Viata satului, coproductie romano-senegaleza

Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+
Daca vesnicia s-a nascut la sat, atunci culoarea s-a nascut in Africa. Ajungi usor la concluzia asta vizitand expozitia de pictura pe sticla "Senegal - Romania, dialog pe drumul sticlei", tot reflex al Zilelor Francofoniei, care are loc pana pe 22 octombrie la Muzeul Taranului Roman, intrarea din spate, pe la bisericuta de lemn, etaj 1, in sala care poarta numele regretatei Irina Nicolau, etnolog, folclorist si director al MTR.

Stereotipic, auzind de pictura pe sticla, te gandesti la pictura naiva religioasa. Nu esti departe de adevar, daca te referi la productia autohtona. Introducerea in satul traditional romanesc a icoanelor pe sticla a dat putina "viata si transparenta" incremenirii ermetice a zidurilor. In varianta senegaleza, povestea sta putin altfel.

Traditia picturii pe sticla duce secole in urma si are origini islamice. Utilizandu-se precum foaia de calc, se suprapunea pe imagini religioase si ajuta la copierea si raspandirea lor printre credinciosi, fiind chiar interzisa la un moment dat in Senegal deoarece daduse o prea mare libertate sufismului islamic in secolul 19.

La intrare se afla cateva exponate de la un atelier de pictura pe sticla pentru copii, in cadrul caruia s-a utilizat chiar aceasta metoda de copiere, cu imaginea originala sub foaia de sticla. Tematica - exclusiv religioasa, copiii s-au intrecut sa ii reprezinte pe Adam si Eva cu frunze de.. platan, si pe doamne-doamne pe tronul lui din cer. Un singur rebel a stat impotriva curentului angelic si a contrabalansat frust cu o imagine destul de clasica a unui diavol rosu sangeriu, cu colti de Dracula si urechi de magar. Nu, din pacate nu am avut voie sa fac fotografii.

Restul de aproape 100 de imagini apartin artistilor romani si senegalezi. Exponatele romanesti variaza intre religios (icoane) si gospodaresc, putand fi niste ilustratii superbe la cartile de povesti ale lui Creanga sau Ispirescu. Am remarcat in acest context imaginile Adrianei Dinu, si - iesind din tiparul traditional - cele ale lui Stefan Gavenea, care ramane in zona povestilor, dar a feeriilor fantastice, cu lumi suprapuse, mini-universuri, pesti zburatori si dropii gigant in loc de obisnuitul dragon zburator :-)

Picturile senegaleze denota o traditie serioasa, mergand de la imagini religioase, atat islamice cat si crestine (aceste religii coexista in Senegal), pana la elemente sociale, citadine... ma rog, de sat.

In afara de diferenta de substanta (imagini de la sezatori africane, din scoli, de la ceremonii, dansuri, portrete, girafe si cocostarci), diferenta net sesizabila este de forma, picturile romanesti avand linii vartoase, sanatoase si rumene in obraji, iar cele africane conturandu-se delicat dar ferm, in linii subtiri si picturale. Elementul comun, care da o nota de veselie expozitiei de la MTR, este explozia coloristica, clasic romanesti (rosu-alb-negru) si rupte din curcubeu pe continentul african.

Intrarea libera. Iesirea... cand va saturati de culori si de amintirea basmelor africane pe care poate le citeati cand erati mici.




Nici un comentariu inca

Pentru a posta trebuie sa fii logat.

Evenimente promovate pe Metropotam

Locuri promovate pe Metropotam

d'ale zilei...

Ai spirit civic?
|Rezultate|Alte sondaje

Descopera