Publicitate: N-ai cu cine sa...

Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+
Ok, vazusem la tv cum Andi Moisescu discuta cu Bogdan Naumovici despre pasiunea publicitarilor pentru sloganele care devin rapid "replici de discutie". Singura motivatie pe care par sa o aiba in alegerea replicilor este determinata de potentialul de a intra in repertoriul folcloric.

Cei doi erau putini dezamagiti ca se scot la inaintare repliciri cu iz de nou motto al poporului pe sezonul primavara-vara. Si adevarul este ca aceste replici cu iz umoristic sunt la fel de nocive precum "lol-ul" care a inlocuit rasetul. Ca de, nu mai este cool sa razi, ci sa spui "lol" si nu mai este cool sa intrebi " ce s-a intamplat", ci "probleme, Gogule?!".

Si asa se potriveste sau nu, merge cu subiectul discutiei sau nu, pleosc un "Batman, Batman" in discutia despre pretul castravetilor. Cand ti-e lumea mai draga, cand sa vii cu argumentul suprem, cum te trezesti cu "una bucata bunic pierdut in mina" sau "si marmota invelea ciocolata in staniol".

Acum, ultima molima este cea creata in urma reclamelor pentru Cava D'oro, desi nu cred ca toti cei care arunca un "N-ai cu cine. Niste tarani!" stiu si de unde anume vine replica. De altfel, este o reclama pentru oameni fini, cu umor "true". Care a prins, inclusiv la ADfel, dar care nu i-a impresionat pe politisti, care s-au simtit lezati.

Adevarul este ca replica asta este desprinsa din aceeasi realitate care l-a nascut si pe Dorel. Este un semn de resemnare, semn ca nu avem cu ce altceva sa defilam la parada anuala. Nu putem sa facem glume decat cu tarani, muncitori naivi si cu burtosi cu lantul gros care "stau bine pe cascaval". Adica, de unde sa scoatem noi glume cu Sir?

Sa intelegem ca n-au cu cine sa lucreze publicitarii daca ne lasa pe mana acelorlasi stereotipuri. Macar unii au incercat sa aduca in atentia privitorilor o gama mai larga de romani, de la cei ce beau apa plata cu lamaie, pana la politicieni cu vise mari. Deci se poate sa fie si altceva decat purtatori de wifebeaters, nu?

Pe de-o parte se imbogateste repertoriul de replici fara sens cu potential de proverb peste sute de ani, pe de alta parte produsul din reclama ramane necunoscut pentru publicul larg. Dintre cei care folosesc replici din reclame, oare cati pot spune si din ce reclame sunt luate?

Oare cei din publicitate se gandesc ca daca vor scoate o reclama ale caror replici intra in discursul cotidian, si-au facut treaba si si-au ajutat clientii? Degeaba, daca publicul nu face legatura intre "scump, domne, scump" si produsul/marca din reclama. Pe client putin il intereseaza daca toata tara recita dialogul din reclama, dar nu se atinge nici mort de produsul lui.

Si cand o sa ne plictisim de umorul tip "Dorel"? A fost amuzant o data, de doua ori, de trei ori... dar se mai plictiseste omul si trece la altceva. Si cine a spus ca daca a mers pentru un coniac, o sa mearga pentru toate? Sau pentru orice alta categorie de produs?

Si da, stiu si povestea cu target-ul, dar parca trebuia sa fie un domeniu creativ.



1 comentariu vrei sa comentezi?

Publicitate: N-ai cu cine sa...
Patrick Bateman
#1 -

Bine ca..

Bine ca se lanseaza Naumovici in dezbateri, care a promovat din belsug acest trend ieftin din advertisingul romanesc. Curve publicitare.

Evenimente promovate pe Metropotam

Locuri promovate pe Metropotam

d'ale zilei...

Ai spirit civic?
|Rezultate|Alte sondaje

Descopera