Mare e gradina brandurilor de tara: Explore the Carpathian Garden

Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+
Exercitiul creativ al mosirii brandului de tara a luat sfarsit: Explore the Carpathian Garden. Acesta e mesajul cu care Romania se imbraca frumos si iese in lumea larga, in speranta ca strainii cei uraciosi vor uita de problemele "imaginare" ale tarisoarei noastre.

logo

Cum au ajuns ei aici? Probabil s-au gandit ca Romania nu e genul de loc unde vii sa vezi orase si ca punctul nostru forte e natura. Au fost si studii facute cu turistii straini care au spus acelasi lucru. De inteles. Nu e ca in alte tari europene unde fiecare orasel in sine e un spectacol de cultura, arhitectura, atmosfera, civilizatie, asezat, curat, cu o oferta culturala si turistica bogata.

Intr-adevar, daca focusul este pe natura, ideea de a explora este una buna. Pana aici toate bune, vrem sa atragem turisti aventurieri, care sa descopere locurile frumoase din natura, sa mearga pe munte, in Delta, la mare. O pozitionare legata de natura e tot ce poate obtine Romania mai bun din ce are.

Pe directia asta, ideea de a atrage turisti aventurieri este iarasi buna. In Romania nu se poate face turism clasic. Nu ai infrastructura, nu seamana cu nici o alta tara europeana civilizata, nu ai puncte de informare, nu ai nici macar traficul sa plimbi cu o viteza de peste 5 km/h un autobuz de turisti prin oras. Cand citesti strategia nu suna rau.  Punerea in practica se putea face, cred, mai clar si mai bine.

Sloganul nu spune mare lucru. Daca explorarea e buna, ce urmeaza apoi pare sa anuleze tot. Gradina carpatica, gradina din Carpati, gradina Carpatilor - nu stiu cum s-ar traduce asta pentru a avea un sens. Pe langa faptul ca, in mintea omului obisnuit (cel putin in a mea), gradina nu e legata  de ideea de munte. Ideea de a se axa pe Carpati le-a venit atunci cand i-au intrebat pe turistii straini care au fost aici ce le-a placut. Raspunsul a fost Carpatii si peisajele rurale (vezi aici, slide 18).

Gradina
trimite la relaxare, nu la explorare. Mi-e cam greu sa cred ca e natural sa explorezi o gradina. Sper ca nu se vroia vreo analogie cu gradina Raiului, ca doar nu stia agentia versurile "pe-un picior de plai, pe-o gura de rai". Pe de alta parte, e posibil ca sloganul sa functioneze daca, prin executii, se va sugera, intr-adevar, natura paradisiaca.

Muntii Carpati nu sunt doar ai Romaniei. E ca si cum Franta ar uita ca Alpii sunt si-n Elvetia sau Italia si s-ar promova asa. Nu ca as crede ca strainii sunt inculti, dar oare pentru cati cuvantul Carpati inseamna ceva? Poate europenii sa-i localizeze pe harta, dar ce ne facem cu potentialii vizitatori din America, Asia, Africa, Australia? Chiar ne bazam atat de bine pe geografia invatata de ei? Suna exotic, intr-adevar, si ar putea exista o asociere cu Dracula, si el din Carpati, despre care strainii stiu destule. 

La prima vedere, logo-ul foloseste prea mult verde crud si nu spune, la randul lui, mare lucru. Pare (cel putin mie) prea incarcat, prea la prima mana, banal, fortat prin aerul de "familiaritate" dat de asa zisul scris de mana, prea multe nuante. Inteleg ca s-a vrut o asociere directa si fara echivoc cu natura, dar ai impresia ca Romania e cea mai ecologista tara din lume. Nu e. Turistii care vin aici isi dau seama de lucrul asta direct din aeroport, cred.

Ca sa nu mai vorbim ca e copiat./inspirat/cumparat. :) Acuma, hai sa nu dam vina doar pe Ministerul Turismului. Ca multi alti clienti, nici Ministerul Turismului nu s-a prins ca i s-a livrat ceva discutabil.

Ce-a iesit vedem cu totii, baietii par sa fi fost patrunsi de "spiritul locului" si au facut ce-ar face multi romani sa scape de gura sefului. S-a ajuns probabil la ideea ca trebuie o frunza, asa ca cei responsabili au cumparat de pe net niste imagini, le-au schimbat un pic nuanta si gata, avem logoul. Asta nu anuleaza insa deloc ideea si cercetarea din spate, pentru ca in mod sigur nu s-a trezit cineva dimineata cerand o frunza verde, ci logo-ul este rezultatul unor cercetari serioase. Ar fi trebuit sa vina cu mai multe variante care sa fie testate in focus grupuri.


green leaf
Sursa: Piticu.ro

Daca turistul vine totusi sa exploreze Carpatii, ce gaseste el aici? La inceput, in locurile populate, mormane de pet-uri. Sa-l fereasca sfantul sa ajunga pe Valea Prahovei ca pleaca de acolo intoxicat. Apoi, nu gaseste nici picior de birou de informare turistica. Hai sa zicem ca eu, strain, vreau sa fac un traseu la munte. Unde gasesc informatii? Unde gasesc o harta a zonei? Sa nu mai vorbim de faptul ca putine trasee sunt marcate, dar deja prea intram in detalii.

Si, ca sa ajunga la munte oriunde altundeva decat in locurile populate, transportul e o mare problema. Cum ajungi in Retezat? In Piatra Craiului? Aha, iti trebuie masina sa ajungi la punctul de inceput al traseului, asta daca nu vrei sa schimbi, unde poti, sase personale si doua rate locale, foarte potrivite, in sine, ca brand de tara. Problema asta o rezolvam... cum? Vrea sa mearga cu bicicleta pe munte, ca tot ne adresam aventurierilor, de unde inchiriaza bicicleta? Si lista poate continua la nesfarsit.

Ce te faci daca turistul vrea sa mearga in Delta? Programul barcilor e greu de gasit, informatiile sunt bine ascunse si oamenii de acolo dornici sati ia banii daca nu stii cum sta treaba acolo. La fel se intampla in foarte multe locuri din tara. Sau, daca vrea sa vada Cetatile sasesti, stie el oare ca majoritatea sunt incuiate si cheia se ia de la batranii satului, printre putinii sasi ramasi acolo?

Este foarte bine ca Romania sa aiba o identitate de brand. Nu e bine insa atunci cand ea se schimba de la un an la altul (isi mai aminteste cineva de Land of Choice? Sigur, era o alta "reusita"). Nu e bine cand Ministerul, clientul mai exact, pare sa nu comunice foarte bine cu agentia, primeste totul pe tava fara sa comenteze si i se pare ca niste cuvinte pompoase finalizate cu un logo luat de pe net reprezinta o mare realizare. Nu e bine cand se face o strategie, se investesc o gramada de bani pentru ca apoi sa nu se faca aproape nimic in directia respectiva si rezultatele sa nu se vada deloc.

E foarte interesant de vazut insa de acum incolo ce se intampla. Cum si unde se va comunica brandul Romaniei, cati turisti vor veni aici si care va fi feedback-ul lor real. Se vor intoarce la anul? Ne-am respectat promisiunea de gradina paradisiaca, in inima naturii?

Nu e bine nici cand promisiunea de brand contrazice realitatea si turistii se trezesc aici cu altceva decat gradina paradisiaca promisa. Ajungem din nou la problemele practice ale Romaniei si la experienta reala a turistului pe care nici un mesaj publicitar nu o poate schimba. Mai exact, hai sa facem un pic de curat in gradina, asa modesta cum e, pana sa deschidem poarta.



4 comentarii

Mare e gradina brandurilor de tara: Explore the Carpathian Garden
dana
#1 -

din pacate foarte adevarat:(

Ne e greu si noua, care ne-am obisnuit deja ca traim in tara asta, sa ne descurcam prin locuri parca neatinse de civilizatie, din zonele montane/rurale. Ne putem reclama singuri la un echivalent al OPC-ului, daca ar exista la un asemenea nivel. Foarte bun articolul.

Mare e gradina brandurilor de tara: Explore the Carpathian Garden
AdVenture
#2 -

trist

si copiat poate chiar de aici http://blog.ad-venture.ro/?p=214

Mare e gradina brandurilor de tara: Explore the Carpathian Garden
Alexandru
#3 -

Comentariu nou

Un logo de 50 - 250 $ la 890.000 de euro ? Dovada ca a fost cumparat de la istockphoto http://www.indrumator.net/internet/469/logo-ministerul-turismului-furat-cumparat-inspirat.html

Halal! Mare nesimtire!

Mare e gradina brandurilor de tara: Explore the Carpathian Garden
DeNebun
#4 -

sa schimbam sloganul:

Pentru ca sunt satul sa iau in serios balacariile tipice, si sunt oarecum deloc surprins de schema prezentata mai sus, m-am gandit sa le propunem celor de la Minister sa se "traga pe cur" si sa schimbe sloganul in: "Steal everything you want!". (nu am gresit verbul...e predestinat). Asa cu siguranta vom fi recunoscuti pentru franchete si multe alte adaugiri.

Ciaules!

Pentru a posta trebuie sa fii logat.

Evenimente promovate pe Metropotam

Locuri promovate pe Metropotam

d'ale zilei...

Ai spirit civic?
|Rezultate|Alte sondaje

Descopera