Fotograf de concerte: Iulian Georgescu

Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+
iulian georgescu
Interviurile cu fotografi de concerte au ajunst astazi la Iulian Georgescu.

1. Pentru ce publicatie lucrezi?

Niciuna, avand in vedere ca la aceasta vreme majoritatea publicatiilor au cel putin un fotograf stabil, daca nu deja mai multi. Contactez direct si in nume propriu organizatorul si solicit acreditatarea pentru evenimentul respectiv totodata prezentandu-i site-ul tematic si personal in sustinerea solicitarii mele. Acolo are posibilitatea de a vizualiza alte evenimente similare fotografiate si apoi poate evalua daca sunt "pregatit" sa imortalizez evenimentul sau. Cei mai multi dintre ei mi-au aratat increderea lor, prilej de care ma folosesc acum sa le mai multumesc inca odata.

Daca aceasta poveste va merge mai departe cu aceasi pasiune de la inceput, atunci intr-o zi se va numi Rock 4 You.

2. Cum ai inceput sa faci fotografie (de concert)?


Ani la rand auzeam la radio sau vedeam pe internet publicitate cu privire la cate un eveniment important din sfera rock, Paradise Lost, My Dying Bride, Tiamat, s.a.m.d., si ma opream pret de cateva secunde gandindu-ma la asta, dupa care imi vedeam mai departe de drum. Apoi intr-o zi de vara m-am ridicat de la birou, m-am urcat in masina si am venit la Sonisphere 2010. Veneau trupele de suflet ale adolescentei mele si nu am mai rezistat sa nu vin sa-i vad si sa-i ascult. Cred ca atunci a inceput totul.

Am fotografiat cu un Canon compact cat jumatate de palma de la cca. 150 de metri, majoritatea capturilor facandu-le pe proiectiile supradimensionate ale ecranelor din lateralele scenei deoarece detaliile de pe scena erau prea mici pentru pozitia si echipamentul meu. Tehnic si artistic acele imagini sunt groaznice, dar pentru mine raman o amintire de neegalat.

iulian georgescu
Amorphis

3. Ce e in rucsacul tau foto cand te duci la un concert? (Echipament foto + extra)


Cam tot ce am in acest moment. Canon 5D Mark II, 70-200mm f/2.8 L IS, 100mm f/2.8 L IS, 24-105mm f/4 L IS (pe care intentionez sa-l schimb cat de curand cu 24-70mm f/2.8 L) si diferite accesorii gen grip, blitz, telecomanda, filtre, etc.

4. Echipamentul e in intregime al tau sau il iei de la redactie / il inchiriezi?


Este al meu.

5. Ce obiectiv iti e mai drag?


70-200mm rezolva foarte multe probleme si ma ajuta sa elimin multe lucruri nedorite din cadru totodata obtinand rezultate splendide, dar daca exista spatiu, lumina, posibilitatea de miscare in voie cel de 100mm este pur si simplu fantastic. Cu toate astea nu l-as trece cu vederea nici pe "calul de bataie" 24-105mm care in realitate imi cam face toata "treaba de jos". Adica, toate mi-s dragi, pentru ca-s ale mele.

6. Daca ai putea sa alegi caracteristici de la mai multe obiective foto si sa creezi "obiectivul perfect", cum ar arata el?


Nu indraznesc sa ma pronunt, pentru ca in primul rand nu am alocat timp studierii cu simt de raspundere a caracteristicilor obiectivelor si mai cu seama a modului in care acestea influenteaza rezultatul final - fotografia. Apoi pe scena totul este atat de rapid, de instabil, atat de luminat pecum de intunecat, colorat si "rosu", incat oricand iti poate da planurile peste cap in ciuda preanalizarii foarte atente a decorului, luminilor si coregrafiei artistilor.

Consider ca notiunea de "obiectiv perfect" nu este decat o parafrazare a capacitatii de a surprinde intr-o maniera unica si proprie un eveniment care sa iti umple sufletul de lumina, bucurie si culoare, indiferent de ce obiectiv efectiv ai folosit.

iulian georgescu
Epica

7. Cel mai fain concert (sau festival) la care ai fost vreodata. (din toate punctele de vedere)


Sonisphere 2010. Da! Din toate punctele de vedere. La acea vreme a fost atat de fain, incat nici nu m-a mai interesat sa fotografiez. Altfel la ArtMania 2011, fotografic vorbind, am avut posibilitatea sa ma desfasor din plin, dar nu vreau sa-l constitui etalon, deoarece consider ca cel mai fain va urma.

8. In seriile trecute de interviuri vorbeam de concerte cu cea mai buna si cea mai proasta lumina. Ce inseamna, din punctul tau de vedere, lumina buna la un concert? Sau proasta, daca e mai usor prin comparatie.


Lumina este factorul pe cat de esential, pe atat de delicat in fotografia de scena. Nu ma incanta in mod deosebit o scena inundata in lumina, pentru ca nu sunt adeptul punerii in opera a tuturor accesoriilor prezente pe scena, interesandu-ma in mod deosebit artistul si tot ce tine de acesta. Asadar o lumina, fie si sub forma unui minuscul fascicul, dar care pune intr-o evidenta aparte artistul este lucrul care ma determina sa declansez instantaneu.

Contrastele majore, zonele abundente in lumina care definesc prin linii subtiri trasaturile artistului, ipostazele contre-jour sunt elemente care pentru mine fac un eveniment cu potential fotografic maxim. Oricum, cu mare greutate ajungi sa le ai pe toate acolo unde le doresti, astfel o lumina buna ar fi aceea care este variata cromatic si din multiple surse, oferindu-mi astfel posibilitatea de a imbina si selecta elementele artistice care ma atrag cel mai mult in raport cu evenimentul fotografiat.

De departe o lumina constanta in intensitate, indiferent care ar fi aceasta, de acelasi ton cu precadere rosu si/sau albastru, provenind din aceasi sursa permanenta, da mari batai de cap fotografierii, ramanand doar artistul sa mai salveze cele cateva cadre ce se vor selecta la final. In cazul unei lumini de tip "camin cultural" prefer sa las aparatul deoparte si sa ma bucur cu adevarat de rafinamentul spectacolului, un astfel de eveniment fiind Riverside la Kulturhaus.

iulian georgescu
Alternosfera
iulian georgescu
Helloween

9. In seriile trecute de interviuri s-a discutat si despre conditii bune sau proaste asigurate de organizatori foto-reporterilor. Ce intelegi prin conditii bune de lucru la un concert?


Nu sunt foarte pretentios si ma adaptez usor situatiei, interesandu-ma scopul de baza, fotografiatul, desi recunosc ca mi-ar placea uneori sa fie mai mult spatiu de manevra. In principiu libertatea de miscare in alegerea punctelor de fotografiere ofera posibilitatea obtinerii unei diversitati sporite a cadrelor. As prefera sa fotografiez primele doua piese si ultima. De multe ori piesele de inceput sunt de incalzire, iar artistul sufera o transformare emotionala si fizica pe parcursul concertului, iar la unii dintre ei acest lucru este atat de evident la final si e mare pacat ca nu pot fi aproape atunci.

10. Cu blit sau fara blit? Si daca da, cum si cand il folosesti?


Foarte rar il folosesc. Nu ca as avea ceva impotriva lui, dar in majoritatea cazurilor nefiind permis, ne-utilizarea lui a devenit un gest reflex. In cazul fotografiei de scena trebuie folosit cu moderatie, doar ca un mic supliment de lumina si numai daca este abslout necesar.

iulian georgescu
Luna Amara
iulian georgescu
Sonata Arctica

11. Fotografie "artistica" (alb negru, in miscare, incadrari si unghiuri mai neobisnuite) sau cat mai corecta, dupa toate canoanele tehnicii, coloristicii si incadrarii?


Controversata intrebare. Avand o specializare tehnica, recunosc ca imi este destul de greu sa accept un blur sau noise ca fotografie, chiar si in ciuda infinitelor aprecieri pe care le poate avea o astfel de imagine. Pentru mine va fi mereu acel gen de fotografie pe care imi place doar sa o privesc, niciodata sa o fac.

Utilizand un echipament decent, respectand cateva setari esentiale, punctand si declansand in momente cheie dintr-o pozitie buna sunt factori care pot conduce la obitinerea unei fotografii, sa-i spunem, optime.

Apoi in functie de eveniment, de intensitatea acestuia, de genul si modul sau de desfasurare, de felul in care il simt, de modul in care doresc sa-l transmit, pot metamorfoza imaginea optima in ceea ce doresc, fie alb-negru, blur, high contrast, etc. Important este sa existe o imagine sursa optima care sa o pot manipula dupa cum doresc, caci un cadru ratat, este doar un Del in plus.

In timp am concluzionat ca un eveniment ar trebui sa urmeze o singura linie de prezentare, un ton, o idee. La final, privitorii te vor pune la zid. Cu cat vor fi mai multi, cu atat ideea ta va fi mai aproape de adevar, iar acestea vor fi reperele in formarea ta ca fotograf.

12. Ti s-a cerut vreodata un portofoliu inainte de a ti se acorda o acreditare foto?


Portofoliul este singurul lucru pe care ma bazez atunci cand solicit o acreditare. Altminteri este si singurul lucru pe care il pot pune la dispozitia organizatorului fara sa mai fie nevoie de prea multe cuvinte care sa vina in sustinerea cererii in incercarea mea de a-l determina sa ma acrediteze. Fireste, ulterior se creeaza o punte de legatura. Din punctul meu de vedere asa ar fi firesc sa se desfasoare lucrurile.

Daca organizatorul isi doreste un eveniment reusit atunci va dori sa fie pus si intr-o lumina buna si poate chiar pierde cateva minute uitandu-se peste fotografiile tale. Recunosc ca e un mod idealist de a vedea lucrurile, dar care cel putin pana acum a functionat.

iulian georgescu
Lacuna Coil

13. Faci sau ai facut freelancing (foto, desigur)?


Nu. Este un hobby, o pasiune, o terapie, context in care ma consider un amator in multimea de doritori de a fotografia evenimente, ocupatia mea de baza fiind alta, avand in comun doar lentilele. Dar ma gandesc pe viitor sa-mi amortizez macar investitia in echipamentul fotografic. Deformatie profesionala.

14. Pe langa fotografia de concert, te pasioneaza domeniul si dupa terminarea "orelor de serviciu"? (Adica ai un blog foto, faci fotografie de concept, artistica, ai avut expozitii...samd)


Timpul liber este un element relativ si limitat, in cea mai mare parte fiind consumat de familie. Daca totusi mai ramane ceva, ador sa fiu in natura (munte, mare) unde mai dau cateva clickuri la camera, dar asta e alta poveste.

iulian georgescu
Tarja

15. Ai un fotograf roman preferat? (in cazul in care nu, se accepta si unul strain :)


Nu in  mod special, dar ador creativitatea lui Narcis Virgiliu, perseverenta lui Sorin Onisor, precizia lui Mircea Bezergheanu, rafinamentul Ancai Cernoschi, si mai sunt si altii asemenea lor.

16. Pe ce site-uri foto obisnuiesti sa te uiti? (pentru inspiratie, tutoriale, tehnica sau doar de dragul artei)?


Nu prea ma uit. Nu mai ramane timp, decat daca imi atrage ceva in mod deosebit atentia, iar daca am nevoie sa stiu ceva, atunci "google it", si in cateva secunde l-am aflat. Informatiile tehnice si noutatile le gasesc din plin la F64 si nu numai.

iulian georgescu
The Mood
iulian georgescu
Vama

17. Crezi ca se pot face bani din fotografie in Romania?


Absolut. Fotografie comerciala. Publicitate, retea, diversitate, parteneri si clienti masivi, volum, flexibilitate, originalitate, super studio, studiu, munca silnica, daruinta si vei intoarce banii cu lopata de zapada.

Revenind la fotografia de concert, aceasta ramane doar o buna terapie, cu atat mai mult cu cat concertele in marea lor majoritate se tin seara dupa ce ziua de munca se va fi incheiat, iar in cazul meu de fiecare data motorina este mai scumpa (2x, 3x) decat pretul oricarui bilet la concert, asadar se exclude orice motivatie finaciara sau beneficiu rezultat din gratuitatea concertului prin prisma fotografierii acestuia.

18. Un sfat pentru incepatori sau aspirantii la pozitia de a fi fotograf de concert?


M-as supraevalua daca as incerca sa raspund punctual la aceasta intrebare avand in vedere ca mai am de apasat cu degetul aratator pe declansator pana sa ajung la statutul de "fotograf de concert". Caut (uneori chiar si reusesc) ca fiecarui eveniment pe care il fotografiez sa-i dau o identitate proprie, libera de orice constrangere asemenea starii pe care o am la randul meu atunci cand fotografiez. Ce altceva as putea sa spun cuiva care doreste sa faca acest lucru, decat sa-i transmit ce simt prin fotografie. Restul maruntisurilor le va afla singur si cu siguranta va avea alta poveste decat a mea.

iulian georgescu
Vita de Vie
iulian georgescu
Zdob si Zdub

Nota: Toata fotografiile (colajele) sunt (c) Iulian Georgescu, publicate cu permisiune





Nici un comentariu inca vrei sa comentezi?

Evenimente promovate pe Metropotam

Locuri promovate pe Metropotam

d'ale zilei...

Terasa mea preferata in 2017 este ...
|Rezultate|Alte sondaje

Descopera