H'art of Alina Popa

Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+

Prescriptii: daca esti o persoana care nu are o doza minima de pasiune pentru arta contemporana, pentru fotografie sau nu ai macar intelegere pentru asemenea lucruri nu trebuie sa calci pragul galeriei H'art, care gazduieste zilele acestea expozitia Alinei Popa. Sub nici o forma, pentru ca s-ar putea sa te incerce un sentiment de frustrare/furie ca nu intelegi, ca nu simiti nimic, ca se termina prea repede cele 11 fotografii expuse in spatiul restrans al galeriei, ca e "zgomot" pe fundal.

Cred ca e cazul sa ne intrebam serios ce e cu fotografiile care de la o perioada sunt gazduite de galeriile care pana acum au primit in spatiul lor numai picturi sau sculpturi. Carui public se adreseaza ele, cat sunt de diferite de fotografiile pe care le admiram in spatiile mai mult sau mai putin conventionale, cat de mult se supun capriciilor, corsetelor scolilor de arta si cat de mult imprumuta din celelalte forme de exprimare?

hart grup   

Astept cu interes pareri in acest sens. Dar pana atunci vom face un exercitiu de intelegere, un exercitiu de patrundere "in" - cu mentiunea ca expozitia s-a numit "In/out". Iar persoana care m-a ajutat sa duc la bun sfarsit acest exercitiu a fost chiar persoana a carei nume apare pe afisul expozitiei: Alina Popa.

ganditorul din multime

Galeria H'art are doua incaperi. Micute. Ajustate la acestea, fotografiile reflecta la randul lor o tema dubla. Primele sunt capturi ale spatiului "in"-tim, familiar, personal. Sunt fotografii facute in casa Alinei si fac parte dintr-un proiect mai larg, dintr-un fel de jurnal pe care il tine de ceva vreme. Un jurnal fotografic, desigur, prin care va putea la un moment dat poate sa recupereze timpul pierdut intr-o maniera semi-proustiana.

Poate ca veti gasi fotografiile reduse ca dimensiuni, insa acest lucru este un tertip: pe un perete mare, intr-un spatiu alb imens privirea este condusa imediat catre centrul de interes, se "contracta " in acel loc. Este sugerata astfel intrarea, o intrare in spatiul artistului-care contine rosii umplute asezate frumos pe farfurii albe, baia cu buretelul rosu, camera de dormit cu litera mare "A". Iar aceasta litera are o poveste...

litera A

Alina a cules-o de pe strada; e o litera desprinsa din firma unui magazin vechi, probabil din perioada anterioara revolutiei; e un "obiect gasit". Fiind prima litera a numelui ei, Alina o considera un fel de parte integrata a identitatii sale. Poate de aceea se gandeste sa o duca in diferite locatii in Bucuresti si sa o faca un fel de "stampila, pecete, marca", un fel de "semnatura" a fotografiilor sale. Si ma gandesc ca e un fel de pitic din filmul "Amelie".... Litera reprezinta bine spatiul intim si trimite fire invizibile de lagatura catre autoportretul facut intr-o oglinda aburita din baie.

Ultima fotografie din aceasta camera are o locatie inedita. E undeva pe un perete fals care ascunde o scara si o intrare privata, pozitionata acolo intr-o incercare de a comprima spatiul.

 comprimarea sptiului

Apoi, printr-un culoar foarte ingust (care iti da prima oara senzatia ca urmeaza sa ajungi mai degraba la toaleta) se patrunde in a doua incapere. Tocmai acesta "fisura" i-a oferit Alinei posibilitate sa-si lase ambele teme sa respire, sa faca o trecere coprespunzatoare spre "out", spre spatiul orasului deschis privirilor si obiectivelor de aparat foto. Fotografiile de aici documenteaza un proiect numit "arheologii urbane", iar senzatia pe care incearca sa o lase este aceea a unor "accidente in scoarta urbana", a unor "gropi geometrice".

fotograf de fotografii

Din cauza zgomotului facut de oaspetii vernisajului nu se aude muzica de pe fundal. Insa ea exista si va fi acolo pe toata durata expozitiei. Cel care a creat-o se numeste Tudor Petre, iar Alina i-a dat o mana de ajutor. Sunetele care va vor insoti in a doua incapere nu doresc sa fie zgomote stradale; ele compun mai degraba o muzica venita din interiorul gropilor - asa cum si-au imaginat-o autorii ei.

Alina este in anul 4 la Pictura. Fotografia devine in acest context o explorare a posibilitatilor ei de exprimare si o sursa de surprize. Iar sfaturile si aprecierilor diferitilor artisti incurajeaza evolutia pe acest drum. Fotografiile expuse in spatiul galeriei H'art au fost selectate impreuna cu domnul Dan Popescu - curatorul celor mai multe expozitii de aici si unul dintre membrii comisiei de jurizare a premiilor Henkel pentru fotografie. Ultima precizare necesara este ca Alina face fotografii conceptual-documentare, ca incearca sa surprinda volumele dislocate; si ca va asteapta la H'art. La fel ca si doamna care a organizat vernisajul - Liliana Popescu; si repede, pentru ca pe 14 septembrie fotografiile se schimba cu cele ale lui Gili Mocanu.



tandem

Acum tragem linie si facem adunarea - exercitiul a ajuns la final. Avand majoritatea datelor putem sa rezolvam usor problema intelegerii unor fotografii care la inceput iti dau impresia ca ar putea fi facute de orice om care iese cu un aparat in mana prin Bucuresti; putem acum deschide mai usor usa catre "in" sau catre "out".

Insa nu vreau sa ma gandesc cu ce ochi sunt vazute aceste fotografii de catre cei care nu stiu lucrurile pe care vi le-am spus mai sus. Vreau sa-mi imaginez ca la intrarea in galerie e un panou micut care explica aceste aspecte, ca e scris cu cerneala pe fosforescenta pe podea, ca exista pliante pentru cei care vor sa inteleaga, ca spune cineva in boxe acesta poveste. Sau ca macar data viitoare vor exista.




Nici un comentariu inca

Pentru a posta trebuie sa fii logat.

Evenimente promovate pe Metropotam

Locuri promovate pe Metropotam

d'ale zilei...

Ai spirit civic?
|Rezultate|Alte sondaje

Descopera