Istoria numerelor de inmatriculare din Romania si conflictele dintre detinatori

Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+

Dupa cum bine stie toata lumea placuta pe care se regaseste numarul de inmatriculare are o bada europeana standard pe care se gasesc cele 12 stele ale Uniunii Europene si codul de tara RO. Pe suprafata alba, scris cu negru, apare codul de judet, o combinatie de doua sau trei cifre si trei litere. Numerele eliberate inainte de 1 ianuarie 2007 utilizau drapelul Romaniei in loc de cele 12 stele.

Cifrele si literele sunt emise in mod aleatoriu, dar daca platesti o taxa de personalizare iti poti alege numarul si combinatia de litere dorita.

Desi cele mai cautate numere in Romania la un moment dat erau compuse din litere ce formau un cuvant obscen (SEX, C*R, COY, PUL, PYZ, F*T), se pare ca acum nu ai voie sa alegi o astfel de combinatie.

De asemenea nu ai voie sa le folosesti pe cele folosite de autoritati: POL (politie), DEP (Camera Deputatilor), SNT (Senat), SRI, GUV ori WST (folosite in trecut de SPP) si nu poti alege nici combinatia de III sau OOO pentru ca literele pot fi confundate cu cifre.

Incepand cu data de 1 ianuarie 2010, masinile au inceput sa aiba numere de inmatriculare formate din 3 cifre, deoarece au crescut numarul de masini inmatriculate.

Momentan in Romania exista 6 tipuri de placute de inmatriculare, placuta rosie care este folosita pentru masinile abia cumparate de la dealeri auto. O poti folosi 30 de zile cu o prelungire de pana la 90 de zile.



De asemenea, vei intalni si placute asemanatoare cu cele rosii insa cu cifre negre langa care vei vedea trecuta luna si anul. Acestea sunt folosite pentru cetateni straini care au rezitenta temporara sau pentru numere ce vor expira la data scrisa pe placuta, fiind primite in urma unui contract de leasing.

Exista si placute ce sunt folosite de consulate sau corpuri diplomatice iar acestea arata diferit Primele 3 cifre reprezinta tara sau organizatia iar ultimele 3 rangul propietarului. De exemplu o masina cu numarul 123 101 reprezinta Elvetia si Ambasador. Aceste numere sunt folosite exclusiv de diplomati.



Politia, Armata si Ministerul Administratiei si Internelor pot folosi placute de inmatriculare, oarecum, personalizate. Formatul si stilul este ales de fiecare institutie in parte. Armata, de exemplu foloseste placute fara nicio dunga albastra ci doar litera A urmata de 3 sau 7 cifre. Numerele emise incepand cu 2002 au si banda europeana albastra. Ministerul Administratie si Internelor foloseste aceeasi placuta doar ca pe ele vei citi MAI si nu doar A.

Mai exista si numere de inmatriculare cu fundal galben, insa acestea sunt folosite prin comune pentru a semnaliza masinile de gunoi, transportul public, tramvaie, scutere etc.

Daca vei gasi prin oras masini ce au numarul scris pe o placuta cu fundal negru, trebuie sa stii ca acestea sunt foarte rare si nu sunt specificate in nicio lege. Ele apartin organizatiilor religioase, cum ar fi Biserica Ortodoxa Romana insa sunt foarte putine astfel de masini.

Dar sa ne intoarcem putin in timp si sa aflam mai multe detalii despre primele numere de inmatriculare.


Sursa foto

Primele placute au fost eliberate la inceputul secolului XX. Placutele erau  facute de proprietarii masinile acasa si erau trecute lunar in Revista Automobila iar ceea ce e interesant este faptul ca aceste placute spuneau cate ceva despre proprietar si nu despre masina. Fiecare numar era dat in functie de importanta persoanei care o detinea. Si pentru ca erau putine (139 in 1908) nu era nevoie ca pe placuta sa fie trecuta regiunea, toate fiind inregistrate pe Bucuresti de catre Primar.


Sursa foto

Prima inmaltriculare in Bucuresti a avut loc in anul 1900. Masina apartinea lui Basil C. Assan si a avut numarul 1.

Insa dupa aceasta inmatriculare a aparut o problema, pentru ca Printrul George Valentin Bibescu si-a dorit cel dintai numar iar pentru ca autoritatile nu vroiau sa intre in conflict cu el, acesta a primit 0 la masina sa.


Sursa foto

Masina sa, cu numarul zero, a circulat destul de mult iar in anul 2011 presa din Bucuresti spunea faptul ca la Muzeul National de Istorie, orice doritor poate vedea acest exponat de exceptie.

In anul 1908, primarul Capitalei a simtit nevoia ca aceste numere sa fie luate in serios si a dorit ca pe placute sa apara si regiunea. Ideea sa a fost aprobat iar in septembrie toate placutele aveau inscriptionate si regiunea. Dar asta se intampla doar in orasele mari, in cele mai mici, aceasta schimbare a avut loc abia in 1920.



Insa placutele acestea s-au tot schimbat pentru ca regiunile administrative se schimbau si ele. Craiova de exemplu a trecut de la 150 Cv la 150 OL in 1960.

In Bucuresti, pentru o anumita perioada de timp in anul 1930 se foloseau pe placute diverse insemne. Taximetristii aveau Tx iar autobuzele B (15,000 B). Insa, la sfarsitul anului 1966 in Bucuresti erau peste 23,000 de automobile iar motocicletele peste 90,000. Asadar placutele au trebuit schimbate iar.

Si desi in perioada intebelica 1 era cel mai mic numar posibil (0 in Bucuresti), in perioada comunismului cel mai mic era 101, probabil dupa sistemul soviectic, 01-01.

Pentru curiosi, la nivelul Municipiului Bucuresti sunt in evidenta un numar de 1.126.262 vehicule (pana la data de 31.12.2013), iar la nivelul anului 2013, au fost inmatriculate 67.195 vehicule.




Nici un comentariu inca vrei sa comentezi?

Evenimente promovate pe Metropotam

Locuri promovate pe Metropotam

d'ale zilei...

Ai spirit civic?
|Rezultate|Alte sondaje

Descopera