De vorba cu Cristian Neagoe despre Street Delivery X si schimbarile event-ului din 2015 - "Vrem sa ne reinventam"

Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+

Inca de prin 2008 stam la povesti cu Neagoe, ceea ce inseamna ca el face constant lucruri care merita ascultate, stiute si demne de urmarit. Street Delivery este unul dintre ele.

Evenimentul stradal a ajuns la cea de-a X-a editie, motiv pentru care s-au intamplat tot felul de schimbari si surprize.

S-a cerut o reinventare a conceptului si o reorganizare a spatiului public si fix asta vom vedea la Street Delivery X 2015.

Cristian Neagoe ne-a raspuns la o serie de intrebari pentru a ne face sa intelegem mai bine ideea din spatele unui astfel de festival si cum vede el lucrurile in ceea ce-l priveste, atat in prezent, cat si pe viitor.

1

Street Delivery a implinit 10 ani - cum a fost traseul de la inceput si pana acum? Ce provocari marete ati intampinat si ce credeti ca ati reusit sa schimbati cu acest festival?

Sincer sa fiu, atunci cand am organizat prima editie (am participat la toate cele 10, in afara de una) nu credeam ca va avea o continuare. Initial am incercat sa mobilam o strada pentru doua zile, in ideea ca era posibil s-o inchidem. Ordinul Arhitectilor a ridicat aceasta oportunitate, iar in urma bunei vecinatati dintre Carturesti si Ordinul Arhitectilor, ne-am gandit sa umplem aceasta strada cu proiecte -  de arhitectura, urbanism, arte etc.

Pe vremea aceea eram PR la Carturesti si in virtutea jobului trebuia sa vin cu un concept - ma interesa o initiativa pornita in Londra prin anii '90, numita Reclaim the Streets, asa ca am incercat sa ofer o idee similara, dar mai putin anarhista.

In Bucuresti, pe vremea aceea, nu prea puteai sa faci nimic fara autorizatie de la primarie, sau nu existau indeajuns oameni care sa ia in serios un reclaim de streets cum se facea in Londra pe atunci.

Referitor la schimbarile pe care am reusit sa le producem, in primul rand, cred ca reactia a fost foarte buna.

In Bucuresti e nevoie de spatiu public - un spatiu public real, nu o bucatica de colt de intersectie sau strada care e numita piata. Acestea nu sunt spatii publice reale. Intr-un spatiu public real oamenii se pot plimba, pot avea parte de experiente semnificative, relevante, pot intalni alti oameni si, in general, nu au de ce sa le fie frica ca o sa-i loveasca o masina sau ca o sa se loveasca ei de masini parcate aiurea pe trotuar.

Lucrul asta nu prea se intampla in Bucuresti si nici in marile orase ale Romaniei. Acum 100 de ani, ele erau construite in ideea ca strada e un loc de intalnire. Lucrurile s-au schimbat radical, iar in prezent strada a devenit un loc de care sa te feresti. Suntem educati de mici sa avem grija, sa ne uitam in stanga si dreapta. Strada e Bau Bau, inca de cand eram mici.

Cu Street Delivery am vrut sa aratam ca strada poate fi revendicata, reinventata si revitalizata.

Cred ca am reusit asta, altfel evenimentul nu ar fi produs atatea spin off-uri si atatea evenimente paralele - anul asta suntem in 4 orase, in acelasi timp, si cred ca putem vorbi de un weeke-end national al spatiului public.

Exista Femei pe Matasari, Fatada in Brasov, si multe alte evenimente inspirate din SD sau pur si simplu alte evenimente de strada. Ne dorim sa se intample cat mai multe, si-i invitam pe toti sa preia proiectul si sa-l aduca la ei in cartier.

2
Cristian Neagoe

Tema de anul acesta este Reciclarea Creativa - ce inseamna mai exact acest lucru si ce fel de proiecte s-au inscris pentru a fi finantate? Este o nisa ce merita exploatata in Romania?

"Nisa" si "exploatat" imi suna foarte corporatist, iar SD nu e un eveniment facut pentru profit. SD e un eveniment care vrea sa mobilizeze societatea divertismentului intr-o directie ceva mai asumata civic. Cred ca multi dintre oamenii care vin pe strada nu vin neaparat pentru tema noastra, multi nici n-o cunosc. Ei vin pentru ca au auzit ca se intampla ceva undeva, si in orasul asta cam rar se intampla ceva undeva, care sa merite atentie (evident, in afara de party-uri si revelioane, vanghelioane).

Tema nu e reciclarea creativa, ci Amprenta de Carbon.

Pe scurt: suntem obisnuiti sa defilam cu defetismul care zice - sunt atatia mari poluatori, ce conteaza ca imi bat si eu joc putin de mediu, ca oricum nu se intampla nimic.

Ideea Amprentei de Carbon este aceea de a oferi un mod cat mai precis si cat mai evident de calcul, pentru actiunilor noastre de zi cu zi, dintre cele mai banale, pana la cele mai daunatoare, in asa fel incat fiecare sa stie cam cat din planeta asta foloseste el in activitatile sale de zi cu zi. La ora actuala, Pamantul are nevoie de un an si jumatate pentru a regenera ceea ce omenirea consuma intr-un an.

4 5

Ce alte surprize vom intalni la aceasta editie de festival?

Cred ca marea surpriza pentru multi va fi faptul ca am renuntat complet la acea mentalitate de standuri, de bazar, de targ de mici intreprinzatori care fac bratari, cercei, do it yourself, arts&crafts etc.

Scopul nostru nu este sa comercializam spatiul public cat mai bine (desi ne-am dat seama ca asta este o chestiune foarte dorita, si de public si de expozanti).

Multe dintre proiecte presupun aceasta mica vanzare stradala - nu avem nimic cu ea si suntem bucurosi de spiritul antreprenorial al concetatenilor nostri - doar ca ele ajung (aceste mici standuri) sa fie prea galagioase si creeaza un zgomot de fond care nu mai lasa proiectele care intr-adevar transforma orasul intr-o urbe mai prietenoasa, proiectele care au un potential major de de a transforma modul in care ne raportam si la oras, si la mediu, si legatura dintre cele doua, sa iasa in evidenta.

De multe ori, orasele nu fac decat sa distruga si sa betoneze. Exista orase care respecta natura, iar noi in directia asta vrem sa mergem.


SD 2014

Ce vom gasi in strada pe plan muzical si ce trupe vor veni sa cante? Va exista scena de electro si scena mare, in continuare?

Vor fi doua scene in continuare la Street Delivery - ambele, de data asta, plasate in zona Gradinei Icoanei.

Una chiar deasupra micului iaz din parc. Asta va fi o scena de street dance unde se va intampla Red Bull BC One Cypher 2015 - o competitie nationala pentru selectarea celui mai bun B-Boy care va merge la concursul international din roma.

Tot pe scena aceea vom avea si un concert Hot Casandra sambata seara, iar, in rest, scena cu care v-am obisnuit, scena mare de langa Gradina Icoanei, va fi redimensionata pentru a crea o relatie mai intima cu participantii la SD si va fi in zona - electro, funk, disco, downtempo - o muzica ceva mai chill decat in ultimii ani, dar nu mai putin apetisanta.

Gurile rele spun ca SD s-a stricat si ca a devenit foarte aglomerat si "comercial" - mese mari unde se mananca mici si se bea bere, agitatie - cum comentezi?

Asta-i si motivul pentru care vrem sa ne reinventam. Am auzit si eu criticile astea foarte des. Am impresia ca SD nu e despre asta - nu e nici un festival al berii, nici despre mese mari unde se mananca mici.

E un eveniment manifest pentru un Bucuresti in care sa ne placa sa traim. Tocmai de aceea, am luat diferite decizii - de la redimensionarea numarului de participanti, pana la finantarea a 10 proiecte, in asa fel incat sa creasca calitatea proiectului, sa reducem aglomerarea, sa reducem zgomotul de fond si sa punem reflectoarele pe acele proiecte care fac o diferenta.

Asadar, de la 150 de proiecte cat aveam anual, vom avea 50, dintre care 10 vor fi premiate cu 1000 de euro, in asa fel incat sa poata fi produse si sa nu existe acea tentatie de comercializare a spatiului public.

3

Se va schimba iar graffiti-ul de pe Arthur Verona? Stii cine va lucra la el in editia din acest an?

Da, deja acest lucru a devenit o traditie. Am avut un apel de proiecte, iar cel mai bun, pe tema Amprenta de Carbon, a fost cel al lui Saddo - un artist de street art foarte cunoscut, cu proiecte prin toata lumea si cu expozitii in galerii importante.

A inceput deja sa lucreze la o pictura murala complexa pe care va invit s-o descoperiti.

Vizavi de peretele mare, un crew de artisti stradali din Bulgaria, the Sunshiners, sunt invitatii nostri pentru a intra intr-un dialog cu Saddo.

Vom mai avea si workshop-uri pentru copii, pe gardul de langa garaj, vizavi de peretele cel mare.

Cat de greu este sa organizezi un astfel de festival stradal in Bucuresti? Care sunt elementele cheie pe care ar trebui sa le aiba cineva pentru a face o astfel de initiativa?

In primul rand, e foarte greu sa primesti aprobare. Am incercat in fiecare an sa extindem SD cu inca o straduta sau inca o piata. De pilda, anul acesta, ca si anul trecut, vom avea SD Sports in Piata George Enescu.

Anul trecut am fost pusi sa platim spatiul din George Enescu ca si cand, in alea trei zile, noi am fi fost niste masini parcate non stop pe fiecare loc de parcare. Am platit 2000 euro numai pentru a elibera de masini acel spatiu.

Practic, un eveniment creat pentru pietoni si in interesul celor din Bucuresti a ajuns sa plateasca parcarea.

Un eveniment care de la inceput a pornit cu sloganul - "Inchidem strada pentru masini si o deschidem pentru oameni" - ajunge sa plateasca taxe pentru ca nu lase masinile sa parcheze.

Asta a devenit Bucurestiul - o mare parcare pe care noi trebuie sa o inchiriem. Asta e o mare problema.

Anul acesta am incercat sa mai inchidem o bucata de strada si din pacate ni s-au cerut niste aprobari imposibile - semnaturi din partea fiecarui locatar de pe respectiva strada. O conditie impusa de Comisia de Urbanism care te face sa te crucesti.

Am incercat sa facem asta si bineinteles ca nu am reusit. Pe acea strada pe care voiam sa extindem SD am fi vrut sa mutam o parte dintre proiectele cele mai bune de targ - fix partea de proiecte comerciale. Din pacate, nu am reusit sa facem asta si imi pare rau pentru proiectele respinse, dar targuri sunt 100 in Bucuresti.

x
Robocopac. Se planteaz─â sub soare, pe teren Street Delivery. Nu necesit─â udare. Sursa.

Cum crezi ca romanii ar trebui sa priveasca un astfel de festival si de ce crezi ca ar trebui sa iasa din case pe strada?

Nu cred ca ar trebui sa faca nimic. Oamenii vin pentru ca vor si le face placere. Noi facem un eveniment care nu se bazeaza pe mari nume - nu stii de la inceput cine o sa cante, cine o sa fie, cine o sa vina - descoperi acolo.

Noi creem o experienta si, fata de multe alte evenimente, nu punem garduri, nu punem bilet de intrare, nu punem taxe. Asta e apreciat de oamenii care vin in numar tot mai mare la SD.

Conform statisticilor de anul trecut asteptam 70.000 de oameni - 40.000 in Bucuresti si cam 10-15.000 in fiecare dintre celelalte trei orase.

Care sunt punctele care dovedesc faptul ca a fost un festival reusit?

Nu sunt foarte multe evenimente care sa aiba o popularitate atat de mare, daca este sa vorbim din punct de vedere cantitativ.

Plus de asta, plecand de la aceasta 10 editie, e foarte important sa devenim un soi de incubator pentru proiectele bune care au reusit sa primeasca finantare.

La aceasta editie, avem un juriu care va primi un tur ghidat cu cele 10 proiecte care au fost selectate de echipa Street Delivery si care au fost finantate, si de-a lungul celor 3 zile, juriul format din donatori individuali (Corina Suteu, Andreea Esca, Ada Solomon, Elvira Lupsa, Anca Fronescu, Nicoleta Dumitru, Corneliu Porumboiu, Tudor Giurgiu, Dan Perjovschi, Serban Sturdza, Serban Tiganas, Claudiu Dobrita si Serban Radu) va vizita fiecare proiect, il va vedea aplicat pe strada si, la sfarsit, va alea The Big Idea.

The Big Idea Street Delivery X speram noi sa fie nu doar un performance de 3 zile sau o jucarie pe care oamenii o vad si apoi o uita, ci vom incerca sa o sprijinim, sa o crestem si sa o dezvoltam pana la urmatoarea editie, pana cand va produce o schimbare majora.

6

Care este viziunea ta pentru Street Delivery pe viitor? Cum vezi acest festival si ce ti-ar placea sa se schime la nivel de atitudine si mentalitate a oamenilor care locuiesc in acest oras?

As vrea ca oamenii sa inteleaga ca nu au nevoie de masini ca sa circule in orasul asta. As vrea sa foloseasca transportul alternativ cum ar fi biciclete, skateboard-uri, longboard-uri, transportul in comun.

Asta ar transforma Bucurestiul, care are foarte mult potential - intr-un oras in care te poti plimba. In momentul asta, traim intr-un oras sufocat.

Masinile sunt importante, nu avem nimic impotriva soferilor, dar nu este deloc o idee buna sa transformi intreg orasul intr-o parcare.

Pe aceeasi tema:




1 comentariu

De vorba cu Cristian Neagoe despre Street Delivery X si schimbarile event-ului din 2015 - "Vrem sa ne reinventam"
MonicaL
#1 -

daca imi cereti parerea, v-o dau, cum nu, doar e importanta pentru voi

Parerea mea e ca profesorul (cum am "auzitara") Cristian Neogoe ar trebui sa puna mina pe gramatica limbii romane de clasa a 4-a (pe la conjugare, pe la articolul hotarit in cazul genitiv sau, de ce nu, pronumele relativ in cazul acuzativ)... I-ar servi minunat, mai ales ca acum patroana spirituala a sa, Corina Suteu, "ajunsara" secretar de stat la cultura.

Pentru a posta trebuie sa fii logat.

Evenimente promovate pe Metropotam

Locuri promovate pe Metropotam

d'ale zilei...

Ai spirit civic?
|Rezultate|Alte sondaje

Descopera