Interviu - Dinu Lazar, fotografu'

Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+
Dinu Lazar este unul dintre cei mai apreciati fotografi romani. Despre fotografie mai veche, mai noua, clasica sau moderna, film, digital, despre fotografia romaneasca, despre Bucuresti, locuri si oameni, ... Fotografu':


dinu lazar1

In epoca digitala multi fotografi se-arata. Spuneati la un moment dat " In fotografie se pot obtine rezultate "profesionale" cu orice aparat!"
Sa vorbim putin despre estetica vs. tehnologie - un aparat profesionist conteaza pentru o fotografie de valoare? De asemenea, sunteti de parere ca primeaza tehnica sau rezultatul estetic? Ochiul sau obiectivul?

Un aparat profesional este un aparat pe care sa te bizui si care sa mearga oricind si sa nu te lase nici daca esti pe ploaie, nici pe frig, si daca esti intr-un elicopter cu vibratii,  deci daca ai nevoie de fiabilitate si siguranta, un aparat profesional poate sa te ajute imens.

Altfel, sigur ca dintr-un punct de vedere, calitatea imaginilor care se pot face cu un aparat modern a crescut foarte mult, caliatea obiectivelor, datorata tehnicilor de calcul extrem de elaborat a lentilelor si a tehnologiilor de realizare a lentilelor asferice sau cu componenti din materiale ultra speciale, face ca o imagine sa se poata obtine aparent la o calitate foarte buna cu un obiectiv mai ieftin.

Pe de o parte, tehnologiile din domeniul opticii si ale microelectronicii fac sa apara aparate foto la preturi convenabile care sa aiba caracteristici de nesperat acum citiva ani. Pe de alta parte, de la un nivel in sus, intre aparat si mina fotografului, intre obiectiv si felul sau de a vedea si de a percepe lumea, se creeaza punti complicate care nu tin de electronica, pixeli si biti.

Deci chiar daca o fotografie foarte buna se poate face cu un aparat foarte ieftin, o chestie profesionala cere sisteme sigure, placute, si capabile sa traduca exact ce vrei sa spui. La siturile de fotografie www.photo.net sau www.photoforum.ru se vad exceptionale lucrari facute cu aparate foarte ieftine. Totusi la agentiile de presa sunt folosite numai aparate sigure…

Apropo de fotografia digitala - sunteti un "purist" sau un adept al post-procesarii? (ne referim la atat de controversatul si blamatul Photoshop).

Un purist e dupa parerea mea un bou.
Adica, razele de lumina reflectate de obiectul fotografiat sunt transformate ca la balamuc de un obiectiv care e departe de a fi perfect; ele cad pe un captor, adica de obicei pe un filtru de difuzie intii, apoi pe un captor, care are mici suprafete fotosensibile; in fata acelor suprafete sunt mici filtre rosii, verzi si albastre, si mai sunt si mici lentile; imaginea optica deja imens modificata e transformata intr-o imagine digitala de catre un procesor de imagine; peste tot pe acest traseu sunt modificari, transformari, procesari, aberatii si calcule.

Obtinem deci o imagine care e departe, departe de ce a fost in fata aparatului. Aceasta imagine trebuie prelucrata pentru a o transforma conform perceptelor creatorului, sau dorintelor clientului, sau pentru a o face sa semene cu subiectul sau cu parerea ori amintirea noastra despre acel subiect.
Pentru procesare, se folosesc nenumarate programe, care pot modifica si transforma o imagine, pot mari sau micsora saturatia, granularitatea, cromatica, claritatea, etc.

Despre dumneavoastra am aflat ca aveti un citat pe care il considerati valoros in ceea ce priveste arta fotografica: "La photographie est l'art qui montre de combien d'instants éphémères la vie est faite". Apropo de momente, vorbiti-ne despre momentul dumneavoastra decisiv.

Dintr-un punct de vedere, un moment decisiv pentru mine a fost clipa cind mi-am dat seama ca trebuie sa fac fotografie exclusiv pentru mine si pentru placerea mea, fara a face nici un rabat sau nici o concesie.
Daca ce fac place si altora, foarte bine, ne bucuram impreuna; daca nu, ghinion, asta e.
Cea mai sigura cale de ratare este sa faci bine ceva care sa fie necesar undeva sau cuiva si pentru ca sa se potriveasca, modifici pe aici pe colo prin punctele esentiale. Ajungi astfel foarte usor sa nu iti dai seama ca ajungi o unealta fara implicatie sufleteasca…

Pe de alta parte, citatul acesta l-as traduce mai mult ca : “fotografia ne arata din cite momente nemuritoare se compune viata” mai mult decit ca “fotografia ne arata din cite momente efemere se compune viata” – in fiecare secunda care poate parea ne esentiala se pot face fotografii senzationale care sa scoata acea secunda din context si sa o faca nemuritoare.
In acest sens, cind fac fotografii  de portret, de evenimente rare, si le revad dupa mult timp, imi dau seama ca am avut norocul sa trec pe linga momente, pentru mine, decisive.

Un moment decisiv a fost cind am putut sa realizez citeva zeci de imagini cu Constantin Noica, la Paltinis; alt moment a fost cind mi-am dat seama, la fostul ceceu in ziua a doua a revolutiei, ca totul e o pacaleala;  apoi au fost poate mineriadele, sau poate cind am facut alte portrete, unor oameni importanti pentru mine, de la Ernest Maftei la parintele Galeriu, de la Clody Bertola la presedintele Basescu. Un fotograf cred ca trebuie sa se consume ca o luminare cind face o fotografie buna, deci orice moment trebuie sa fie decisiv…

Vorbiti-ne despre debutul dumneavoastra in fotografie, de perioada dinainte de studiile la sectiunea imagine de la ATF, despre ceea ce v-a impins prima oara spre un aparat foto.

Intimplator am fost intr-o tabara printr-a saptea cu unu` care facea fotografie toata ziua; asta nu m-a lovit la scafirlie, dar cind l-am vazut facind o developare,cind am vazut misterioasa transformare a filmului dintr-o bucata opaca de celuloid intr-un negativ si apoi marirea pe hirtie foto, cind am simtit mirosul revelatorului si al fixatorului, in dementiala lumina rosie, am simtit si am stiut ca asta e calea care ma asteapta.
Eram chitit sa fac cu totul altceva, imi placea biologia, oceanografia, dar fotografia m-a luat si mi-a dat, iata, o viata foarte interesanta.

Apoi am concurat la diverse concursuri de fotografie unde am luat citeva premii, am devenit cel mai tinar membru al AAF ( Asociatia Artistilor Fotografi, azi nu mai exista…) si am facut un fotocineclub de pomina la liceu ( Sf Sava din Bucuresti) si tot asa, fotografie, fotografu` clasei, fotografu` plutonului la armata, fotografu` clasei la facultate,unde toti erau chititi pe imagine de film si a fi fotograf era ceva inferior. Dar mie mi-a placut. 

dinu lazar4

La cafeneaua.com sunteti de 3 ani amfitrionul unei suete fotografice care v-a apropiat foarte mult de admiratori si invatacei. Ce ati castigat dumneavoastra dand?

Nu stiu daca dau ceva si nu stiu daca sunt acolo admiratori si invatacei. Mai degraba se intimpla sa mormai pe diverse teme si sa incerc sa imi arat mie ce link-uri interesante mai gasesc, e ca un jurnal unde mai spun ce se mai intimpla, ce mai cred, mai spune lumea ce a mai facut, e exact o cafenea, nu e o chestie de dat meditatii sau de vazut neaparat.
Cine face poze bune, nu poate sa spuna ca la cafenea a invatat, si cine nu face, nu poate sa spuna ca din cauza cafenelei nu poate.

De fapt, pot sa spun ca cistig si eu ceva ceva. Pastrez oarecum contactul cu ce se mai intimpla, si este, nici nu sunt sigur, un dialog sau un monolog pe o tema care pare sa ne fie draga mai multor amatori de fotografie de pe acolo; unii mai spun ceva, altii, foarte multi, din pacate numai citesc. Raportul e cam de unu` la o suta.
Audienta cafenelei arata ca fotografia e o chestie populara si de mare interes; dupa un timp interesul asta dispare si ramin in timp poate unu` la mie.

Daca luati primele discutii de pe grupurile de discutie si forumurile romanesti de fotografie, veti vedea ca in ultimii 5-6 ani s-au schimbat de 2-3 ori cei care discuta sau arata ceva; e un fenomen interesant, sunt unii cu o traiectorie ca o cometa si altii care muncesc cu greu sapind la treptele succesului… pentru mine e un spectacol interesant, si cistig enorm stind la strapontina la cafenea si vazind cine mai trece pe drum.   

Ati abordat subiecte foarte variate - de la portretistica alb-negru si superbele peisaje care v-au facut celebru (si v-au adus si unele neplaceri legate de drepturile de autor), pana la fotografia comerciala. Ce va este mai aproape de suflet? Lucrul cu un model? Peisajul care parca cere sa fie imortalizat?

Este foarte greu de spus. E o munca imensa in toate cele. Nu cred ca am talent si nici nu cred ca exista o muza care face sa apara din aburul creatiei o imagine superba.
In toate cele la mine e o munca si o abnegatie vecina cu timpenia… peisajul care cere sa fie imortalizat e unde e, si eu ca sa ajung acolo fac mii de km degeaba, si ceatza departarilor nu stie nimic de pretul benzinei, cauciucurilor, de cum sunt drumurile si valurile si pescarusii nu stiu ca eu ca sa ajung acolo la sapte trebuie sa ma scol la doua noaptea si sa merg pe drum incercind sa nu motai.

Pe masura ce trece timpul si anii se aduna pe partea cealalta a dealului imi dau seama ca stiu din ce in ce mai putin, sau ca sa fiu mai corect, stiu din ce in ce mai multe amanunte despre din ce in ce mai putine lucruri… totusi cred ca mi-ar place sa fac portrete, pe de o parte, si peisaje, pe de alta parte. Pentru ca am impresia ca aceste doua abordari converg la un moment dat, si pentru ca deseori ma surprind ca vreau sa fac un portret unui munte sau unui val si un peisaj unei priviri sau unei stari. Deci portret si peisaj as alege daca ar fi de ales.

Intre fotografia spontana, de strada, "candida", si cea de studio, "regizata", ce preferati?

In orice fel de fotografie trebuie sa controlezi, cred, cit mai multe amanunte. Cred ca o imagine de personaj facuta cu stilist, make up, iluminare, poate fi dusa mai mult spre o imagine aparent surprinsa decit una absolut nepregatita, care deseori poate parea neslefuita.
Oricum, greu de zis, sunt momente cind nu poti sa regizezi, si sunt momente cind regia strica totul. Depinde si de subiect…

Oricum, recunosc ca in ultimul timp numarul de imagini neregizate si neprelucrate din portofoliul meu tinde catre zero. Ca un papusar, incerc sa tin sforile in mina si sa fac pe ceilalti sa traiasca drama sau comedia minuind pe unde se poate, pe ici pe colo, prin punctele esentiale.

In momentul in care fotografia se transforma din pasiune/hobby in meserie/profesie, se mai pastreaza magia? Sau placerea dispare in momentul cand intra in ecuatie factorul financiar?

Exista foarte multi fotografi profesionisti care fac fotografie fara nici o implicatie si care realizeaza o imagine ca si cum ar sapa un sant sau ca si cum ar lucra la strung.
Probabil ca problemele financiare, supravietuirea, gasirea unei cai, incercarea unui echilibru, fac intr-un fel ca pasiunea devoratore de la inceput sa devina destul de repede o modalitate de a pune celorlalti la dispozitie o chestie care sa semene cu ceea ce cred clientii ca e arta.

Ajunge o privire in revistele romanesti de dame; marea majoritate a fotografiilor sunt la fel, la fel iluminate, la fel ca perspectiva si abordare; si prin ziare, fotografiile de presa, cu exceptia citorva nume mari, sunt slabe rau, dar probabil eficiente economic.

Eu zic ca magia fotografiei si fotografia de calitate s-ar pastra daca ar fi bani pe piata pentru imagine de calitate; cum bani nu sunt pentru asta, se presteaza imaginea care se poate la banii care exista. La noi, majoritatea fotografilor sunt angajati pe la agentii sau redactii; lipsa unui puternic corp de liber profesionisti face ca constiinta breslei sa nu existe, cu dezavantajele care recurg de aici.

Exista insa si un numar de fotografi, de la Pavalache la Bumbut, de la Dan Mititelu la Dan Dinescu, care traiesc numai prin si pentru fotografie, mincati si minati fiind de o pasiune extraordinara.

dinu lazar2

In fotografiile dumneavoastra prezenta urban-citadina este destul de redusa. De ce?

Pai ce fac nu se stie, ca asa este la noi. Am facut in ultimii ani citeva fotoreportaje care au fost publicate in “USA today”, “Focus”, “Grazia”, “Asahi Shimbun” si alte 6-7 publicatii de prim rang in lume, in care am abordat si subiecte mai tari, copii bolnavi de SIDA, adoptiile, viata la tara, viata in orfelinate, si tot asa.
Din pacate,  subiectele fiind facute la comanda, agentia care le-a comandat are si dreptul de a folosi imaginile, si de aceea nu le-am pus pe situri, aceste imagini; si situl meu nu apuc sa il mai aduc la zi, din cauza lipsei de timp… 

Imaginea Romaniei sau a Bucurestiului peste granite este un subiect delicat. Un fotograf poate contribui la aceasta. Dar cum sa scoti un peisaj urban frumos dintr-un oras (considerat) gri si urat?

Se pot face fotografii extraordinare cu ce este. In gretosul Bucuresti vechi se pot face detalii extraordinare. In mizerabilele mahalale se pot face fotografii senzationale. Orice subiect se poate face si asa si asa, si la Paris se pot face reporaje care sa arate un oras nasol si neprimitor, asa si aici se pot face imagini grozave.
Problema e de morala… e moral sa faci asta? Cine a fost in Praga, sau in orice capitala europeana, si coboara scarile de la pasajul Universitatii din Bucuresti si vede ca nu merg elevatoarele, ca vara e dedesupt caldura lu` peste si iarna miroase a cacat uleiul incins de la fast food-uri, si vede treptele sparte si intunericul, nu prea mai are chef sa faca poze grozave.

Cu putin efort si patriotism si chemare orasul ar putea arata superb in realitate nu numai in niste poze de comanda.
Altfel, in fotoreportajele la comanda Bucurestiul arata jegos, pentru ca asa e ordinul: pe romani sa ii aratati rau, sa fie voma, jeg si hotie, sa degaje pestilentiale agheasme ideea.

E totul la comanda, si daca de miine se schimba calimera, sa vedeti ce fotografii grozave se pot face, in aceeasi realitate.
Deocamdata, daca dati la google sa vedeti imagini cu Bucurestiul, o sa vedeti niste incredibile porcarii. Nu exista pe lume loc mai urit redat si cu poze atit de jegoase.
Daca as lucra la Primarie m-ar pune pe ginduri asta… ca sa anu zic de situl Primariei bucurestene… o jale si un prapad. Ne dam singuri cu stingul in dreptul.

Daca ar trebui sa realizati un album foto despre Bucuresti, ati alege un loc anume pentru fotografia de coperta?

Daca as face un album despre Bucuresti, as inchiria un elicopter o luna si as face citeva sute de imagini la rasarit si la apus cu cladirile esentiale; as inchiria o macara si as face niste nocturne grozave, chiar iluminate suplimentar; si coperta cred ca as face-o cu un teleobiectiv foarte mare, cu o panorama a orasului de la 30 Km la un rasarit de soare.

De fapt ca sa vorbim serios, un album misto nu se face cu ce veau eu.
La modul ideal, un exceptional grafician face o macheta; macheta facuta la milimetru se da unei echipe de productie, care contine si un fotograf; abordarea e ca la un film si macheta e scenariul.
De la inceput se stie ce e pe coperta si ce e pe pagina 46 in dreapta.
Am facut acum vreo 15 ani parte dintr-o echipa care a facut in album cu Budapesta.
Lucrul a durat cam un an; erau 7-8 insi la productie si 4 fotografi; s-au fcut citeva zeci de mii de diapozitive, pentru un album de doua sute de pagini si ceva, si toata productia a costat aproape un milion de marci germane de atunci, deci cam o juma` de milion de euroi, fara costurile de tipar.

Cam asa se face treaba in lume. Dar albumul acela a facut mai mult decit va puteti inchipui.
Cite milioane de dolari se dau la noi pe borduri inutile sau asfaltari pe ploaie???
Bucurestiul nu are pina acum nici un album de remarcat. Doar poze banale si plicticoase…

Aveti un loc preferat in Bucuresti?

Oricit ar fi de straniu, imi place Centrul vechi al orasului, zona Selari, zona consignatiilor; Cismigiul arata citeodata minunat, si zona parcurilor de la Sosea poate fi interesanta.
Cindva eram foarte atras de Parcul Carol – acum nu mai stiu cum e pe acolo.

Ce greutate are geanta cu care plecati la drum sa fotografiati?

Depinde de drum si depinde de ce trebuie sa fotografiez. Incerc sa iau minimul necesar, cite o data ajunge sa fac o fotografie cu telefonul sau cu un aparat tinut in buzunar, alta data numai un teleobiectiv pe care-l iau de la o agentie are peste 17 Kg…
In general cu un rucsacel de 6-7 Kg se pot face 85% din fotografiile necesare in reportaj.

Aveti un fotograf preferat, contemporan sau dintre clasici? Dar dintre fotografii romani?

La www.cafeneaua.com sunt zeci de linkuri catre fotografi care imi plac. Sigur ca sunt format la scoala de fotografie clasica, europeana, franceza, americana, si de ce nu, rusa; dar studiez cu mare atentie citeva ore pe saptamina ce se intimpla in fotografia romaneasca, pe forumurile de discutie, de la diginews.ro la badorgood.com, de la computergames.ro la galeriafoto.ro, de la clubuldefotografie.ro la agorafoto.ro.

Sunt miscari de trupe interesante, apar noi foarte buni fotografi, lumea se misca, vorbeste, se agita, ce mai; fotografia romaneasca e mica dar foarte activa, cel putin la nivel de discutii.

dinu lazar3

V-ati gandit sa publicati o carte? 

Eu ma pot gindi mult si bine, dar … nu e meseria mea. Editura, editorul, galeristul, curatorul, criticul de arta... astia trebuie sa faca albume si expozitii.
In 1988 am aparut in doua albume la care tin foarte mult, unul, la Grafis Edizioni, “Il nudo fotografico nell Europa dell`Est” si in altul, “il nudo in fotografia”, la Edizione del Museo, fotografiile mele sunt in compania unora realizate de Arthur Tress, Helmut Newton, Sam Haskins, Mapplethorpe, Wladislaw Pawelec, Jan Saudek, Lucien Clergue,Jean Loup Sieff…

Cind ajungi pe un munte inalt nu poti sa te mai multumesti cu un deal, asa ca asta e... cine ar plati la noi un album de arta, daca nu e cu manelisti care este sau cu amanta lu` cutare.




22 comentarii vrei sa comentezi?

Interviu - Dinu Lazar, fotografu'
Catalin
#1 -

Felicitari

Felicitari Cris pentru interviu, cred ca este unul dintre cele mai interesante interviuri cu un fotograf si sint sigur ca este un "positive addition" pt. Metropotam.

Interviu - Dinu Lazar, fotografu'
Charles
#2 -

cut the crap

"Un purist e dupa parerea mea un bou."
Adica daca nu iei o poza in Photoshop si-o modifici de-i sar capacele, esti bou. Daca pur si simplu iti place asa cum a scos-o aparatul, esti bou. Fotojurnalistii sint cu totii o cireada de bovine fiindca nu prelucreaza pozele pentru a le da o interpretare proprie. Faci lomografie? Esti bou cu ugere. Sau poate nu iti place sa-ti prelucrezi pozele? Atunci esti (poate) doar vaca. Bravo, mai! Cine nu-i ca tine e bou... Stii ce a zis Lincoln (nu, nu e un fotograf)? "Better to remain silent and be thought a fool than to speak out and remove all doubt." Imi pare rau, ti-ai cerut-o...

Interviu - Dinu Lazar, fotografu'
Cristina
#3 -

Comentariu nou

De fapt este vorba despre asemenea reactii virulente impotriva celor care folosesc PS.
Nu sustine nimeni ca trebuie sa post editezi. Insa tendinta globala este de a stramba din nas in fata unor foto. "prelucrate". E o nuanta, si e sesizabila :)
Interviu - Dinu Lazar, fotografu'
vasilika
#4 -

albatrosii

domnu' lazar, lasati-o bre cu greata de photoshop, ca umplurati forumurile cu albatrosi rasariti te miri unde. ma gandeam ca trecurati clasa la buna purtare, da' se vede ca obrazu' gros cu cheltuiala se tine si daca prindeti un microfon il umpleti de bale.

Interviu - Dinu Lazar, fotografu'
Vlad
#5 -

Comentariu nou

Maaama, regele kitschului, mai rau decat razvan voiculescu... Frate, cu tudor gheorghe si dinu lazar inainte... vai de mama noastra.

Interviu - Dinu Lazar, fotografu'
Mamelucu
#6 -

Mda...

Era normal sa apara si castratii cu comentarii.....
Ba taticule, daca ati fi in stare sa cantati 12 note ca Tudor Gheorghe sau sa faceti 2 fotografii ca Dinu Lazar ar fi mare chestie.
Asa ca taceti naiba din gura si stergeti tastatura de propriile bale.
Iete de aia le e sila unora de Romania. ca e plina de coleoptere de balegar, din astea ca voi.

Interviu - Dinu Lazar, fotografu'
ogarafgan
#7 -

boii

bine spus mamelucule
bine spus si cu Romania, daca atat stiu sa reactioneze anumiti oameni la o opinie indreptatita, ce mai putem cere la straini?
mi-e sila de cei care dau cu pietre exact in stilul pe care-l condamna
cautati-va la cap oameni ( era sa zic buni )
bravo domnului Dinu, frumos interviu, spus cu multa simtire, exact contra multor comentarii de aici

Interviu - Dinu Lazar, fotografu'
Vasile Roaita
#8 -

Comentariu nou

Inteleg ca fiecare este cu admiratorii si denigratorii sai... Pacat ca expertii care deschid gura nu au habr despre ce vorbesc. Photoshop-ul este o unealta. Asa cum poti sapa un sant cu o lopata sau cu un mic excavator, poti face fotografii cu sau fara software. Pacat de timpul pierdut in comentarii penibile. Si interesant cum comentariile sunt anonime, sau provenind de la persoane care nu pot arata nici o poza realizata de ei.

Interviu - Dinu Lazar, fotografu'
netstalker
#9 -

comentarii si articol

hehe ... ma amuza atat domnu lazar cat si domnu nanca... :) pana la urma si tudor gheorghe mai place pe alocuri. io cred ca domnu nanca e suparat de concurenta. dar ii multumesc pt dshoara hristov :D in rest numai de bine... bafta Zee

Interviu - Dinu Lazar, fotografu'
Vasile Roaita
#10 -

Comentariu nou

Nanca? suparat pe ce? concurenta? Pai Vlad Nanca, daca vorbim de cel de la
http://vladnanca.blogspot.com/
este departe de a fi concurenta oricui, cu exceptia unui telefon mobil...

Interviu - Dinu Lazar, fotografu'
Dinu Lazar
#11 -

ginduri

“Numai vointa de creatie si întelepciune duce la creatie si întelepciune. Har nu încape de-a lungul drumului.”
Constantin Noica – Carte de întelepciune- Ed.Humanitas, 1993, pg. 19.
Citeva imagini despre timpul lui Noica: http://www.eunet.ro/graph/noica/
Si un mic sit care mie inca imi place foarte, foarte mult:
http://www.lehrer.ro/1arcadia/
Altfel multumesc tuturor pentru toate gindurile spuse si nespuse si cuvintele gindite sau nu.

Interviu - Dinu Lazar, fotografu'
sergiu d.
#12 -

exact, sa l scoatem la export, ce ziceti ?!!

da cetatene onest si "culturalizat" ! va da singur peste gura DOMNUL DINU LAZAR !!! voi cu digitalele voastre !

si DA, ar trebui sa l scoatem la export pe DOMNUL DINU LAZAR ! ca de, numai de vechituri de 80 de ani suntem in stare ! ( vezi DOMNUL DINU LAZAR si altii ) !!!

pacat de voi ca nu aveti cultura !!!
pacat !
si normal ca nu are cui sa i faca concurenta vlad nanca ! defapt face dar macar stiti voi cui ! clar nu DOMNULUI DINU LAZAR sau voua !
ar mai trebui sa l faca "astia" membru al academiei romane si GATA !

cu respect !

Interviu - Dinu Lazar, fotografu'
netstalker
#13 -

fotografii noica

apropo domnu lazar nu stie, da aici s-ar gasi putin mai multe fotografii cu domnu noica decat in linkurile ce le-a dat dumnealui. drept e ca nu-s toate ale sale :))
http://autori.humanitas.ro/noica/photo.php

Interviu - Dinu Lazar, fotografu'
Dinu Lazar
#14 -

fotografii noica

multumesc mult pentru linku` cu humanitasu.
Ca toata lumea care fura in draci, si ei folosesc acele
imagini fara nici un drept. Cine e mai tare in parcare la un moment dat in istorie face si legea, si asta e cazu` si aici.
Deci, legal, fotografiile sunt jmanglite si folosite de prestigioasa editura fara nici un drept.
Mai au si mitocania sa puna acolo "copyright © 2004 Humanitas " ceea ce e o mirlanie fara seama, imaginile mele
nu au nimic cu Humanitasu. Si la imaginile mele nu au pus autorul, ceea ce nu ma mai mira de loc.
Ce lege a dreptului de autor, ce respect, asta e pentru fraieri.
Cam asa merg lucrurile. Toata lumea fura pe rupte. Chiar si cine nu te astepti.

Interviu - Dinu Lazar, fotografu'
netstalker
#15 -

copyright fara copyleft sau copytheft

e pacat ce spuneti aici domnu lazar, daca sunteti intr-adevar domnu dinu lazar, ca pe net nu se stie mai niciodata. daca sta treaba cum ziceti de ce nu va cereti drepturile da la domnu liiceanu. sa nu raspundeti ca n-are nici un rost ca oricum nu ati castiga sau ca n-aveti chef de galceava... oricum eu cred ca vinovat e vreun editor de continut de la humanitas, da' ar trebui lamurita, nu-i asa? pentru ca pana la urma e vorba de niste imagini care (poate) vor face istorie candva.

Interviu - Dinu Lazar, fotografu'
Dinu Lazar
#16 -

Becali si Liiceanu

Asa cum se vede siin ce spusei la www.cafeneaua.com,
eu sunt cu adevarat DL si ca sa va demonstrez: sunt scirbit de aceasta lectie de capitalism - asta numai eu pot genera, nu?
Sigur ca nu o sa fac nimic. Ditamai editura si ditamai idolul deranjati de un neica nimeni - ar ride si curcile.
Dar, nimeni nu ma poate impiedica sa nu trec pe rabojul devenit foaaarte lung si intimplarea asta, pentru mine foarte, foarte trista.
Putea sa le jmangleasca, dar faptul ca a pus copyrightul editurii pe ele mi se pare mai mult decit o mitocanie si o mirlanie.
Da domnu`, eu sunt cu adevarat, cine ar mai zice asa ceva in aceste vremuri tulburi...

Interviu - Dinu Lazar, fotografu'
q
#17 -

nanca

Nu sunt un mare fan al lui Dinu Lazar, dar sa vad un nanca ca are tupeu de fotograf, asta chiar e culmea. Sunt pro PS, atat timp cat inseamna doar auto levels, auto contrast, mici corectii care imbunatatesc si pun in valoare fotografia.

Interviu - Dinu Lazar, fotografu'
mishami
#18 -

Comentariu nou

comentez mai tarziu.

Interviu - Dinu Lazar, fotografu'
Radu Alin Istocescu
#19 -

Raspuns pentru nehabarnisti

se pare ca unii dintre cei ce au comentat mai sus NU AU INTELES NIMIC
Ideea pe care a expus-o domul DL despre PS este aceea ca apartaele si obiectivele fotografice din ziua de zi sunt foarte departe de perfectiune. Prin urmare o fotografie careia unii i-ar spune "NORMALA" poate contine foarte multe aberatii, defecte pe care numai fotografii de talia domnului DL le pot constata si corecta. Datorita faptului ca aparatura fogorafica contemporana nu este perfecta se foloseste o postprocesare a imaginii (PS, Corel...) in incercarea de a o a aduce cat mai aproape de perfect, de a ii corecta cat mai mult aberatiile pe care, evident, persoanele ofensate de mai sus nu le vor constata IN VIATA LOR.
Domnilor, CA SA INTELEGETI, nu era vorba de o editare excesiva a imaginilor pe care o folosesc unii "nebuni", ci de o editare de corectare care la nivelul domnului DL este ABSOLUT NECESARA.
ps : Presupunand prin absurd ca veti ajunge voi vreodata la nevelul domnului DL, va veti da seama ce prostii ati putut spune

Interviu - Dinu Lazar, fotografu'
vaida francisc atila
#20 -

despre ce si cum comentezi ...

..dupa ce citesti un interviu...
Este obligatoriu sa incerci sa analizezi ,sa cerni ...sa discerni informatiile primite dar mai ales sa spui ce ai de spus ...
daca ai ceva de spus !
..daca nivelul de continut al comentariului nu depaseste 'balele' si alea alea ,daca optiunea catre o solutie sau alta este ferma si poate fi subliniata cu argumente sunt multumit si timpul alocat informatiilor transmise prin comentarii ...nu-i timp pierdut

Interviu - Dinu Lazar, fotografu'
victor  Almasan
#21 -

Dinule esti cel mai bun

nu ne-am vazut de 30 ani,dar sint convins ca nu mai uitat.Sint prietenul tau de la FC-buftea si it doresc multe si frumoase cadre si lumini in carriera ta Te salut Vic.

Interviu - Dinu Lazar, fotografu'
DL
#22 -

revedere

Salut Victore, mereu ma intrebam ce mai faci si cum o duci... ce clipe minunate ne leaga de la toate filmele de la Buftea... daca poti da un semn pe email la fotografu@gmail.com
Cele bune si foarte bune si multe salutari si pe curand!

Evenimente promovate pe Metropotam

Locuri promovate pe Metropotam

d'ale zilei...

Terasa mea preferata in 2017 este ...
|Rezultate|Alte sondaje

Descopera