Muzeul Tehnic "Prof. Ing. Dimitrie Leonida"

Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+

O alee a parcului Carol I lasa in urma strada Candiano Popescu si ne conduce, pe sub umbrela de arbori, catre Muzeul Tehnic Prof. Ing. Dimitrie Leonida infiintat in 1909 din initiativa celui al carui nume il poarta. O "bijuterie" a tehnicii care ofera vizitatorului o calatorie in timp, in istoria tehnicii romanesti si mondiale.
 
4

Muzeul are un fond didactic unic la noi, fondatorul dorind ca muzeul sa fie o scoala a scolilor unde oricine poate vedea sau actiona mecanisme care ilustreaza legile mecanicii, ale electricitatii si magnetismului.

Detine un patrimoniu impresionant, incluzand peste 5000 de piese din domeniile: mecanica, electricitate, chimie, energie nucleara, magnetism, minerit, industria petrolului, energetica, electrotehnica, caldura, iluminat, cinema, telecomunicatii, masini de calculat, hidraulica, aerospatiale, tipografie si masini de scris, motoare si masini industriale, transporturi terestre, biblioteca (cu un fond de 25.000 de volume de stiinta si tehnica)

1

2

Aceasta  sectie prezinta exponate originale de mare gabarit ca masini cu abur, motoare si generatoare electrice, generatoare Brush ale primei centrale electrice din tara (in 1882 a fost pusa in functiune o centrala electrica intr-o magazie de pe Calea Victoriei, amplasamentul fiind pe actualul loc al Bibliotecii Universitare. Centrala alimenta lampile electrice cu arc din Gradina Palatului si printr-o linie de transport electric, exteriorul Teatrului National, Cismigiul si Palatul Cotroceni); dinam Edison 1884 (care alimenta Teatrul National).

Va va starni curioziatatea motorul electric al primului tramvai electric din Romania, introdus in Bucuresti in 1894 ( in lume in 1883 - Austria si Anglia). In muzeu, exista un motor din acel tip obtinut de Dimitrie Leonida cu ajutorul doctorului Constantin Istrate, cel care a raspuns de amenajarea Parcului Carol I in calitate de comisar general al expozitiei (1906);

Printre exponatele muzeului se mai numara : Motorul sonic Gogu Constantinescu; motorul de la primul submarin al marinei romane "Delfinul", motor avion IAR-K 14, din anul 1937 considerat in epoca, prin performantele tehince, pe locul II in Europa;  Macheta avionului Vuia (avion care la 18 martie 1906 s-a ridicat in aer la Montesson - Franta pentru prima data in lume doar cu mijloace proprii de bord); Primul aparat de zbor individual realizat si brevetat de Justin Capra in 1958; Pilele Karpen cu electrozi din aur si platina; primul laser romanesc si al doilea din lume realizat de fizicianul Ion Agarbiceanu, Eolipila lui Heron, prima masina cu reactie cunoscuta in lume. Este vorba despre o sfera cu doua ajutaje dispuse la 180 de grade.

Colectia de masini ar putea impresiona pe cei mai mari colectionari in materie din lume.

5
Automobil de curse construit special pentru circuitul de la Indianopolis. Automobil al anilor '40 - '50 din Romania, putea atinge o viteza de 120 km/ora

8
Bicicleta cu roti din lemn (sec al XIX-lea), unul dintre primele tipuri de bicicleta folosite la noi; e format dintr-un cadru metalic pe care sunt montate doua roti din lemn prevazute pe partea de rulare cu bandaje metalice


110
Velociped care circula in anul 1900 in mediul rural (cu precadre). Din cauza disproportiei dintre cele doua roti era dificil de manevrat in special la pornire si oprire.

112
Automobil "Olds Patenet" 1888. Unul dintre primele automobile care au circulat in Bucuresti.Dispune de un motor cu ardere interna cu aprindere prin scanteie monocilindric. Sistemul de directie este comandat prin intermediul unui ghidon iar iluminatul se realiza prin lampi de acetilena.

113
Automobil electric adus in tara de Leon Furnarache director al Fabricii de acumulatoare Bucuresti. Motorul electric se afla in partea centrala, antrenand puntea din spate prin intermediul unui arbore cardanic.

115
Primul automobil cu forma aerodinamica din lume (forma jumatatii picaturii de apa in cadere) la care rotile sunt incluse in interiorul liniei aerodinamice. A fost brevetata in anul 1924. Inventatorul roman Aurel Persu a parcurs cu acest automobil peste 100 000 de km cu o viteza de 60km/ora.

Ideile sale, puse in valoare pentru prima data in constructia automobilului aerodinamic, s-au aplicat ulterior in constructia automobilelor pe plan mondial. Desi acest automobil nu s-a realizat in serie, uzinele "Ford" si "General Motors" au solicitat cumpararea brevetului, fara a fi insa interesati si in construirea automobilului, ceea ce l-a determinat pe Persu sã refuze asemenea propunere...[de aici]

Muzeul Tehnic National "Dimitrie Leonida" gazduieste si "Colectia Henri Coanda" care e sustinuta de machete, fotografii ce arata preocuparile savantului roman, autorul a peste 250 de inventii pentru care a obtinut 700 de brevete in diferite tari ale lumii. Dintre machetele aflate in colectie: primul avion cu reactie din lume conceput de Coanda si pilotat de el personal la 16 decembrie 1910, langă Paris, hidrogeneratorul pentru desalinizarea apei de mare, sistemul de transport tubular cu mare viteza (o aplicatie a "efectului Coanda"), "rezervorul oceanic" destinat petrolului extras din sondele marine[de aici]

Din pacate, nu am reusit sa va aducem mai aproape decat "o picatura" din aceasta lume a tehnicii fascinanta care reconstuituie o istorie prea putin cunoscuta. Exista si o zona de expunere in aer liber a muzeului dar care este, inexplicabil, inchisa. Taxa pentru fotografiat in scop personal este rezonabila - 5 lei per bucata. Daca e vorba insa de multiplicarea imaginilor, tariful urca la 100 Ron/bucata.  Unii spun ca este doar un tertip a celor din conducere pentru a ascunde un "cimitir neingrijit". Cladirea, aflata azi in patrimoniul si administarea Electrica Serv, a fost ridicata in urma cu circa 100 de ani, a supravietuit cutremurelor din '40 si '77, dar nu a fost consolidata niciodata. Din 1985, tavanul este sprijinit de niste bare de fier, iar temelia e subrezita. Exista insa si o perspectiva optimista care ar asigura un destin mai bun pentru muzeu: proiectul Parcul National al Stiintei si Tehnicii.

Chiar daca nu toate drumurile duc spre muzeul din parcul cu nume regal, va recomandam sa va opriti la acest "tezaur" al culturii tehnice prea putin vizitat. Comparativ, Muzeul Tehnic din Munchen, cel care l-a inspirat pe Dimitrie Leonida atunci cand a pus bazele Muzeului Tehnic din Bucuresti, este vizitat anual de 1,5 milioane de vizitatori. Al nostru, in ciuda exponatelor de mare valoare (300 de piese de valoare exceptionala) este vizitat de cca 15.000 de oameni pe an, in majoritate elevi, deoarece multe piese sunt inca functionale, iar copiii pot testa pe ele legile fizicii.

Sursa informatii: www.ttech.ro





2 comentarii

Muzeul Tehnic "Prof. Ing. Dimitrie Leonida"
Ovidiu
#1 -

Comentariu nou

Este nemaipomenit ca avem un asemnea loc, nici nu stiam foarte bine despre toate "jucariile" tehnice prezentate acolo.
Partea trista a acestei povesti tine de starea deplorabila a muzeului si lipsa de publicitate. Sunt alte muzee din Bucuresti care au reusit sa mai faca cate ceva si se pare ca merge, vezi Antipa, Muzeul de geologie, MTR etc. Poate ca mai multe campanii de promovare nu strica. O relatie mai buna cu presa din Romania ar ajuta la numarul de vizitatori si de ce nu sponsori.

Muzeul Tehnic "Prof. Ing. Dimitrie Leonida"
gneagoe
#2 -

Stiinta si tehnica Muzeu UPB
Cred ca tinerii din ziua de astazi ar trebui sa puna mai mare accent pe pastrarea valorilor nationale. Aceasta se poate realiza intr-un fel prin amintirea acestor valori cu ajutorul muzeelor. Muzeul Universitatii Politehnica Bucuresti a fost realizat de catre studentii universitatii publicat temporar la adresa http://muzeuupb.uuuq.com. Pentru sugestii de imbunatatire a site-ului care este doar o macheta puteti scrie un mesaj catre administratorii site-ului in formularul de Contact multumim pentru ajutor.

Pentru a posta trebuie sa fii logat.

Evenimente promovate pe Metropotam

Locuri promovate pe Metropotam

d'ale zilei...

Ai spirit civic?
|Rezultate|Alte sondaje

Descopera