Low-cost, high altitude...

Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+
Ce este low-cost?

Despre companiile aeriene low-cost s-a vorbit mai putin in Romania, desi se pare ca treptat lucrurile incep sa se schimbe. Pe scurt low-cost inseamna bilet de avion la pret redus in schimbul renuntarii la cateva dintre serviciile suplimentare oferite pasagerilor de companiile aeriene traditionale.

Mai exact: exista o singura clasa de pasageri, un singur tip de aeronava, se aterizeaza pe aeroporturi si piste secundare, nu se fac rezervari pentru un anumit loc in avion, serviciile de catering sunt eliminate lasand doar un serviciu optional "in-flight food" si asa mai departe.

De-a lungul timpului target-ul companiilor low-cost a stabilit avantajele eliminarii acestor servicii prin prisma unui nivel mediu de pretentii. Prioritatea celor care utilizeaza servicii low-cost este sa ajunga repede si ieftin dintr-un loc in altul, punand astfel pe plan secund mancarea inclusa in pret sau confortul unui loc la geam.


Foto

Unde si cand?

Conceptul de afacere "low-cost" l-au initiat, desigur, americanii, acum mai mult de jumatate de secol, cu primul zbor al companiei Pacific Southwest Airlines, in 1949. Prima companie transatlantica low-cost, Laker Airways, a functionat in anii '70 efectuand rute intre Londra si New York cu faimosul "Skytrain" pana cand British Airways si Pan American i-au fortat sa inchida repede pravalia.

Ulterior, in anii '90 conceptul s-a extins si in Europa, prin intermediul companiei irlandeze Ryanair si apoi mai departe in Australia prin Virgin Blue sau Asia - Air Asia (companie Malaeziana). Pe continentul nostru exista in prezent in jur de 50 de companii aeriene care ofera servicii low-cost.

In Romania printre primele (dupa Volare, care a dat faliment) si deocamdata cea mai cunoscuta companie aeriana low-cost si charter este Blue Air. Compania, are piloti de la Tarom si dispune in momentul de fata de o flota de 3 aeronave Boeing 737 iar rutele pe care le asigura duc spre Franta, Italia, Germania, Spania si Turcia, avand si ruta interna pana la Arad.

Concurenta reprezentata initial de My Air si Alpi Eagles - ambele cu zboruri doar spre Italia, Sky Europe cu zboruri in Austria si Slovacia si inclusiv Tarom, [care nu e low-cost, insa are uneori preturi mai mici decat companiile de profil]  este mai nou surclasata de intrarea Wizz Air cu destinatii multiple si oferte promotionale suficient de atractive incat sa asigure o cota de piata confortabila.

Ofertele si promotiile competitorilor low-cost merg pana la bilete de avion, spre Frankfurt de pilda, sau Bratislava cu 1 euro, la care se adauga taxele de aeroport. Wizz Air pe de alta parte aduce odata cu intrarea in Romania o oferta de 10.000 de bilete de avion gratis. Preturile variaza in functie de destinatie si desigur de serviciile oferite (daca este cazul) insa in medie costa in jur de 100 - 150 Euro (fara taxe).

Biletele se cumpara doar online, prin site-urile companiilor unde poti chiar sa faci rezervare la hotel sau sa inchiriezi masina.

Orarul de zbor este in general conceput in avantajul pasagerilor, si in special al turistilor, oferind posibilitatea plecarii din Romania dimineata si a intoarcerii in tara noaptea. Cu toate acestea exista inca o sumedenie de restrictii si conditionari legate de faptul ca Romania nu face inca parte din UE. In urma semnarii unui Open Sky Agreement fiecare companie ar putea asigura zboruri pe orice ruta doreste si asta probabil ar duce si la aparitia in Romania a jucatorilor cei mai importanti din Europa ca RyanAir sau EasyJet.

In ce priveste receptivitatea romanilor la "trendul" low-cost, in mod normal oamenii nu pot fi decat incantati de ideea de a calatori pe bani putini. Si totusi neincrederea persista in multe cazuri in special datorita asocierii conceptului de low-cost cu lipsa de securitate. Realitatea este insa diferita. A calatori ieftin cu avionul nu presupune sa te imbarci intr-un charter peticit cu elice ruginita care zboara in salturi, precum in Pif si Hercule. Responsabilitatea pilotilor si confortul sunt, in mod normal,  "incluse in pret"

Pe de alta parte, o intrebare fireasca ar fi care sunt avantajele companiilor care conduc un asemenea business? Mai pe romaneste, daca e aproape gratis, lor ce le mai ramane? Aici puteti gasi cateva discutii si calcule interesante apropo de felul in care decurg lucrurile.

In alta ordine de idei, totusi, noi am mers cu BlueAir si am avut o experienta destul de proasta - servicii execrabile, intarzieri peste intarzieri, sau planuri date peste cap. Cu celelalte nu am incercat. Inca. :)



2 comentarii

Low-cost, high altitude...
mihaela badic
#1 -

despre low cost - high attitude SkyEurope, cel mai mare transportator aviatic low cost din Europa, in romania din 12 decembrie 2005. Ce zici?

hai sa vorbim serios despre low-cos-uri serioase. vreti?
0721324602, Mihaela Badic, Mk&Sales Manager pentru SkyEurope - Romania

Low-cost, high altitude...
dragos
#2 -

sigur

Mihaela, daca ai completari, adaugiri sau corecturi, da-ne un email te rog si vorbim [dragos la metropotam punct ro]

multumim

Pentru a posta trebuie sa fii logat.

Evenimente promovate pe Metropotam

Locuri promovate pe Metropotam

d'ale zilei...

Ai spirit civic?
|Rezultate|Alte sondaje

Descopera