Literatura la festival

Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+
Ei, nu a ajuns literatura vedeta rock si un festival de literatura nu se compara ca audienta cu unul muzical, dar asta nu inseamna ca, prin Festivalul International de Literatura, nu am avut parte de un eveniment important. Proiectul e ambitios ca intentie, vrea sa aduca impreuna scriitori romani si straini, sa lanseze teme de dezbatere. Anul acesta a fost prima editie, una pilot, un punct de plecare pentru anii viitori cand, cred, multe lucruri se vor schimba.

Festivalul International de Literatura 2008, seara I

Fiecare dintre seri a inclus lecturi din autorii invitati, atat in limba lor, cat si in romana, precum si discutii pe teme mai mult sau mai putin clare. Lecturile publice sunt inca o necunoscuta pentru publicul din Romania iar festivalul a facut foarte bine ca le-a adus in prim plan.

Totusi, timpul dezbaterilor a fost prea scurt pentru subiectele propuse si pentru numarul de invitati - in ultima seara, de exemplu, au fost sapte scriitori invitati, plus cei doi moderatori (Fiecare dintre cele trei seri a fost moderata de Bogdan Alexandru Stanescu si George Onofrei). In doua ore. Daca tot e festival, interesant ar fi fost sa stam acolo cateva ore bune, cand discutiile s-ar fi inchegat altfel.

Festivalul International de Literatura 2008, seara I

Promisiunile estului, exotism, globalizare - ziua 1


Prima seara l-a avut ca invitat principal pe Philip O'Ceallaigh, irlandezul care si-a petrecut o buna bucata de timp in Romania. Tema generala a fost Eastern promises si scriitori romani prezenti au fost T.O. Bobe, Mitos Micleusanu, Costi Rogozanu.

Dupa o lectura destul de lunga, dar antrenanta prin prezenta unui actor irlandez, au urmat discutiile ce s-au centrat pe teme precum est/vest, exotism in literatura, razboaie personale ale scriitorilor.

Festivalul International de Literatura 2008, seara I

T.O. Bobe spunea ca ii este greu sa scrie intr-un mediu zgomotos, agitat, cum este Bucurestiul. Pe de alta parte, Philip O'Ceallaigh spunea ca pentru el viata face parte din literatura, zgomotul il inspira. Tot T.O. Bobe spunea ca, de fapt, nu-i place sa scrie, nu se considera scriitor, scrie greu si o face pentru a nu-i dezamagi pe cei care-i apreciaza cartile.

T.O. Bobe nu vrea sa se considere un scriitor est-european si nu crede ca acesta e un criteriu in judecata literaturii. Discutiile despre culoarea si specificul local au continuat de pe pozitii diferite. Mitos Micleusanu, de exemplu, se intreaba cum ar arata literatura fara toate aceste bruiaje, devieri, fara o "calamitate continua", pentru ca, pana la urma, lucrurile negative, chiar si razboaiele, sunt materia prima a cartilor.

Festivalul International de Literatura 2008, seara I

Costi Rogozanu ar vrea sa-i vada pe scriitorii romani implicati in probleme actuale, sa nu mai dezbata soarta literaturii romane, ci sa se implice in dezbateri cotidiene. El da exmplul scriitorilor straini care publica articole in ziare despre politica, economie si alte probleme care ne afecteaza zi de zi. Pentru T.O. Bobe, receptarea literaturii e de multe ori mai profesionista pe bloguri decat in critica.

Apropos de exotism, o prezenta "inedita" in prima seara a fost o doamna "foarte agitata" care a tipat la scriitorii prezenti ca beau, ca nu sunt seriosi, a amintit ceva de Nostradamus si, in general, intervenea in discutie cand ti-era lumea mai draga cu tot felul de remarci demne de o fictiune. I-am simtit lipsa in urmatoarele doua seri.:)

Festivalul International de Literatura 2008, seara I

Trecut, prezent si job-urile scriitorilor - ziua 2


In a doua seara, cu tema "My strange past, my stranger present", au fost prezenti Juli Zeh, Wojciech Kuczok si scriitorii romani Simona Popescu, Cezar Paul Badescu si Elena Vladareanu.

Dupa lecturile scriitorilor straini, Simona Popescu a citit un text legat de tema dezbaterii, o paralela polemica intre atunci si acum, despartite de bariera lui 1990. Simona Popescu a vorbit despre compromisuri, noul marketing al cartii, deschideri, iesiri in afara, austeritate, cenzura versus criticii literari "Calibani".

Festivalul International de Literatura 2008, seara II

Discutia a virat catre razboiele personale ale scriitorilor, cu accent catre dualitatea scris-job. Cezar-Paul Badescu a recunoscut ca scriitorul a capitulat momentan in fata ziaristului, dar a subliniat ca nu o vede ca pe o problema. Job-ul mananca multa energie, spunea Cezar-Paul Badescu, dar, cand va avea mai mult timp liber, cu siguranta va scrie.

Festivalul International de Literatura 2008, seara II

Pe de alta parte, Elena Vladareanu spunea ca job-ul impune si o anumita rigoare. Ai doua ore sa scrii si le ocupi cu asta, presat fiind de timp. Acum, ea a renuntat la o parte dintre job-urile pe care le avea pentru a scrie, dar a observat cu surprindere ca nu scrie mai mult. Juli Zeh, specializata in probleme juridice, spunea ca jobul nu era neaparat o problema, fiind bine sa faci si altceva.

Comunism, biografism, succes editorial si traduceri - ziua 3


A treia si ultima seara a festivalului a adus la masa de discutii doi scriitori straini - Attila Bartis si Gyorgy Dragoman, precum si cinci scriitori romani - Florin Lazarescu, Filip Florian, Lucian Dan Teodorovici, Dan Lungu, Ana Maria Sandu.

Dupa lecturi, discutia a pornit de la o serie de articole polemice ale lui Paul Cernat (aici si aici), unde acuza proza tanara de superficialitate, de evitarea unor teme mari si de reteta biografismului ca formula literara.

Festivalul International de Literatura 2008, seara III

Se observa un pattern al literaturii romane, cu comunismul ca background in unele cazuri, cu teribilismul infantil in altul. De aici, discutia s-a aprins, s-a discutat despre formule narative cautate sau care vin natural, despre voci, istorie si biografism.

Ana Maria Sandu spunea ca e ok atunci cand comunismul e tratat ca o istorie personala si ca e mult mai important cum se joaca autorul cu vocile din carte decat tema propriu zisa.

Festivalul International de Literatura 2008, seara III

Exista formule/teme care te pun in esalonul 2 ca scriitor?
Filip Florian nu crede ca se poate discuta despre teme principale sau secundare si ca a clasifica cartile dupa teme e o eroare. Teodorovici ii da dreptate, tema nu da valoare unei carti, ci modul in care este tratata. Nici Florin Lazarescu nu crede in capodoperele cu reteta.

Attila Bartis vorbea, intr-o romana delicioasa, despre viata personala a cartilor, faptul ca mecanismele ei de succes nu pot fi deslusite. Atat el, cat si Gyorgy Dragoman, sunt nascuti in Romania si au plecat la un moment dat in Ungaria.

Gyorgy Dragoman subliniaza importanta majora a traducerilor si a relatiei esentiale a traducatorului cu textul. Adriana Babeti, prezenta in public, povesteste cum traducatoarea in romana a cartilor lui Dragoman a facut chiar un index al termenilor ce apar acolo pentru ceilalti traducatori, cu fotografii, pentru ca multele dintre ele se leaga de spatiul romanesc si de specificitatea acestuia. 

Festivalul International de Literatura 2008, seara III

S-a discutat apoi despre intrarea unei carti in circuitul international, daca este vorba sau nu de noroc, despre traduceri, prezenta la targuri de carte straine si despre ceea ce cauta editorii straini. Se pare ca strainii cauta, vrem-nu vrem, temele comuniste, in consecinta editorii romani sunt nevoiti sa le recomande.

Un scriitor simte mereu ca nu este suficient promovat, spuneau si Attila Bartis, si Florin Lazarescu. Promovarea unei carti tine de multe aspecte, explica Teodorovici, cartea e inclusa intr-un plan mare al unei edituri, dupa care vine promovarea personalizata.

Festivalul International de Literatura 2008, seara III

O alta tema abordata a fost succesul la critica versus succesul la public. Attila Bartis crede mai mult in zvonuri, atunci cand cineva ii spune unui prieten despre o carte sau i-o da sa o citeasca, in timp ce critica e importanta, dar nu ajuta neaparat la succesul unei carti pe piata. Dan Lungu subliniaza ca, totusi, critica a devenit mai accesibila, criticii scriu despre carti in cotidiene si-si adapteaza limbajul, astfel incat parerea lor poate conta.

....

Discutiile nu au fost intotdeauna structurate, pastrandu-se la un nivel destul de general si deviindu-se cu usurinta de la mere la pere. Inteleg ca pentru un scriitor firul logic se transforma in fiorul ilogic, dar publicul poate vroia sa stie, la obiect, ce parere are X scriitor despre Y tema.

Foto in galerie



Nici un comentariu inca

Pentru a posta trebuie sa fii logat.

Evenimente promovate pe Metropotam

Locuri promovate pe Metropotam

d'ale zilei...

Ai spirit civic?
|Rezultate|Alte sondaje

Descopera