Interviul saptamanii: echipa Oricum - sau cine e in spatele Stimultan si de ce

Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+
Daca va intrebati cine este in spatele Stimultan, evenimentul saptamanii acesteia in Bucuresti, aflati ca este vorba despre o echipa extrem de tanara, unde media de varsta nu depaseste 22 de ani. Echipa este cunoscuta sub numele Oricum iar Metropotam s-a gandit sa o ia pe urmele "inceputurilor istoriei lor" si pana in zilele noastre.

Ne-am intalnit cu cei de la Oricum (Phenomenon Media pe numele lor oficial) in parcarea de la Unirea, la un fel de conferinta de presa despre Stimultan-ul de sambata. Spunem un fel pentru ca publicul era mai mult format din membrii ai trupelor de hip-hop care vor "performa" sambata, Raku a luat in primire rolul de a citi comunicatul de presa, s-a ras mult si a fost un fel de "friendly chat".

Din pacate, presa nu s-a aratat foarte interesata de eveniment, lucru recunoscut si de organizatori atunci cand au fost intrebati de ce evenimentul nu a fost mai intens promovat. Razvan Crisan, "capul rautatilor" Oricum, ne spune ca promovarea s-a facut acolo unde trebuie, viral, pe Internet si in cateva publicatii bine targetate.


Conferinta de presa


Ina si Raku

Numele de Oricum provine de la revista cu acelasi nume pe care au creat-o acum trei ani iar echipa este formata din 6 oameni de baza:  Ina este PR-ista si redactor sef al revistei, Cosmin - director editorial si PR, Razvan - manager executiv, Ovidiu - art director, Silvia - manager de strategie si Ioana - responsabila pentru ICube.

In afara de ei, mai sunt colaboratori si alti oameni care se implica in proiecte, cum ar fi Roxana de exemplu, cea care asigura relatia cu trupele de la Stimultan.

Cum sunt priviti niste tineri care incearca sa organizeze evenimente unde este implicata multa logistica, planuri de business si pana la urma bani?

Razvan: Nu avem absolut de loc credibilitate la inceput.
Ina (rade): Eu la telefon si in mail sunt doamna Ghita. Nu se stie deocamdata nimic. Apoi ma intalnesc cu persoana care ma intreaba... dar tu cati ani ai? Unde e doamna Ghita? Si eu ii spun ca douazeci si incep sa explic ce vreau. Apoi nu ma mai intreaba nimeni nimic
Razvan: La inceput am fost discrimati din cauza varstei noastre, dar acum a devenit principalul nostru avantaj competitiv.


O parte dintre "Oricumi"

Totul a pornit de la ideea de a face o revista pentru liceeni si studenti numita Oricum si subintitulata "revista de cultura urbana, atitudini si idei". Suna bine, nu?

Au lucrat mult un business plan pentru a cauta finantatori si pentru a gasi bani pentru a face revista. Au incercat cu trusturi de presa care au spus ca nu se poate, nu s-a putut nici cu investitori financiari independenti asa ca s-au hotarat sa ia un imprumut de la banca si sa faca revista pe cont propriu. Cei de la British Council au fost primii care i-au ajutat si au crezut in ei.


Alta parte dintre "Oricumi"

Lucrurile ar fi trebuit sa iasa bine, lucru pe care s-au bazat si ei - sa faca produsul cat mai bun si mai interesant gata de lansare candva in toamna anului trecut. Din pacate, au pus mai putin accent pe strategia de distributie si promovare, asa ca s-au trezit ca scot o revista buna fix cu trei zile inaintea grevei profesorilor.

Asta s-a tradus prin pauza la scoala, pauza de trei saptamani la vanzari, chiar mai au si acum reviste pe care le dau pe gratis si... nu a existat un al doilea numar. Dar o sa existe, ne spune increzatoare Ina si vazandu-le ambitia si ce au facut pana acum ii credem.


Cosmin

Razvan: Un moment important in viata noastra a fost in decembrie 2005 - ianuarie 2006, cand am zis "Ok, ce facem, continuam sa facem revista sau ne dam batuti?" Ne-am hotarat sa ne folosim abilitatile si competentele sa dezvoltam evenimente marca Oricum, care sa sustina brand-ul si sa ne ajute pe noi sa castigam reputatie si bani care sa ne ajute sa facem revista singuri.

Ce inseamna de fapt brandul Oricum si ce isi propune echipa?

Exista doua directii de dezvoltare care genereaza doua tipuri de evenimente, ne spune Razvan, si anume - educatie si divertisment.

Sistemul educational actual este numai teorie
, completeaza Ina, noi vrem sa invatam facand.

Au inceput sa dezvolte proiecte de genul Olimpiadelor Comunicarii (unde echipa lor a participat si a castigat), unde inveti sa faci lucrurile...pur si simplu facandu-le.

Chestia asta cu a invata facand nu sunt doar cuvinte goale. Citesti pentru ca vrei sa inveti ceva, nu pentru ca altii te obliga, explica Ina.


Ina

In afara de Stimultan, proiectele lor mai includ doua concursuri - unul de inovatie in spatiul public si unul de inventie tehnologica, aflat in curs de desfasurare, numit ICube, care implica, pe langa partea de inventie, si o parte de antreprenoriat. Concursul este inspirat dupa o idee de la MIT care genereaza de 16 ani companii cu cifre de afaceri foarte mari. Castigatorii ICube vor pleca in SUA sa vorbeasca cu investitori ce ar putea fi interesati de ideile lor si, tocmai de aceea, vor fi organizate si traininguri de self presentation skills.



De asemenea, echipa Oricum mai este implicata intr-un studiu sociologic realizat in colaborare cu British Council. Se organizeaza focus-grupuri cu tineri pentru a identifica valorile acestora, in care vor sa afle de la ei "pareri si opinii despre educatie, despre sport, despre toleranta, despre stiinta si tehnologie si despre modelele lor in viata".

Razvan: Este absolut incredibil cum sunt tinerii romani. In raspunsurile lor au inceput deja sa se repete atat de multe lucruri legate de intoleranta, de modele, de valori.  Concluzia noastra este ca daca educatia nu devine prioritatea numarul 1 a intregii societati, poate investi oricine si oricat in aceasta tara, pentru ca nu are un viitor deloc sigur. Valorile tinerilor romani construite pe baze subrede, incepand cu intoleranta si terminand cu superficialitatea opiniilor lor. Am vazut maghiari discriminand maghiari, am vazut neo-nazisti declarati, fanatici religios, nationalisti extremi...si totusi in toti cei pe care i-am vazut am simtit ca exista un potential enorm, sunt oameni care au pasiune si determinare si care daca si-ar concentra eforturile pe chestii constructive alta ar fi situatia. Dar de acest lucru suntem responsabili si noi si toti cei din jur...



Andreea

Conteaza foarte mult si mediul in care faci anumite lucruri. Fiecare dintre noi a lucrat in mai multe parti, dar atunci cand mediul nu te stimuleaza si nu te simti bine, nu dai randamentul pe care il ai cand stii ca trebuie sa te descurci de unul singur si nu-ti spune nimeni ce sa faci, spune Andreea.


O parte din organizatori in fata graffiti-ului personal de promovare

Despre Stimultan, Razvan spune ca si-au propus sa il transforme in primul festival international de muzica din Bucuresti, asa cum ungurii au Sziget-ul, de pilda. In ciuda tuturor indoielilor, echipa a reusit sa puna la punct un eveniment cu totul deosebit de ce s-a intamplat pana acum in materie de concerte.

[Razvan despre nevoia unui festival serios de muzica in Romania (455k, mp3, right click/save as)
]

Din experienta primului Stimultan a rezultat ca oamenii se simt excelent si sunt extrem de receptivi la asemenea intamplari. Probleme au fost la capitolul comunicare cu patronii cluburilor implicate si, pe de alta parte, o oarecare lipsa de echilibru in ce priveste numarul de spectatori intr-un club sau in altul.

Asa s-a facut ca in Expirat, de exemplu, unde canta OCS
se facuse coada pana la McDonalds, daca va vine sa credeti…, spune Razvan.

Ina: Oamenii migrau dintr-un club intr-altul, ii vedeam dupa bratarile de la mana unde mai fusesere, sa sunau unii pe altii sa afle daca se mai canta Club A, daca sa se grabeasca sa ajunga si tot asa…Era exact ce ne-am dorit sa se intample.

Cu Stimultan 2 s-a trecut la urmatorul nivel. Trupe mai multe, organizare mai ampla, promovare mai intensa. Modul de adresare a fost simplu de gasit, facem parte din grupul nostru tinta, deci stim cum am vrea sa se puna problema.

Astfel s-a mizat pe comunicare online, newsletter, marketing viral. Foarte eficienta s-a dovedit si initiativa echipei de a lansa voting-ul online pentru formatiile pe care publicul prefera sa le vada live la a doua editie Stimultan. S-a creat astfel o baza de date de peste 2500 de persoane, iar numarul celor asteptati sambata in parcarea de la Unirea este aproape de 3000.

Ideea locatiei a fost intial o gluma. Mai intai s-au orientat spre 10 cluburi, apoi s-au gandit la TNB, Filarmonica, corturi, beciuri… in final, Razvan s-a gandit ca ar fi tare daca…si asa a iesit.

Pana sa obtina aprobarea pentru a folosi spatiul s-au scurs mai mult zile pline de peripetii marca Primaria Capitalei. De la un secretar general sau director la altul Razvan a trebuit sa duca multa munca de lamurire pe de o parte ca nu intentioneaza sa cumpere parcarea, asa cum se incapatanau toti sa inteleaga si pe de alta parte, ca nu exista nici un pericol in a organiza un asemenea eveniment la etajele superioare ale parcarii.

[Asculta despre aventurile echipei in contact frontal cu autoritatile (mp3, right click/save as)]

Problema securitatii s-a rezolvat prin asezarea unor garduri la cativa metri de "ferestre" care vor fi pazite, pentru a-i impiedica pe eventualii iubitori de sport extrem aflati in stare de euforie alcoolica sa faca bungee jumping.

In ce priveste decorul parcarea nu va mai semana deloc cu ce se vede, in sensul ca locul va fi impanzit de graffiti-uri.

Ceea ce noi abia asteptam sa vedem!


Parcarea cum arata acum

Sonorizarea o sa fie asigurata de Cristi Zinger (Manager Paradigma) sistemul fiind suficient de bine gandit incat sa nu se suprapuna “muzicile” de la un etaj la altul.

In final, insa, lucrul cel mai dificil in ce priveste organizarea nu a tinut de logistica sau aprobari ci de mentalitatea celor cu care echipa a intrat in contact. Nu conteaza ca oamenii sa se simta bine, ideea e sa iasa banu.. este o idee pe care membrii Oricum au auzit-o de multe ori de la altii, dar cu care nu sunt deloc de acord. Ei gandesc altfel: "Intai vrem sa facem oamenii sa se simta bine, pentru ca ei sa aleaga sa cheltuiasca pentru asta… si abia dupa aceea 'iese si banu'…" Banii sunt ca sa ai un sediu ok, o sonorizare buna, sa iti permiti sa dezvolti ideile si proiectele pe care ti le propui.

Sau, povesteste Razvan: se mai intampla sa dam peste chestii de genul: "…Stiti, voi sunteti cei mai pusti cu care am lucrat pana acum… si e vorba de bani aicea… nu stiu cum sa va spun, fara suparare…" Si culmea, adauga el, mai vine si din partea unui ditai managerul de companie."

Nu in ultimul rand, unul din scopurile Stimultan este incurajarea publicului sa plateasca bilet la asemenea evenimente, insa nu despre bani e vorba, ci despre constientizarea oamenilor ca modul de viata tip "festivalul berii" cu mici, seminte si concerte gratis este unul foarte pagubos. Platind pentru bilete cresc si pretentiile sau asteptarile publicului si implicit valoarea a ceea ce este prezentat pe scena.

In plus, Stimultan 2 vine si cu o idee mai sensibila, pentru a sublinia aspectul constructiv al intamplarii: cei care vin sunt rugati, daca au acasa o jucarie, masinuta sau ursulet de plus in stare buna si de care se pot lipsi, sa o aduca pentru a fi stranse si donate caselor de copii.


Razvan

Cam astea sunt cateva detalii despre cine si ce se afla in spatele Stimultanului. O echipa cool, ambitioasa si pusa pe facut lucruri ca lumea. Metropotam asteapta cu nerabdare sa vada ce o sa iasa sambata la 4 in parcarea din spate de la Unirea. Un ultim detaliu - ca orice companie ce se respecta, Oricum are un website al lor si un blog. Spuneti-ne si noua despre cate companii din Romania stiti cu o astfel de comunicare online?

In sfarsit, Metropotam a profitat de intalnire pentru a-l intreba pe Razvan Crisan despre cateva lucruri despre Bucuresti.

Unde iti place sa iesi?

Cand am timp (din ce in ce mai putin acum), ies prin locuri mai retrase si linistite ca terasa de la Taifas sau Amsterdam Grand Cafe...

Ce tip de evenimente crezi ca i potrivesc Bucurestiului?

Evenimente de genul "Art Delivery de pe Strada Verona", evenimentele de pe terasa de la MNAC si evenimente in locuri mai putin folosite.

Ce ti-ar placea sa dispara definitiv din Bucuresti?

Habar nu am, nu as vrea sa dispara nimic ci sa se imbunatateasca mai multe.

Ce rol crezi ca au evenimente gen Stimultan pentru oras?

Evenimentele gen STIMULTAN au rolul sa fac din Bucuresti un oras mai interesant, locuitorii sai au si ei nevoie de divertisment de calitate.

Ce crezi ca ii lipseste Bucurestiului?

O retea de metrou mai dezvoltata. Piste pentru biciclisti, mai multe autobuze de la Mercedes :D

Te-ai gandit vreodata sa pleci din tara?

Da, pentru o vacanta, dar nu mai mult.

Cum crezi ca vad tinerii orasul? Care e perceptia, care e mentalitatea?

Am fost de curand intr-un tur al Romaniei in cele mai mari orase si am descoperit ca imi este dor de Bucuresti si ca in fiecare dintre locurile in care am fost cautam cate ceva din acest oras.

Tinerii cred ca vad orasul ca pe un loc plictistor, banal, haotic dar totusi nu s-ar muta in alta parte, ceva le place si aici. In ceea ce priveste mentalitatea, din munca mea am vazut ca bucurestenii sunt cei mai deschisi, mai toleranti si mai aspirationali tineri. In special datorita vietii de zi cu zi din oras in care daca nu te adaptezi repede chiar ai multe de pierdut.



2 comentarii vrei sa comentezi?

Interviul saptamanii: echipa Oricum - sau cine e in spatele Stimultan si de ce
bLuEsHiFt
#1 -

foarte tare

Foarte tare interviul de mai sus! Pace pentru echipa Oricum si d-abia astept show-ul Stimultan 2. Ne vedem acolo!

Interviul saptamanii: echipa Oricum - sau cine e in spatele Stimultan si de ce
iulianul
#2 -

awesome

super-echipa, nu oricum :)

Evenimente promovate pe Metropotam

Locuri promovate pe Metropotam

d'ale zilei...

Terasa mea preferata in 2017 este ...
|Rezultate|Alte sondaje

Descopera