Musai de vazut: Ivanov-ul lui Andrei Serban la Teatrul Bulandra

Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+

Un spectacol care respecta ca la carte prerogativele esentiale ale teatrului - astfel putem descrie montarea lui Andrei Serban de la Teatrul Bulandra a piesei Ivanov de A.P. Cehov. Te face sa gandesti, sa discuti, sa intrebi, sa raspunzi, sa te contrazici, sa aplauzi, sa fii fericit ca inca mai exista ceva in teatrul romanesc care iti creeaza emotie.

2 6

Nu am mai vazut demult un spectacol de teatru care sa imi faca placere intr-atat, iar una din satisfactiile personale este faptul ca a existat cortina. Desi suna simplu sau cliseic, cortina reuseste sa te izoleze de lumea din spatele ei, convinge ca acolo e o poveste la care esti martor doar atunci cand se ridica. E peretele esential al unei cutii in care se ascunde un univers statuar, ce prinde viata doar atunci cand locul ii este luat de spectatori. Astfel, momentul cand s-a ridicat cortina si am vazut un Ivanov depresiv, privind pierdut dintr-un scaun, vine cu un plus de emotie si curiozitate.

Textul lui Cehov respecta contextul economic si social al vremii la care a fost scris, dar este fantastic cat de bine se potriveste si zilelor prezente. Mosierul Nikolai Ivanov (Vlad Ivanov - ce coincidenta ca numele actorului este acelasi ca al personajului!), s-a casatorit cu Sara Abramsohn (Mirela Oprisor), evreica convertita la ortodoxism, devenind astfel Anna Petrovna. Lumea crede ca nunta a fost din interes, iar parintii suparati o dezmostenesc, cei doi fiind nevoiti sa traiasca in saracie. Acum, bolnava de tuberculoza, precum ii este pus diagnosticul de vesnicul cinstit doctor Lvov (Alexandru Pavel), Anna este pe moarte.

1 3

Ivanov sufera de angoasa existentiala, de o depresie ale carei origini nu le stie, cu toate ca lumea il vede astfel din cauza problemelor financiare. Este in permananta acompaniat de contele Matvei Semionovici Sabelski (Victor Rebengiuc), acel batran nobil care a saracit si acum tot ce isi doreste este sa mai iasa in lume, sa vada si el alti tampiti, precum insusi recunoaste la un moment dat, si de Mihail Mihailovici Borkin (Marius Manole), administratorul mosiei, care desi un bun afacerist, are o minte diabolica.

Pentru a fugi de calvarul in care se afunda, Ivanov merge in fiecare seara la familia Lebedev: Pasa (Cornel Scripcaru), Zinaida Savisna (Manuela Ciucur) si Sasa (Ioana Anton), singurii din oras care inca o duc bine, fapt datorat avarei Zinaida, care economiseste totul, de la ceara lumanarilor, pana la mancare. Unul din leitmotive, de altfel, este dulceata de coacaze, unicul fel de mancare pe care femeia de o zgarcenie dusa la extrem este dispusa sa il ofere musafirilor.

4 5

Anturajul care se strange in casa Lebedevilor este cel putin interesant, in evidenta iesind Marfa Babakina (Ana Ioana Macaria / Maria Obretin), vaduva vulgara dar bogata, Avdotia Nazarovna (Dana Dogaru), petitoarea cu gura spurcata, si obsedatul de carti de joc, Dimitri Nikitici Kosih (Radu Amzulescu).

Desi Vlad Ivanov face un rol de exceptie portretizand cu mare talent drama interioara a personajului sau, atentia cade asupra catorva personaje secundare care fura lumina rampei in cateva momente. Cele mai elocvente exemple sunt cel al lui Victor Rebengiuc, care da viata efervescentului conte Sabelski, si al lui Marius Manole, care face un rol negativ foarte bun, uneori reusind sa il faca pe Borkin pasibil de umanitate.

O figura tulburatoare este cea a Manuelei Ciucur, al carei personaj pare ca face spiritisme si blesteama de fiecare data cand nu isi recupereaza creantele. Au ajutat-o in a-si exprima dispretul si frica de saracie reflectoarele montate la marginea scenei, care au amplificat starile si privirile tuturor actorilor.

Mai putin convingatori au fost tinerii Ioana Anton, a carei lipsa de experienta s-a resimtit in portretizarea Sasei, si Alexandru Pavel, a carui prezenta s-a facut simtita pe scena doar pentru ca doctorul Lvov trebuia sa vorbeasca.

7 9

Ajungand la capitolul regie, trebuie spus ca sunt putine lucruri pe care i le poti reprosa unui mare om de teatru precum este Andrei Serban. Ivanov este al doilea spectacol pe care regizorul il monteaza la Bulandra, dupa Lear (care a avut o distributie exclusiv feminina, Mariana Mihut jucand rolul principal) si reuseste din nou sa disece realitatea romaneasca ca pe un cadavru care inca nu s-a racit. Cel mai bun exemplu vine la final, cand Ivanov moare in urma acuzatiilor doctorului ca si-ar fi omorat prima sotie pentru a se recasatori cu Sasa. Cei de fata striga dupa un medic, cu toate ca acesta este prezent. Apelurile pornesc de la tipete si se termina prin soapte, Lvov nici macar schitand gestul de a se apropia de Ivanov. Din seria: justitiarii si deontologii au cinstea in sange doar cand peroreaza despre ea, nu si cand actioneaza, ramanem cu fascinatia unui spectacol de teatru minunat, pe care va recomandam sincer sa nu il pierdeti.

sursa foto: Teatrul Bulandra





Nici un comentariu inca vrei sa comentezi?

Evenimente promovate pe Metropotam

Locuri promovate pe Metropotam

d'ale zilei...

Terasa mea preferata in 2017 este ...
|Rezultate|Alte sondaje

Descopera