Piesa de teatru Crima si Pedeapsa in regia lui Yuri Kordonsky: cum ne-am simtit

Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+

Am mers sa vedem piesa de teatru Crima si Pedeapsa in regia lui Yuri Kordonsky. Cu o coregrafie impecabila, care nu ar fi fost posibila fara sincronul actorilor, decor minimalist si asezarea scaunelor spectatorilor pe laturile unui patrat, Kordonsky a reusit sa redea esenta din romanul lui Dostoievski.

Periodic, vom merge la spectacole de teatru si va vom povesti cum ne-am simtit, fara sa scriem o cronica lunga si greu de urmarit despre conceptele teatrale. Cu momente care ne-au impresionat, ganduri pe care personajele ni le-au transferat si, mai ales, senzatia pe care am avut-o post-piesa.

Pentru cei care nu au rabdare sa citeasca toate impresiile noastre - vom incepe cu finalul, un mini-interviu cu actorul Vlad Logigan, care a concentrat esenta piesei in cateva cuvinte, in pauza dintre repetitii: "Crima si pedeapsa e un spectacol special, atat pentru mine cat si pentru colegii cu are joc. Am lucrat cu un regizor minunat, pe textul unui autor colosal, ale carui personaje transpira sange. Ce poti sa vrei mai mult, ca actor, de la un spectacol?"

Ce ti-a fost cel mai greu in interpretarea personajului?

Greu? Nu stiu..cand iti place ce faci, nu privesti "cu greu"-ul inainte. Provocarea a fost, pe langa conturarea celor 3 linii distincte ale constiintei lui R, trecerea de la boala fizica la cea psihica, macinarea constanta in care se scalda in fiecare secunda si care pare sa-l inghita. Apoi, faptul ca cei 3 R trebuie sa functioneze atat independent, cat si (permanent) impreuna, ca un singur om, care simte si gandeste atat separat cat si unitar. "

Iar acum, pentru cei care doresc sa citeasca mai multe despre Crima si Pedeapsa, va prezentam varianta noastra.

Am intrat in sala Toma Caragiu - Studio Space de la Bulandra, dupa ce am urcat pe niste scari care scartaiau ca intr-un film de groaza. Aparent, in acest loc se depozitau costume, pe vremuri. Primul impact a fost cel al spatiului: scena in mijlocul camerei, cu decorul din pereti decupati si bancile pentru spectatori asezate in forma de patrat. Asadar, oriunde ai fi stat, ai fi avut alt unghi vizual.

Trei usi, scaune, pereti albi, o sticla de tarie. Ne-am asezat pe scaun. In sala a intrat un preot, insotit de ajutorul sau. Eram convinsi ca face parte din show.

Si a inceput spectacolul...

Actul I

...cu cele 2 ipostaze ale personajului principal Raskolnikov (jucat de Richard Bovnoczki), interpretate de Marius Manole si Vlad Logigan. Cele trei personaje au intrat simultan pe cele 3 usi, imbracati in negru, intr-un sincron perfect. Nu am avut muzica pe toata durata spectacolului, insa vocile lor si ritmul cu care interactionau creau un fundal sonor sacadat, ca si cand am fi avut mereu o melodie joasa pe fundal.

Nu o sa va povestim actiunea, insa daca nu ati citit Crima si Pedeapsa trebuie sa stiti conflictul: Raskolnikov, eroul central, este un student sarac si bolnav care pune la cale uciderea si jefuirea unei batrane camatare. Regizorul rus Kordonsky nu a pastrat toate personajele din roman, insa a pus reflectorul pe ceea ce a simtit, cele 2 euri ale eroului: cel bun si cel malefic, cel apolinic si cel dionisiac, cel crestin si cel pagan. Veti vedea, exista mai multe chei de interpretare, pentru ca regizorul a mers in profunzime cu aspectele legate de constiinta, vina si simbolul puterii reprezentat de Napoleon.

Episodul nostru preferat a fost cel al visului/amintirii - un apogeu al zbuciumului interior prin coregrafie, voce, soapta, cantec - cu toate personajele pe scena.

Cat despre actiune - Porfiri nu are nicio dovada ca Raskolnikov este vinovat, insa incearca sa obtina o dezvaluire prin presiuni "verbale", iar Raskolnikov se indragosteste de o prostituata cu o poveste emotionanta.

Finalul actului I. Pauza.

In pauza, printre discutii despre cutremure si oameni iesiti la tigara, ne-am gandit la rolul lui Porfiri - interpretat de Marian Ralea cu umor si nebunie, la monologul puternic al actritei Rodica Lazar care o interpreteaza pe Sonia, prostituata. Prin modul in care joaca rolul, prin vocea sonora, joasa, prin dictia perfecta - devine o prezenta la fel de importanta ca personajul principal.

Este fascinanta Rodica Lazar, iar vocea ei ne-a ramas in ganduri.

Actul II

In actul II atmosfera si-a mai pierdut din intensitate, elanul a fost preluat de Marian Ralea, care a facut un tur de forta fizic si psihic. Zbuciumul personajului principal devine din ce in ce mai puternic si mai bolnav, iar Sonia incearca sa il aduca in discutie pe Dumnezeu, citind din Biblie intamplarea cu invierea lui Lazar.

Pe tot parcursul piesei, am remarcat un Marius Manole care consuma totul pe scena, un Vlad Logigan care trece de la calm la nebunie si la ras halucinant si un Richard Bovnoczki confuz, apasat de cele 2 voci, in a carui privire se aduna tot zbuciumul din perimetrul scenei.

In cele din urma, cele 3 personaje recunosc, cu ultimele puteri: Eu sunt cel care a omorat-o si a jefuit-o pe batrana.

Piesa a durat 3 ore. Bancutele au fost usor incomode, asa ca spre final publicul isi pierduse rabdarea si se fataia in cautarea unei pozitii care sa le dezmorteasca picioarele. Echipa a fost chemata de 4 ori la bis.

Iar preotul, despre care va povesteam la inceput, a fost un simplu spectator. Am asteptat pana in ultima clipa sa urce pe scena, insa acest lucru nu s-a intamplat. La final, a aplaudat echipa cu entuziasm.

Piesa de teatru Crima si Pedeapsa se mai joaca pe 30.10.2013.


Surse foto

Distributia:

Porfiri - Marian Ralea

Primul - Marius Manole

Al doilea - Richard Bovnoczki

Al treilea - Vlad Logigan

Sonia - Rodica Lazar / Anca Androne

Aliona - Anca Androna / Rodica Lazar

Regia: Yuri Kordonsky
Decoruri: Tina Louise Jones

Costume: Nina Brumusila
Light design : John Carr
Regizor tehnic: Mihaela Oance

PS: Asta-noapte am visat ceva halucinant despre constiinta si oameni care desi nu aveau dovezi concrete spuneau ca "sunt cu ochii pe noi", semn ca piesa de teatru a ajuns acolo unde trebuie. E o montare surprinzatoare a romanului lui Dostoievski, asa ca va recomandam sa ii faceti o vizita si poate ne povestiti ce ati visat dupa vizionare.




2 comentarii

Piesa de teatru Crima si Pedeapsa in regia lui Yuri Kordonsky: cum ne-am simtit
Razvan
#1 -

Piesa a fost buna, dar cronica lasa de dorit.

Cred ca ar mai trebui verificata un pic logica si punctuatia cronicii: "
...cu cele 2 ipostaze ale personajului principal Raskolnokiv (Richard Bovnoczki), interpretate de Marius Manole si Vlad Logigan, care au intrat simultan pe cele 3 usi, imbracati in negru. Nu am avut muzica pe toata durata spectacolului, insa vocile lor si ritmul cu care interactionau creau un fundal sonor sacadat, ca si cand am fi avut mereu o melodie joasa pe fundal.".

Ar fi usor SF sa intre 2 actori simultan pe 3 usi si nu, pe personajul principal Raskolnokiv nu il cheama si Richard Bovnoczki, asa cum s-ar intelege din text (si nu, nu se intelege ca si el il interpreteaza, pt ca, nu-i asa, sunt mentionati in prima faza explicit doar 2 actori din cei 3).

Mai spre sfarsit apare si o a treia ipostaza, ramasa neexplicata de "cronicari"(doar se pomenea initial de dualitate bun/rau): "In cele din urma, cele 3 ipostaze recunosc, cu ultimele puteri: Eu sunt cel care a omorat-o si a jefuit-o pe batrana."

Piesa de teatru Crima si Pedeapsa in regia lui Yuri Kordonsky: cum ne-am simtit
Aglaia Roz
#2 -

mai bine-as fi fost daltonista

Teatrologia, puneti mana si scrieti cronica de teatru. Apar tot felul de oameni care isi bat joc de meseria voastra...

Pentru a posta trebuie sa fii logat.

Evenimente promovate pe Metropotam

Locuri promovate pe Metropotam

d'ale zilei...

Ai spirit civic?
|Rezultate|Alte sondaje

Descopera