Interviu Andrei Chiliman, primar Sector 1: Ne-am lovit de un blocaj institutional din partea Ministerului de Finante dupa excluderea mea din PNL

Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+

Ne pasa de Bucuresti si de ce se intampla in oras. Si cand spunem asta nu ne referim doar la locuri de iesit sau modalitati de petrecere a timpului liber, ci si de modul in care este administrat.

De aceea ne-am propus sa facem o serie de interviuri cu cei mai potriviti oameni sa ne raspunda cand vine vorba despre administrarea Bucurestiului, adica primarii.

Dupa ce am avut interviu cu Rares Manescu, primar Sector 6: despre lucrarile de la metrou, maidanezi si Parcul Drumul Taberei am stat de vorba cu domnul Andrei Chiliman, primarul Sectorului 1, care ne-a spus ce planuri are cu o posibila candidatura la Primaria Capitalei Bucuresti, ce probleme a rezolvat in Sectorul 1 si ce bani administreaza.

Cum arata o zi de lucru a lui Andrei Chiliman? La ce ora se trezeste si la ce ora se culca?

M-am obisnuit sa ma trezesc devreme, dar nu va pot descrie o zi de munca pe ore, pentru ca nu prea seamana intre ele. Uneori stau la birou toata ziua in sedinte, alteori citesc munti de hartii, alteori semnez "ca primarul”. De foarte multe ori insa ma misc prin sector la santiere sau la intalniri cu cetatenii.

Care sunt principalele probleme ale Primariei cu care va bateti capul zi de zi? - Care sunt principalele probleme de care va loviti ca sa va faceti treaba bine?

Birocratia ramane cea mai mare problema de care noi, cetatenii, ne lovim zilnic, indiferent de zona in care locuim. Am reusit, totusi, ca in Sectorul 1 sa mai diminuam acest fenomen.

La inceputul acestei veri am incheiat un protocol de colaborare intre Directia Generala de Impozite si Taxe Locale Sector 1 si Camera Notarilor Publici din Bucuresti, prin care am economisit bani si timp.

Oricine vrea sa incheie o tranzactie imobiliara, o poate face doar la notar. Pana acum, trebuia sa faci un drum pana la sediul DGITL Sector 1 pentru a lua certificatul de atestare fiscala. Apoi, dupa tranzactia de la notariat, atat vanzatorul cat si cumparatorul mai faceau inca un drum pana la sediul DGITL, pentru radierea, respectiv inscrierea pe rolul fiscal al imobilului tranzactionat.

Am redus coada la plata taxelor si impozitelor din Sectorul 1. Cine vrea sa-si plateasca datoriile la bugetul local o poate face si online prin intermediul site-ului www.ghiseul.ro, in urma inregistrarii Primariei Sectorului 1 in Sistemul National Electronic de Plata cu Cardul Bancar (SNEP).

Legea pentru eutanasierea cainilor fara stapan intra in vigoare in curand. Desi conduceti sectorul cu cele mai putine probleme cu maidanezi cum veti proceda? Cati caini aveti de prins? Cati bani estimati ca veti cheltui? Cum o sa le raspundeti iubitorilor de animale ca sa nu creati controverse?
   

Pentru a elimina orice fel de confuzie, trebuie sa spun din capul locului, ca problema cainilor fara stapan intra exclusiv in atributiile Primariei Generale. Eu am cerut delegarea competentelor in privinta cainilor fara stapan de la Capitala la Sectorul 1, insa nu s-a dorit acest lucru. Si ati vazut ce s-a intamplat.

Cu toate acestea, am facut tot ce a tinut de noi pentru a diminua fenomenul cainilor fara stapan. Am lansat periodic campanii de incurajare a adoptiilor. Am fost primii care am infiintat un adapost pentru cainii fara stapan – unde i-am pus pe cei in special agresivi, am fost cei dintai care am infiintat o Politie a Animalelor, am sterilizat si vaccinat gratuit patrupedele.

Acum, am venit cu amenzi usturatoare impotriva celor care sustin ca iubesc animalele dar nu se comporta in consecinta. Mai mult chiar, am dispus verificarea tuturor celor care au adoptat caini comunitari din adapostul Sectorului 1 pentru a ne asigura ca animalele se afla la adresa de domiciliu. Daca acest lucru nu se intampla, iar animalul a fost lasat liber, inapoi in strada, atunci amendam persoana raspunzatoare cu 2500 de lei.

Este foarte bine ca in sfarsit avem un cadru legal pe care sa-l aplicam. Politia Animalelor va continua sa stranga cainii fara stapan de pe strazi. Acestia vor fi adapostiti la Centrul Odai. Odata ajunsi in adapost, cainii vor fi vaccinati si sterilizati si-si vor astepta, in termenul legal de 14 zile, noii stapani. In aceasta perioada de 2 saptamani, Primaria Sectorului 1 va incuraja, prin campanii de informare,  iubitorii de animale sa adopte maidanezii.

Pe strazile Sectorului 1 estimam ca mai sunt in jur de 5000 de maidanezi, iar pana la sfarsitul anului ne-am propus sa strangem 15% dintre acestia. Sper ca, pana la sfarsitul anului 2015, cainii fara stapan sa nu mai constituie o problema in Sectorul 1, iar persoanele care locuiesc sau tranziteaza aceasta zona administrativa sa fie in siguranta pe strada, asa cum se intampla in marile capitale europene.

Iubitorilor de animale le transmit un lucru pe care l-am mai spus: daca ei chiar iubesc animalele, le-ar face un mare bine daca le-ar lua acasa, si nu i-ar mai iubi de la distanta, prin parcuri sau pe la colturile blocurilor.

Ce ne puteti spune de reabilitarea blocurilor (i.e. anvelopare) - cate ati facut pana acum? Cate mai sunt de facut?

De la debutul programului de reabilitare termica ”Iarna va fi ca vara”, am finalizat anveloparea la peste 500 de imobile, adica aproximativ 75% din blocurile care indeplinesc conditiile legale pentru a intra in acest program. In acest an avem in program reabilitarea termica a inca 200 de blocuri. In conditii normale, noi estimam ca pana la sfarsitul anului 2014 sa terminam de reabilitat toate blocurile.

De ce spun in conditii normale? Pentru ca, din pacate, Ministerul Finantelor nu face altceva decat sa ingreuneze comunitatea din Sectorul 1 sa beneficieze de avantajele reabilitarii termice. Vorbesc de blocajul institutional in privinta obtinerii avizelor pentru initierea unor credite externe care sa permita finalizarea procesului de anvelopare termica.  

Sunt locuri de parcare suficiente in Sectorul 1? Care sunt planurile de viitor in acest sens?

Am reusit in ultimii ani sa reducem deficitul de locuri de parcare prin introducerea sensurilor unice pe strazile secundare, program demarat inca de la sfarsitul anului 2007. Pana in prezent am introdus sensuri unice pe o treime din strazile secundare din Sectorul 1 si am reusit sa cream astfel peste 100.000 de locuri de parcare la liber, adica fara plata.

Aceste locuri de parcare fara plata create prin introducerea sensurilor unice se adauga celor aproape 8000 de locuri de parcare de resedinta existente pe raza Sectorului 1.

In acest moment, lucram la un plan de construire a patru parcari subterane cu peste 900 de locuri in  zonele Aviatiei, Ion Mihalache, Dorobanti si Banu Manta. Amplasamentele pe care urmeaza sa amenajam aceste parcari sunt: Stefan Burileanu, Clucerului, Teheran si Banu Manta.

In plus, in Sectorul 1 autorizatiile de construire se emit doar daca este stipulata obligativitatea asigurarii de locuri de parcare pentru locatari.

Mai aveti zone in sector fara canalizare sau apa curenta? Care sunt acestea?

Am reusit aproape in totalitate sa rezolvam problema infrastructurii rutiere si a utilitatilor – alimentare cu apa si canalizare. Aceste investitii s-au realizat, in principal, intre 2004 si 2008 prin programul ”De la periferie spre centru”.

Prin acest program am reusit sa eliminam diferentele dintre cartierele de la periferia sectorului – Damaroaia, Chitila, Pajura si Bucurestii Noi - si centru. Primul pas si cel mai important l-a constituit rezolvarea problemelor de infrastructura, astfel incat sa nu mai existe nicio strada in Sectorul 1 fara apa, canalizare si asfalt.

Implementarea programului ”De la periferie spre centru” a transformat aceste cartiere din mahalale cu strazi desfundate in suburbii decente, cu toate utilitatile puse la dispozitia locuitorilor. La nivelul anului 2004, de pilda, aproximativ 40% dintre cele 1100 de strazi din Sectorul 1 nu aveau fie apa, fie canalizare, fie asfalt.

Patru ani mai tarziu, ”cartierele mahala” incep sa se transforme si sa se integreze coerent din punct de vedere urbanistic in cel mai dezvoltat sector al Capitalei. In urma investitiilor constante, mai bine de 750 de strazi au fost modernizate pana in 2008, iar peste 200 km de sistem rutier au fost reabilitati.

Si in privinta extinderii retelelor de apa si canalizare am facut pasi importanti, 19 strazi fiind racordate la reteaua de apa potabila (aproape 7 km de retea) si alte 28 de strazi au fost racordate la reteaua de canalizare.

Investitiile in infrastructura cartierelor marginase au continuat in forta si dupa anul 2008. Astfel ca, pana la finalul anului 2010 am modernizat alte 50 de strazi, trotuare si alei, pe alte 42 de strazi am introdus reteaua de apa potabila si pe alte 43 retele de canalizare.

Dupa finalizarea, in anul 2011, a lucrarilor de infrastructura in cartierele Vatra Noua si Straulesti, investitii derulate in parteneriat cu Banca Mondiala, Sectorul 1 devine in 2012 singurul sector din Capitala in care problema infrastructurii si a utilitatilor este in mare  rezolvata.

In prezent, in Sectorul 1 mai sunt 30 de strazi fara alimentare cu apa si canalizare. Este vorba despre 18 artere situate in zonele de cota joasa din apropierea lacurilor (zona Floreasca si strazi adiacente Bd. Gheorghe Ionescu Sisesti) si 12 artere din cartierul Chitila – Triaj. In prezent, specialistii ai Primariei Sectorului 1 analizeaza impreuna cu Apa Nova solutia tehnica optima pentru a putea introduce utilitatile pe aceste strazi.

Aveti alocati in buget bani pentru investitii? Care sunt prioritatile imediate pentru investitii si care sunt nice-to-have-urile? Ce planuri de viitor aveti pentru Sectorul 1? Cum ce va fi diferit Sectorul 1 in doi trei ani de acum incolo?

Ca om de dreapta am considerat intotdeauna ca investitiile trebuie sa fie o prioritate atat pentru administratia centrala, cat si pentru cea locala. Este singura solutie pentru a putea combate criza economica si pentru a putea creste standardul de viata al locuitorilor.

Numai in acest an, Primaria Sectorului 1 a alocat aproximativ 30% din bugetul local pentru proiecte de investiţii majore: sanatate, invatamant, mediu si nu, in ultimul rand,  anveloparea blocurilor.

Prioritatea imediata a administratiei pe care o conduc, pe linie de investitii, o constituie finalizarea reabilitarii. Un alt proiect major de investitii pe care l-am demarat deja in Sectorul 1 il constituie montarea de sisteme de energie alternativa in cladirile de interes public din Sectorul 1- unitati de invatamant si spitale.

Pentru gradinitele, scolile si liceele din Sectorul 1 am inceput montarea de panouri cu celule fotovoltaice. Utilizarea surselor de energie alternativa, are multiple avantaje: reduce consumul de energie „clasica” si, implicit, scade costurile si, in plus, protejeaza mediul inconjurator.

Pentru a creste standardul de viata al locuitorilor vom derula cel mai amplu program de dezvoltare urbana al unei administratii a Bucureştiului. Strategia “2012 Sector 1”- cel mai complex program de regenerare urbana desfasurat la nivelul Capitalei – este o premiera pentru Romania si vizeaza zonele ansamblurilor de locuinte Chitila, Bucurestii Noi, Pajura, Damaroaia si Aviatiei. Planul de „regenerare urbana” reda Capitalei atributul care ii lipseste: functionalitatea.

Degeaba se cheltuiesc bani pe fantani arteziene, structuri metalice voluminoase, palmieri, prisme sau alte obiecte de decor stradal daca ele nu isi justifica functionalitatea. Proiectul de regenerare urbana a facut deja primii pasi in Sectorul 1 prin programul de reabilitare termica a blocurilor.

Am cautat si am gasit solutii la problemele locative ale persoanelor evacuate din casele nationalizate, dar si a celor cu venituri reduse care nu detin o locuinta. Ultimul proiect major in acest domeniu, il constituie construirea unui cartier de locuinte sociale in zona Odai.

Este vorba de noua blocuri cu 414 apartamente de care vor beneficia cele doua categorii de persoane mentionate mai sus.  Pana in prezent au fost finalizate lucrarile la primele cinci blocuri cu 138 de apartamente, urmand ca pana la sfarsitul anului 2013 sa fie terminate lucrarile si la celelalte patru blocuri cu 276 de apartamente. Acest cartier va avea in curand si o gradiniţa de 440 m², un parc si spatii comerciale de 1650 m².

In viitor ne propunem sa rezolvam si problema locuintelor pentru tineri. Vrem sa construim un bloc cu 280 de apartamente pe strada Dridu, din cartierul Pajura, destinat tinerilor.

Pentru ca va fi un spatiu locativ pentru tineri, noua cladire va avea la parter si spatii comerciale precum si un spatiu ce va deveni gradinita, iar primele doua niveluri (mezanin si etajul 1) vor fi destinate spaţiilor de birouri – in total 3.000 de metri patraţi. Imobilul va fi prevazut si cu o parcare subterana pe trei niveluri, cu un total de 283 de locuri de parcare.

Acestea sunt numai cateva dintre proiectele de investitii prin care ne-am propus sa crestem calitatea vietii locuitorilor din Sectorul 1. Am convingerea ca in cativa ani Sectorul 1 va deveni un loc in care sa ne simtim bine cu totii si care isi va merita pe deplin renumele de ”Capitala Capitalei”.

Care sunt sursele de finantare ale Primariei Sectorului 1? Ce procent vine din taxe, de la buget, alte surse?

La capitolul buget local intra: incasari DGITL (din taxe si impozite) – 33,58%, sume si cote defalcate din impozitul pe venit – 47,09%, sume defalcate din TVA – 14,22%, subventii – 2,51%, donatii si sponsorizari – 0,01%, sume primite de la UE/alti donatori, in contul platilor efectuate si prefinantari – 0,46%.

Daca v-ati muta azi in Bucuresti, in ce sector v-ati muta si de ce?

Nu m-as muta, de ce sa va mint?!

Dumneavoastra in ce sector locuiti? Sunteti multumit de primarul sectorului?

Stau de-o viata in Sectorul 1. Daca sunt eu multumit de primar, conteaza mai putin. Important e sa fie multumiti cei care-l platesc pe primar din banii lor.

In urma deciziilor din plan politic (i.e. excluderea din PNL) in ce masura e afectata primaria de Sector? Sunt fonduri mai putine de la Guvern? Daca exista aceste probleme cum le rezolvati?

Asa cum am spus si mai devreme, ne-am lovit de un blocaj institutional din partea Ministerului de Finante. Este vorba de incercarile repetate de a obtine avize pentru a accesa credite externe care sa permita finalizarea procesului de anvelopare termica.  

Care este pozitia Primariei Sector 1 fata de proiectul care prevede construirea pasajului de la Piata Presei? Care sunt argumentele pro sau contra?

Nu pot spune ca am un punct de vedere pentru ca nu am fost consultati cu privire la acest proiect. Nu ma pot pronunta in necunostinta de cauza.

Credeti ca din punct de vedere al transportului în comun ar fi lucruri de imbunatatit? Care sunt acestea? Pe cand, realistic vorbind, va fi gata linia de metrou catre aeroport?

Acest aspect intra in atributiile Primariei Generale a Bucurestiului. A da termene si a te pronunta pe un domeniu unde nu ai competente este un act de ipocrizie. Va pot spune ca, in intalnirile pe care le am periodic cu primarul general, ii prezint problemele semnalate de cetatenii din Sectorul 1 cu privire la aspectele legate de transportul public.

Care din sectoarele Bucurestiului credeti ca e cel mai bine gospodarit? Care e cel mai slab?

Nu ma pot pronunta decat despre situatia din Sectorul 1, iar toate argumentele pentru care este cel mai bine gospodarit sector vi le-am expus mai devreme.

Ce parere aveti despre Bucuresti? Este un oras bine gospodarit?

Mai sunt foarte multe lucruri de facut. Important este ca fiecare dintre noi, primarii, sa lase deoparte politicianismul, meschinul calcul electoral, si sa-si concentreze efortul asupra nevoilor si dezvoltarii orasului, si nu asupra nevoii personale de voturi.

V-ati gandit la pozitia de primar al Bucurestiului? De ce da sau de ce nu?

Am prea multa treaba in fiecare zi ca sa ma mai gandesc si la asta.

CIteste si: 10 motive pentru care Sorin Oprescu ar trebui sa isi dea demisia

Sursa foto, sursa thumb




1 comentariu vrei sa comentezi?

Interviu Andrei Chiliman, primar Sector 1: Ne-am lovit de un blocaj institutional din partea Ministerului de Finante dupa iesirea mea din PNL
Gore
#1 -

nice-to-have-urile

Nice-to-have-urile? Ce tampenie!

Evenimente promovate pe Metropotam

Locuri promovate pe Metropotam

d'ale zilei...

Ce fructe va place sa mix & match in iaurt?
|Rezultate|Alte sondaje

Descopera