Interviu: Hydra Society

Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+
Pentru cei care nu-i cunosc, Hydra Society poate parea numele unei organizatii secrete, ceva paramilitar poate, cu scopuri dubioase, obscure. In realitate, daca cei de la Hydra Society dau peste tine si constata ca esti o persoana interesanta si ca ai ceva de spus, s-ar putea sa te ia le ei acasa, sa-ti gateasca si, in intervalul catorva pahare de vin, sa trageti impreuna liniile unui proiect. Nu este o societate pe actiuni, ci una pe mai multe capete pline de idei, dintre care cele care ies cel mai in fata sunt capetele numite Rucsandra Pop, Alina Floroi si Vlad Tausance. Ei au fost cei care-au spart gheata si-au facut ca lecturile publice sa se intample si la noi. Si nu au facut-o oricum, ci cu un foarte mare factor de coolness si de dezinhibare: in cluburi, cu DJ-i si uneori VJ-i sau cu instalatii.

Hydra Society

Rucsandra Pop si Vlad Tausance (copyright George Popescu aka poqe)

Rucsandra Pop: S-a nascut in 7 iulie 1976 in Bucuresti. A studiat: literatura de placere la Brasov, jurnalism din intamplare la Bratislava, sociologie din greseala la Varsovia. Acum studiaza etnologie si antropologie culturala la Bucuresti de buna voie si nesilita de nimeni. A lucrat ca reporter, redactor si editor la mai multe ziare locale din Brasov si apoi ca scenarist si editor de scenarii la diverse televiziuni bucurestene.


In ultimii 5 ani a fost curioasa sa vada daca poate sa faca cariera in corporatie. S-a dovedit empiric ca da. Practic poate sa faca cariera in cam orice domeniu de activitate care implica creativitate, disciplina, rapiditate si de care se simte atrasa. Acum incearca sa faca numai ce-i place: de la teatru si film documentar la bani. Proiectul central este Hydra Society, un organism cultural cu mai multe capete. E interesata de limbile si culturile slave si vag obsedata de gargarite si Europa Centrala si de Est. A fost unul dintre initiatorii proiectului www.localminds.com.Proiecte care au contat pentru ea: Audiobook – 2008; GargalandLorgean Theatre - 2009.


Vlad Ioan Tausance: S-a nascut in 10 iulie 1979, la Timisoara. S-a nascut din nou in 1997, la Bucuresti. A urmat haotic si sporadic cursurile Facultatii de Stiinte Politice, Universitatea Bucuresti. A fost barman, DJ, PR, voce de radio, facilitator comunitar, consultant in comunicare, bucatar de circumstanta, scenarist din nevoie si, in cea mai mare parte a timpului, jurnalist. In acest moment este redactor-sef al revistei "pentru barbati" Max, titlu international lansat anul trecut si in Romania.


In ultimii 5 ani, a construit de la concept pana la print patru reviste si a colaborat ca freelancer cu peste 10 titluri din presa locala. Scrie poezie, proza si, uneori, teatru. A citit in repetate randuri in baruri si cafenele. Pentru poezie a primit uneori incurajari sub forma de batai pe umar, premii si diplome. Crede ca poezia trebuie spusa cu voce tare sau pusa in drumul oamenilor, cu toate riscurile si avantajele ce rezulta din performance-ul asta. A fost finalist la prima editie a concursului Dramacum cu piesa "33 de grade", pusa in scena la Teatrul de Stat din Arad de catre regizorul Stefan Iordanescu. In prezent lucreaza la un spectacol de stand-up poetry numit Saga, ce urmeaza sa aiba premiera in a doua jumatate a lui 2009. Este interesat de alternative publishing si tactical media, SF anglosaxon si hip-hop european, gastronomie si vin rose. 

http://www.texte-tausance.blogspot.com

http://salvati-aparentele.blogspot.com


Povestiti-ne un pic despre Hydra Society. Cum a inceput, cum s-au legat lucrurile?

 

Rucsandra Pop: E o poveste veche care s-a intimplat in mai multe etape. Eu cu Vlad ne-am intilnit prima data intr-o circiuma, intr-o perioada in care tot auzeam in jurul meu oameni vorbind despre el. Iar cind ne-am cunoscut am vorbit cinci ore incontinuu, ca sa facem download-ul de informatie dintr-o parte intr-alta, si s-a dovedit ca aveam foarte multe in comun. Iar Alina a aparut cam in aceeasi perioada, cred ca in 2002. Ne-am imprietenit mai incet, as putea spune ca intai ne-am mirosit o vreme si abia apoi ne-am dat seama câte lucruri avem in comun. Am dezvoltat foarte repede conceptul de social double decker – care inseamna ca intr-o relatie de prietenie nu exista un star si un sidekick, ci ca sunt doi parteneri care se potenteaza unul pe altul.

 

Vlad Tausance: Cind ne-am cunoscut a fost o chestie foarte On the Road, ca atunci cind se intilneste Sal cu Dean Moriarty si discuta douasprezece ore incontinuu. Cred ca noi am ajuns la opt ore. A fost un pol de interes faptul ca amindoi scriam si aveam un background oarecum comun, desi ea crescuse la Brasov, in timp ce eu mersesem la cenaclul lui Cartarescu. De exemplu, eu tocmai descopeream literatura americana si eram foarte entuziasmat, Rucsandra avusese contact cu ea in alte contexte.

 

Ziceati ca ati inceput povestea asta cu Hydra pentru ca era nevoie de asa ceva. Asta imi place mult la Bucuresti, ca „e nevoie” de diverse lucruri; cum zicea si Andra Matzal intr-un interviu, sint multe goluri de umplut.

 

R.P.: Dar lipseste exact spiritul antreprenorial. Noi vrem sa bruscam intr-un mod asumat ideea ca "asta nu se poate face", ca, vorba ardeleanului, "girafa nu exista". Noi nu inghitim chestia asta.

 

V.T.: Da, sintem cetateni europeni, sintem punkisti in felul nostru, avem o zona de underground dublata de o zona de educatie si de bune maniere, un fel de golani bine-crescuti. Man, pe bune acum, toata lumea care a venit la Bucuresti a facut-o ca sa se bata. Asta e locul in care se intimpla lucruri. Acest oras profita de pe urmele noastre, iar noi il iubim si profitam de pe urma lui. E o poveste de iubire. Eu unul m-am declarat bucurestean.

 

R.P.: Da, si la mine e o poveste de iubire, desi eu sa zicem ca sint mai prietena si cu alte orase. Eu am povestea mea de iubire si cu Bratislava, povestea mea de love and hate cu Varsovia, apoi Brasovul a fost important, la fel si Budapesta, in ultimii patru ani am fost aproape in fiecare luna acolo, dar, cu toate astea, n-as vrea sa locuiesc in alta parte acum, in acest moment al vieti mele.

 

Vlad, tu te-ai invirtit si pe la Cenaclul "Litere", si pe la "Fracturi", dar n-ai publicat cu nici unul dintre ele. De ce?

 

V.T.: Pentru ca ce scriam eu nu era "pe canon" si nici nu ma interesa prea tare sa fie pe canon. Plus ca nu-mi plac adunarile de scriitori. Mai degraba beau cu un barman decit cu un scriitor, pentru ca nu vreau sa ne luam la bataie la trei dimineata fiindca avem pareri diferite despre Dostoievski.

 

R.P.: Cred ca e important pentru amindoi faptul ca n-am vrut niciodata sa jucam intr-o anumita echipa. Nu e o lipsa de respect pentru ceilalti si pentru ce fac ei, dar noi din intimplare ne-am facut echipa noastra si ridem in continuare la gluma: "bai, noi suntem din aceeasi generatie?"

 

De ce n-ati publicat carti pina acum?

 

R.P.: Nu vreau sa scot o carte doar ca sa fiu scriitoare. N-am scris inca un roman cu care sa bat la usile editurilor, am scris un volum de poezie care e un obiect si n-ai nici tu, nici imparatul bani sa mi-o tipareasca asa cum vreau eu. Pina atunci, am facut un audiobook care e mai digerabil pentru multi oameni decit daca ar fi existat sub forma de carte. Cautam alternative.

 

V.T.: Eu n-as publica in momentul asta. Toata lumea poate sa ne citeasca textele pe blog, eu am cam douazeci de vizitatori pe zi, adica mai mult decit aș avea la un tiraj de cinci sute de exemplare. Si atunci care-i combinatia? Ce fel de legitimare e o carte?

 

R.P.: Iar noi n-avem neaparat treaba cu cultura, sintem orientati mai degraba spre media si spre public. Si spre pornirile noastre firesti. Hai sa gindim out of the box. Box-ul e o chestie prafuita, de care chiar n-ai nevoie ca sa te simti implinit.


Vlad Tausance Ruxandra Pop

Vlad Tausance                                                                    Rucsandra Pop                (copyright George Popescu)

 

Ce cautati, ce va place, ce respingeti la cei care citesc la Hydra Lit Nights?

 

V.T.: E simplu, vrem contemporani, vrem sa fie urban, vrem o scriitura cinstita, care sa nu fie o masturbare.

 

R.P.: E la fel de simplu ca-n Seinfeld: "You like cherry soda, I like cherry soda. Wanna be my friend?" Ne ghidam dupa principii firesti. Sintem foarte pop-art, foarte pop-up, pop-culture si popcorn. Cititorul nostru ideal nu este nici Manolescu si nici Mircea Martin, ci chelnerul pe care daca-l facem sa zimbeasca la readingul pe care l-am organizat si daca lui am reusit sa-i spunem o poveste, atunci e foarte tare.

 

Povestiti-ne ce va place si ce nu va place in literatura, carti, scriitori, curente, grupuri...

 

V.T.: Cu riscul de a-mi atrage blamul public recunosc: inainte ca Fanus Neagu sa-nceapa sa scrie prost, eu inca il citeam, cred ca are niste romane din care putem sa invatam multe. Sau Mircea Dinescu, desi nu-mi place ce face acum. Musina ramine in continuare un poet misto, desi nu apreciez ce-a facut in ultimii cinspe ani cu literatura lui. Intr-o suta de oameni la o petrecere, ii vezi pe aia care sint ca tine din primele cinci secunde in care te plimbi pe-acolo. Nu pot sa zic exact grila dupa care facem selectia asta, dar simtim cind e cineva care se lupta de aceeasi parte a baricadei. Nu conteaza nici virsta – Neagu Djuvara, de exemplu: we do love him. Desi in viata lui sint destule povesti aiurea.

 

R.P.: Daca vrei s-o luam pe generatii, ne place Mircea Horia Simionescu, care e si un personaj, desi povestea lui e un pic prea baroca pentru mine. Il iubim pe Radu Cosasu, care scrie o literatura minimalista, bine inchegata.

 

V.T.: Eu il iubesc pe Iaru, pentru Innebunesc si-mi pare rau, e o carte care a spus multe lucruri. Imi place Musina. Cred ca Budila Express e una dintre cele mai importante chestii scrise in literatura româna. Ne plac Craciun, Caius Dobrescu, cu Deadeva, Ianus cu Manifestul anarhist, multa poezie incepe de-acolo. Imi plac la gramada Sebastian Corn, Ana Maria Negrila, Dan Sociu, Vera Ion, Vasilievici... e mult shuffle in ce citesc si in ce-mi place.

 

R.P.: Dudu Crudu, cu poeziile lui. Mai avem si niste fetisuri venind din punk. Cu literatura din Bucuresti am doua probleme: autismul ei si extraliteraturizarea sau supraliteraturizarea. Daca e sa vorbim de literaturizare, fa-o ca Grosan, in Tren de noapte sau in Insula, daca e sa faci reverente intertextuale.

 

V.T.: Sau Tratament fabulatoriu, una din cele mai intretesute carti pe care le-am citit.

 

R.P.: Mai e Ioan Flora, despre care crezusem ca e un poet minor, si nu e asa deloc. Romulus Bucur. Sintem multe lucruri care ne plac dar si lucruri care ne-au placut dar pe care acum nu le mai ducem.

 

In total, faceti multe lucruri, unele foarte diferite intre ele. Cum reusiti sa le tineti la un loc?

 

R.P.: Pot sa-ti arat to-do-list-urile mele de la spatele Moleskine-ului. E ca la corporatie. Nu te astepta sa-njur corporatia, fiindca acolo am invatat cum sa fac lucruri. Stiam dinainte ce trebuie sa fac. Corporatia a fost locul unde eu am invatat sa ma disciplinez, sa respect deadline-uri. Pare ca facem multe lucruri si-mprastiate, dar ele se leaga: readinguri pentru Expirat, "Hydra Lit Nights", readinguri pentru Humanitas Fiction, eu fac Gargaland, o piesa la Lorgean Theatre, Tausance face un stand-up poetry de vreo 45 de minute, mai pregatim un festival al pantofilor, Tausance participa cu o instalatie textuala la festivalul 7arte, promovam pantofii lui Andrea Szilagyi, incercam sa scoatem cartea unui prieten care-a fost plecat in tot felul de zone dubioase, India, Pakistan, facem conferintele "Revival of the Fittest", eu fac documentarul cu bunicu-meu, Tausance e redactor-sef la revista Max si in curind o sa scoatem un ziar de stinga, Orasenesc. Speram sa-i dam drumul in mai, ca sa comemoram revoltele de la Paris, si o sa-l vindem pe strada, prin punkisti. Vrem sa facem sase numere. Si desi eu nu sint deloc de stinga si avem viziuni politice diferite, eu o sa fiu redactor-sef la primul numar, ca sa echilibrez putin lucrurile. Tausance va fi publisher. Si mai facem proiectul cu Strada Sforii. Cam astea sint zonele in care ne miscam.

Hydra Society

Preistoria Hydra Society:

August 2001 – Alinax meets Rucs

Aprilie 2002 – Rucs meets Tausance

Decembrie 2003 – Szilagyi meets Rucs

Aprilie 2004 – Fanzina As vrea sa fiu o gargarita, proiect de reciclaj/colaj de Andrea Szilagyi si Rucsandra Pop

 

Istoria Hydra Society

Toamna 2005 – ceaiuri la Madame Pop si Apocalipse party (cu mancare de la armata americana)

Ianuarie 2006 – se lanseaza in spatiu virtual Manifestul Hydra, un powerpoint gretos din care spicuim: Hydra society s-a nascut spontan, din necesitatea de a umple golul de eleganta, spontaneitate si feelingeala format intre oameni de aceeasi religie (nu neaparat), varsta (nu neaparat) si orientare sexuala (nu neaparat).

Februarie 2006 – Primul reading in Frame. Back2back Rucsandra Pop

May 2006 – lansare Portret Robot 5x5, un film de Alina Floroi

Iunie 2006 - reading in Frame Back2back Jean-Lorin Sterian si Philip O'Ceallaigh

Octombrie 2006 - reading in Frame Back2back Miron Ghiu si Dragos Bucurenci

Noiembrie 2006 – reading in Frame Back2back Ioana Flora si Dragos Bucur

Noiembrie 2006 – lansarea filmului The Short and Happy life of Marvin the Bear 

Martie 2007 - reading Frame Back2back Ilies Gorzo si Ioan Es. Pop

Aprilie 2007 Boutique efemer de pantofi NES la galeria Hag

Vara 2008 – Story Time at Museo Cafe – o serie de trei readinguri

Iunie 2008 – Let your bag be yours – pop up shop NES la Museo Cafe

Februarie 2009  - Conferinta Revival of the Fittest I – Cine castiga pe timp de criza in industriile creative

Februarie 2009 – Lansarea proiectului I love Bucharest by Andrea Szilagyi

Februarie 2009 – Lansarea seriei de Readinguri in Expirat Hydra Lit Nights. Invitati: Editia 1 – autorii romanului Rubik, Editia 2 – Vlad Ioan Tausance si Dan Sociu

Martie 2009 - Conferința Revival of the Fittest II – tema VISIONSHIP

Martie 2009 - Hydra Lit Nights. Invitati: Editia 1 – George Vasilievici, Editia 2 – Cristi Neagoe

Martie 2009 – premiera Gargaland la Lorgean theatre

 

To Do 2009 (selectiv):

Readinguri Hydra Lit Nights in Expirat si nu numai.

Lansare Orasenesc, periodic de atitudine sociala si cultura urbana

Continuarea seriei de conferinte Revival of the fittest

Finisarea (mixaj) si lansarea unui audiobook cu poezie inceput acum un an in formula Rucsandra Pop, Vlad Ioan Tausance, Stefan Sebastian Szobotka.

Lansarea unei edituri/platforme de publishing alternativ – Legende Urbane


Noua literatura

Selectii din interviul realizat in numarul 23 (aprilie) al revistei
Noua literatura, de Ana Chiritoiu si Gruia Dragomir. Interviul complet se gaseste in paginile revistei.
noualiteratura.ro



Nici un comentariu inca

Pentru a posta trebuie sa fii logat.

Evenimente promovate pe Metropotam

Locuri promovate pe Metropotam

d'ale zilei...

Ai spirit civic?
|Rezultate|Alte sondaje

Descopera