Interviu - Cristian Manafu

Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+

Pe Cristian Manafu il stiti din Biz si Campaign si nu in ultimul rand din manafu.blogspot.com. Adica un amestec de online si offline care fac din Cristi una dintre cele mai pertinente voci din mass-media si comunicare autohtone, care crede in viitorul new media in Romania, dar, realist, ne explica de ce media traditionala va avea inca ceva ani "partea leului". Desi are un cont de blog de 2 ani, abia de curand, spune el, l-a prins microbul. Ideea de "tricou de blogger" ii apartine. Cand va avea primul milion (sic) va investi, printre altele, in Internet (si o particica va primi si Metropotamul :)). Prietenii din agentiile de publicitate si nu numai ii vor face cadou atunci o sapca hand-made cu incrustatii, pentru a tine pasul cum se cuvine cu brandul Manafu...


De ce nu ai facut public faptul ca ai un blog timp de doi ani?

Pentru ca nu l-am avut. Adica am avut contul, dar nu am avut blogul. La un moment dat am inceput sa postez niste editoriale chiar si retroactiv, dar nu blogam consecvent si ca la carte. Am multe conturi pe diverse site-uri inca de la inceputul activitatii lor, fara sa le folosesc. Ma gandesc ca la un moment dat o sa le folosesc si as vrea sa o fac folosind numele meu ca user name. Asa a fost si cu Blogspot (pe vreme aia nu era sub Blogger-Google). Eu nici acum nu l-am facut public, nu mi-am facut bannere, tricouri ca altii si nici nu mi-am pus in fiecare mail trimis adresa blogului, tot ca altii :o)

Am vazut ca in ultimul timp postezi mai frecvent pe blogul tau. Ce te-a determinat sa faci asta? Ai fost prins de revolutia blogurilor?

Cred ca vara, in iunie-iulie, comunic mai mult. Acum trei ani pe vremea asta lucram la un proiect social desfasurat via Internet. Am muncit atunci zile si nopti... Acum, cred ca sunt obsedat de ideea ca Deea (deea.supermagnet.ro) ma va intrece in trafic.ro si caut tot felul de idei prin care sa atrag si mai multi utilizatori.

Serios, cred ca postez mai mult acum pentru ca a inceput sa imi placa din ce in ce mai mult, am putina experienta in blogging si putin mai mult timp liber.

Ce bloguri citesti? Folosesti vreun cititor de RSS-uri sau direct?

Folosesc Bloglines. A fost o solutie salvatoare pentru mine. La inceput vizitam blogurile manual, rand pe rand, si pierdeam mult timp. Acum folosesc Bloglines mai mult ca Google si am ajuns sa citesc si mai multe bloguri. Cred ca vreo 60-80. Si numarul creste saptamanal.

Ce bloguri citesc? Incep cu the usual suspects (radu, russell, zoso, dragos, orlando, techcrunch, metropotam si mai multe blog-uri cu si despre reclame), apoi trec la cei cu care cred ca am ce sa vorbesc offline (ovidiu caprita, vivi, gusti, ionut oprea, eduard, victor, dorin, madalin, carmen), nu uit si noile descoperiri (vladimir, hotnews, engambament, vizionar, jobsessive), pentru ca in final sa citesc creatiile fetelor (andressa, deea, gorgeoux, cultura-vura).

Crezi ca bloggerii au nevoie de o comunitate sau de un sentiment de apartenenta sau prefera solitudinea? Intrebam acest lucru pentru ca tocmai ai initiat "tricoul de blogger".

Da, e nevoie de cineva sa ii adune la un loc, fie offline, fie online, dar nu sub titulaturi care incep cu cuvinte mari gen revolutie sau conventie. Nu cred ca bloggerii prefera solitudinea. Dimpotriva. Blogging-ul e o forma de socializare atunci cand nu ai timp si spatiu sa te intalnesti efectiv cu cineva. Dovada e si faptul ca multi bloggeri sunt interesati de intalniri pe terase sau in cluburi si chiar de revolutii si conventii.

Stiu ca tu te-ai gandit la o "adunatura" offline si ai reusit sa faci un "duplex" online-offline cu RoBlogFest. Eu am propus sa facem un blog a blogurilor si momentan chiar lucrez la proiect. Tricoul de blogger e o alta forma de a aduna bloggerii intr-o comunitate. Sunt acum in jur de 55 de solicitari pentru tricou, unele din strainatate si din afara Bucurestiului. Asta ma face sa cred ca ideea a functionat.

Crezi ca in cazul unui blog traficul poate schimba calitatea articolelor?

Nu prea inteleg sincer intrebarea...

Raspunsul e "Nu". Blogul e tinut de un om care nu devine mai destept daca ii creste traficul. Devine poate mai atent la ce scrie. Intreaba-l pe Zoso daca a lasat-o mai moale cu "vorbele" spuse pe bune dupa ce a vazut ca e cel mai citit blogger roman!
(sper ca am inteles totusi intrebarea)

Daca ai avea un milion de euro, in ce ai investi in Romania?

Internet, e-commerce, retail, real estate, consultanta.

Ai o experienta considerabila in domeniul editorial. Ce strategie crezi ca are nevoie o revista, mai ales una de nisa, pentru a avea succes, in conditiile in care Internetul devine un substitut tot mai serios al publicatiilor offline?

Sa gaseasca nisa potrivita unde exista o cerere de informatie sau macar un target consistent, unde nu sunt alte titluri sau nu exista deja un "monopol", unde Internetul nu a prins (la target), unde exista advertiseri si unde exista oameni potriviti sa o scrie.

Nu cred ca Internetul devine un substitut pentru presa traditionala. Multe ziare au scazut in tiraj pentru ca piata publicatilor overall a crescut considerabil in ultimii 3 ani, pentru ca gusturile s-au schimbat, pentru ca oamenii in general sunt mai ocupati si au mai putin timp liber (stiai ca un roman sta in supermaket 2 ore in timp ce un occidental doar 30 de minute?!), pentru ca unii au avut marketing mai puternic decat altii, pentru ca unii au fost consecventi si altii nu si cred ca si din cauza unor probleme tehnice de auditare. Evident Internetul a avut un efect asupra scaderii tirajelor, dar nu cred ca Adevarul a scazut pentru ca numarul utilizatorilor de net a crescut. Sa ne gandim ce target are Adevarul sau a avut... (Sincer, mie imi place Adevarul acum).

Crezi ca in Romania media traditionala va pierde cota de piata in confruntarea cu formele de publicare exclusiv online (fie profesioniste fie non-profesioniste - i.e. bloguri)? Cand crezi ca vom ajunge la un tipping point local?

Nu. Media traditionale (tv, radio, print) vor fi la putere cel putin in urmatorii 5 ani la noi. Sau poate pentru totdeauna, caci ceea ce
numim noi new media acum va fi probabil integrat de old media.

La noi sunt probleme cu continutul. Nu avem provideri seriosi online. Agregam foarte bine, preluam comunicate de presa sau traducem de pe alte site-uri, dar mai putin generam content. Sunt cateva site-uri pentru femei, despre finante-banci care au facut niste pasi inainte spre content original, dar cam atat.

Si mai e un aspect interesant aici. Cred ca in urmatoarea perioada, user-ul obisnuit va genera cel mai bun content online, dovada o fac blogurile astazi si poate in curand comunitatile gen MySpace. Cred insa ca pe diverse nise online-ul va fi la putere.

Exista branduri in onlineul romanesc? Cum crezi ca vor ajunge la vizibilitate si awareness?

Nu cred ca exista. Metropotam e un brand frumos in care as investi o parte din milionul ala de dolari sau euro. HotNews e un semibrand, un nume cu awareness mai degraba, desi nu imi place (cum suna, numele...), Eva.ro e un brand, Cinemagia e un brand. A, era sa uit. Softpedia e cel mai tare brand romanesc online.

Care este brandul romanesc preferat, daca ai vreunul?

Dacia, Bergenbier, Arctic, Dorna, Borsec si altele. Dar cred ca cu exceptia Dorna, produsul in sine a dat putere brandului. In cazul Dorna, marketingul puternic a facut brandul. Cand spun Borsec ma gandesc la apa, cand spun Dorna ma gandesc la reclame si brand experience.

Care crezi ca este in prezent cea mai potrivita forma de a promova ceva intr-un mod eficient pentru bucuresteanul grabit?

Outdoor-ul inovativ. Evenimentele speciale. Mobile marketing.

Ce parere ai de meshurile care acopera Bucurestiul?

Nu una foarte buna...

Crezi ca din punctul de vedere al marketingului, consumatorul bucurestean e diferit de cel din alte orase?

Da. Are acces la mai multe marci si servicii.... Am niste prieteni din provincie care s-au mirat cand au vazut ca pot comanda pizza sau dvd-uri pe Internet... E un pic snob, are poate mai multi bani si e bombardat cu mult mai multe mesaje... Pune un mesh pe un magazin universal in Urziceni si o sa vezi ce atentie o sa atraga. In Bucuresti, eu deja nu le mai vad.

Este mai eficient advertisingul regional decat cel la scara nationala?

O intrebare buna. Atat timp cat nu avem statii TV puternice regionale, raspunsul meu e "Nu". Nici outdoor-ul nu e dezvoltat, radiourile puternice fac parte (sau sunt afiliate) din retele "centralizate". Cred ca intai ar trebui sa se dezvolte media pe plan regional si apoi putem vorbi despre eficienta campaniilor.

Stiu ca esti foarte ocupat - insa atunci cand iesi prin Bucuresti, pe unde iti petreci timpul?

In mare parte timpul liber il petrec pe Internet si imi place sa merg acolo unde a mers Metropotam. Apoi o buna parte de timp o petrec in masina. Dar acum ca e vara ies la terase si prin parcuri.




3 comentarii

Interviu - Cristian Manafu
deea
#1 -

trafic, eh?

las' ca te-am depasit, i told you i'd be back :D

but keep posting :)

Interviu - Cristian Manafu
Razvan
#2 -

Tare

Trebuie sa recunosc ca intr-adevar media traditionala va fi nr 1 destul de mult timp de acum incolo, in parte deoarece nu exista atat de multe conexiuni la net, in parte deoarece consumatori nu sunt obisnuiti sa citeasca de pe net, etc.
In ceea ce priveste, ce strategie are trebui sa aibe o revista, as preciza un aspect care cred ca este crucial in supravietuirea unei reviste de nisa: DISTRIBUTIA eficienta! :)
Otherwise inca o persoana foarte tare la interviul saptamanal - la mai multi!

Interviu - Cristian Manafu
Andrei Sava
#3 -

Hih

:) deea RULES! :P :) glumesc you both rule! felicitari pentru realizari!

Pentru a posta trebuie sa fii logat.

Evenimente promovate pe Metropotam

Locuri promovate pe Metropotam

d'ale zilei...

Ai spirit civic?
|Rezultate|Alte sondaje

Descopera