Interviu: Alexandra Silvestru, persoana care conduce (un) Creation Station

Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+
Pe Alexandra am intalnit-o la un targ de fashion desfasurat acum ceva timp in La Scena. Unii dintre voi poate ati intalnit-o in fostul Test Point la Creation Station. Isi prezenta colectia pragtita special pentru eveniment si ne-a luat pe toti prin surprindere cand a blocat suflarea adunata si a ademenit-o intr-o camaruta. Recunoaste ca ii place sa incerce un pic din toate, ca mereu are ceva idei nastrusnice sub palarie si ca nu gandeste in colectii, ci in concepte.


Cine este Alexandra Silvestru si ce face ea? Designer, organizator de evenimente, antropolog sau creator de concepte?

Alexandra Silvestru e atat de pasionata de potentialul creativitatii umane, incat se regasesete in toate astea. Designer, pentru ca ii place sa imbrace oamenii cat mai apropiat de personalitatea fiecaruia, liber de canoane si trenduri. Organizator de evenimente, pentru ca e o super experienta sa vezi artisti talentati creand impreuna intr-un mediu pe care poti sa il aranjezi cum doresti.

Antropolog as zice mai mult “self-appointed” pentru ca desi nu am o pregatire speciala pentru asta, sunt de mica extrem de pasionata de culturi, istorie, prezentul ca rezultat al trecutului…asa ca a fost extrem de natural sa ajung sa cunosc multe culturi si sa studiez modul in care interactioneaza (de exemplu am petrecut timp cu indieni nord-americani incercand sa inteleg cum percep ei situatia in care au fost fortati sa ajunga).

Iar creator de concepte pentru ca inspirata fiind de toate lucrurile astea imi vin constant idei despre cum s-ar putea ele manifesta in realitate, idei la care ador sa lucrez impreuna cu alti creatori.

Ai fost plecata mult timp din tara. Cum ti se pare Romania de acum, fata de cea pe care o stiai?

Da, m-am intors dupa aproape sapte ani din Canada si am gasit intr-adevar multe schimbari, se vede clar influenta vestului, care contrasteaza perfect cu toate celelate lucruri care nu s-au schimbat de loc. Dar tocmai aceste situatii abstracte ma fac pe mine sa iubesc tara asta. In toata cursa ei febrila de a deveni “parte din Europa”, carele cu boi, cainii vagabonzi sau taiatu' porcului continua si vor continua sa existe.  

Cum te-au schimbat anii petrecuti pe alte meleaguri?

M-au schimbat enorm. Coasta de vest a Canadei unde locuiesc e un taram foarte special, care, fara a-l idealiza prea mult, e un loc extrem de propice pentru a creste si a te dezvolta. Timpul pe care l-am trait acolo m-a deschis si m-a invatat foarte multe. Oamenii sunt liberi si te inspira sa fii la fel. Acolo am realizat ca nu trebuie sa fii inchistat in exprimare si ca e ok sa faci mai multe lucruri in acelasi timp, ca nu iti trebuie facultati si mastere ca sa iti dezvolti talentele.

E atat de frumos sa vezi oameni creand si traind fara frici si impedimente auto-impuse! Asta as putea sa spun ca a fost ceea mai mare schimbare pentru mine. Realizarea ca pot face orice imi doresc, ca nu e nevoie sa imi limitez creativitatea, ca seriozitatea se poate traduce in dedicatie si cel mai important e ca aunci cand oamenii se sprijina intre ei, toate acestea se potenteaza exponential.

Care sunt diferentele majore intre ce se intampla in Romania si ce se intampla acolo din punct de vedere cultural-artistic?

Diferentele sunt multe si majoritatea exista tocmai pentru ca sunt culturi diferite. Europa si Romania raman mai traditionale in exprimarea lor. Canoanele aici sunt foarte clare si puternice, iar asta vine si din istorie. Exista o baza pe care nu poti sa o ignori si care isi face simtita prezenta in ceea ce se creeaza. In Romania observ o timiditate si un complex ascuns ca “vestul face mai bine”. Ceea ce am vazut eu insa ma face sa spun ca nu e nevoie de asa ceva.

Sunt foarte multi oameni extrem de talentati aici, care ar fi mai puternici daca isi realizeaza identitatea si originalitatea, mai deschisi si probabil mai determinati sa se expuna chiar si international.

In Canada e altfel. Cultura e foarte noua si foarte deschisa influentelor din exterior. As spune ca ii lipseste structura si organizarea Europei insa. Asta lasa in schimb loc pentru nou. De fapt, noul e ca un trend permanent acolo. Nu exista ingradiri de nici un fel, totul e acceptat, artistii au incredere in ei si asta genereaza o stare de spirit unde improvizatia de moment devine o noua arta. E un fel de naivitate candida in care au loc si “neprofesionistii”, de aceea sunt des intalniti artisti care creeaza ca hobby, dar o fac foarte bine. Ceea ce stiu toti in schimb e cum sa se promoveze, cum sa faca din arta lor un “produs vandabil”, cunoastere pe care le-o da insusi sistemul in care traiesc.

Din ceea ce ai invatat/preluat, ce vrei sa aduci in Romania?

In primul rand si cel mai important conceptul de co-creatie. Ceea ce am vazut acolo si m-a inspirat enorm e ca artistii comunica si colaboreaza foarte mult. Si-au inteles identitatea si sunt gata sa isi combine arta cu altii pentru a creea ceva nou. Iar un mod esential de a ajuta acest fenomen e prin a sprijini libertatea creativa si expunerea artistilor noi cat si a celor consacrati.

Care sunt tendintele in arta si cultura care isi faceau simtita prezenta acolo si aici n-au aparut inca?

Sunt greu de definit si de comparat tendintele tocmai pentru aceea diferenta culturala masiva de care vorbeam. As vrea sa vorbesc in schimb despre faptul ca acolo arta a devenit un element total integrat in societate, chiar si economic. A fi artist e o profesie respectata si viabila. Iar asta ajuta la crearea unei culturi, care cu toate ca e relativ noua, e foarte puternica si conectata. Ceea ce nu am vazut aici inca e o infrastructura concreta in care artistii sa poata creste si evolua. “Nu sunt bani pentru arta” iar “cultura e o chestie demodata sau inexistenta”. Ideile astea trebuie schimbate si reactualizate. Sa nu uitam ca arta are multe aspecte si ca poate fi folosita, purtata, cumparata, atinsa, gustata, etc. E foarte important sa sprijnim creatori locali de exemplu, sa alegem unde ne dam banii daca vrem sa avem o influenta reala asupra culturii romanesti. Asta e marea lectie pe care am invatat-o in vest.

Cum ai reusit sa te integrezi in mediul artistic romanesc?

Am fost conectata cu mediul artistic de aici si inainte de a pleca, dar acum, intorcandu-ma, am inteles mai clar ce pot sa fac si cu ce piesa din puzzle pot sa contribui. Pe scurt, m-am integrat fara probleme. In cele 8 luni de cand am venit, am lucrat la cateva proiecte, am colaborat cu diversi artisti la proiectele lor, iar ei la ale mele si mi-am deschis un studio de design. Asta pana in prezent, iar planurile pentru viitorul apropiat se contureaza din toate aceste creatii si colaborari.

Spune-ne mai multe despre Creation Station. Cum a inceput, cum vrei sa evolueze si ce se va intampla in viitorul apropiat?

Creation Station ca idee a pornit tocmai din dorinta de a facilita un mediu in care co-creatia sa se intample. E o platforma artistica ce sprijina conceptul de "jam session"  la toate nivelele cu  intentia de a creea live un mix de elemente individuale conectate interactiv. Primul eveniment din aceasta serie a avut loc pe 17 mai la fostul Test Point si a cooptat o multime de artisti locali si internationali, prezenti benevol, care au activat “statia de creatie” si au demonstrat ca acest gen de abordare e nu numai posibil dar si extrem de interesant, atat pentru ei, cat si pentru publicul care are ocazia sa vada creatie live si sa se implice daca doreste.

Muzica, live interactive visuals, arta multimedia, casa de ceai japoneza, desen, dans, coregrafie, fotografie, make up, teatru, fashion show, graphic design, masaj, prezentare de revista manga,  ecrane de umbra...astea au fost cateva din formele de arta care au alcatuit un puzzle genial. Noi ii spunem “software organic” pentru ca prima varianta fiind 1.0 urmatoarea logic e 2.0, fiecare pas e un upgrade. Acum lucram la un forum la care vrem sa invitam coordonatori de proiecte din toata tara, din medii de arta diferite si sa discutam despre ceea ce face fiecare, proiecte de viitor si cum putem sa colaboram mai mult unii cu altii. Stim nu, ca esenta unei culturi este unitatea si coezivitatea ei. Mai multe detalii pe site.

Care este locatia perfecta pentru un eveniment de tipul Creation Station?

Un spatiu versatil cu multe camere, cu acustica si lumina buna, care sa ne permita sa ne jucam asa cum vrem.

Care este povestea din spatele numelui Creation Station?

Povestea e draguta. Asta era numele casei in care locuiam eu in Canada. Asa ii spuneau oamenii pentru ca era o continua statie de creatie, fiind mai multi artisti care locuiam acolo fiecare cu atelierul lui, a ajuns sa fie numita asa.

ancient future

Dar despre Ancient Future ce ne poti spune?

Ancient Future e brandul hainelor pe care le fac. Ideea in sine vine din faptul ca pe mine ma inspira mult trecutul dar si viziunile pe care le am despre viitor. Ma rog, povestea e mai lunga, are de a face si cu arhetipurile umane care au existat atat in trecut si vor continua sa existe si in viitor. Cred ca fiecare om care se descopera intr-un fel sau altul se poate identifica cu un arhetip universal. E o chestie care vine si din cultura locului, din mituri si legende, din istorie…

Ce mi s-a intamplat mie este ca mi-am dat seama ca in viata si in exprimare aleg sa tin cont atat de vechi si traditional cat si de nou si extravagant. Si, surpriza, am intalnit si intalnesc tot mai multi oameni la fel, iar pentru ca designul vestimentar este unul din lucurile care imi plac mult, in mod natural am ajuns sa creez atat pentru ei cat si pentru mine.

ancient future

Cum iti gandesti fiecare colectie noua?

Inspiratia vine mult si din locul in care ma aflu si din cultura respectiva. De exemplu imi place sa folosesc motive tribale, geometrie sacra, materiale traditionale dar si chestii hi-tech, in ceea ce creez. Iar provocarea este sa fac asta in functie de loc. De aceea hainele pe care le faceam in Canada sunt foarte diferite de cele pe care le fac in Romania. Unele dintre ele ar fi chiar de neinteles pentru cei de aici si invers. De cand sunt in Bucuresti vad un stil gen “funky urban ninja” cu accente elegante pentru cei care mai au si activitati care cer asta…

Cum este persoana care poarta hainele Ancient Future?

Hmm, persoana in cauza ar trebui sa raspunda… Ceea ce vad eu e o persoana care isi asuma propriul stil si care doreste sa poarte haine ce inseamna mai mult decat obiectul in sine. Nu exista limitari pentru genul de persoana. Mie imi place sa creez lucruri diverse pentru oameni diversi. Feedback-ul pe care il primesc cel mai des e ca hainele se potrivesc omului si ca isi dorea de mult sa poarte ceva care sa aiba si un concept in spate nu doar sa fie functional si la moda.

Cum vrei sa evolueze marca ta de haine?

Logistic, Ancient Future e la inceput in Romania, am avut doua fashion showuri si am fost la cateva targuri, dar cele mai multe piese au fost creatii custom made. Urmeaza insa o lansare oficiala in primavara atat a brand-ului cat si a site-ului.

Cum crezi ca te pozitionezi in raport cu alti tineri designeri?

Habar n-am. Pentru mine faptul ca suntem creatori si creativi ne face pe toti reprezentanti ai aceleiasi idei. Comparatiile ierarhice nu-si au rostul, dar evident experienta e cheia.

Ce iti place si ce nu iti place la Bucuresti?

Imi place densitatea culturala. Imi place izul trecutului sau atat de elegant si cosmopolit pe care inca mai poti sa il simti plimbandu-te pe strazile vechi din centru si incercand sa blochezi toata nebunia din jur, pe care o consider total inutila si contagioasa. Pana la urma urmei daca o metropola ca Londra sau Parisul au reusit sa creeze un echilibru, ce poate sa fie atat de greu de nu se face si la noi, ma intreb si eu retoric ca multi altii.

Ai vreun loc preferat unde iesi? Sau care te inspira?

Imi place mult Cismigiul. E unul din locurile care si-a pastrat magia. Imi plac Carturesti, La Scena, Vama Veche, cafenelele peste care dau intamplator, iar in rest imi place inafara Bucurestiului.

Acum cu ce te ocupi? Pregatesti un eveniment sau lucrezi la vreo colectie?

Pregatesc un eveniment si lucrez la o colectie. Anul viitor pare sa vina cu o droaie de proiecte si perspective noi si multi-tasker cum sunt, imi fac deja planurile despre cum imi voi manifesta toate ideile in realitate. I’m planning my “artivities” (art+creativity = artivity) impreuna cu gasca mea: Artivity Collective. I’ll keep you posted of course.




3 comentarii vrei sa comentezi?

Interviu: Alexandra Silvestru, persoana care conduce (un) Creation Station
Sparks
#1 -

Comentariu nou

penibil.sa se faca om politic fatuca asta,mi-am pierdut 5 minute din viatza ca sa aflu ca iarba e verde.noi suntem romani.

Interviu: Alexandra Silvestru, persoana care conduce (un) Creation Station
asumat
#2 -

Comentariu nou

@sparks : vorbesti prostii,ea nu e romanca,ea e ancient:)))) un om care se baga-n seama cu disperare.evenimentul a fost slabut din cate mai tin minte dar nu e singura in echipa,si restul sunt la fel de slabi.Iarba fie cu voi.

Interviu: Alexandra Silvestru, persoana care conduce (un) Creation Station
silvestru alexandra
#3 -

what?

what the fuck?mai este una cu acelasi nume k mn?incredibil..lasa-mi si mie un mail..wuw...ms !

Evenimente promovate pe Metropotam

Locuri promovate pe Metropotam

d'ale zilei...

Terasa mea preferata in 2017 este ...
|Rezultate|Alte sondaje

Descopera