Fotograf de concerte: Tiberiu Crisan

Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+
tiberiu crisan
Interviurile noastre serial, Fotografi de concerte, continua azi cu Tiberiu Crisan.

1. Pentru ce publicatie lucrezi?


M-ai prins intr-un moment interesant - dupa niste ani buni de salariat, am hotarat sa fiu liber de contract din septembrie 2011. Sunt fotograf freelancer adica, fac fotografii daca proiectele sunt interesante si/sau tentante financiar.

2. Cum ai ajuns sa faci fotografie (de concert)?


Povestea cu fotografia de concert a inceput oarecum de la sine, in urma cu cinci ani. Dupa zece ani de radio ajunsesem sa ma ocup de un proiect online - bestmusic.ro; era un site mic, cu o echipa mica. Am considerat ca cel mai onest fel in care ar putea creste in notorietate ar fi publicarea de continut original, productie proprie. Asa se face ca (printre altele) mergeam de doua-trei ori pe saptamana la concerte, sa fac fotografii. In timpul asta s-au strans in arhiva personala cateva sute de concerte fotografiate, de toate felurile.

3. Ce e in rucsacul tau foto cand te duci la un concert?


In rucsac sunt telefoanele, cheia de la antifurtul bicicletei, uneori ciocolata si ceva de ploaie. Daca ma-ntrebi ce echipament foto e, depinde mult de concertul la care merg. Am carat ani de zile tot calabalacul la toate evenimentele, sa fiu sigur ca-s dotat pentru orice situatie. Pana la urma spatele meu s-a revoltat si-a zis “gata, nu mai suport”, asa incat mi-a venit mintea la cap si-mi iau cu mine strictul necesar. Ce nu-mi iau niciodata la concert e blitz-ul.

4. Echipamentul e in intregime al tau sau il iei de la redactie / il inchiriezi?


Echipamentul foto imi apartine in intregime.

5. Ce obiectiv iti e mai drag?


Nu prea fac pasiuni nebune pentru scule, dar imi place fixu' de 50mm cu 1.4 – e mic, luminos, rapid si sharp. Mi-am dat seama totusi ca am cazut recent in pacatul abuzului de Lensbaby, o jucarie cu focus selectiv si manual, pe care-l iau peste tot cu mine.

tiberiu crisan
Bobby McFerrin

6. Cel mai fain concert (sau festival) la care ai fost vreodata. (din toate punctele de vedere)

Sziget Festival e cel mai grozav fest la care-am avut ocazia sa ajung. E un public atat de grozav acolo, incat ma gandesc serios sa mai merg odata si sa fac fotografii doar cu publicul acestui festival. Se poate comenta in fiecare an pe seama lineup-ului de la Sziget, dar odata ajuns acolo, daca vrei atmosfera de festival, chiar nu mai conteaza atat de tare ca cine-stie-ce-trupa-preferata-de-a-ta nu e pe scena. Un iures de peace love & happyness amestecat cu sex, drugs & rock'n'roll...

7. In seriile trecute de interviuri vorbeam de concerte cu cea mai buna si cea mai proasta lumina. Ce inseamna, din punctul tau de vedere, lumina buna la un concert? Sau proasta, daca e mai usor prin comparatie.

Suprinzator poate pentru unii, trebuie spus ca fotografia de concert este – vorba unui profesor de fotografie foarte drag mie – o "reproducere a unui act artistic care nu ne apartine", si-as vrea sa subliniez aici reproducere.

Fotografiem ceva fara sa putem sa intervenim: nu ne apartine nici scenografia, nici costumele, nici miscarea scenica. De cele mai multe ori nici macar punctul de statie (locul din care fotografiem) nu il alegem noi, ci organizatorul concertului.

Asadar, o lumina buna de concert este acea lumina pe care si-o doreste artistul. El e cel care hotaraste cum sa-i fie perceput vizual spectacolul, el decide in ce fel de lumina isi pune actul artistic.

In ceea ce priveste concertele din cluburi lucrurile stau altfel, de cele mai multe ori. Evenimentele sunt departe de un nivel ideal – exista in Bucuresti destule cluburi absolut execrabile la capitolele lumina si decor.

tiberiu crisan
tiberiu crisantiberiu crisan
Pendulum, Nouvelle Vague si Esbjorn Svensson

8. In seriile trecute de interviuri s-a discutat si despre conditii bune sau proaste asigurate de organizatori foto-reporterilor. Ce intelegi prin conditii bune de lucru la un concert?

De-a lungul anilor am trecut prin situatie diverse, multele – bizare. Toate puse in carca "managementului artistului". La un concert am "tras" exact din lateral, de pe scena. La altele – de la turnul de sunet – constructia aceea improvizata din mijlocul multimii, pusa la cateva zeci de metri departare de scena. Au fost concerte la care scena era atat de inalta incat trebuia sa urc pe gardul de protectie ca sa vad artistul in toata splendoarea sa. Conditiile bune se rezuma la doua aspecte: un loc cu vizibilitate buna a scenei si timp de lucru suficient.

9. Cu blit sau fara blit? Si daca da, cum si cand il folosesti?


Fara blitz la concert. Nu am voie, si e de inteles. Imagineaza-ti: esti la microfon si-n fata ta vreo douazeci de agitati iti baga blitzu-n ochi, fiecare din ei cu rafala lui...

tiberiu crisan tiberiu crisan
Horia Brenciu si lume in public la Motoare

10. Fotografie de arta (alb negru, in miscare, incadrari mai neobisnuite) sau cat mai corecta, dupa toate canoanele tehnicii si incadrarii?


Fotografia de concert e tot fotografie – se supune acelorasi canoane de baza ale acestei arte vizuale. Iar fotografia de arta nu e neaparat cea care incalca regulile, asa cum nu e neaparat arta orice imagine facuta alb-negru in post-procesare.

Nu ma intereseaza imaginile strict documentare de la concerte – cele al caror singur merit e acela ca arata clar starul serii. Incerc sa surprind privitorul cu imagini dinamice, vii si cu perspective surprinzatoare. Arta e un cuvant prea mare pentru asta...

11. Ti s-a cerut vreodata un portofoliu inainte de a ti se acorda o acreditare foto?


Nu, niciodata, deci le multumesc tuturor organizatorilor de concerte pentru votul de incredere acordat acum cativa ani.

12. Pe langa fotografia de concert, te pasioneaza domeniul si dupa terminarea "orelor de serviciu"? (Adica ai un blog foto, faci fotografie de concept, artistica, ai avut expozitii...samd)

Risti sa te plictisesti repede sau sa te plafonezi, daca nu schimbi din cand in cand campul de batalie. Am facut eforturi intotdeauna (spun asta pentru ca sunt destul de comod) sa fac si altfel de fotografie decat cea de concert. Iar pana de curand, blogul meu (blog.tiberiu-crisan.ro) nu continea aproape deloc poze de concert – incercam sa public de cateva ori pe saptamana o imagine decenta fara legatura cu muzica: portrete, fotografie de strada, imagini din natura.

Prima expozitie personala s-a consumat anul trecut, in mai. Am expus la Carturesti Verona imagini din concerte si din jurul lor. Ar trebui completata cu fotografii mai noi, mai bune. Si-am fost la Carnavalul de la Venetia de trei ori, cred ca dupa inca o vizita as avea destul material de calitate pentru inca o expozitie...

tiberiu crisan
Mika

13. Fotografi preferati? (romani sau straini)


La prima strigare domnul Bumbut imi vine-n minte de la noi, si Sorin Onisor; de afara imi plac clasicii: Doisneau, Koudelka, Bresson.

14. Pe ce site-uri foto obisnuiesti sa te uiti? (pentru inspiratie, tutoriale, tehnica sau doar de dragul artei)?

Sunt foarte multe, am doua acum in meniul zilnic: petapixel.com - e un site care ma destinde: se invarte in jurul fotografiei, fara sa fie neaparat vorba de fotografie. Altul e blogul lui Dinu Lazar (fotomaniacu.blogspot.com). Am invatat multe de la strobist.com si citesc cu placere visualsciencelab.blogspot.com.

15. Eterna greutate de pe umerii fotografului - se pot face bani din fotografie in Romania?


Sigur, dar nu la fel de multi precum s-ar face dintr-o pozitie de top management intr-o multinationala! Nu se poate trai insa din fotografia de concert in Romania, sau poate n-am aflat eu asta...

Am auzit in ultimii ani o expresie de care sincer m-am saturat pana peste cap - "Imi dai si mie pozele? Pun credit sub ele numele tau". Vine o vreme cand tragi linie si-ti dai seama ca doar cu credit foto sub o imagine pe-un site, disc, publicatie sau afis nu ai sa poti sa-ti iei nici macar o cartela de metrou. Si, daca intentionezi sa te ocupi serios de fotografie, n-ai sa poti face toata viata voluntariat.

Lumea ar intelege probabil mai repede ca asta e o munca ce trebuie pretuita si remunerata daca la o astfel de solicitare s-ar raspunde tot cu o intrebare: "Am auzit ca esti un zugrav grozav, imi vopsesti si mie peretii? Scriu la intrare c-ai zugravit tu – te promovez!".

16. Un sfat pentru incepatori sau aspirantii la invidiata pozitie de a fi fotograf de concert?


Vestea buna e ca e usor s-ajungi fotograf de concert - mai toate site-urile de muzica din Romania "angajeaza" fotografi de concert. Adica ii trimit gratis la concerte, unde pot face si poze. Ce poate fi mai grozav decat sa prestezi pe un bilet la concert?

Cei aflati la inceput ar trebui sa stie ca au nevoie – pentru fotografii de calitate – de aparatura scumpa. Trebuie sa investeasca cateva mii de euro in instrumente fara de care nu pot livra "angajatorilor" fotografii competitive, cel putin nu din punct de vedere tehnic. Si mai trebuie sa stie ca un fotograf bun de concert trage si la Inna, si la Kumm, si la Brazda lui Novac, poate e trimis si la (huh)... Tom Jones!

Daca va bagati in asta, puneti-va urmatoarea intrebare: "Sunt in fata scenei cu inca zece colegi de breasla. Cum fac o imagine mai buna dacat ei?" Surprindeti-ma!

tiberiu crisan
Public la Peninsula

Nota: toate fotografiile sunt (c) Tiberiu Crisan, publicate cu acordul sau.

Citeste mai multe interviuri din seria Fotograf de concerte.

Stii un fotograf de concerte pe care ti-ar placea sa-l vezi aici? Lasa un comentariu sau da un e-mail la cristina.petrescu[at]metropotam.ro





Nici un comentariu inca

Pentru a posta trebuie sa fii logat.

Evenimente promovate pe Metropotam

Locuri promovate pe Metropotam

d'ale zilei...

Ai spirit civic?
|Rezultate|Alte sondaje

Descopera