"Omul cu o singura aripa" - Matei Visniec

Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+
coperta poster

 

"Cel mai jucat dramaturg roman in viata" - asa este caracterizat Matei Visniec in cercurile de specialitate sau de catre cititorii sai.

 visniec 1

In cadru relaxat, la o ceasca de ceai, a avut aseara loc la Carturesti lansarea volumului Omul cu o singura aripa, in prezenta autorului, eveniment rar in Romania, dl. Visniec traind de vreo 20 de ani la Paris. Cartea, aparuta la editura Paralela 45, aduce la un loc 3 dintre piesele mai putin valorificate , "Vazatorule, nu fi un melc!", "Negustorul de timp" si "Omul cu o singura aripa". Cartea a fost prezentata zilele trecute si la Festivalului Dramaturgiei Romanesti de la Timisoara, unde dl Visniec a fost invitat special.

Daca tot a venit vorba de aripi, l-am vazut pe domnul Visniec azi dimineata la o emisiune Tv, spunand ca pentru el radacinile sunt in Romania, dar aripile i le-a dat Parisul, prin limba de circulatie universala, prin deschidere si prin traditie culturala.

La lansare au participat si regizoarea Catalina Buzoianu, in a carei regie s-a montat la Bulandra "Richard al III-lea se interzice", si in legatura cu care Visniec marturiseste jovial ca obisnuia sa scrie cate o piesa de teatru gandindu-se cum ar pune-o in scena dna Buzoianu.

 buzoianu

buzoianu visniec 1

Si generatia noua a teatrului romanesc (de peste hotare) a fost prezenta la Carturesti, in persoanele pline de viata si zambete ale Alexandrei Badea (regizor), Madalinei Constantin (actrita) si a altor colege de-ale lor, impreuna cu care au pus in scena la Paris o alta piesa de-a lui Visniec, "Femeia ca un camp de lupta in razboiul din Bosnia". Discutiile s-au rotit in special in jurul realizarii acestei piese.

 alexandra mihaela

Tanara regizoare, care are in curs de elaborare o teza de doctorat in legatura cu teatrul politic si societatea dupa "caderea zidului", a explicat legatura indisociabila care se creeaza intre un regizor si textul ales, spunand ca alegerea, odata facuta, te face sa simti ca ai scris chiar tu textul, si de aceea, in cazul respectivei piese de teatru, isi asuma deschis, ca regizor, toate defectele textului, ca si cum i-ar apartine.

Madalina Constantin traieste si ea la Paris, si este la a doua colaborare cu Alexandra, prima fiind piesa "Histoire de famille" de Biljana Srbljanovic, montata tot la Paris. Desi a parasit Romania de 3 ani, Madalina se simte inexplicabil atrasa de zona Balcanilor, marturisind ca si-a dorit sa joace rolul… respectiv, chiar din momentele in care citea aceasta piesa, in trenul spre Belgrad.

Microfonul revine in sfarsit la personajul principal al serii, dl. Visniec. In timpul schimbului lejer de replici cu dna Buzoianu, cat si cu moderatoarea evenimentului, criticul de teatru Mihaela Michailov, dramaturgul reia o idee mentionata si la inceputul intalnirii. Anume, parerea sa cum ca "incercarea stiintifica a dat gres" in formarea omului si ca singura "literatura, poezia, metafora reuseste sa urce cu 2-3 adevaruri". Dand ca exemplu "lista de orori' a programelor de stiri sau a ziarelor, dl. Visniec spera ca teatrul, ca alta punere in pagina a informatiei, sa poate readuce sensibilitatea unui public cu simturile batatorite si infundate. Sa mergem asadar la teatru – "Femeia ca un camp de lupta" se va reprezenta miercuri, 27 septembrie, orele 19.00, la Teatrul Foarte Mic din Bucuresti.

visniec 2




Nici un comentariu inca

Pentru a posta trebuie sa fii logat.

Evenimente promovate pe Metropotam

Locuri promovate pe Metropotam

d'ale zilei...

Ai spirit civic?
|Rezultate|Alte sondaje

Descopera