Cum sa (nu) faci bani pe YouTube si sa superi publicitari. Interviu cu Cosmin Mitu, creatorul Romercial

Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+

Cosmin Mitu face parte dintr-un grup aparte. Noi i-am zice "Grupul oamenilor cu initiativa din Bucuresti". Cosmin isi imparte timpul liber intre filmari,montaj si editare pentru clipurile sale care au starnit zambete pana si agentiilor de publicitate din Bucuresti.

Romercial, proiectul personal al lui Cosmin, pune sub lupa si critica campaniile publicitare din Romania mai bine decat orice alta emisiune televizata de pe la noi.



De curiozitate, l-am pus si noi sub lupa pe Cosmin pentru a afla mai multe despre ce inseamna sa faci virale de youtube si cum a reusit sa-si faca o comunitate atat de mare in mai putin de un an de zile.

Sa incepem…

Defineste sarcasmul...

Abilitatea de a “tipa” cu volumul vocii scazut, sau in alte cuvinte, unealta necesara umorului cand nu ai abilitatea fizica sa ii lovesti pe cei ce vrei sa ii lovesti, in mod repetat. Haha.
 
Cati oameni lucreaza/scriu pentru clipurile Romercial?

In mare parte eu. Scriu, editez, montez, fac efecte speciale, muzica, research-ul, promovarea, singur si bineinteles sunt si gazda. Cand au timp, baietii de la casa de productie CevaDeVis ma ajuta la filmari cu echipamentul lor profesional si experienta vasta pe care o au, si tot cand pot si au timp, ma ajuta uneori si la sound design, totul din bunavointa lor. Poate intr-o zi o sa pot sa ii si rasplatesc.

Reactii interesante/ciudate din partea celor care apar prin clipurile tale?

“Cosmin, stii doar ca nu ma uit la clipuletele tale”, Doina Teodoru, actrita mea preferata, de profesie de altfel, in gluma (sper), cand am intrebat-o cum i s-a parut episodul final al sezonului 1.

Ai suparat (so far) vreo agentie de publicitate?

Din cate mi se spune, da. A fost si o intamplare mai ciudata, insa, acum ceva timp. In jur de 28 noiembrie 2013, domnul Adrian Botan, Vice Prestedintele pe Creative de la McCann Erickson Romania, pe care il admir de cand eram in facultate, mi-a dat “accept” pe Facebook, dupa ce mult timp am fost doar in “follow”. Intr-un schimb de mesaje scurt, mi-am exprimat admiratia fata de dansul dupa care acesta, cu foarte mult tact mi-a raspuns “Asemenea :)”.

Coincidenta a facut ca la cateva zile, de 1 Decembrie, eu sa lansez un clip unde criticam o campanie a agentiei, destul de dur, si la care lucram dinaintea acestei intamplari. Nu am mai schimbat mesaje de atunci, si daca l-ar fi vazut, ma indoiesc ca ar fi apreciat foarte mult ce am spus in acel episod. Dar dansul este destul de intelept, sunt sigur, cat sa fi stiut ca nu este nimic personal :). 

Cum crezi ca s-ar comporta/manifesta un copywriter nervos si suparat?

Un copywriter BUN nu ar fi nervos si suparat niciodata, dupa parerea mea. Descumpanit ca i se refuza ideile, sigur. Dar ar sti ca pana la urma produsul creativ trebuie sa fie acceptat si de client si de viziunea sa despre cum vrea ca brandul sa ii fie perceput de public.

Si ar sti ca mai mereu trebuie facut un compromis. Asta daca nu cumva este un zeu al pitch-urilor. Eu imi permit sa fiu taios si “indraznet” pentru ca tot ce am cladit a fost pe munca mea, nu apartin de vreun trust sau grup... probabil acelasi motiv pentru care nu am facut niciun ban pana acum, desi calitatea muncii mele este prioritara pentru mine in mai tot ce fac, haha.

De ce youtube? Nu te-au primit la ApropoTV?

Ha, un mic burn din partea ta, imi place. Youtube si Facebook sunt platforme excelente pentru a te promova, daca intelegi cum functioneaza. Si eu am o vorba: daca faci munca buna, pentru destul de mult timp, cineva te va observa.

Cat despre ApropoTV, cand am facut primul clip si episod din Sezonul 1 din Romercial, am avut surprinderea sa vad ca domnul Moisescu avea activata optiunea la Facebook ca oricine sa ii posteze pe wall. Bineinteles ca am sesizat oportunitatea si am postat clipul pe pagina sa, alaturi de multumirile de rigoare, sincere de altfel, pentru ca si el este unul dintre oamenii pe care ii admir. Bineinteles ca acel clip a fost in scurt timp sters, si optiunea de a i se posta pe pagina, dezactivata :).

Se poate "trai" din clipuri virale pe internet?

Nu in Romania. Nu DOAR din Youtube. La noi, fie si cu sute de mii de subscriberi, pe care eu nu ii am, se pot face doar de cativa dolari amarati. Ce POTI face, in schimb, este sa strangi destul de multi oameni care a te urmareasca, dupa care contracte separate de entitatea YouTube pot fi incheiate, pentru a iti castiga un trai onest.

Din pacate eu am ales o nisa unde critic tocmai oamenii ce ar trebui in mod normal sa ma abordeze cu astfel de contracte, deci imi va fi de 10 ori mai greu decat oricarui alt YouTube-er.

Care este targetul tau? Cu cine vorbesti? Cine sunt subscriberii tai?



Targetul meu pe termen scurt este sa incerc sa schimb un pic modul in care online-ul si advertisingul este vazut in Romania de omul de rand. Nu incerc sa par ingamfat, si colegii mei de la Sector7 si CreativeMonkeyz si altii fac o treaba excelenta.

Dar eu incerc sa unesc cele doua sectoare din online: tinerii si adultii. Majoritatea clipurilor mele se bazeaza pe “mesaj” si “umor”. In ordinea asta. Incerc sa fac tinerii sa se gandeasca un pic la ce ii inconjoara, dar am fost constient inca de la inceput ca, daca doar “faceam pe desteptul”, as fi plictisit repede. Asa, am ales sa imbin umorul meu cu tenta mai absurda si dura, pentru a-i atrage, si printre picaturi, fie ca realizeaza sau nu, ei mai invata si cate ceva.

Sau asa imi place sa cred, haha. Si reversul este valabil pentru adulti. Daca as fi facut doar umor dur, dar lipsit de un mesaj la baza, i-as fi indepartat. In modul meu de abordare, desi multi adulti judeca initial, dupa ce imi dau o sansa de 2, 3 episoade, ei ajung sa inteleaga ce incerc sa fac. Am fost flatat cand am primit multe mesaje frumoase de la oameni de peste 40 de ani.

Cat despre public in general, imi este destul de greu, pentru ca incerc sa nu apelez la cele mai usoare glume care ar prinde la omul de rand, ci incerc sa fac omul de rand sa gandeasca, pentru a gusta o gluma mai subtila.

Ai primit hate mail pana acum?

Multe. Mai ales din cauza Episodului 8 din Sezonul 1, unde critic destul de dur religia. Dar in rest, majoritatea sunt foarte calduroase si incurajatoare. Ba chiar am avut mesaje dure, dupa care cei ce le-au scris au revenit si si-au cerut scuze dupa ce au mai urmarit cateva episoade. “Sansa” de 2,3 episoade pe care oamenii trebuie sa mi-o dea pana sa isi formeze o parere... de care vorbeam mai devreme.

Unde vrei sa ajungi? Care este “visul” tau?

Pe termen lung, ma gandesc ca fie voi merge fie pe  Romercial Entertainment, si imi voi castiga traiul din asta, dar asta ar presupune ca agentiile sa inteleaga ca si reclama oarecum negativa este tot reclama... fie voi merge pe Romercial Advertising, unde imi voi crea propria agentie, pentru a supune ideile la testul suprem: clientii.

Exista sponsori/parteneri in spatele acestor clipuri? Te sustine financiar cineva?

Nu exista niciun sponsor sau partener. Absolut totul este suportat de mine.

Filmuletele tale sunt montate bine si filmate la fel de bine. Cine te ajuta si cat costa productia?

Dupa cum am mai zis, nimeni. Eu fac tot. Scriu, montez , efecte speciale, muzica, eu am creat conceptul, eu am facut logo-ul, totul la costul noptile mele nedormite. :)

Care a fost cel mai viralizat clip semnat de tine si care a fost/este preferatul tau?

Clipul cel mai viral este cel pe care voi ati fost destul de amabili sa il share-uiti. Ironic, este si clipul caruia i-am dat cel mai putin importanta. Cat despre clipul preferat, e munca mea, imi plac mai multe, dar cel mai mult imi place o campanie ce se cheama “Regasire”, unde am schimbat un pic directia.

Ce-ti place la Bucuresti si ce ti-ar placea sa schimbi?

Aici este inima. Daca vrei sa reusesti in tara asta, cel putin in domeniul spre care tind eu, cele mai mari sanse le ai aici. Bucurestiul imi place pentru ca, indiferent de ce ai chef, daca nu esti PREA pretentios, aici il gasesti.




Nici un comentariu inca

Pentru a posta trebuie sa fii logat.

Evenimente promovate pe Metropotam

Locuri promovate pe Metropotam

d'ale zilei...

Ai spirit civic?
|Rezultate|Alte sondaje

Descopera