De vorba cu regizorul Vlad Cristache si artistul Daniel Rocca despre piesa sold-out de la Teatrul Mic, Desteptarea Primaverii

Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+

"Desteptarea primaverii" este piesa care a fost sold-out de la Teatrul Mic, in regia lui Vlad Cristache, dupa textul original scris de Frank Wedekind.

Mai aveti ocazia sa o vedeti pe 1 si pe 2 aprilie, incepand cu ora 18:30, insa trebuie sa va grabiti, deoarece biletele se vad ca painea calda.

Unul dintre elementele cheie ale spectacolului este dat de muzica live originala, compusa de Daniel Rocca (solist al trupei FiRMA), si care-ti va trezi simturile si-ti va incanta urechile.

"Desteptarea Primaverii" este o drama satirica, fiind centrata pe "conflictul dintre generatii" si contradictiile interioare ale tinerilor, aruncand in aer norme, limite si secrete ale varstei adolescentine. Tinerii viseaza la un paradis artificial care se opune universului adultilor, se revolta impotriva ipocriziei si a falselor valori in lipsa unor teluri mai inalte sau a unui vis spre care sa se indrepte. Autorul insa, isi caracteriza textul drept "o reflectare luminoasa a vietii, in care am cautat sa dau fiecarei scene tot umorul ei degajat, care se putea obtine".

1.jpg

Pentru a afla mai multe despre aceasta piesa, am stat de vorba atat cu regizorul Vlad Cristache, cat si cu Rocca.
Iata ce a iesit:

6.jpg
Sursa foto

Interviu Vlad:

Vlad, povesteste-mi putin despre tine - cum ai descrie legatura pe care o ai cu lumea teatrului, cand ai stiut sigur ca regia este drumul pe care vrei sa mergi si cum iti alegi piesele?

Intai m-am indragostit de teatru ca spectacor. Am vazut sute de spectacole care m-au facut sa inteleg mai bine lumea in care traiesc si locul meu in ea. Prin 2006 cred ca am stiut sigur ca vreau sa devin regizor de teatru, dupa ce am vazut spectacolul "Unchiul Vanea" de la Teatrul Bulandra; poate cel mai important spectacol pe care l-am vazut in viata mea.

Piesele trebuie sa-mi spuna ceva. Citesc mult teatru si daca un text provoaca o puternica impresie aspupra mea la lectura, daca ma amuza, ma emotioneaza, ma intriga, inseamna ca merita sa petrec cateva luni din viata mea povestind si altora despre asta. :)

Si pentru ca vorbim despre "ales piese" - cum ai ajuns sa pui in scena "Desteptarea Primaverii"? Care sunt elementele din textul original care au starnit ceva in tine astfel incat sa vrei sa-l pui in scena?

E un text fabulos. Vorbeste despre adolescenta, ca cea mai puternica perioada in definirea unui individ. E momentul acela in care un copil devine adult, in care nu-si mai recunoaste propriul corp, propriile senzatii sexuale, nu se mai recunoaste in oglinda. Reconcilierea asta intre ce stii ca esti si ce urmeaza sa devii poate genera o tragedie. Cu totii simtim ca pierdem ceva cand devenim adulti.

Ai vizualizat din start regia si scenografia sub forma unui poem rock? Cum ai ajuns sa colaborezi cu trupa FiRMA pentru aceasta piesa?

De prima data cand am citit textul, acum 10 ani, am simtit ca spectacolul pe care l-as face ar fi un spectacol rock. Un concert rock teatral care pune in scena rebeliunea si angstul unor adolescenti in cautarea propriei identitati. Trupa FiRMA a fost foarte aproape de sufletul meu.

2.jpg

Au fost "prietenii" cu ajutorul carora eu am trecut cu bine de adolescenta. Am ascultat albumul lor de debut "La Orbire" cu religiozitate tot liceul. Cand s-a ivit oportunitatea sa pun in scena "Desteptarea Primaverii" cu sustinere majora din partea Teatrului Mic, care a inteles ca acest spectacol trebuie sa fie un eveniment de anvergura, l-am contactat pe Rocca si i-am propus colaborarea.

Rocca a compus muzica si versurile care sa se plieze exact pe piesa - ati colaborat, i-ai dat sugestii, ati avut intalniri speciale sau cum a decurs acest proces si comunicarea dintre voi?

Am lucrat super intens impreuna, Rocca a venit la toate repetitiile pe care le-am avut cu actorii si a scris muzica dupa ce a trait impreuna cu noi in "sosul" acestei piese. Ne-am propus ca muzica sa se nasca organic din intalnirea noastra cu Wedekind. Un moment foarte special a fost cu vreo luna jumate inainte de premiera, cand FiRMA a facut un concert special pentru echipa spectacolului, concert in care au cantat in premiera piesele compuse special pentru "Desteptarea". Cred ca ala a fost momentul in care toata echipa a simtit ca spectacolul asta e ceva special...

Wedekind si-a caracterizat piesa - "o reflectare luminoasa a vietii, in care am cautat sa dau fiecarei scene tot umorul ei degajat, care se putea obtine" - cat de fidel ai fost (sau ti-ai dorit sa fii) acestui lucru?

Eu am fost fidel sufletului meu :)  Am incercat sa pun in pagina adolescenta cu toata lumina ei si cu toate tenebrele ei si uneori zambetul sa-ti inghete pe buze si sa fii zguduit de destinul tragic al unor pusti care pierd tot fara a fi viovati de nimic.

3.jpg

Pe scena ai implicat atat actori tineri, cat si actori consacrati - cum i-ai ales si cum a fost sa lucrezi cu acestia?

Am facut un casting si am adunat laolalta ce-i mai buni tineri acori romani (spun asta cu toata responsabilitatea) si unii dintre actorii maturi reprezentativi ai Teatrului Mic. Fac o echipa foarte buna impreuna. Actori experimentati, precum Gheorghe Visu, fac un pas in spate si au roluri secundare sustinandu-i pe actorii tineri sa devina starurile acestui spectacol.

Cat a durat pana ca piesa sa ajunga in stadiul final si cum ai descrie intreaga experienta prin care ai trecut?

Am lucrat intens 3 luni; a fost un cantonament.

Cui crezi (sau ai vrea) ca i se potriveste mai mult mesajul piesei - adultilor sau adolescentilor? Ce ti-ar placea sa extraga fiecare parte (si cei mari si cei mici) din aceasta?

Mi-ar placea ca sala sa fie plina de tineri si sa fie spectacolul prin care multi descopera pentru prima data cat de special si magic poate sa fie teatrul.

Ce asteptari ai avut inainte de premiera piesei si cum a fost la finalul prestatiei? Esti multumit de rezultat?

Cred ca e cel mai frumos spectacol pe care l-am facut pana acum. Si am simtit ca intreaga echipa pretuieste spectacolul asta ca pe ceva rar. Sunt convins ca va ramane o borna importanta in carierele si vietile noastre.

De ce ar trebui sa mergem sa vedem "Desteptarea Primaverii"?

Pentru ca e un spectacol ca o rana vie, atat de sincer si dureros incat sigur va schimba ceva in tine, pentru ca e despre tineri, cu tineri si pentru ca FiRMA live :)

afis_Desteptarea_Primaverii__Medium_.jpg

La final, vreau sa privim putin lumea teatrului romanesc din prezent - care este parerea ta asupra acesteia? Se transforma piesele, jocul actoricesc, viziunea odata cu trecerea anilor - mai exact, crezi ca exista public in Romania pentru genul asta de piese nonconformiste sau publicul este mai atasat de traditional?

Teatrul romanesc este o reprezentare la scara mai mica a societatii romanesti. Sunt lucruri bune si lucruri mai putin bune :) Exista insa public pentru spectacole cu personalitate, care au ceva de spus. Cred ca toata lumea s-a saturat de entertainment-ul insipid si acerebral pe care il intalnesc pe toate drumurile. Cred ca oamenii simt ca au un suflet si o minte care trebuie hranite din cand in cand cu povesti care isi propun sa te zguduie.

La ce piese planuiesti sa mai lucrezi in viitor?

Acum lucrez la Teatrul National din Bucuresti un spectacol dupa un text spaniol contemporan cu o super distributie: Victor Rebengiuc, Mariana Mihut, Gheorghe Visu, Ana Ciontea, Mircea Rusu, Gavril Patru, Emilia Marnea si Alexandra Salceanu. Un thriller poetic despre o familie care se destrama in momentul in care copilul lor dispare... Premiera va fi pe la jumatatea lunii mai.

7.jpg
Sursa foto

Interviu Rocca:

Cand si cum ai fost abordat pentru a face muzica originala si versurile pentru piesa "Desteptarea Primaverii"?

Era anul trecut si era toamna. Am fost abordat intr-un stil direct si rock'n'roll de Vlad Cristache, regizorul piesei. Timp de o conversatie lejera am povestit despre teatru, muzica si rock in special. Era la curent cu muzica trupei si ne-am aplecat putin asupra textului. La final am inteles ca muzica va fi definitorie penru piesa si Vlad are resursele emotionale si creative de a-si implini viziunea si a pune in scena un spectacol complex.

Care sunt motivele pentru care ai acceptat si care sunt elementele din piesa pe care le-ai interiorizat si care te-au determinat sa compui?

Au fost cateva "challenge-uri" noi care m-au sedus. Primul a fost teatrul si bucuria implicita de a lucra cu actori  tineri si actori consacrati. Al doilea este legat de "obligativitatea" de a ma raporta la un text clasic pe care a trebuit sa il completez liric si muzical, special pentru punerea in scena. Al treilea este chiar textul in sine si felul in care dezvaluie si descrie esecul comunicarii intre generatii, mentalitati, sexe si felul in care se rasfrange aceasta problema asupra adolescentilor, parintilor si profesorilor.

Limbajul diferit al fiecarei parti implicate in aceasta drama si decodificarea trunchiata al celor din jur lor m-au convins sa introduc doua laitmotivuri in versuri, anume "lumea" (cu toate reprezentarile ei) si "visul" (sau starea de visare).  Am simtit ca in jurul lor si a felului in care sunt intelese de personaje se invarte tot melange-ul de emotii al piesei.

5.jpg

Cum a fost procesul creatiei - te-ai consultat si cu Vlad, ai compus singur, ti s-a parut greu, usor? Cat a durat pana ai ajuns la produsul final?

Cu Vlad am comunicat pe toata durata punerii in scena. Acolo am facut vazut cum fiecare actor si-a creat personajul si felul in care regizorul i-a directionat in comunicare si le-a dat un altfel de sens. Muzica si versurile s-au nascut insa in intimitate, ca si la celelate materilale ale FiRMEI. Dupa ce am compus temele pricipale si le-am imbinat cu  versuri, am lucrat alaturi de baieti la orchestrarea si asamblarea in piesa, pentru ca in final Vlad sa lege organic cele doua lumi, reusind sa ii dea intregului ansamblu o semnificatie aparte. Procesul a fost asemanator cu creatia unui album, dar comprimat in 3 luni. Au fost cateva nopti nedormite...

Care e sentimetul pe care-l ai atunci cand interpretezi muzica pe o scena alaturi de actori? Crezi ca piesa ar mai fi avut acelasi farmec si fara interpretarea live a trupei FiRMA?

Este un flux de comunicare continuu intre noi si actori pe toata durata piesei. Simt cum preaiau din emotia muzicii si a versurilor si ne rasplatesc in timp real cu emotia interpretarii lor. Ne alteram reciproc intr-un sens pozitiv si dam impreuna o conotatie superioara conceptului de "live". Fara implicarea si interpretarea trupei am fi vorbit acum despre alta piesa. Asta a fost si motivul pentru care regizorul a avut o viziune rock a textului.

Care este parerea ta despre "Desteptarea Primaverii" si de ce consideri ca ar trebui sa mergem s-o vedem?

O piesa nemaivazuta si nemaiauzita care are darul de a-ti reinvia sufletul si iti da sansa de a-ti inchide cercurile emotionale suspendate in trecutul subconstient. Hai la teatru!

4.jpg

Pe aceeasi tema:




Nici un comentariu inca vrei sa comentezi?

Locuri promovate pe Metropotam

d'ale zilei...

Ce fructe va place sa mix & match in iaurt?
|Rezultate|Alte sondaje

Descopera