Interviu - Centrul de Resurse pentru Participare Publica Bucuresti

Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+

Bucurestiul este al tau, al nostru, al prietenilor asa ca atunci cand ne pasa se intampla lucruri bune. Centrul de Resurse pentru Participare Publica Bucuresti va ajuta daca vreti sa faceti ceva pentru Capitala.

Inspirati de povestea lui Victor Adir, care incearca sa schimbe Bucurestiul ne-am gandit sa gasim alte povesti unde implicarea cetatenilor a adus cu sine un succes in fata nepasarii sau indiferentei de care dau dovada, uneori, cei care conduc orasul.

Si le-am descoperit. Ajutati de cei de la Centrul de Resurse pentru participare publica mai multi cetateni au reusit sa schimbe unele decizii proaste in avantaje pentru comunitatea in care traiesc.

Cum s-a intamplat asta, ce e nevoie sa faceti si voi ca sa va implicati ca sa obtineti un trai mai bun in cartierul in care locuiti veti afla din interviul de mai jos cu cei care duc munca grea la Centrul de Resurse pentru Participare Publica.

Printre altele va ocupati cu organizarea comunitara. Ce inseamna asta mai exact?

Organizarea comunitara incepe de la "firul ierbii", de la prima bataie in usa bucuresteanului pe care speri sa il trezesti din amorteala sau sa fie deja trezit. Intai bati la usa si il intrebi pe om ce anume il deranjeaza in cartierul/comunitatea in care traieste.

Ii propui apoi sa participe la o intalnire de cartier, alaturi de alti oameni care doresc ca autoritatile sa-si faca mai bine treaba pentru rezolvarea diverselor probleme din comunitate.

Ramai alaturi de ei si ajuti grupul sa se hotarasca care sunt problemele comune care au o nevoie de o rezolvare urgenta din partea primariei. Ii ajuti pe oameni sa se mobilizeze, ii motivezi sa ramana uniti si sa-si faca o strategie clara pentru ca deciziile publice sa raspunda nevoilor si dorintelor lor. Sarbatoresti alaturi de grup si esti atent sa nu te transformi in liderul lor.

Rolul organizatorului comunitar este unul de suport, nu unul de asumare. Cetatenii sunt cei care detin puterea de a actiona atunci cand autoritatile nu ii consulta in decizii care ii privesc direct.

In ultimii 3 ani, CeRe a contribuit la coagularea cetatenilor in grupuri de initiativa civica, in urmatoarele 4 zone din Bucuresti: Lacul Tei, Favorit si Callatis (ambele din Drumul Taberei) si Pantelimon.

Abordarea noastra a fost urmatoarea – i-am intrebat ce-i „doare” si i-am ajutat sa se mobilizeze pentru a aduce pe agenda autoritatilor problemele cu care se confrunta.

Fiecare grup a avut parte de cate cel putin un succes care sa inspire bucurestenii si sa-i motiveze sa-si ia primarul la intrebari si sa nu se lase pana nu rezolva cauza la care s-au inhamat.

Concret, cetatenii din grupul "Initiativa Favorit” au convins autoritatile sa nu le transforme cinematograful intr-un mall (vezi cum va arata cimatograful Favorit dupa renovare), ci intr-un centru cultural pentru comunitate, cetatenii din grupul Callatis au pus primaria la treaba pentru igienizarea si pavarea unei alei dintre doua scoli.

Tot cetatenii din zona Callatis - Drumul Taberei au convins primaria Sectorului 6 sa reamenajeze parcul Istru. Oamenii din Lacul Tei s-au mobilizat pentru imbunatatirea situatiei parcarilor in zona, prin aprobarea de catre autoritati a unui orar prin care a fost permisa parcarea masinilor intre orele 19.30 si 7.30 si pe durata weekend-ului pe Bulevardul Lacul Tei.  

Ce motivatii le insuflati cetatenilor ca sa se implice in cauze comunitare?

Exemplul este cea mai puternica motivatie, povestile oamenilor care demonstreaza celor din jur ca se poate sa razbesti prin forte proprii in fata birocratiei, inertiei si opacitatii sistemului reprezentat de cei care ne guverneaza.

Le aratam oamenilor ca drepturile cetatenesti nu sunt doar vorbe goale, ca orice cetatean are dreptul sa conteste o decizie nedreapta luata de politicieni, ca orice cetatean are legimitate deplina in a cere sa fie consultat si luat in calcul atunci cand reprezentantii statului decid in numele lui. Le aratam ca atata vreme cat se implica, balanta puterii decizionale se poate inclina inspre ei.

In munca noastra, puterea exemplului este foarte importanta. Cel mai mare dusman al nostru nu este indiferenta autoritatilor, este neincrederea cetatenilor, neincredere de care ne lovim la tot pasul.

Acel "dar la noi nu se poate" caruia nu ii putem raspunde decat prin exemple. Exemple multe, "de la noi", prin care le aratam ca "se poate". Doar asa lumea prinde curaj si oamenii isi dau seama ca nu sunt singurii care vor sa rupa un cerc vicios.

Care sunt pasii pentru organizarea unei campanii a cetatenilor?

Fiecare campanie este unica. Nu exista o reteta universala, nu putem pune oamenilor in brate un pachet de tactici care sa raspunda tuturor campaniilor.

Exista insa cateva ingrediente comune pentru campaniile de advocacy - existenta unui grup coagulat, mobilizarea comunitatii care sa sustina campania, cunoasterea "tintelor", un strop de creativitate si un pic de furie.

Cu un plan coerent de actiune propriu fiecarei campanii si dorinta de a merge pana in panzele albe pana la obtinerea unor rezultate concrete, se poate atinge orice obiectiv.

In ce masura iau in considerare autoritatile locale actiunile organizate ale cetatenilor?

Cel mai adesea autoritatile din Romania iau in calcul vocea cetatenilor numai atunci cand acestia din urma exercita o forma de presiune. Insa exista, din pacate, multe exemple de decizii publice care s-au luat, in ciuda actiunilor cetatenilor sau organizatiilor, cu usile inchise de catre institutiile publice decidente, atat locale si nationale.

Decizii cu impact major se iau constant fara consultari reale (un exemplu graitor este bugetul national).

Avem insa si vesti bune, dintre cele care ne motiveaza sa ne ducem cu incredere munca mai departe. Prin proiectele noastre, prin programul de organizare comunitara pe care il derulam in Bucuresti, prin PAS – Programul Permanent de Asistenta in Advocacy  intram in contact cu oameni care ne pot demonstra oricand, tuturor, ca se poate sa tragi de maneca autoritatile atunci cand gresesc in decizii si sa le responsabilizezi sa puna umarul la treaba in rezolvarea problemelor cu care se confrunta comunitatea (de orice natura: protectia mediului, conservarea patrimoniului, derapaje legislative, lipsa transparentei la nivel decizional etc.).

Pentru o imagine mai de ansamblu, oamenii pe care i-am asistat in ultimul an in cadrul programului PAS au avut avut urmatoarele victorii: 2 lacuri salvate, 1 biblioteca amenajata, 500 de copaci salvati, 1 parc modernizat, 1 studiu pentru salvarea unui rau.

O victorie rasunatoare pentru coalitia organizatiilor asistata de CeRe a fost modificarea legislatiei pe autism. Toate aceste reusite in zona participarii cetatenilor la procesul decizional pot fi sintetizate numeric in peste 8500 de oameni implicati in campanii.

Care sunt cele mai mari victorii ale CeRe?

Nu se poate vorbi despre victorii mari sau mici. Ne bucuram de faptul ca "populatia" se transforma incet-incet in "cetateni".

In 2012, CeRe a lucrat cot la cot cu 118 organizatii neguvernamentale si 125 de cetateni care si-au asumat un rol de lider in comunitatile sau pentru cauzele lor. Impreuna, am mobilizat in actiuni directe de advocacy alti 10.000 de oameni si alte 400 de organizatii neguvernamentale.

Ce proiecte derulati in Bucuresti in acest moment, in care sunt implicati cetatenii?

Programul de organizare comunitara (descris mai sus) prin care lucram in 2 sectoare din Bucuresti. Mai avem serviciul PAS la care poate apela oricine pentru a beneficia asistenta din partea noastra pe campanii de advocacy.

In Bucuresti am lucrat cu grupul "Salvam copacii" care au reusit sa salveze de la taiere 500 de copaci in Drumul Taberei, un grup din Titan care a luptat pentru pastrarea destinatiei a 8500 m2 pe care primaria i-a trecut in proprietate privata.

Desigur avem si campania de transparentizare si responsabilizare a Primariei Municpiului Bucuresti.

Aveti actiuni prin care incercati sa transparentizati comunicarea cu cei de la primaria Capitalei sau cele de Sector? Daca da, care sunt directiile de actiune?

Primaria Capitalei este un subiect important pe agenda CeRe, pentru ca este in legatura cu multe dintre problemele pe care ni le semnaleaza cetatenii cu care lucram, dar si multe dintre ong-urile alaturi de care am lucrat in ultimii ani.

Plus, cand vorbim de Bucuresti, vorbim de capitala unei tari in care vrem sa vedem ceva mai multa democratie participativa. Sa inchidem ochii la ce se intampla acum la Primaria Bucuresti ar fi echivalent cu a trage usa CeRe dupa noi si a pleca acasa.

Altfel zis, suntem foarte ingrijorati de lipsa de transparenta decizionala la nivelul primariei in relatie cu cetatenii, de lipsa de responsabilitate din partea PMB si CGMB cu privire la consultarea reala a cetatenilor in decizii majore care-i privesc direct.

Subiectul pentru care CeRe a reactionat foarte vocal in ultima perioada este decizia primarului Oprescu de a nu mai permite accesul cetatenilor in sedintele de consiliu si prin urmare, restrictionarea dialogului cu cetatenii si alti actori importanti ai societatii civile. 

Credeti ca este nevoie de "educarea" civica a cetateanului pentru a transforma viata orasului?

Credem ca e nevoie de multe lucruri pentru a transforma viata orasului. Oamenii nu se nasc cetateni, ei sunt intr-o prima faza doar locuitori ai orasului.

Transformarea din locuitor in cetatean al urbei se face mai greu sau mai usor. Depinde de multi factori. Noi facem tot ce putem pentru a contribui la aceasta transformare.

Crestem abilitatile cetatenilor de a se implica in deciziile publice, ii implicam in actiunile noastre pentru a "invata facand", creem resurse pentru participare publica si promovam exemplele de succes pentru a arata constant ca "se poate".

De ce credeti ca mai are nevoie Bucurestiul pentru a fi un oras bine organizat?

Bucurestiul are nevoie de mai multi cetateni interesati de felul in care este gospodarit orasul, de modul in care se cheltuiesc banii publici si cum pot deveni o parte importanta in luarea deciziilor care ii privesc.

Grupurile de initiativa cetateneasca existente sunt un bun punct de plecare pentru cresterea increderii bucurestenilor in puterea lor de a schimba prin propriile puteri lucrurile care-i deranjeaza in orasul lor.

Si da, acest oras, are nevoie atat ca oamenilor aflati la putere chiar sa le pese de cetateni, nu doar sa se prefaca, dar si de cetateni care sa stea cu ochii pe ei.




Nici un comentariu inca vrei sa comentezi?

Evenimente promovate pe Metropotam

Locuri promovate pe Metropotam

d'ale zilei...

Ce fructe va place sa mix & match in iaurt?
|Rezultate|Alte sondaje

Descopera