul 311, Oana a gasit un afis lipit in RATB pe care scria:

- Acest autobuz nu este dotat cu instalatie de Aer Conditionat in salonul calatorilor.

PS: Ne-a adus aminte (intr-un mod random) de melodia "No Sex."

1.jpg

In urma acestei experiente, Oana a notat pe pagina ei de Facebook:

Va scriu din 311. Suntem in Bucuresti, capitala Romaniei, luna iunie, anul 2016, in jur de 40 de grade. Vreo 50 de oameni, inghesuiti in picioare. Sunt locuri libere pe scaune, dar putini sunt indeajuns de curajosi sa se aseze in balta de transpiratie lasata de cel care a stat inainte.

Vanturam sepci, evantaie, reviste si pliante si ne compatimim unii pe ceilalti. E totusi bine, pana acum nu a lesinat nimeni. Poate mai tarziu...
Oare cine ne multumeste, in afisul de mai jos, pentru intelegere? Soferul? Noul nostru primar, doamna Gabriela Firea?

Ah, doamna Firea... calatorii va transmit salutari! M-au rugat sa pun poza asta pe net si sa va invit sa va alaturati. Stim, nu este vina dumneavoastra, domnul Videanu a achizitionat autobuzele acestea, dar, inainte sa propuneti gratuitea transportului in comun, hai cu noi sa faceti o munca de cercetare pe teren.

E ok, nu va trebuie bilet, am eu o calatorie in plus!

Povestirea a fost urmata si de un indemn:

PS: hai sa trimitem si noi niste mailuri la reclamatii.bucuresti@opc.ro si sa completam formularul de aici: http://www.ratb.ro/sesizari.php. Asa, fara jena, sa intre multe!

Intreg mesajul il gasiti aici.

4.jpg

In urma sesizarilor facute, RATB a raspuns:

Stimata doamna Oana Bratila,

Facem in continuare demersuri la autoritatile locale sa demareze proiectele de innoire a flotei RATB, prin achizitioanrea de vehicule prevazute cu echipamente de aer conditionat sau prin construirea de tramvaie cu aceste dotari, in cadrul Uzinei RATB.

Din cele 1000 de autobuze achizitionate in trecut, mai avem in circulatie aproximativ 700, dintre care 400 cu aer conditionat, 100 de autobuze dotate cu aparate de aer conditionat fiind imobilizate in autobaze, din cauza unor defectiuni sau dupa ce au fost implicate in accidente sau vandalizate.

Conducatorii de autobuze sunt instruiti sa ia masuri de asigurare a unui climat corespunzator in salonul de calatori, sa verifice permanent functionarea instalatiei de aer conditionat si sa anunte orice defectiune aparuta pe traseu, pentru a putea efectua la timp remedierile.

Este adevarat, ne confruntam si cu defectarea unora dintre aceste instalatii si cu aprovizionarea la timp cu piesele de schimb necesare, insa pe autobuzele care sunt echipate si au sistemele functionale, nu poate fi vorba decat de nerespectarea instructiunilor de serviciu.

De aceea, in cazul in care circulati cu un vehicul prevazut cu sistem de aer conditionat si acest sistem nu este pus in functiune, va rugam sa ne transmiteti cateva date concrete (data, numar de inmatriculare, sens de mers etc.), pentru a putea identifica respectivul autobuz si a verifica daca este vorba de o defectiune sau de un conducator auto care nu respecta instructiunile referitoare la asigurarea climatului pe timp de vara.

Va multumim pentru sesizare si ne cerem scuze pentru neplacerile intampinate.

06977196231.jpg

Oana nu este la prima initiativa de acest gen. In urma cu doi ani, ea a scris - DECALOGUL CALATORULUI URBAN - reguli de bun simt care sa ne faca viata mai frumoasa in transportul in comun.

3.JPG

Ea a lipit si in prezent afisul in autobuzele RATB si vrea sa-i convinga pe reprezentantii institutiei sa fie si ei de acord cu aceasta initiativa.

Schimbarea vine din noi, Oana este exemplul viu si daca am respecta cele notate de ea, suntem convinsi ca lucrurile ar putea sa mearga pe drumul cel bun.

17475902983.JPG

Noi am rugat-o pe Oana sa ne povesteasca cum a inceputut totul si iata ce ne-a scris:

Primul articol despre transportul in comun l-am scris acum vreo 9 ani. Avea titlul "Sa MA CAC pe transportul de CACAT din Bucuresti". Fix asa, necenzurat, cu majuscule si cu multa frustrare. Aveam 19 ani, voiam sa schimb lumea, dar nu stiam cum. Inca mai aveam impresia ca daca injur autoritatile si folosesc de foarte multe ori cuvantul „cacat” o sa se intample ceva bun. Ma enervau oamenii care circulau cu geamul inchis ca sa nu-i traga curentul, ma enervau oamenii care stateau in usa cat culoarul era liber, ma enervau oamenii care mancau saorma cu de toate, vara, in mijlocul autobuzului, ma enervau oamenii care se napusteau peste mine cand eu voiam sa cobor, in disperarea de a prinde un loc liber, chiar si atunci cand autobuzul era gol.

Ma enerva, de fapt, lipsa acuta de bun simt. De ce nu li se parea si altora la fel de normal ca si mie sa ii respecte pe cei din jur?  Am inteles tarziu ca valentele bunului simt difera de la om la om. La momentul respectiv imi doream pur si simplu sa faca CINEVA CEVA.

In urmatorii ani am lasat revolta nemanifestata constructiv sa se stinga de la sine. Am renuntat la injuraturi si am inceput sa ma gandesc la cum pot sa fiu eu acel „cineva”. Am inceput sa ma implic in varii cauze sociale, am inceput sa fac reclamatii peste reclamatii pentru orice identificam ca merge prost si am infruntat cu brio mistourile din partea prietenilor. Imi doream sa demonstrez ca „se poate si la noi” si imi doream sa-mi faca placere sa ma trezesc dimineata in Romania.

Nu, nu sunt ipocrita. Ce fac, fac in primul rand pentru mine. Circul aproape zilnic cu transportul in comun, normal ca vreau sa ma bucur de confortul ala pe care, chipurile, sunt obligati sa mi-l asigure. Nu, nu mai am frustrarile de la 19 ani, acum stiu ca daca vreau sa plec, pot sa plec. E important sa stiu ca am libertatea asta. Ca pot sa aleg. Dar de cativa ani tot aleg constient sa stau aici.

Au trecut 9 ani de cand am scris primul articol si problemele au ramas aceleasi. Dar acum nu mai injur. Acum scriu despre drepturi si obligatii. Acum fac sesizari si mobilizez oameni. Imi doresc sa transformam cercul vicios pe care ne invartim fara sa ne dam seama, intr-unul virtuos in care oamenii isi valideaza cardul de calatorie pentru ca sunt multumiti de conditiile oferite si in care RATB-ul ofera aceste conditii pentru ca exista suficiente resurse financiare, parte din ele provenite de la utilizatori. Lupt pe ambele fronturi. RATB-ul mi-a raspuns, mingea a fost pasata la autoritatile locale. Voi scrie si acolo. Avem un drept la informare, de ce sa nu il folosim?

Intre timp, imi doresc sa invatam sa ne respectam mai mult unii pe ceilalti. Sa devenim constienti ca schimbarea aia pe care o asteptam cu totii, inclusiv in transportul in comun, trebuie sa porneasca de la fiecare individ in parte. Asa a aparut "Decalogul Calatorului Urban".




5 comentarii

Povestea tinerei din Bucuresti care a incercat sa schimbe ceva concret in sistemul RATB - raspunsul institutiei
Bogdan
#1 -

Comentariu nou

Am înțeles, nu toate autobuzele de la ratb au aer condiționat. Dar eu va întreb ceva, voi aveți acasă aer condiționat sa faceți mofturi din astea, sărăciile draq?

Povestea tinerei din Bucuresti care a incercat sa schimbe ceva concret in sistemul RATB - raspunsul institutiei
Man
#2 -

Pentru nespalatii de la Sociologie + Bogdan

daca voi nu va spalati si vreti sauna in ratb nu mai scrieti in plm aici

Povestea tinerei din Bucuresti care a incercat sa schimbe ceva concret in sistemul RATB - raspunsul institutiei
bbbbbbb
#3 -

Nu le pasă.

Baiatul Bogdan din comentarii probabil e chiar ala care mananca shaorma cu de toate impreuna cu baietii lui colorati de la colt, care urla dupa femei pe strada. Ţărane, la tine in apartament sunt cumva 800 de oameni, si nu ai aer condiţionat de nu te deranjeaza? Defapt, nu m-ar mira...


Problema e ca pe conducerea RATB o doare la dudă de călatori, pot sa moara acolo pe scaune, oamenii pentru ei sunt fix atat: titluri de calatorie. Ca sa vina banii, trebuie totusi sa incerci sa-i multumesti pe oameni, ce fac ei? Sesizari la autoritati. Dar autoritatile ce fac? Ii doare la duda si de RATB si de calatorii sai. Oamenii sunt niste statistici iar RATB-ul este doar o suma care intra si iese din buget, nu conteaza. Noi nu contam, oricat ne-am zbate ca pestii pe uscat.

Iar tu, Bogdane' ca m-a apucat boala pe tine, sper sa lesini si/sau sa te ineci cu shaorma data viitoare cand mergi cu RATB, poate asa observi si tu problema, ca toate celelate jigodii pentru care lucrurile sunt ok doar pana in momentul in care li se intampla lor ceva rau. Boule.

Povestea tinerei din Bucuresti care a incercat sa schimbe ceva concret in sistemul RATB - raspunsul institutiei
Cipi
#4 -

Comentariu nou

E prea greu de schimbat lumea....mai bine plecați acolo unde civilizația e apreciată și respectată...

Povestea tinerei din Bucuresti care a incercat sa schimbe ceva concret in sistemul RATB - raspunsul institutiei
Liliana
#5 -

Comentariu nou

Te admir pentru consecventa de care dai dovada. Daca am fi mai multi oameni educati ar fi mai bine. Eu nu mai merg de mult timp cu transportul in comun. Ne-am mutat din Bucuresti si cred ca am facut foarte bine. A devenit un oras plic, asa cum ii spun copilului meu de "tarani de oras".

Pentru a posta trebuie sa fii logat.

Evenimente promovate pe Metropotam

Locuri promovate pe Metropotam

d'ale zilei...

Ai spirit civic?
|Rezultate|Alte sondaje

Descopera