Dacia - masina de legenda. A Romaniei...

Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+
dacia

Cum sa incepi o poveste de 40 de ani a unei masini? (Si cand spunem masina ne referim la Dacia). O sa obiectati ca trebuia sa spunem "marca" sau "brand"... ei bine, si asta, insa precis ati mai vazut prin oras "babute" de Dacii 1100 (Renault 8 Gordini) tarandu-se demn pe la semafoare.

Dacia a fost un element de mandrie romaneasca. E drept, inca mai este...exista o groaza de oameni fideli, din cate stim noi...

"Dacia a fost o masina buna!" auzi foarte des, e adevarat, de la cei care acum conduc altceva. De la cei care inca au asa ceva auzi mai mult injuraturi imbufnate, dar si lor le e draga masinuta... ar scapa de ea, dar parca li s-a lipit de suflet.

Totul a inceput acum ..eheei... 40 de ani, in comuna Colibasi, langa Pitesti, unde s-a inceput constructia Uzinei de Autoturisme. Foarte rapid s-a semnat  un contract de licenta cu Renault si in 1968 a aparut strabunica, Dacia 1100. In numai 1 an Dacia si-a schimbat "look-ul" si a devenit imaginea pe care toti o suprapunem peste cuvantul dacie. Adica Renault 12, varianta romaneasca, 1300.

dacia
Renault 12

Dacia 1300, devenita in 10 ani 1310, a avut un deosebit succes, atat in Romania, cat si in strainatate. In Romania... pentru ca era masina nationala, si trabantul era mai scump. In strainatate, pentru ca masinile de export erau facute pe alta banda de productie, deci la o calitate superioara. Era un motiv pentru care multi romani preferau sa dea o fuga pana in Ungaria sa isi cumpere Dacie, decat sa o ia din Romania. Daca inca iti mai merge Dacia cumparata in anii 80, poti sa spui ca a fost un an bun, ca la vin. Dar din nefericire, odata cu timpul, masina nu devine mai buna.

dacia     dacia
dacia 1100        dacia 1300

dacia  dacia
dacia break      dacia pickup, de la care va puteti lua adio, pentru ca nu se va mai fabrica

Dupa 1978, cand contractul cu Renault a expirat, si dupa 1979, cand s-a lansat Dacia 1310, timp de aproape 20 de ani nu a avut loc nici o schimbare de substanta. Masini erau produse pe banda, ieftine, erau cozi enorme, se faceau programari, nu stiai ce culoare o sa aiba, daca o sa ti se imprastie pe drum pana acasa, se strangeau bani la ciorap... Iar dupa '89, cei 70.000 de lei cat costa o Dacie erau suficienti pentru a cumpara un ruj.

dacia     dacia           dacia
dacia 1320        dacia 1325 liberta      dacia 1307

Dacia revine in forta, romaneste, cu productia Nova, cu succes major de piata, mai ales cele cu motor frantuzesc, urmand ca apoi sa aiba o cadere semnificativa, in urma constatarii calitatii slabe. Dupa ce in '99 Renault cumpara Uzina Pitesti, pe piata autoturismelor romanesti se anunta revolutia: masina de 5000 de euro! Pana la realizarea acestui proiect, Dacia mai scoate 2 modele intermediare: SuperNova in 2000 si Solenza in 2003, amandoua asteptate cu nerabdare si neincredere.
 
dacia     dacia   dacia
Nova                SuperNova         Solenza

In 2004 Loganul sparge piata. Masina de 5000 de euro promisa de Renault apare in toata splendoarea sa (cu ceva bug-uri si hibe la inceput, masini retrase, etc), insa doar in primele 4 luni a inregistrat aproape 15.000 de vanzari. (ca termen de comparatie, in 35 de ani s-au vandut aproape 2 milioane de Dacii 1300).

dacia    dacia
Logan                Logan MCV

Biata Dacie, masina de legenda, a fost injurata si ridicata in slavi deopotriva. A suferit si foarte multe glume... spre exemplu acrostihul DACIA = Daca Ai Cap Ia-ti Alta. Sau "cum dublezi valoarea unei Dacii? Ii faci plinul".  Romanul, folclorist din fire, a inventat si cantecele sau zicatori ad hoc: "dacia masina mica, daca nu ii cad piese, pica".

Dacia a intervenit si cu o campanie de publicitate nou-nouta: spotul cu buticarul, cu Logan-ul diesel nervos, cu profesionistii pasionati de la service care masoara nivelul ketchup-ului precum uleiul de la motor, etc.

Stiati ca...?
Lastunul... poate va mai amintiti de masinuta pe care puteai sa o porti la breloc, s-a numit si Dacia 500? Ea a fost facuta la Tehnometal Timisoara (nu, nu e fabrica de ascutitori), ca urmare a dispozitiei de a "realiza un autoturism economic pentru transport urban, cu urmatoarele caracteristici: capacitatea 2+2 persoane, (2 adulti si 2 copii), viteza maxima 70 km/h, consum 2-3 l/100 km". Rezultatul avea caroseria din rasini sintetice si un consum 3,3 l/100 km, iar viteza maxima 106 km/h (probabil cu vant in spate)

poze si istoric de aici



2 comentarii vrei sa comentezi?

Dacia - masina de legenda. A Romaniei...
Tudor
#1 -

DACIA 1300 – MASINA DE COLECTIE

DACIA 1300 – MASINA DE COLECTIE !!! Masina este inmatriculata, cu toate actele la zi, in stare perfecta de functionare, verificare tehnica amanuntita pentru ca nu a mai rulat din anul 1985, are toate subansamblele si componentele (exceptand acumulatorul) originale, vopsea originala, arata (interior/exterior) si functioneaza ca o masina noua (are doar 15000 de km reali), pastrata numai in garaj (in conditii de conservare perfecte), stare exceptionala (cunoscatorii si specialistii in domeniu au stabilit ca este singura masina din RO in ceea ce priveste originalitatea, starea tehnica, aspectul optic (interior/exterior) si numarul de km rulati), este atestata vehicul istoric. Relatii la tel. 0745228334. http://www.olx.ro/masina-de-colectie-iid-185644028

Dacia - masina de legenda. A Romaniei...
albert6
#2 -

exactitate 90%-omis1o%

OMISIUNI: IN ANUL 1978 INTR-O DISCUTIE A TOV. CEAUSESCU NICOLAE CU MINISTRUL IND. CONSTRUCTOARE DE MASINI SI DIRECTORII AI U.A.P SI CEL AL A.C.R. SA SE PARTICIPE LA RALIURI INTERNE SI INTERNATIONALE CU MASINI AUTOHTONE IN SPETA DACIA. SI ARO. 1979 APARE DACIA BRASOVIA(1300 SPORT). FACUTA IN COMPARTIMENTUL -ICSITA. IN 1981 SE RESTILIZEAZA DACIA SPORT,( CELE 2 USI MAI MICI,BLOCURI OPTICE DE OLCIT, SI DE 1310. STOPURI SPATE DE 1310.ETC.) AU MAI FOST FACUTE DACIA 1320LIBERTA(CN1 SI CN2) DACIA 1325 SERIE LIMITATE. APOI DACIA CU DUBLA CABINA1307 SI 1309 . NU TREBUIE SA UITAM CA LA U.A.P. SA ANSAMBLAT SI DACIA 2000( RENAULT 20)1982

Evenimente promovate pe Metropotam

Locuri promovate pe Metropotam

d'ale zilei...

Terasa mea preferata in 2017 este ...
|Rezultate|Alte sondaje

Descopera