Mituri si adevaruri despre dinamica grupului in cazul unor proteste

Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+

Articol semnat de psihoterapeutul Claudiu Ganciu.

Cand vorbim despre un grup avem in vedere o sumedie de trasaturi pe care le alocam in mod natural notiunii de grup. Un concept aparte, de exemplu este cel al dinamicii de grup care aduce in discutie modul in care se modifica "intamplatul” grupului.

Sunt multe elemente care se succed in aceasta discutie despre grup.

Plecam intr-un fel de la dezbaterile care au ocupat atentia vietii sociale si continua sa o ocupe privind situatia cainilor vagabonzi si pro sau contra exploatarii de la Rosia Montana.Sunt evenimente sociale care au atras atentia in ultimul timp si care au dus la manifestari de grup. Aici vorbim mai putin despre grup cat despre multime.

In mod sigur ca acest tip de reuniuni pun in discutie ceea ce se intampla atat in grup cat si in cazul multimii. Sa incercam sa discutam despre acest raport avand in minte cateva trasaturi semnificative ale grupului.

Cand vorbim despre un grup avem in vedere ca exista o matrice. Adica o istorie, o punere in comun a experientelor de pana atunci. Fiecare membru al grupului si fiecare relatie din grup se exprima in raport cu aceasta matrice. Ea exista si asigura continuitatea grupului.

In cazul acestor manifestari sociale experienta este diferita. Matricea este inexistenta. Dar prin faptul ca se asigura o istoricitate prin revenirea permanenta a acelorasi zile putem vorbi despre constituirea unui grup care are ca punct de referinta matricea. Este evident ca o matrice are nevoie de timp.

Un grup de oameni care asteapta un autobuz pot, potential, sa devina un grup, dar ei nu isi pot constitui matricea pentru ca nu au timpul necesar pentru istoria comuna. Matricea devine foarte vizibila atunci cand va intalnitiri un coleg de gradinita, scoala, liceu, facultate, master, serviciu care vine dintr-un grup care nu mai este activ in momentul prezent. In acest caz una din primele referiri este la istoria comuna si la colegii comuni.

De asemenea rememorarea experientei trecute este forma prin care matricea incearca sa fie actualizata iar datele rescrise.

Matricea este importanta in absenta istoriei si a timpului comun prin experiente deosebite. Un atac de orice tip la existenta multimii sau grupului asigura istoria lor comuna printr-un singur eveniment care devine referential pentru grup. Un grup atacat devine unul in care membrii simt nevoia sa se protejeze, protejand pe ceilalti.

Pentru cei care au fost in Piata Universitatii in decembrie 1989, chiar daca a fost putin timp ca durata si nu am putut vorbi despre constituirea unei matrice a oamenilor respectivi, impactul deosebit, sentimentul de pericol a facut sa existe aceasta matrice. Este un exemplu in care istoria sociala reuseste sa recreeze si sa grabeasca fenomene care altfel au nevoie de timp.

In afara acestei matrice, o alta necesitate importanta este iluzia ca acel grup este prin ceva deosebit. Ca este singurul grup care detine frumosul, adevarul sau autentica libertate, ca este cel mai bun grup din profesia respectiva, indiferent de forma aleasa structura grupala este mentinuta de iluzia grupala.

Este un moment necesar pe care grupul sa il parcurga pentru ca astfel nu reuseste sa se mentina in raport cu propria anxietate si cu propriile conflicte. De regula in manifestari sociale apare o stare aparte de iluzie bazata pe promovarea unui adevar absolut care intra in raport cu un obiect rau.

Opozantii sunt resimtiti ca fiind ”oameni rai” care cu rele intentii urmaresc sa faca rau tarii, locuitorilor, cainilor sau cetatenilor. Celalalt este considerat un obiect rau iar propriul grup ca fiind cel ”bun”.

Este astfel o impartire semnificativa a binelui si raului care pleaca de la premiza ca nimic nu se poate intampla fara sa existe un rau si un bine absolut. Aceasta iluzie a binelui absolut prmovat de propriul grup devine o necesitate pentru protectia grupului.

Nu in ultimul rand trebuie sa mentionam si caracterul regresiv al grupului. O persoana singura nu ar avea intentia sa ocupe carosabilul. Daca ar face-o ar fi considerata ca avand probleme psihice.

In grup acest lucru devine posibil pentru ca omul in multime regreseaza. Este o parte din el care este data grupului. Omul devine mai dispus sa urmeze o indicatie indiferent daca este corecta sau nu asa cum copiii urmaresc parintele plecand de la ideea ca ei au dreptate.

Faptul ca se situeaza pe o pozitie in care capacitatea de decizie este alocata altor persoane este fata regresiei care devine vizibila. Prin regresie inteleg intoarcerea la o perioada in care anumite manifestari erau tolerabile pentru mediu si de asteptat.

Evident ca aceste cateva randuri sunt departe de a explica complexitatea acestor procese si fenomene dar ele invita la meditatie.

Sursa foto, sursa thumb




Nici un comentariu inca vrei sa comentezi?

Evenimente promovate pe Metropotam

Locuri promovate pe Metropotam

d'ale zilei...

Terasa mea preferata in 2017 este ...
|Rezultate|Alte sondaje

Descopera