Easing into leasing

Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+

Am vorbit despre carnete de condus si despre inchirieri de masina, dar haideti sa trecem la o materie complicata. Cum facem sa ne procuram o masina, la propriu? Avand in vedere ca plata in natura nu se mai accepta de prin Epoca de Bronz, vom avea nevoie de cantitati impresionante de bani. Nu suntem chiar noi toti atat de favorizati de soarta incat sa avem salarii de mii de euro pe luna, prin urmare daca vrem sa facem rost de un vehicol cat mai urgent, trebuie sa apelam la o sursa externa de venit. Cele mai utilizate metode sunt leasing-ul si creditul auto.

Daca romanul (si implicit bucuresteanul) are o capsa pusa, atunci capsa aceea se numeste "dreptul la proprietate". Trebuie sa fim proprietari si pace. Pe de alta parte, nici nu cred ca-i place cuiva sa stea cu orele pe la Circa Financiara sau pe la Politie sa-si inmatriculeze masina nou nouta si sa-si consume energia nervoasa pana rezolva toate chichitele legislative. Pentru persoanele care nu vor sa treaca prin toate aceste orori administrative, si pentru cei care vor o masina repede si cu mai putini bani, leasing-ul este cea mai potrivita solutie.

Ce inseamna leasing? Este o forma usor modificata a creditelor. Daca ai nevoie sa cumperi ceva, poti sa imprumuti o anumita suma de bani de la banca si sa cumperi produsul cu pricina. In cazul leasing-ului, firma de leasing iti plateste produsul cu pricina, pe care apoi il platesti in rate.

Ratele sunt mai mici decat ce ai plati in cazul unui credit auto, si suma de avans este si ea mai mica. Ratele se stabilesc in functie de pretul de piata al masinii, dobanda, marja de uzura (gradul in care masina isi va pierde din valoare pe parcursul utilizarii sale) etc. La sfarsitul perioadei de "inchiriere" poti sa cumperi produsul la un pret foarte mic si astfel sa devii in sfarsit proprietarul de drept al masinii.

Sau, daca te-ai razgandit, poti sa faci un contract de leasing pentru alta masina. Metoda se numeste buy back si este unul dintre marile avantaje ale leasing-ului. Atunci cand iti cumperi o masina, fie cu plata integrala fie in rate, devii proprietarul. Te-ai pricopsit cu automobilul acela.

Un leaseing este mult mai convenabil, deoarece poti sa renegociezi si sa schimbi marca de masina. Singura conditie este sa provina de la acelasi dealer. Dealerii de automobile din Romania lucreaza cu cate 5 - 6 firme de leasing, iar sistemul se poate aplica si pentru automobilele second-hand, nu numai pentru dealerii autorizati.

In caz ca va intrebati ce ii iese firmei din toata treaba aceasta?

Ce si cand se plateste?
La inceputul contractului
Avans din valoarea masinii (minim 10 - 15%, cu cat este mai mare, cu atat ratele vor fi mai mici,  gandeste-te insa ca daca se intampla sa ai un accident si masina este beyond repair, vei pierde avansul, si masina nici macar nu era a ta)
Security deposit (cerut in caz ca ratezi vreo rata, sau uzura masinii este foarte mare la sfarsitul perioadei de leasing si trebuie recuperata din valoarea masinii)
Prima rata
Ultima rata
Taxe pe vanzare
Taxe de inregistrare
Taxe de inmatriculare (oricum trebuiau platite, dar altcineva se ocupa de birocratie)
Pe parcursul contractului
Rate lunare
Asigurare
Taxe de intretinere ale dealer-ului (numai daca se aplica)
La sfarsitul contractului
Taxari pe kilometraj depasit
Taxari pe nivelul de uzura
Baloon payment (daca se aplica, ultima rata a contractului care uneori este mai mare decat restul)
Taxa de incheiere a contractului
Total costuri
The end

Dupa cum vedeti, firma de leasing are de unde sa-si scoata banii.

Daca esti o persoana juridica, se poate cumpara in leasing direct de la dealer. Ai o firma si ai nevoie de o masina. Firma este cea care va plati ratele masinii.

Pentru persoanele fizice exista firmele de leasing, si bancile care si-au infiintat un departament de leasing. In Romania aveam BCR Leasing, Alpha Leasing, HVB leasing etc. Firme specializate de leasing sunt TBI leasing, Romstal Leasing.

In Romania activeaza in prezent 200 de societati de leasing, impartite in societati independente, afiliate unei banci sau afiliate unui dealer. Desi sistemul poate fi folosit pentru a cumpara orice, de la televizoare cu plasma la masini de imbuteliat (leasing industrial), 90% contractele incheiate in Romania se refera la achizitia de... ciocolata. 

Just kidding. Automobile bineinteles. Automobilele de import se cumpara mai mult prin leasing, decat cele de productie locala. Asta deoarece toate taxele vamale si accizele se platesc la sfarsitul perioadei de leasing, care legea spune ca trebuie sa fie de minim 12 luni.

Documente necesare
 1. Adeverinta de venit de la locul de munca (in contractele de leasing sunt prevazute clauze conform carora veniturile lunare trebuie sa fie de cel putin 3 -5 ori mai mari decat rata in sine) 
2. Cartea de munca
3. Contractul de munca pe perioada nedeterminata
4. Declaratie, angajament al solicitantului
5. Cartea de identitate
6. Documente referitoare la locuinta actuala (contract de proprietate sau de inchiriere)
7. Cerere de finantare (furnizata fie la sediul societatii, fie pe site-ul acesteia)
8. Oferta de leasing acceptata
9. Documente referitoare la veniturile suplimentare
10. Extras de cont curent pe lei

Daca totul este in ordine, puteti sa puneti la cale un contract de leasing, in care sa fie stipulate clar toate indatoririle cumparatorului, vanzatorului si clientului. Saptamana viitoare vom face o comparatie intre ofertele de pe piata locala, sa vedem cine prezinta mai multa credibilitate. Daca mai exista asa ceva in Bucuresti. :) Intre timp, daca doriti sa aflati mai multe despre leasing, puteti intra aici, aici sau sa studiati un glosar de termeni.



Nici un comentariu inca

Pentru a posta trebuie sa fii logat.

Evenimente promovate pe Metropotam

Locuri promovate pe Metropotam

d'ale zilei...

Ai spirit civic?
|Rezultate|Alte sondaje

Descopera