Ce calitati iti trebuie pentru a fi insotitoare de zbor - de vorba cu Anca Dumitrescu, co-fondator "Vreau sa fiu Stewardesa"

Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+

Ce inseamna  "stewardesa"? Trebuie sa fiu inalta? Cat trebuie sa platesc pentru a invata aceasta meserie?

Ne-am pus si noi aceste intrebari si am gasit raspunsul alaturi de Anca Dumitrescu, co-fondatorul platformei "Vreau sa fiu stewardesa", unde oamenii invata punctual demersurile pentru a urma aceasta cariera.

Cum, cand si unde a aparut acest proiect?

Ideea Vreau sa fiu Stewardesa a aparut in iunie 2013, la o discutie intr-o cafenea din Bucuresti. Atunci, am fost atat de entuziasmate de aceasta idee, incat in seara respectiva, deja cumparam domeniul www.vreausafiustewardesa.ro, iar a doua zi incepeam sa lucram la designul site-ului si la continut. A fost o idee fulger, in care am crezut din prima clipa, fara sa stim neaparat unde va duce si care vor fi directiile noastre de dezvoltare.

Dar sa va povestesc putin cum am ajuns la aceasta idee :)

P4A3101.jpg

La finalul anului 2012, am ales sa fiu antreprenor si de-aici a inceput un drum interesant in cautarea acelei idei de business diferite fata de ce exista pana atunci in Romania. Am avut norocul ca, la scurt timp, sa o intalnesc pe Georgiana si, impreuna, sa ne punem cap la cap ideile si, mai ales dorintele, intr-un proiect comun. Amandoua avem background in jurnalism, marketing si comunicare, asa ca ne-am dorit un proiect care sa ne dea ocazia sa scriem, sa fim mereu in contact cu oamenii, sa aplicam, de fapt, ceea ce stiam noi sa facem cel mai bine, dar intr-un domeniu total nou.

Stiam de la Georgiana ca in 2010 isi dorise sa devina stewardesa si chiar terminase cursurile Scolii de Aviatie Civila de la Bucuresti, insa lucrurile nu au fost exact asa cum si le-a imaginat, in sensul ca Scoala de Aviatie a ajuns sa coste triplu fata de cat i s-a comunicat atunci cand s-a inscris, iar joburi de stewardesa in Romania nu prea existau (Georgiana isi dorea pe atunci sa lucreze ca stewardesa la Tarom, insa la acea vreme compania nu facea angajari), asa ca s-a vazut nevoita sa puna in sertar diploma in care investise aproape 5000 de euro si sa se intoarca in redactia unde pana atunci lucrase ca jurnalist.

1989381684anca_si_georgiana_curs_8.jpg

Ideea Vreau sa fiu Stewardesa a venit ca o consecinta a informatiilor disparate si incomplete existente pana atunci despre meseria de insotitor de bord in mediul online. Ne-am gandit ca sunt multe persoane care, la fel ca si în cazul Georgianei, isi doresc o cariera ca insotitori de bord, dar, care din lipsa de informatii avizate sau de surse oficiale, ajung sa faca alegeri gresite.  Asa ca, prin Vreau sa fiu Stewardesa, ne-am propus sa fim o platforma online, prima de acest gen din Romania, care sa ofere informatii complete despre cum poti avea o cariera in aviatie.

Astazi, proiectul are deja doua linii mari de dezvoltare: online: suntem prima sursa de informare atunci cand vine vorba de aceasta meserie, prin articolele pe care le publicam zi de zi pe site-ul nostru: stiri, reportaje, interviuri, experiente din viata insotitorilor de bord, joburi disponibile in domeniu (peste 500 de articole publicate pana acum) offline: pregatim viitori insotitori de bord pentru recrutarile organizate de companiile aeriene. Organizam conferinte si cursuri in care ii invatam pe viitori insotitori de bord ce au de facut ca sa reuseasca sa treaca cu succes de interviul la o companie aeriana.

Ce invata in scoala dumneavoastra cei care isi doresc aceasta?

Vreau sa fiu Stewardesa nu este o scoala si nu as vrea, cumva, ca cititorii sa inteleaga ca ne substituim scolii de aviatie civila, caci ceea ce facem noi este diferit. Vreau sa fiu Stewardesa este o platforma care ofera cursuri de pregatire pentru interviurile cu mari companii aeriene. In cadrul cursurilor, cursantii nostri invata tehnici de public speaking si de depasire a emotiilor, exerseaza probele care se dau, de obicei la interviuri, isi imbunatatesc nivelul de limba engleza si invata o serie de aspecte legate de aviatie si de ce presupune jobul de insotitor de bord, cu bune si cu rele.

80A9556.jpg

De ce "Vreau sa fiu stewardesa" si nu alta platforma?

Ar fi o serie de motive pentru care cursantii aleg sa se pregateasca alaturi de noi. In primul rand suntem primii care au implementat in Romania astfel de cursuri, am gandit o structura de curs special adaptata nevoilor celor care participa la interviurile cu companii aeriene si am adus in echipa noastra traineri care au facut cariera in aviatie pentru a livra aceste cursuri la cel mai inalt nivel.

Un alt factor diferentiator este echipa. Si spun asta pentru ca, spre deosebire de alti furnizori de astfel de cursuri, in spatele Vreau sa fiu Stewardesa sta o echipa complexa, de persoane foarte bine pregatite atat in domeniul aviatic, cat si in domeniile conexe: recrutare, resurse umane, psihologie si limba engleza. Avem traineri care au facut cariera (au chiar si 12 ani de experienta), atat in aviatia comerciala, cat si in cea privata.

Ne diferentiem si prin faptul ca, din 2013 pana in prezent, am avut peste 1000 cursanti care au ales sa se pregateasca alaturi de noi in cadrul celor 51 de cursuri organizate.

Premiile obtinute pana acum sunt un alt aspect care ne recomanda in fata cursantilor nostri: Vreau sa fiu Stewardesa a castigat 2 ani consecutiv premiul pentru Proiectul Special al Anului la Digital Divas.

Cat trebuie sa scoata din buzunar un tanar care isi doreste aceasta meserie?

Un curs la noi incepe de la 70 E si poate sa ajunga la 270 E, in functie de nevoile de pregatire ale cursantilor nostri.

5D__5959_web.jpg

Cum functioneaza  "Vreau sa fiu stewardesa?" Exista un planning? Cum se desfasoara cursurile?

Organizam lunar cursuri de pregatire pentru interviu, la Bucuresti, Cluj Napoca, Timisoara si Iasi, iar din noiembrie 2015 ne-am extins activitatea si in Republica Moldova, la Chisinau, unde am deschis un centru de pregatire. Mai mult, in decembrie 2015 am facut primii pasi catre extinderea cursurilor noastre in Italia, unde planuim sa ne dezvoltam incepand cu 2016.

In plus, asiguram si pregatire online, pentru cei care nu reusesc sa ajunga la cursurile noastre si sesiuni de private coaching pentru cei care au nevoie de pregatire suplimentara fata de ceea ce studiaza la cursuri. Astfel, cursantii nostri au acces la o platforma extinsa de pregatire, atat in tara, cat si in strainatate, putand sa se pregateasca alaturi de trainerii nostri pentru interviurile cu companiile aeriene la care isi doresc sa aplice.

Ce profesori predau la "Vreau sa fiu stewardesa?

In cadrul cursurilor Vreau sa fiu Stewardesa predau fosti si actuali insotitori de bord cu experienta in aviatie, un specialist HR cu experienta in recrutarea de insotitori de bord si un profesor de limba engleza.

Inca de la inceputul proiectului, am cautat persoane cu experienta semnificativa nu doar in zona de aviatie, ci si in cea de training. Si asta pentru ca, in opinia noastra, a fi un fost/actual insotitor de bord sau specialist in aviatie nu este suficient ca sa devii trainerul unui astfel de curs. E nevoie in primul rand de o persoana calificata sa fie trainer, sa predea unor cursanti, o persoana care sa stie sa modeleze caractere si sa obtina rezultate.

Nu oricine poate sa fie trainer, mai ales cand iti doresti anumite rezultate/performante de la cursantii tai. Am avut noroc ca primul trainer cu care am colaborat (Nicoleta Gherman) sa fie o persoana cu 12 ani experienta in aviatie, atat ca stewardesa Qatar Airways, cat si ca trainer si recrutor pentru diverse companii aeriene. Asa ca, odata cu Nicoleta, am stabilit un etalon pentru trainerii nostri si ne-am decis sa nu il coboram, chiar daca asta inseamna de multe ori sa refuzam o serie de persoane care ne trimit propuneri de colaborare.

F80A0331.jpg

Cati dintre absolventii acestei scoli au fost recrutati de o companie aeriana?

80% din persoanele care s-au pregatit alaturi de echipa noastra si au mers ulterior la un interviu au ajuns sa se angajeze ca insotitori de bord la mari companii aeriene precum: Emirates, Etihad Airways, Qatar Airways, Flydubai, Flynas, Wizz Air, Ryanair, Easy Jet, Vueling, Oman Air sau Gulf Air.

Pe o parte din ei ii puteti vedea in acest video:

Cum arata o zi din viata unei stewardese?

Nicio zi nu e la fel in viata unei stewardese. Te poti trezi in miez de noapte sa mergi la zbor, la fel de bine cum poti sa ai un zbor la pranz. Inainte de fiecare zbor, este important sa te odihnesti, sa dormi suficient astfel incat sa te prezinti cat mai odihnit la zbor. Apoi, urmeaza partea de pregatire pentru zbor: coafura, machiaj, uniforma. Imaginea unui insotitor de bord este esentiala in aceasta meserie, asa ca se pune foarte mare accent pe modul in care te prezinti la fiecare zbor: trebuie sa ai un machiaj impecabil, o coafura perfecta, iar uniforma sa fie curata si perfect calcata.

Inainte de fiecare zbor, insotitorii de bord participa la briefing, acesta fiind momentul in care echipajul de zbor se intalneste la aeroport si discuta despre conditiile de zbor, eventuali pasageri VIP sau minori neinsotiti care vor fi la bord, iar fiecarui insotitor de bord ii sunt verificate cunostintele dobandite la training, astfel incat seful de cabina sa se asigure ca fiecare membru stie ce are de facut in cazul in care apare o urgenta pe zbor.

Echipajul ajunge la aeronava cu 30-45 min înainte de decolare si se ocupa de pregatirea intregului zbor: se realizeaza controlul de siguranta si securitate al aeronavei, verificarea mancarii din avion, a bauturii si a produselor de duty free. Dupa aprobarea capitanului, pasagerii pot fi imbarcati si indrumati spre locurile lor de catre stewardese.

Dupa ce toti pasagerii si-au cuplat centurile de siguranta, au ridicat spatarele scaunelor, masutele si parasolarele si au inchis echipamentele electronice, insotitorii de bord vor transmite sefei de cabină faptul ca intreaga cabina este pregătita pentru decolare. Pe timpul zborului, principala responsabilitate a insotitorilor de bord este confortul si siguranta pasagerilor. Cam acestea ar fi, in mare, activitatile pe care o stewardesa le are inainte si in timpul fiecarui zbor.

Daca are sansa sa lucreze pentru o mare companie aeriana, cu destinatii in toata lumea, dupa fiecare astfel de zbor urmeaza un layover (sedere) in care se poate odihni si bucura de ceea ce are de oferit destinatia respectiva: poate fi o plimbare pe Fifth Avenue in New York, o baie in Oceanul Indian sau vizitarea unui templu budhist. Asa cum spuneam, nicio zi din viata unui insotitor de bord nu este la fel.

Ce tip de om este potrivit pentru acest job? Ce criterii trebuie sa indeplineasca?

Exista o serie de calitati pe care orice aspirant la un job de insotitor de bord trebuie sa le indeplineasca: se cauta persoana care sa dea dovada de spirit de echipa, care sa stie sa zambesca si sa se faca placute. Foarte importante sunt si abilitati de customer service si o limba engleza fluenta (scris si vorbit). Un viitor insotitor de bord trebuie sa fie o fire empatica si deschisa, sa aiba o sanatate de fier si sa fie dispus sa aiba un program care se poate schimba de la zi la zi.

Apoi urmeaza o serie de criterii specifice legate de inaltime, studii, experienta in customer service si, bineinteles, se pune un foarte mare accent si pe modul in care arata un candidat, partea de grooming, care trebuie sa fie impecabila. Nu se cauta persoane care sa arate precum un model scos dintr-o revista, insa sunt selectate persoane cu un aspect ingrijit, fara semne sau cicatrici la vedere, care inteleg faptul ca a fi insotitor de bord inseamna, de fapt, sa reprezinti imaginea companiei pentru care lucrezi, atfel ca imaginea ta trebuie sa fie perfecta tot timpul.

DEN_2261.jpg

Ce trebuie sa stie orice tanar inainte de a decide ca vrea sa urmeze aceasta cariera?

Cred ca inainte de decide ca isi doreste sa devina insotitor de bord, un candidat ar trebui sa cunoasca atat partile bune, cat si cele mai putin bune ale acestei meserii, astfel incat sa faca o alegere in cunostinta de cauza.

Exista o lista lunga de avantaje, cat si de dezavantaje pe care le resimti atunci cand lucrezi a stewardesa. Sunt un om optimist, asa ca voi incepe cu partile bune: in primul rand ai sansa sa vezi lumea pe banii companiei. Esti practic platit sa faci ocolul globului. Zi de zi, ai sansa sa descoperi inca o destinatie minunata, un mic colt de paradis. Ai un salariu bun, greu de atins in Romania pana la 30 de ani (castigi aproximativ 2000 euro pentru inceput, urmand ca acest salariu sa creasca in functie de vechimea pe care o acumulezi in companie). Cele mai multe companii arabe iti asigura cazarea si transportul, deci din nou ai un avantaj, caci salariu iti ramane integral tie, ca stewardesa. Nu mai ai presiunea platii unei chirii lunare.

De asemenea, ti se ofera asigurare de viata si medicala si uniforma din partea companiei. Beneficiezi de bilete reduse de avion, atat pentru tine, cat si pentru familia ta si, in unele cazuri, chiar si pentru prieteni. Ai sansa sa lucrezi cu oameni din toata lumea si nicio zi nu seamana cu cealalta. Astazi poti sa iei micul dejun in Paris si maine sa te plimbi prin Tokyo.

Poti face plaja in Thailanda si excursii printre fiordurile norvegiene. Este o meserie cu multe satisfactii, dar care te obliga sa faci si compromisuri pe masura. Si aici incepe lista mea de aspecte negative ale acestei meserii: faptul ca esti departe de casa si familie pentru atat de mult timp, muncesti de Sarbatori, de Craciun, de ziua ta. Nu stii niciodata ce iti aduce ziua de maine. De asemenea,e greu sa iti construiesti o relatie atunci cand lucrezi ca stewardesa.

Trebuie sa ai grija mare si la sanatatea ta, caci meseria de insotitor de bord pune foarte multa presiune pe corp: muncesti si cate 16-18 ore, stai foarte mult timp in picioare, suferi de jetlag (oboseala cauzata de diferenta de fus orar), mananci prost caci mancarea din avion nu e neaparat cea mai buna optiune. Depinde foarte mult de cum esti construit (fizic si psihic) astfel incat sa ai puterea sa treci peste toate aspectele negative si sa te bucuri de tot ce ai in jur. Daca reusesti acest lucru, anii petrecuti ca stewardesa pot fi cei mai frumosi din viata ta.

Anca Dumitrescu, co-fondator Vreau sa fiu Stewardesa




Nici un comentariu inca vrei sa comentezi?

Evenimente promovate pe Metropotam

Locuri promovate pe Metropotam

d'ale zilei...

Terasa mea preferata in 2017 este ...
|Rezultate|Alte sondaje

Descopera