Mall you need is love

Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+

Frumos curge apa in fantana din mall, dar si mai frumos curg banii prin mainile vanzatorilor. Dincolo de conotatiile simbolice ale unui asemenea amplasament (simbolul patrunderii capitalismului intr-o tara fost comunista), esenta mall-urilor se rezuma la un singur lucru: banii.

Insa unde anume merita sa ne cheltuim banii? Pe moment in Bucuresti exista trei astfel de centre comerciale: Bucuresti Mall, City Mall si Plaza Romania. Plaza si Bucuresti Mall sunt de fapt detinute de acelasi proprietar, Anchor Group. Ar putea fi argumentat ca Unirea Shopping Center si Titan Mall sunt de asemenea mall-uri, dar nu ne vom referi si la ele din simplul motiv ca sunt mai degraba adaptari comuniste la conceptul de shopping capitalist (aka mall), nu sunt aparitii foarte noi si nu concureaza pe aceeasi compozitie de oferta cu un mall obisnuit decat, cel mult poate, la nivel de magazine retail.

Pentru inceput, cateva cifre:

Nume   Data infiintare  Suprafata  Magazine  Restaurante  Locuri de parcare
Bucuresti  Mall 10 septembrie 1999 53.000 mp (din care 28.000 mp suprafata inchiriabila) 80 24 1200
City Mall 22 octombrie 2005 38.000 mp (din care 19.000 mp suprafata inchiriabila) 110 15 1000
Plaza Romania 6 mai 2003 104.000 mp (suprafata construita) 124 29 2400


Alti factori pe care trebuie sa-i luam in considerare atunci cand comparam mall-urile, conform acestui articol, sunt: locatia, punctele de interes (ce nu se mai gaseste in alta parte) si mixul de magazine.

City Mall e pe la Pieptanari, undeva intr-o zona tampon intre centrul Bucurestiului si cartierele marginase din partea de sud a orasului, insa in acelasi timp nu are foarte mult spatiu de dezvoltare. In curand insa se va finaliza ceea ce ar trebui a doua cladire a complexului: un imobil de 12 etaje care sa ofere 1000 de locuri noi de parcare si spatii de shopping in plus.

Plaza se afla in Militari, destul de departe de centru. In plus, se afla langa hipermarket-ul Cora. Din fericire, Plaza are un public tinta foarte diferit de Cora, si ce ii lipseste in locatie, compenseaza prin marime. Fiind cel mai mare mall din Romania, se creaza impresia ca merita sa faci un drum pana in Militari ca sa-l vizitezi.

Bucuresti Mall se afla in Vitan, care nu este nici in centru, nici cartier marginas. Este un mall de cartier pur si simplu, cel mai aproape de centrul orasului insa. Cu exceptia nou-deschisului Vitan Center pe locul Pietei Vitan, nu exista alte hipermarketuri sau centre comerciale de importanta in zona. Mall-ul in sine nu este cu nimic mai special decat Plaza sau City, de fapt fiind destul de simplu si comun.

Singurul motiv pe care l-ai avea sa-l alegi este ca e mai aproape de centru. Avand in vedere ca un mall are nevoie de o populatie de minim 150.000 de oameni pentru a-l sustine, iar sectorul 3 are o populatie de cel putin doua ori mai mare de atat, consideram ca este foarte posibil ca Bucuresti Mall sa ajunga un centru de cartier. Insa sa vedem ce se va auzi cu extinderea aceasta care se pune la cale de cateva luni - fix vizavi de actuala cladire se afla in constructie extinderea mallului din Vitan.

Punctele de interes dintr-un mall sunt cinematografe, centre de distractie, restaurante cu meniuri specifice, locuri speciale care sa atraga cat mai multi oameni, nu numai consumatori. Comparativ vorbind, City Mall are un mare punct in minus deoarece nu are inca cinematograf, nici la aproape un an dupa deschiderea sa. Mallul din Vitan si cel de la Plaza au cinematografe, cu mai multe sali, dintotdeauna. In plus, Plaza fiind mai mare si avand mai multe magazine, are mai multe puncte de interes. Chiar daca nu vrei sa cumperi nimic, tot ai motive sa mergi in Plaza. Pentru un film, pentru bowling, pentru fitness, etc.

Nume  Magazine specifice fiecarui mall in parte (nu se gasesc in celalalte)
Plaza Romania  Atena Boutique, Balizza, Castro, CK Jeans, Guara, Junker, Mario Collection, Miss Sixty, More and More, Musette, Nara Camicie, Only, Otter+Geox, Paulo Rossi, Pepper, Prestij, Promod, Pull and Bear, Serena, Springfield, Stefanel, Women's Secret, IT, Diesel, Dona & Dona, Donna M, F1 Official Products, Franco Benussi, Golden Point, Guess by Marciano, Hang Ten, Il Passo, La Madonette, Lee Cooper, ZARA, Verdissima, Zen Zen, Out Let
City Mall Michael Spier, Danika, Dinamit Fashion, Katex, Moretti, Cyclone, Nin, Secuiana, Triumph, Fiore, Alca Tricot, Benvenutti
Bucuresti Mall Capo D'opera by Ellis, Danza, Erros, Irina Schrotter, Quiksilver, Rebelle, ID Sarrieri, House of Ties

Mixul de magazine este asemanator in cazul tuturor mall-urilor. Accentul cade in toate cazurile pe magazinele cu haine. City Mall totusi are de doua sau trei ori mai multe magazine specializate pe IT, calculatoare si tehnologie de ultima ora decat Bucuresti Mall si Plaza. Asta contribuie la imaginea de mall futurist al centrului comercial de la Eroii Revolutiei.

Un alt factor pe care am vrea sa-l luam in considerare este feeling-ul general cu care ramai dupa ce treci prin fiecare mall-isor. Feeling-ul, care recunoastem ca este are o dimensiune puternic subiectiva, este dat mai mult de genul de oameni care trec pe culoarele mall-ului. In acest sens, am vazut mult mai multe grupuri de tineri si tinere imbracate la ultima moda in Plaza, decat in Bucuresti Mall si in City Mall. In acestea doua din urma am vazut mai multe grupuri-familii.

Ceea ce mi se pare corect deoarece sala de joaca din Plaza este slab-dezvoltata. Exista doar cateva jocuri mecanice si jumatate dintre ele sunt defecte. Plaza nu mi se pare deloc kid friendly. In acelasi timp, plimbandu-ne pe numeroasele culoare am vazut o statuie aurie cu poponetul gol. O vaca in rochie de Moulin Rouge.

Cat priveste Bucurestiul, dar si Romania, s-a dat startul la cursa dezvoltatorilor de mall-uri. Printre proiectele deja anuntate pentru Capitala se numara: Cotroceni Park, Baneasa Shopping City, Sun Plaza si Liberty Center. Fiecare va trebui sa tina cont de conditiile de mai sus. Noi consideram ca cel mai important lucru pe care trebuie sa-l asigure un mall nu este accesibilitatea, ineditul si nici macar varietatea. Ca se ne cucereasca, un mall ar trebui sa se refere la experienta consumatorului. Optiuni atractive, calitative in primul rand si apoi variate, atat a produselor cat si a serviciilor. Aceasta combinatie se va reflecta, la urma urmei, in volumul cheltuielilor pe care fiecare individ, familie sau cuplu il va face atunci cand va/vor iesi in mall.

Happy shopping!



Nici un comentariu inca

Pentru a posta trebuie sa fii logat.

Evenimente promovate pe Metropotam

Locuri promovate pe Metropotam

d'ale zilei...

Ai spirit civic?
|Rezultate|Alte sondaje

Descopera